دسته ها
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳

طرز تهیه مربای شلغم و چند فوت و فن مهم که در تهیه آن باید رعایت کنید

  • ندا خوشرو
  • ۴ اسفند ۱۳۹۸
  • ۰

در این آموزش طرز تهیه مربای شلغم خوشمزه و خوش طعم با ساده ترین روش و به صورت مرحله به مرحله را در اختیار شما همراهان عزیز و گرامی قرار داده ایم که امیدواریم مورد توجه تان قرار بگیرد.

مربای شغلم از انواع مرباهای خوشمزه و خوش طعم می باشد و شما می توانید این نوع مربا را برای وعده صبحانه خود به راحتی در منزل تهیه نمایید و از طعم بی نظیر آن نهایت لذت را ببرید.

مربای لبو و مربای شغلم و مربای کدو حلوایی و مربای پوست پرتقال از انواع روش ها برای تهیه مربا می باشند و اگر شما تمایل دارید در منزل مرباهای خانگی را برای فصول پاییز و زمستان تهیه نمایید بهتر است از پخت این مرباها غافل نشوید.

طرز تهیه مربای شلغم

مواد لازم

  • شغلم کوچک و به شکل گل آماده شده : یک کیلوگرم
  • شکر : ۱۲۰۰ گرم
  • آب برای تهیه شربت : سه پیمانه
  • وانیل : نصف قاشق مرباخوری
  • آبلیموی ترش و تازه : دو قاشق سوپخوری

طرز تهیه مربای شغلم در منزل

ابتدا شغلم ها را بشویید و آن ها را درون صافی بریزید سپس پوست آن ها را بگیرید و هر یک از شغلم ها را به طول ۴ تا ۵ سانت برش بزنید و اولین ردیف گلبرگ را روی قسمت خارجی شغلم ایجاد نمایید به صورتی که گلبرگ ها روی یکدیگر قرار بگیرند سپس دور تا دور شلغم را برش بزنید و چاقو را میان دو تا از گلبرگ ها فرو کنید و یک حلقه نازک از دور آن را خارج نمایید.
گلبرگ ردیف دوم را هم به صورتی بزنید که هر گلبرگ بین دو گلبرگ ردیف اول درآید سپس یک لایه دیگر را از بعد گلبرگ دوم درآورید و این کار را تا رسیدن به مرکز شغلم تکرار کنید.

درون قابلمه ای مناسب مقداری آب بریزید و قابلمه را روی حرارت گاز قرار دهید تا آب به دمای جوش برسد سپس ۱/۴ قاشق مرباخوری وانیل به آب بیفزایید و شغلم ها را درون آب در حال جوش بریزید و اجازه دهید تا به مدت ۱۰ دقیقه بجوشند.

روش تهیه مربای شلغم

درون قابلمه ای دیگر نیز آب بریزید و قابلمه را روی حرارت گاز قرار دهید تا آب به دمای جوش برسد و مقداری وانیل به آب بیفزایید و شلغم ها را از درون قابلمه اول بیرون آورید و در قابلمه دوم بریزید و این کار را تا زمانی ادامه دهید تا بوی شغلم گرفته شود و شلغم ها به خوبی پخته شوند سپس آن ها را به مدت ۱۶۰ دقیقه درون آب ساده قرار دهید و در این مدت نیز ۳ تا ۴ بار آب آن ها را عوض نمایید.

  •  مبل و میز
  •  آرون گروپس

شکر و آب را با یکدیگر درون قابلمه ای مناسب با یکدیگر مخلوط نمایید سپس قابلمه را روی حرارت گاز قرار دهید تا آب به دمای جوش برسد و شکر درون آب حل شود. شلغم ها و ۱/۴ قاشق مرباخوری وانیل را به شربت اضافه کنید و بعد از اینکه آب به دوباره دمای جوش رسید حرارت گاز را کم نمایید و اجازه دهید تا مربا پخته شود و شربت به غلظت مناسب برسد.

طرز تهیه مربای شلغم

در این مرحله از طرز تهیه مربای شلغم ، آبلیموی ترش را به مربا بیفزایید و بعد از اینکه مربا به مدت ۲ تا ۳ جوشید قابلمه را از روی حرارت گاز بردارید و بعد از سرد شدن مربا آن را درون ظرف درب دار بریزید سپس ظرف را در یخچال قرار دهید.

نکات طلایی برای پخت بهتر مربای شلغم

۱. اگر پوست شلغم سالم و بدون لک است می توانید شلغم را با پوست به شکل گل در آورید زیرا رنگ روی پوست شلغم به مربا رنگ و زیبایی خاصی را می دهد.

۲. در صورت تمایل می توانید نصف پیمانه آهک را با ۴ پیمانه آب مخلوط نمایید سپس شلغم هایی را که به شکل گل درآورده اید به مدت ۱۲ ساعت درون مخلوط آب و آهک قرار دهید سپس آن ها را دو تا سه مرتبه بشویید و مطابق با دستور ذکر شده شلغم ها را بپزید.

۳. شلغم هایی برای تهیه مربا مناسب می باشند که مغز آن ها سفت و صاف باشند. توجه داشته باشید شلغمی که برای پخت مربای شلغم استفاده می گردد نباید نرم و پوک باشد زیرا آهک را به خودش می گیرد.

۴. برای خوش طعم تر شدن مربا می توانید یک قاشق مرباخوری دانه هل به آن بیفزایید همچنین در صورت استفاده از هل باید آن را به همراه محلول شکر و آب روی حرارت گاز قرار دهید.

مربای شلغم

در این مطلب با طرز تهیه مربای شلغم خوشمزه و خوش طعم آشنا شدید که امیدواریم از تهیه این مربای بی نظیر نهایت لذت را ببرید و لحظات خوب و خوشی را در کنار اعضای خانواده خود سپری نمایید.

منبع : آرگا


مطالب مرتبط
مطالب داغ
همچنین ببینید
مشاهده دیدگاه های این مطلب
دیدگاه های مطلب
۰ دیدگاه برای این نوشته

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *