دسته ها
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳

کاشت سبزه شاهی برای عید نوروز و نکات مهم گذاشتن این سبزه

  • ملیحه بال افکن
  • ۱۴ اسفند ۱۴۰۰
  • ۰

همانطور که می دانید قرار دادن سبزه در سفره هفت سین عید نوروز یکی از آداب کهن و دیرینه کشور ما محسوب می شود و اغلب خانم های خوش سلیقه در نزدیکی عید به دنبال ایده های جدید برای کاشت سبزه هستند که ما به همین خاطر در این مطلب سعی داریم به بیان چگونگی کاشت سبزه شاهی بپردازیم با ما همراه باشید.

بهتر است بدانید که زیبایی سبزه عید که در واقع یکی از سین های مهم سفره هفت سین به شمار می آید را می توانید با کمی خلاقیت چند برابر بکنید. به طور کلی در نزدکی عید سبزه های فراوانی به بازار می آیند که بسیار زیبا و جذاب هستند ولی اگر شما بانویی خلاق و خوش سلیه باشید خودتان اقدام به کشت سبزه می کنید و با وجود زحمت هایی که این عمل دارد در آخر یک سبزه زیبا و خاص بر روی سفره هفت سین عید نوروز خود خواهید گذاشت. در ادامه نحوه کاشت سبزه شاهی را آموزش می بینید.

چگونگی کاشت سبزه شاهی

همانطور که آگاه هستید تزئین و کاشت سبزه پیش از سال نو یکی از آداب و رسوم سنتی و دیرینه کشور ما محسوب می شود و می تواند که زیبایی و جذابیت سفره شما را چندین برابر نماید. البته شاید خرید سبزه آماده برای اغلب افراد امری راحت باشد ولی لذتی که در سبز کردن سبزه است نیاز به کمی زحمت خواهد داشت. توجه داشته باشید که برای کاشت سبز عید بایستی زودتر اقدام بکنید. بهتر است بدانید دلیل اینکه پیش از عید نوروز اغلب سبزه هایی که در بازار مشاهده می کنید سبزه عدس و سبزه گندم هستند این است که این سبزه ها از ماندگاری بالایی برخوردار هستند و حتی با دست خوردن نیز کمی دیرتر خراب خواهند شد. اگر بانویی خوش سلیقه هستید و در انجام کارهای خود ظرافت خاصی به خرج می دهید پیشنهاد می کنیم که امسال به کاشت سبزه شاهی بپردازید تا از لذت آن هم بهره مند شوید. در ادامه سعی داریم تا به بیان دستورالعمل کاشت سبزه شاهی به طور کامل بپردازیم تا علاقه مندان به این سبزه بتوانند از آن استفاده نمایند:

چگونگی کاشت سبزه شاهی

وسایل لازم برای کاشت سبزه:

تهیه یک ظرف که می تواند شامل سبد گرد پلاستیکی،ظرف حصیر دار و یا گلدان شیشه ای باشد.

  • پنبه
  • آبپاش
  • پارچه تنظیف
  • بذر شاهی
  • آب

روش های کاشت سبزه عید

دستورالعمل کاشت:

پس از اینکه تمامی وسایل لازم را آماده کردید اولین قدم این است که ظرف مورد نظر خود را کاملا با آب خیس نمایید زیرا اگر پنبه را به ظرف خشک بزنید ظرف پنبه را به خود جذب نخواهد کرد. پس از چسباندن پنبه به ظرف بایستی تمامی سطح را با پنبه بپوشانید و باز هم آن را با آبپاش به صورت کامل خیس نمایید تا بذرهای شاهی که قرار است در مرحله بعد به ظرف اضافه شوند بتوانند به پنبه ها بچسبند و عمل ریشه دهی را راحت تر انجام دهند.

حالا بایستی پارچه را بر روی سطح پنبه بکشید و پس از اینکه آن را به خوبی مرطوب کردید بذرهای شاهی را با دست مرطوب به آرامی بر روی سطح پارچه بریزید. توصیه می شود که تنها یک لایه بذر روی سطح بکشید تا جوانه ها بهتر رشد کنند و سریع تر نیز سبز شوند در غیر اینصورت جوانه ها کمتر سبز خواهند شد.

  •  آرون گروپس

پس از قرار دادن بذرها درون ظرف بایستی سطح ظرف را به مدت ۲۴ ساعت با پلاستیکی شفاف بپوشانید تا رطوبت آن از بین نرود و بذر ها روند ریشه زایی را به خوبی طی کنند. البته لازم است که پیش از آن سطح را کاملا مرطوب نمایید و همچنین انجام آبیاری را فراموش نکنید.

پس از گذشت مدت زمان ۲۴ ساعت می توانید پلاستیک را بردارید و ظرف را مجدد آبیاری نمایید تا رطوبت به سطح پنبه و پارچه زیری برسد. بهتر است بدانید که پس از ۲۴ ساعت دوم و ۲۴ ساعت سوم بذرها جوانه خواهند زد و ظاهر بانمکی را به خود خواهند گرفت.

آموزش کاشتن سبزه شاهی روی گلدان سفالی

از آنجا که بذر شاهی خیلی زود سبز می شود، می توانید از این سبزه زیبا برای سفره هفت سینتان استفاده کرده و از همین الان برای تهیه آن دست به کار شوید، در ادامه مطلب بالا، در اینجا قصد داریم روش سبز کردن شاهی بر روی گلدان سفالی را در اختیارتان قرار دهیم، بنابراین تا پایان همراه ما شوید.

روش کاشتن سبزه شاهی

وسایل مورد نیاز :

بذر شاهی، گلدان یا کوزه سفالی بدون لعاب، افشانه برای اسپری کردن آب، جوارب نازک ترجیحاً زنانه به رنگ پا، آب

تصاویر کاشتن سبزه شاهی

نحوه سبز کردن شاهی روی سفال

در ابتدا گلدان یا کوزه ای سفالی را انتخاب کنید، البته نباید به هیچ عنوان لعاب دار باشد، همچنین سوراخ و ترک نیز نداشته باشد.

کاشتن سبزه شاهی روی سفال

سپس ظرف سفالی را حدود ۱۲ ساعت از آب پر کنید تا جداره بیرونی آن نمناک شود، بذر های شاهی را نیز یک شب تا صبح در آب بخیسانید تا حالت چسبنده و لعاب دار شوند.

کاشتن سبزه شاهی روی گلدان

مراحل سبز کردن بذر شاهی

اکنون جوراب را بر روی ظرف بکشید و اضافه جوراب را داخل ظرف فرو برید، سپس گلدان را در ظرف پر آب بگذارید، این ظرف باید دائما پر آب باشد، جوراب باید کاملا خیس شده و در اطراف ظرف بچسبد.

کاشتن سبزه شاهی هفت سین

آموزش کاشتن سبزه شاهی

در این مرحله از کاشت سبزه، بذر های شاهی را با دست بر روی سطح گلدان بمالید و این کار باید کاملا یکدست انجام گیرد و جای خالی باقی نماند، همچنین از دو بار مالیدن بذر ها روی گلدان خودداری کنید.

اگر بذر ها آب دارند به طوری که از سطح ظرف سر خورده و به پایین می ریزند، می توانید چند دقیقه ای آن را درون صافی بریزید تا آب اضافی آن خارج شود.

مدلی از کاشت سبزه شاهی

بعد از پوشاندن تمام سطح گلدان با بذر، آن را در محلی پر نور قرار دهید، مواظب باشید که گلدان آفتاب مستقیم دریافت نکند.

ایده کاشتن سبزه شاهی

در روز چند بار، بذر ها را با آب اسپری کنید، بذر ها به تدریج جوانه زده و رشد می کنند، نباید نگرانی بابت سیاهی های کوچک روی برگ ها داشته باشید زیرا آنها در واقع بذر ها هستند که به تدریج و همزمان با رشد شاهی می افتند.

نحوه کاشتن سبزه شاهی

لازم است هر چند ساعت یکبار سبزه را به طرف نور بچرخانید تا همه بذر ها  به طور یکسان نور دریافت کنند، میزان رشد این سبزه بستگی به آب و هوا و میزان نور دارد، اکنون سبزه شما آماده شده و می توانید با بستن پاپیون روبانی یا گل در بالای آن، سبزه را تزئین کنید.

روش کاشت سبزه شاهی

سبز کردن سبزه شاهی

نکاتی در مورد کشت سبزه شاهی:

بذر شاهی مانند سبزه ماش به حدود ۵ برابر آب برای خیساندن نیازمند است.

توجه داشته باشید که برای پرپشت شدن جوانه ها می توانید نصف قاشق کود اوره را در نیم لیتر آب حل کنید و یک مدت به صورت یک روز در میان آن را آبیاری نمایید.

اگر در منطقه ای گرم و خشک زندگی می کنید توصیه می شود که سطح بستر کشت را بپوشانید تا خاک میزان رطوبت کمتری را از دست بدهد.

در طول روند سبز شدن بذرهای شاهی مراقب رطوبت بستر کاشت باشید و در صورت خشک شدن سطح پارچه آن را آبیاری نمایید.

منبع : آرگا

مطالب مرتبط
مطالب داغ
همچنین ببینید
مشاهده دیدگاه های این مطلب
دیدگاه های مطلب
۰ دیدگاه برای این نوشته

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *