دسته ها
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳

زندگینامه امام جعفر صادق (ع) و آشنایی بیشتر با نحوه زندگی و چگونگی شهادت ایشان

  • مریم صبوری
  • ۳۰ بهمن ۱۳۹۸
  • ۰

ما در این مقاله از مجله آرگا به توضیح زندگینامه امام جعفر صادق علیه السلام می پردازیم با ما همراه باشید تا اطلاعات بیشتری در این زمینه کسب نمایید.

امام جعفر صادق علیه السلام معروف به جعفر بن محمد امام ششم ما شیعیان است که بعد از پدرش امام باقر علیه السلام امامت شیعیان را بر عهده گرفت. ایشان به مدت سی و چهر سال امامت را قبول کردند که با خلافت پنج خلیفه آخر هشام بن عبدالملک و ۲ خلیفه اول عباسی سفاح و منصور دوانیقی هم زمان بود. امام صادق در جهت ضعف حکومت بر فعالیت علمی و دیگر شیعیان و امامان دیگر بیشتر بود. شاگردان ایشان به ۴ هزار نفر می رسد که اغلب روایات از ایشان در جهت مذهب شیعه جعفری می خوانند. امام در بین پیشوایان دین فقه اهل سنت جایگاه ویژه ای داشت که ابوحنیفه را فردی عالم در بین مسلمانان می دانست. ایشان بر ضد حکومت قیام نکردند و در قیام عمویشان زید بن علی شرکت نداشت و از قیام اجتناب می ورزید ولی با این وجود با حاکمان هم دوره اش ارتباط خوبی نداشت. امام جعفر صادق اغلب وقت خود را در جهت سوالات شرعی و رسیدگی به مشکلات شیعیان سازمان دهی می کرد. ایشان با فکر غلو مبارزه کرد و کافران را مشرک دانست و اعلام کرد که بر اساس گفته ها حکومت احضار شده او به عراق و کربلا و کوفه و نجف سفر کرده است. طبق گفته ها ایشان به دستور منصور دوانیقی مسموم و شهید شد. از کتابانی که درباره ایشان گفته اند می توان به ۸۰۰ جلد اشاره کرد که متعلق به قرن ۴ می باشد.

زندگینامه امام جعفر صادق علیه السلام

زندگینامه امام جعفر صادق (ع)

حضرت امام صادق در مدینه روز ۱۷ ربیع الاول سال ۸۰ هجری در جمعه یا دوشنبه معروف به سال قعطی متولد شد. ولی طبق گفته شیخ مفید و کلینی ولادت ایشان در سال ۸۳ هجری بوده است که وفات ایشان در روز دوشنبه ماه شوال طبق مولف جنات الخلود در بیست و پنجم شوال نیمه رجب سال ۱۴۸ هجری روی شده است. عمرشان را بین ۶۵ تا ۶۸ سال دانسته اند که دوازده سال و چند روز با جدش امام سجاد (ع) گذرانیده است و نوزده سال را با پدرش و سی و چهار سال تنها بوده که همین عمر خلافت و امامت است و بقیه به سلطنت هشام بن عبد الملک و ولید بن یزید بن عبد الملک و یزید بن ولید عبد الملک، ملقب به ناقص، ابراهیم بن ولید و مروان بن محمد ادامه داشته است. مادرشان را ام فرود می نامند که طبق گفته ها کنیه اش ام القاسم و اسم قریبه یا فاطمه ذکر می کنند که کنیه حضرت ابو عبدالله می باشد.

درمورد زندگینامه امام جعفر صادق

القاب این حضرت

امام جعفر صادق علیه السلام دارای چند لقب می باشد که معروف ترین آن ها طاهر، فاضل، صابر و صادق است. به دلیل این که ایشان بسیار راستگو در گفتار بودند لقب صادق را به او دادند.

فضیلت های امام صادق علیه السلام

در کتب و روایات زیادی در بیان زندگینامه امام جعفر صادق کرامات و فضایل بی شماری بیان شده است که چند مورد را که می توان به اختصار نام برد جمله ای از مالک بن انس امام مشهور اهل سنت است که می گوید:

  •  آرون گروپس
  •  مبل و میز

«بهتر از جعفر بن محمد، هیچ چشمی ندیده، هیچ گوشی نشنیده و در هیچ قلبی خطور نکرده است.»

از ابوحنیفه نیز این جمله مشهور است که گفت:

«ما رأیت افقه من جعفر بن محمد» یعنی: «از جعفر بن محمد، فقیه تر ندیدم.»

امام صادق در این آیه شریفه می فرماید:

کل شیء هالک الا وجهه، یعنی: «هر چیز فانی است جز وجه خدای متعال،» فرمود: «نحن الوجه الذی یوتی الله منهم» یعنی «ماییم آیینه ای که خداوند از آن آیینه شناخته می شود.» بنابراین امام صادق (ع) فرموده است: او آیینه ذات حق تعالی است.

طبق گفته شیخ مفید که در ارشاد نوشته است می گوید:

علومى که از آن حضرت نقل کرده‏ اند به اندازه ‏اى است که ره توشه کاروانیان شد و نامش در همه جا انتشار یافت.

فضایل زندگی امام صادق

همچنین دانشمندان هم در بین بقیه ائمه ها امام صادق را بیشتر نقل کرده اند. هیچ کس به اندازه این امام بزرگوار از خوبی هایش تعریف نشده بود و از آن سود نبرده بودند به همین علت محدثان هم راویان با اعتبار ایشان را جمع کرده بودند و شمار آن را با صرف نظر از اختلاف عقیده و گفتار به ۴۰۰۰ نفر رسانده است. احادیث و روایت های زیادی از این حضرت نقل شده که بر اساس اهمیت نقل قول از آن به میزان زیادی به شیعیان (شیعه جعفری) در جهت اعتقادی و اخلاقی و فقهی بدون رجوع به امام صادق قابل حل بوده که روایت نقل قول شده آن برگرفته از ۲ علت است: اول چون که از بقیه ائمه عمر و سن بیشتری داشته و با سن ۶۵ سالگی شیخ الائمه به شمار می رفت که از سال ۸۳ تا ۱۴۸ عمرشان بوده و دومین مسئله این که شرایط خاص زمانی در آن دوران که مصدف شده بود با امامت امام صادق و دوران خلافت و ضعف مفرط امویان و قدرت انتقال امویان به عباسیان و شروع آن بوده است. شما عزیزان در زندگینامه امام جعفر صادق خواهید خواند که به دلیل ضعف سیاسی و فترت امام با خوبی هایی که داشت از معارف دینی استفاده کرد و مردم را به سوی خود کشانید. در همین جهت به گسترش اسلام با ادیان و افکار و مذاهب گوناگونی پرداخت که به بهترین شکل تعمیق و تقویت مذهب تشیع را در دست گرفت. پس با این توجه از عصر جعفری می توان گفت که اخلاق و فقه و کلام در صاحب هویت مستقل و تنها بوده است. با این وجود که ائمه مذهب های دیگر مثل: ابوحنیفه و مالک خود را نیازمند استفاده از دروس امام صادق می دیدند. جهاد های ایشان کمتر از قیام خونین سیدالشهدا نمی باشد.

آثار و زندگینامه امام جعفر صادق

فرزندان امام صادق (ع)

از ایشان ۷ پسر و ۳ دختر به جا مانده که بزرگ ترین پسرشان اسماعیل مشهور به اعرج در زمان امام فوت کرد. دومین پسرش را عبدالله بن افطح میخواندند که همیشه با نظرات و افکار پدرش مخالف بود. سومین فرزندش امام موسی کاظم (ع) چهارمین اسحاق بن جعفر صادق (ع) می باشد که فردی با تقوی و اهل فضل بود. پنجمین فرزندش محمد دیباج بن جعفر صادق می باشد که از شجاع ترین مردان عصر بود ششمین فرزندش عباس بن جعفر صادق علیه السلام بود که سید جلیل القدر و دانشمند بود. هفتمین پسرش علی بن جعفر می باشد که بسیار پرهیزگار و دارای عقیده صادق است که تحت تربیت برادرش حضرت موسی بن جعفر علیه‌ السلام به مقامات عالی علمی و عملی نایل شد. دختران امام ام فروه که هم اسم مادرش بود و عروس زید بن علی بن الحسین بود. دومین دخترش اسماء و سپس آخرین فرزندش فاطمه بود.

آشنایی با زندگی امام ششم

نقش امام در فقه اسلامی

احکام و دین شیعه که به فقه جعفری معروف می باشد متعلق به امام جعفر صادق است. چون بیشترین فقه و دین اسلام بر عهده مذهب شیعه می باشد که حضرت صادق به اندازه زیادی در ان تلاش کردند. نقل قول هایی که از ایشان شده است از هیچ کدوم از ائمه دیگر نشده است. در اواسط قرن ۲ هجری فقه های حاشیه ای زیادی مثل: امام مالک و ابوحنیفه و اوزاعی و سفیان شوری و سلیمان بن مهران و شعبه بن الحجاج پدید آمد که فقط در آن زمان فقه اسلامی تولد کرد و شروع به رشد کرد. همان طور که در زندگینامه امام جعفر صادق علیه السلام آمده است در آن زمان شهر مدینه به خاطر ظهور محدثین مسلمان و راویان و فقهای بزرگ چون ایشان در آن محیط بزرگ شده بودند منبع علم فقه در آن دوران بودند. در همین موضوع چون از پدرشان و پدرشان از پدربزرگشان علم را یاد گرفته بودند از منبع فیاض مستقیم الهی بودند.

شهادت و زندگی امام صادق

آثار امام جعفر صادق (ع)

برتری در آثار این بزرگوار به خاطر پیمان عصر در تحریر مستقیم خود امام نمی باشد و غالب املای امام صادق با بازنوشت مجالس شان است که اثر های تعیین و یقین شده بر طبق قرآن صادر شده است که این اثر ها به شرح زیر است:

  1. آثار مکتوب جعفر بن محمد رساله عبدالله نجاشی که صاحب رجال معتقد بوده در رساله ای که خود امام نوشته است.
  2. تصنیف شیخ صدوق در خصلت های واسطه ائمه از حضرت یاد شده که دارای مباحث کلام و فقه است.
  3. کتابی از مفضل بن عمر جعفی که مشهور به توحید مفضل است در زمینه خداشناسی و رد کردن فرقه دهر است.
  4. کتاب الاهلیلجه که روایت از مفضل بن عمر است و مثل توحید مفضل در خداشناسی و اثبات صانع می باشد در بحارالانوار مندرج شده است.
  5. رساله ای در باب غنائم وجوب خمس که در تحف العقول مندرج می باشد.
  6. مفتاح الحقیقه و مصباح الشریعه که مربوط به زندگینامه امام جعفر صادق (ع) می باشد.
  7. در روضه کافی رساله ای از امام علی علیه السلام ک کلینی در اول روضه به سند از اسماعیل بن جابر ابی عبدالله نقل کرده است.
  8. نثرالدرد یا کلمات القصار که کل آن در تحف العقول بیان شده است.
  9. وصیت های امام به فرزندش موسی کاظم (ع) که چند مورد می باشد درباره عبدالله بن جندب، سفیان شوری،‌ عنوان بصری،‌ ابی جعفر نعمان احول که در لیه الاولیاء و تحف العقول ثبت شده است.
  10. رساله های دیگر که جابربن حیان کوفی از امام علیه السلام نقل کرده است.

بررسی زندگینامه امام جعفر صادق

شهادت ایشان

براساس منابع متعدد شیعه از زندگینامه امام جعفر صادق (ع) گفته شده ولی درباره شهادت آن سخنی نگفته اند که طبق گفته شیخ مفید آمده که شهادت این حضرت به طور طبیعی بوده است. در احادیث دیگری گفته شده که امامان با قتل از دنیا رفته اند و امام صادق علیه السلام هم شهید شده است. شیخ صدوق بیان کرده که امام صادق (ع) به دستور منصور دوانیقی بر اثر مسمومیت از دنیا رفته است. در پایان پیشنهاد می کنیم برای مطالعه مجموعه ای از بهترین سخنان امام صادق (ع) کلیک کنید.

منبع : آرگا


مطالب مرتبط
مطالب داغ
همچنین ببینید
مشاهده دیدگاه های این مطلب
دیدگاه های مطلب
۰ دیدگاه برای این نوشته

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *