دسته ها
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳

روش نگهداری از نان برای تازه نگه داشتن انواع نان در مدت طولانی

  • حکیمه فهیمی
  • ۱۳ دی ۱۴۰۱
  • ۰

همانطور که می دانید نان یکی از مواد اصلی بیشتر وعده های غذایی ما ایرانیان می باشد. مواقعی پیش می آید که فرصت رفتن به نانوایی را ندارید یا به دلایلی قصد دارید تعداد نان زیادی را نگه داری کنید و مایلید این نان همیشه تازه باقی بماند و دیرتربیات شود به این ترتیب ما در این مقاله شما را با روشهای مختلف برای تازه نگه داشتن نان خریداری شده و جلوگیری از بیات شدن آن آشنا می سازیم. همراه ما باشید

جهت اینکه انوع نان ها را برای مدتی تازه نگه دارید نیاز است تا با نحوه بسته بندی صحیح و اصول نگهداری از نان آشنا باشید. بنابراین با مطالعه این مقاله نکات لازم را فرا خواهید گرفت.

آشنایی با روش های نگهداری از انواع نان

مراقبت از نان برای تازه ماندن

اوج کیفیت نان پخته شده هنگامی است که از تنور خارج می شود. در این زمان بافت نرم و عطر و طعم بسیار دلپذیری دارد که بهترین موقع برای مصرفش می باشد. اما اندکی بعد از سرد شدن به اسپور کپک های محیطی آلوده شده و چنانچه نگه داری درستی نداشته باشد خیلی سریع کپک می زند. برای اینکه از کپک زدن یا بیات شدن نان جلوگیری کنید باید به اصول نگهداری و خنک کردن درست آن دقت کنید. اگر به نگه داری در یخچال فکر می کنید بدانید نان در یخچال زودتر از دمای اتاق خراب خواهد شد.

بهترین روش این است آن را ۱-۲ روز در دمای اتاق نگهداری نموده سپس آن را برای استفاده طولانی مدت منجمد کند. هنگامی که آن را گرم کنید بوی تازه بودن نان را استشمام خواهید کرد. به طور کلی اگر قصد دارید نان را برای مدتی بیشتر از یک روز تا چند ماه نگه داری کنید باید از روش خشک کردن یا انجماد بهره بگیرد و هر روش به نوع نان و نحوه نگه داری شما بستگی دارد. به طور مثال نان بربری را نباید خشک کرد بلکه با انجماد می توان کیفیت و تازگی آن را برای تایمی چند ماهه حفظ نمود.

ذخیره سازی و نگهداری صحیح نان

ویژگی های نان سالم

  • رنگ و بوی خوبی داشته باشد همچنین اشتها برانگیز باشد.
  • تکه کردن آن راحت باشد و موقع تکه نمودن کش نیاید
  • جویدن آن راحت باشد و موجب خسته شدن دهان نگردد.
  • بعد از مصرف دستگاه گوارش را با مشکلی مواجه نکند. به این معنا که موجب نفخ یا ترش کردن معده و … نشود.
  • کیفیت آرد تشکیل دهنده آن نیز مطلوب باشد. هر چه کیفیت نان بیشتر باشد ماندگاری طولانی تری خواهد داشت.

اصول نگه داری نان

از اصول مهم برای ذخیره سازی و نگه داری نان توجه به دما و رطوبت آن است. بهترین کار این است نان را در دمای اتاق و در ظرفی که امکان نفوذ و ورود نور و هوا به داخل آن نباشد مانند ناندانی یا جانونی قرار دهید. می توان نان را در ظرفهای پلاستیکی ویژه مایکروفر نگه داری نمود. به طور کلی ظرف باید نفوذناپذیر باشد و توجه کنید که عواملی مانند دمای بالا یا رطوبت زیاد نان را سبب می شوند نان زودتر کپک بزند.
نگهداری نان در ظرف دربسته

نگه داری نان بیات

هنگامی که به اصول نگه داری نان بی توجهی شود مغز آن سفت تر شده و طعم ناخوشایندی پیدا می کند به این حالت بیات یا کهنه شدن نان می گویند. به عبارت دیگر تغییرات نامطلوب و ناخواسته در بافت بیرونی و داخلی نان بین تایم تولید و مصرف نان موجب بیات شدن آن می شود. بعضی تصور می کنند اگر نان را در یخچال قرار دهند از بیات شدن آن جلوگیری می کنند ولی اشتباه است زیرا دمای یخچال تنها از کپک زدن نان برای چند روز جلوگیری می کند اما در بیات شدن آن اثری منفی دارد. همچنین با توجه به این که تغییرات نان در دمای ۴ درجه زودتر صورت می گیرد گذاشتن نان در یخچال بیات شدن آن را تسریع می بخشد.

  •  مبل و میز
  •  آرون گروپس

نان داغ را بعد از سرد شدن فریز کنید

برای جلوگیری از بیات شدن نان آن را در فریزر در دمای ۱۰- تا ۴- درجه سانتی گراد نگه دارید. در این حالت رطوبت موجود در بافت نان منجمد شده و آبی در بافت آن نخواهد ماند و می توان نان را حدود دو تا سه ماه در فریزر نگهداری کرد. هنگامی که نان را از فریزر بیرون اورید آب منجمد شده درون بافت آن به حالت مایع در آمده و حالت تازه به خود خواهد گرفت. توجه داشته باشید نان داغ را قبل از سرد شدن در فریزر قرار ندهید زیرا موجب تغییر شکل ظاهری، زودتر بیات شدن، افزایش سرعت کپک زدگی و فاسد شدن آن می شود همچنین احتمال دارد سبب بیماری گوارشی نیز گردد.

مراحل نگهداری نان

به طور کلی توجه به دمای نان در هنگام بسته بندی مهمترین عامل برای نگه داری آن می باشد. اجازه دهید نان به طور کامل سرد شده سپس آن را دسته بندی کنید زیرا حرارت نان سبب سریع کپک زدن آن می گردد.. بعد از اینکه نان سرد شد آن را در پلاستیک بدون هوا  یا سفره در بسته قرار دهید. موقع خرید نان یک تکه پارچه یا کیسه پلاستیکی به همراه ببرید. در ضمن کیسه های پلاستیکی برای قرار دادن نان های مسطح با پوسته نازک مناسب هستند و کیسه های کاغذی برای نگه داری نان سفت گزینه ارجح تری  هستند.

نگه داری نان باگت

همواره نان باگت خوب قبل از مصرف بیات می شود برای تازه نگه داشتنش آن را درون فویل آلومینیومی گذاشته و در دمای اتاق نگه داری نمایید. و برای فریز کردن نان ها را تکه تکه کنید. دقت داشته باشید اگر نان باگت گرم باشد و درون فویل بپیچید بخار آن موجب بیات شدن سریع می شود. بنابراین اجازه دهید کمی سرد شود سپس از فویل بهره بگیرید. البته سعی کنید باگت را همیشه تازه مصرف کنید.

نگهداری نان برای تایم طولانی

نگه داری نان برای زمانی کوتاه

اگر برای زمانی کوتاه قصد نگه داری از نان را دارید آن را داخل پارچه نخی گذاشته سپس درون یخچال قرار دهید. به این صورت نان دیرتر کپک خواهد زد اما بین ۱-۲ روز بیات می شود. برای نگهداری نان بیشتر از این تایم آن را به تعداد وعده مصرفی خود دسته بندی کنید و در فریزر قرار دهید.

مراقبت از نان برای مدت کوتاه

نگهداری نانها برای زمان طولانی

برای این کار نان خنک شده را به قطعات کوچکتر تقسیم نموده و در کیسه تمیز و بدون منفذ درون فریزر قرار دهید. در ضمن از گذاشتن نان درون روزنامه یا کیسه نایلون بازیافتی(سیاه) اجتناب کنید.

نگهداری از نان باگت

چند نکته:

  • پیشنهاد می شود نان مصرفی به صورت روزانه تهیه کنید.
  • چنانچه از نان بسته بندی استفاده می کنید آن را درون بسته اصلی خودش نگهداری کنید.
  • بیشتر از دو روز نان در دمای اتاق قرار نگیرد.
  • نان را در جای خشک و خنک به دور از تابش مستقیم آفتاب قرار دهید.
  • اگر بیشتر از یک بار نان را گرم کنید موجب بیات تر شدن آن می شود.
  • نان تازه یا داغ را بعد از گذشت چند ساعت فریز نمایید.
  • نان سبوس دار را نیز در وعده غذایی خود قرار دهید.

نکات مهم برای پخت نان در منزل

پخت نان در منزل در عین حال که تجربه جالب و دل انگیزی است، بسیار سالم و خوشمزه است، تقریبا همه افراد علاقه زیادی به رومال کردن و ورز دادن خمیر نرم نان دارند، بنابراین ممکن است هوس پختن نان را داشته باشند، حال در صورتی که تصمیم به پخت نان در منزل را دارید، لازم است از نکات مهم و کلیدی در این زمینه آگاهی داشته باشید.

نگه داری از نان

عطر خوش نان تازه و پیچیدن آن در فضای خانه روح تازه ای به آن می بخشد به طوری که موجب می شود حس زندگی در گوشه گوشه منزلتان به جریان افتد، البته توجه داشته باشید که پختن نان چندان کار ساده و آسانی نیست، بنابراین رعایت نکات کلیدی در پختن نان ها در کنار عشق و علاقه ای که به این کار نشان می دهید، ضرورت زیادی دارد، در زیر با چند نکته مهم در رابطه با پخت نان در خانه آشنا می شوید :

  • به کیفیت مواد اولیه برای پخت نان توجه داشته باشید.
  • خمیر مایه باید با کیفیت باشد و آن را به اندازه مورد استفاده قرار دهید.
  • برای تهیه نان، استفاده از آب یا شیر نیز ضروری است.
  • از نمک به میزان کافی استفاده کنید.
  • فر را در دمای مناسب تنظیم کرده و روشن کنید.
  • میزان رطوبت داخل فر را چک نمایید.

نگه داری از نانها

در صورت تمایل برای برای آشنایی با کاربرد های نان بیات و نیز روشهای تازه کردن نان بیات شده, می توانید از مطالب قبلی آرگا در بخش خانه داری دیدن کنید.

منبع : آرگا


مطالب مرتبط
مطالب داغ
همچنین ببینید
مشاهده دیدگاه های این مطلب
دیدگاه های مطلب
۰ دیدگاه برای این نوشته

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *