دسته ها
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳

روش های گرفتن خاک فرش و توصیه هایی که در خاک گیری فرش باید رعایت کنید

  • مریم صبوری
  • ۲۵ مرداد ۱۴۰۱
  • ۰

گرفتن خاک فرش به دو شکل انجام می پذیرد که ما در این مقاله برای شما همراهان به اشتراگ می گذاریم. ۱: خاک گیری معمولی یا دستی ۲: غبارگیری ماشینی که این دو گزینه هرکدام روش های دیگری برای خروج ذرات گردو خاک دارند.

در برخی از فیلم ها حتما مشاهده کرده اید که روش خاک گیری فرش به صورت یک نفر فرش را روی بند لباس یا پشت بام پهن می نماید و سرانجام با یک چوب خیلی محکم روی او می کوبد تا خاک هایش خارج گردند. وقتی که فرش را می زند و خاک های او بلند می شوند این همه خاک چگونه بر روی او قرار گرفته اند که چنان خاک دارد و برای گرفتن خاک آن همین روش سنتی مطلوب است یا راه های دیگری هم وجود دارد تا کثیفی از روی آن خارج گردد؟ در همین رابطه ما در این مطلب از مجله آرگا این مسئله را حل می نماییم پس با ما باشید تا بیشتر درباره این قضایا سخن بگوییم.

گرفتن خاک فرش با دستگاه

گرفتن خاک فرش چگونه است؟

اکتریت غبار ها در هوا که به صورت متفاوتی هستند دارای ترکیبات زیادی هستند آن ها ذرات کربن و آهن هستند که به شکل آلومین یا همان دوده به داخل پرز های فرش می چسبند و در آن جا می مانند. این ذره های غباری به شکل لایه های نازک داخل پرز ها می روند و به سطح فرش می چسبند که لایه های به وجود آمده رطوبت را جذب می کنند و در مدت زمان های زیاد به شکل چرک و لایه چربی و کثیفی بر روی فرش دیده می شوند. در برخی مواقع دیده شده که درون فرش حشراتی وجود دارند که همانند بید الیاف پشم را می جوند و از بین می برند که برای خارج کردن بهتر است زمانی غبارگیری انجام شود. برای از بین بردن گرد و خاک ها باید از از وسیله ای مثل جارو رشتی که همان جارو دستی است کمک بگیریم تا همفرش را تمیز تر کند و هم عمر فرش را طولانی تر کند که استفاده از جارو دستی بسیار مفید واقع شده است.

گرفتن خاک فرش

خطرات جارو

در زمانی که از جاروبرقی برای جارو کردن فرش استفاده می نمایید مصرف هر چند روز عیبی ندارد ولی هیچ گاه از برس های چرخنده آن استفاده نکنید که این حرکت ها موجب شکسته شدن الیاف پشم فرش شده و از گره باز می شوند همچنین استفاده از جاروبرقی در اطراف ریشه ها ممنوع است که به علت مکیدن ریشه آن ها را زود تر نابود می کند. برای محافظت ار ریشه فرش می توانید در اینجا کلیک کنید.

شما می توانید در زمان استفاده از جاروبرقی یا دستی پشت فرش را هم جارو کنید این کار کمک می کند تا خاک و دوده و کثیفی ها در آن منطقه گرفته شود. گرفتن خاک فرش یا قالیچه را مثل پتو از پنجره یا بالکن آویزان نکنید و تکان ندهید زیرا این حرکت موجب شل شدن گره ها و در نهایت به مرور زمان کنده شدن آن از قالی می شود. پس این نکته را به یاد داشته باشید که قبل شستشوی قالی آن را اول غبارگیری نمایید تا گرد و خاک و پرز از داخل آن خارج گردد سپس آن را بشویید اگر این کار انجام نشود غبار های فرش با آب ترکیب شده و به شکل گل در می آیند و زود پوسیده و فرسوده می شود که در نهایت به صورت اتفاقی با کوچک ترین ضربه فرش پاره یا ترکیده می شود.

  •  آرون گروپس
  •  مبل و میز

از بین بردن خاک فرش

خطرات جارو

جارو کشیدن علاوه بر اینکه آلودگی های سطحی را از بین می برد، موجب حذف کامل باکتری ها و آلرژی می شود، در نتیجه برای رفع آلودگی ها و گرد و غبار فرش به چیز فراتر از آن نیاز خواهید داشت، فرشها جزو ۵ مورد از مکانهای تجمع باکتری در منزل هستند که موارد دیگر همچون سرویس ها و یا سطل های زباله راحت تر تمیز می وند و با استفاده از مواد شوینده  و پارچه می توان آلودگی را برطرف کرد، اما در فرش ها به دلیل ظرافت نمی توان میکروب ها را به راحتی از بین برد.

اکنون به منظور اطمینان از تمیزی کامل فرش از آلودگی ها و گرفتن خاک آن، در ابتدا جارو را به صورت عمودی و افقی بکشید و سپس مکان های باریک و کنج مانند باقیمانده از فرش مثل زیر پایه مبل و … را جارو بزنید و تمیز کنید، البته لازم است هر چند وقت یکبار به شست و شو فرش بپردازید.

غبارزدایی فرش

روش های غبار گیری فرش

قبل این که فرش را بشویید غبار گیری انجام دهید در این حالت ما روش های مختلف گرفتن خاک فرش را به شما عزیزان آموزش می دهیم تا فرش به بهترین نحوه تمیز شود.

  • روش اول: خاک گیری معمولی یا دستی

الف: در این رویه فرش را پشت به زمین پهن کرده و با چوبی به پشت آن می زنید که فرش را کنار زده و سایر گرد و غبار بیرون آمده از آن را که روی زمین ریخته شده جمع آوری کرده و فرش را با جارو ناصاف و درشت تمیز می کنند.

ب: در حالتی فرش را به گونه محکم روی سطح زمین می کوبند تا غبار خارج شود و این عمل بدترین نوع گرفتن خاک فرش است که به قالی فشار وارد شده و با اسیب دیدگی موجب پارگی و گسیختگی تاروپود ها می شود.

روش گرفتن خاک فرش

پ: فرش های کهنه را با دقت از جاروبرقی ذرات و گرد و خاک را از داخلش بیرون بکشید به نحوی که با نوک مکنده جاروبرقی را در فاصله نزدیک به فرش گرفته تا غبار ها در هوا پخش نشود و همه در جاروبرقی جمع آوری گردند.

ت: روندی دیگر به این گونه که پشت فرش را روی یک توری فلزی با ارتفاع قرار داده تا از مین فاصله بگیرد سپس با چوبی به پشت آن ضربه وارد کنید که در این حالت چون فرش از زمین فاصله دارد ذرات گردو غبار به داخل فرش نمی رود.

ث: اگر فرش تان نو و جوان می باشد به نحوی که فرش را روی یک ارتفاع مناسب آویزان کرده و با چوب آرام به پشتش ضربه بزنید.

ج: ولی اگر فرش قدیمی دارید باید حواستان به قسمت های رفو شده و آسیب دیده باشد که دچار ضربات ناگهانی نشود.

چ: روش گرفتن خاک فرش به شکلی که ۴ نفره هر کدام گوشه ای از آن را می گیرند و به ترتیب با ضربه ای موجی به فرش وارد کرده تا هر طرف آن تکان داده شود سپس آلودگی ها از بین می رود. پس حواستان باشد تا ضربات خیلی محکم نباشد به فرش آسیب وارد شود.

گرفتن خاک فرش چگونه است؟

  • روش دوم: غبارگیری ماشینی

الف: ماشین های ضربه زن مکانیکی در این روند مدل قدیمی ترین ماشین خاک ریزی که فرش را با عرض تقریبی ۲ تا ۵ متری داخل دستگاه استوانه ای قرار می دهند که آن ها با تسمه های پلاستیکی یا برزنی بسته می شوند. در زمان روشن شدن دستگاه فرش از طرفی هدایت می شود تا برس ها پرز فرش را از حالت خوابیده بیرون آورند و بلند سازند. بعد با ریل های مخصوص بین محور ها به گردش در میایند و با تسمه های برزنتی کم کم پشت و روی فرش کوبیده می شود. وقتی که پرز قالی به حالت ایستاده می شود خیلی راحت تر ذرات از داخل آن بیرون می آیند که این روند برای همه فرش ها قابل ذکر است. این خاک گیری ها در طول شستشو انجام می پذیرد که در مرحله اولیه غلظت فرش را تنظیم می کنند و اگر رفو شده بود با آسیب و ضربات کم این مرحله به پایان می رسد.

ب: خاک گیری فرش با دستگاه مکنده برای انجام این روش گرد و غبار قالی را با جارو یا برس در طرف خواب فرش جمع آوری کرده و باید در این حالت شدت دستگاه را در مورد فرش کهنه یا نو تنظیم کرد. سپس با خروج گرد و خاک ریز فرش سالم می ماند پس رعایت این نکته که گرفتن خاک فرش کهنه با توجه به خواب آن باید مشخص شود و در آخر آشفتگی بافت قالی تغییر کند اگر نه شکل او بهم می خورد و لکه دار می شود.

نحوه گرفتن خاک فرش

ج: دستگاه های جدید خاک گیری امروزه با پیشرفت ماشین آلات و ابزار ها برای غبار گیری فرش دستگاه های جدیدی ساخته شده که با توجه به بازده بالای آن در زمان کوتاهی می توان فرش های زیادی بشورد. این دستگاه دارای گردونه بزرگ از یک استوانه توری است که درون اتاق قرار می گیرد و با تحرک میله های فلزی تا حدی شبیه ماشین لباسشویی می باشد. این اتاق عظیم بعد از این که فرش هایی را در داخلش گذاشتید درش بسته می شود و با گردونه به حرکت در می آید. با سرعت می چرخد و فرش ها حرکت می کنند تا گردو خاک ها گرفته شود و سپس از طریق کانال مکش هوا از داخل گردونه خروج می یابد و با انبار امتداد می یابد. کانال در حوضچه های آبی بر اثر کاهستگی هوا تخلیه می شوند. برای استفاده از این روش برای قالی ها قدیمی ممکن است بر اثر ضربات دچار صدمه هایی شود که این دستگاه در قالیشویی برای حفاظت صدمه کمتری ببیند.

اهمیت خاک گیری فرش

امروزه در کشورمان پدیده ای به نام ریزگرد ها وجود دارد که حتی شهر های مرکزی ایران نیز با این مشکل درگیر هستند، علاوه بر آن با وجود مشکل آلودگی هوا و گردو خاک هایی که وجود دارند، طبیعتا هر روز صبح که از خواب بیدار می شوید، نباید انتظار تمیز بودن همه سطوح منزلتان را داشته باشید، از این رو متخصصان بهداشت همواره تاکید می کنند که به منظور پیشگیری از بیمار شدن، لازم است تا هر روز منزلتان را گردگیری نمایید.

خاک گیری فرش

گرد و خاک بر روی همه سطوح می نشیند، اما برخی از سطوح همچون فرش نمی توانند آن را نشان دهند و متاسفانه خیلی از افراد به این موضوع اهمیت نمی دهند و در نتیجه ممکن است گرد و خاک موجب رشد میکروب  و بروز بیماری شود.

فیبر های موجود در الیاف فرش ها محل مناسبی برای رشد انواع باکتری ها هستند، بنابراین در صورتی که تمیز نشوند، می توانند سلامتی اهل منزل را به خطر اندازند، از این رو بهتر است فرش های خود را برای شست و شو به یک قالیشویی معتبر بسپارید.

منبع : آرگا


مطالب مرتبط
مطالب داغ
همچنین ببینید
مشاهده دیدگاه های این مطلب
دیدگاه های مطلب
۰ دیدگاه برای این نوشته

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *