دسته ها
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳

اتصال چند مانیتور به کامپیوتر در ویندوزهای مختلف

  • حکیمه فهیمی
  • ۸ بهمن ۱۳۹۸
  • ۰

به نظر اتصال چند مانیتور به رایانه کار سخت و پیچیده ای است اما انجام آن به تجربه زیادی نیاز ندارد و فقط لازم است که کامپیوتر شما از قابلیت اتصال دو یا چند مانیتور به صورت همزمان پشتیبانی کند همچنین قسمت پردازنده گرافیکی رایانه نیز از وجود یک مانیتور دیگر به جز مانیتور اصلی درک کافی داشته باشد تا تصاویر را به طور  همزمان میان مانیتورها مدیریت نماید. در ادامه همراه این مقاله باشید تا با نحوه اتصال چند مانیتور به کامپیوتر آشنا شوید.

برخی مواقع کاربران کامپیوتر (به طور مثال طراحان ، چاپگرها) احتیاج دارند تا از چند نمایشگر به طور همزمان برای انجام کار خود استفاده کنند. حتی برخی بازیهای جدید با استفاده از چند صفحه نمایش حس هیجانی بیشتری می یابند. به طور کلی بهره گیری از چند مانیتور فضای کاری زیادی را در اختیار کاربر قرار خواهد داد.

آشنایی با نحوه اتصال چند مانیتور به کامپیوتر

آشنایی با مراحل اتصال چند نمایشگر به رایانه

برای اینکه فضای کاری بیشتر و جذابتری داشته باشید، استفاده از چند مانتیور که از طریق یک رایانه مدیریت می شود می تواند سودمند باشد. جهت انجام این کار، لازم است تا سیستم چند مانیتوری را راه اندازی نمایید. این ویژگی کمک می کند تا با اتصال چند مانیتور به کامپیوتر، اپ های جدید را به نمایشگر جدید منتقل کرده و استفاده نمایید. با این کار به جای استفاده مداوم از کلیدهای Alt,Tab برای جابجایی بین برنامه یا پنجره ها، فقط با اندکی حرکت چشمها اپ های مختلف را در صفحه نمایش های متعدد مشاهده کرده و مجدد به برنامه در حال اجرای خود بازگردید. هنگامی که چند مانیتور توسط یک کامپیوتر مدیریت می شوند می‌توان با ماوس میان آن ها سوییچ کرده و به جابجایی برنامه‌ ها بپردازید  در حقیقت چند دسکتاپ دیگر در اختیار دارید.

البته باید بدانید که هنگامی می توانید از این قابلیت استفاده کنید که کارت گرافیک کامپیوتر بیش از یک خروجی تصویر دارا باشد. وصل نمودن چند مانیتور به رایانه کار زیاد سختی نخواهد بود. اکثر رایانه های جدید به طور معمول بیشتر از یک درگاه مانیتور دارند. و این درگاه  VGA ، HDMI و DVI یا شاید ترکیبی از آنها باشند. بعضی کامپیوترها نیز دارای کابل مقسم هستند و این امکان را فراهم می کنند تا چند مانیتور را به یک درگاه متصل نمایید. برخی لب تاپ ها نیز دارای چند درگاه هستند تا اتصال مانیتور جانبی امکان پذیر باشد. فقط با اتصال یک نمایشگر به درگاه VGA  یا DVI لبتاپ، ویندوز قابلیت بهره گیری همزمان از هر دو صفحه نمایش را فراهم می آورد. در ادامه به نحوه اتصال چند مانیتور به کامپیوتر، می پردازیم.

نحوه اتصال چند مانیتور به کامپیوتر

۱.در ویندوز ۱۰ ابتدا روی دسکتاپ کلیک نموده و گزینه Display Settings را انتخاب نمایید یا مسیر Settings > System > Display را دنبال کنید. سپس آیکون Identify را انتخاب نمایید تا شماره هر نمایشگر را در صفحه ببنید بعد نمایشگرها را درگ و دراپ نموده تا ویندوز موقعیت فیزیکی آن ها را در حافظه خود ثبت کند. نخستین شماره نمایشگر ، صفحه نمایش اصلی می باشد. روی Apply  کلیک نموده تا تغییرات اعمال گردد. چنانچه ویندوز کل مانیتورهای اتصالی را به طور اتومات تشخیص نداد روی آیکون Detect  کلیک نمایید.

اتصال چند نمایشگر در ویندوز هشت

  •  مبل و میز
  •  آرون گروپس

۲. می توانید روی مانیتورهای اتصال شده کلیک نموده و مقیاس مناسبی برای آن ها تعیین کنید. این کار هنگامی سودمند است که رزولوشن تصویر در دو مانیتور یکسان نباشد. چنانچه نیاز به چرخش تصویر دارید می توانید جهت های نمایشگر را نیز جدا انتخاب نمایید

اتصال چند مونیتور به کامپیوتر

۳. در بخش Multiple displays این امکان وجود دارد تا روش استفاده از مانیتور را انتخاب نمایید. این گزینه را می توان با انتخاب همزمان کلید ویندوز و p نیز مشاهده کرد. در لیست کشویی Multiple displays  برای انتخاب مانیتور اصلی گزینه Make this my main display را انتخاب نمایید.

اتصال چند نمایشگر به کامپیوتر

۴. در ویندوز ۸ و ۱۰ می توانید از قابلیت اتصال چند مانیتور به صورت همزمان بهره بگیرید. برای فعال کردن قابلیت استفاده از دو مانیتور روی نوار وظیفه راست کلیک نموده و گزینه Properties را برگزینید. سپس آیکون Show taskbar on all displays را فعال نماید. در ویندوز ۱۰ نیز برای فعال کردن این قابلیت مسیر Settings > Personalization > Taskbar را اجرا کنید سپس گزینه Show taskbar on all displays را انتخاب نمایید.

متصل نمودن آسان نمایشگر به کامپیوتر

۵. در ویندوز ۷ برای استفاده از قابلیت اتصال دو مانیتور روی دسکتاپ ویندوز راست کلیک کرده و گزینه Screen resolution را انتخاب نمایید. سپس بر روی Identify کلیلک نموده تا مانیتورها را مشاهده نمایید. در ادامه جهت درک ویندوز از موقعیت فیزیکی مانیتور آنها را درگ و دراپ نمایید. سپس آیکون Multiple displays را انتخاب نمایید. برای گسترش صفحه کاری می توانید روی گزینه Extend کلیک کنید.

انواع حالت های نمایش

بعد از اتصال مانیتورها به درگاه در ویندوز ۸ و ۱۰ کلید ویندوز و p را همزمان فشار دهید در ادامه نوار کناری را مشاهده می کنید که دارای حالت های نمایش متعدد است. که در ذیل به آن ها  اشاره می شود.

PC Screen only

چند مانیتور فضای کاری را جذاب می کند

اتصال چند مانیتور به کامپیوتر

ویندوز در این حالت از مانیتور اصلی استفاده نموده و مانیتورهای دیگر را خاموش می نماید.  به این معنی که تصویر فقط روی رایانه اصلی نمایش داده می شود.

Duplicate

چگونه چند مانیتور را به کامپیوتر متصل کنیم

در این حالت ویندوز در مانیتورهای دیگر همان تصویری را نمایش می دهد که در مانیتور اصلی وجود دارد. کلمه duplicate به معنی کپی برداری یا تکثیر می باشد.در حالت duplicate تصویر در هر دو نمایشگر به طوریکسان نشان داده می شود.

Extend

متصل کردن چند مانیتور به کامپیوتر

استفاده از قابلیت چند نمایشگر

در حالت Extend ویندوز دسکتاپ را گسترش داده  و صفحه دیگری در اختیار شما قرار می دهد تا با آن کار کنید. به این معنی که تصویر به طور مستقل روی نمایشگرها قرار می گیرد. برای داشتن دو تصویر مجزا  باید تنظیمات را روی این حالت قرار دهید. هنگامی که این کار را انجام می دهید تصویر اصلی همراه با آیکون های دسکتاپ روی کامپیوتر یا لبتاپ قرار دارد و یک تصویر بدون  آیکون روی نمایشگر جانبی نمایش داده می شود.

Second screen only

ویندوز نمایشگرهای اضافی را به کار می بندد و مانیتور اصلی را خاموش می کند. یعنی تصویر فقط روی نمایشگر جانبی یا دوم  نمایش داده می شود.

منبع : آرگا


مطالب مرتبط
مطالب داغ
همچنین ببینید
مشاهده دیدگاه های این مطلب
دیدگاه های مطلب
۰ دیدگاه برای این نوشته

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *