دسته ها
سه شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲

فرمول نویسی در ورد با آموزش ساده مرحله به مرحله

  • حکیمه فهیمی
  • ۹ فروردین ۱۳۹۹
  • ۰

در این مقاله با نحوه فرمول نویسی در ورد آشنا خواهید شد. چنانچه برای تایپ پایان نامه یا مقالات خود با فرمولهای ریاضی زیادی سر و کار دارید نرم افزار ورد برای راحتی شما قابلیت فرمول نویسی به صورت پیش فرض را دارا می باشد. تنها با چند کلیک وارد صفحه فرمول نویسی شده و به آسانی فرمول یا معادله خود را تایپ نمایید.

نرم افزار پر کاربرد ورد دارای قابیلت های متعددی می باشد که یکی از آن ها فرمول نویسی می باشد. قابلیت فرمول نویسی به صورت پیش فرض در word قرار دارد تا بتوانید معادله های ریاضی خود را در آن تایپ کنید همچنین می توانید به ویرایش ساختار فرمولهای پر کاربرد گنجانده شده در آن بپردازید یا یک فرمول جدید تایپ کنید.

آشنایی با نحوه فرمول نویسی در ورد

فرمول نویسی آسان در ورد

در ورد قابلیتی به نام فرمول نویسی به صورت پیش فرض با گزینه ها و فرمولهای مختلف وجود دارد که کاربر را قادر می سازد به تایپ و ایجاد اسناد ریاضی پرداخته، آنها را ویرایش کند یا حتی فرمول جدیدی تایپ کند. در ادامه با نحوه فرمول نویسی آشنا خواهید شد.

نحوه فرمول نویسی

ابتدا باید بدانید که برای اضافه نمودن هر گزینه ای در سند ورد از سربرگ Insert استفاده می شود. جهت تایپ فرمولهای ریاضی اعم از ساده یا پیچیده نیز باید از این سربرگ بهره بگیرید.

۱. برای شروع کار اول سند ورد را باز کنید سپس به مکانی که قصد دارید فرمول در آنجا درج گردد بروید و در آن قسمت کیلک کنید تا نشانگر موس نمایش داده شود. توجه داشته باشید که فرمول را دقیقا در محل مدنظر تایپ کنید تا متن شما بهم نریزد. چنانچه می خواهید نمادهای ریاضی را یا برخی سیمبولهای مهم را تایپ کنید که در کیبورد وجود ندارد وارد سربرگ Insert شده و گزینه symbol  را انتخاب نمایید.

فرمول نویسی در word

۲. اگر نماد ریاضی مدنظر را در لیست کشویی باز شده پیدا نکردید، روی گزینه more  کلیک کنید تا لیستی پر از نماد و سیمبول را مشاهده کنید. در این لیست با انتخاب هر نماد و کلیک روی گزینه Insert آن نماد در متن درج می شود.  همچنین از قسمت font نیز می توانید بهره بگیرید.

  •  آرون گروپس
  •  مبل و میز

مراحل ایجاد معادله در ورد

۳. برای نوشتن فرمول نیز از سربرگ Insert بر روی گزینه Equation کلیک کنید تا وارد بخش فرمول نویسی شوید. در این قسمت گزینه های متعددی برای درج فرمول به صورت پیش فرض وجود دارد که هر کدام وظیفه خاصی دارد. یک روش سریعتر برای وارد شدن به بخش Equation  گرفتن همزمان کلید Alt و = می باشد.

فرمول نویسی در ورد

۴. اگر فرمول مدنظرتان در لیست باز شده در قسمت Equation  وجود دارد تنها لازم است روی آن کلیک کنید تا در سند ورد درج شود. با درج فرمول خواهید دید که فرمول درون کادری قرار گرفته و نوار ابزار ورد نیز یک نوار جدید اضافه شده است که به شما امکان ویرایش فرمولتان را خواهد داد.

آشنایی با نحوه فرمول نویسی

۵. در سربرگ design این امکان وجود دارد تا نمادهای دیگری را از بخش symbol به فرمول خود اضافه کنید. جهت اضافه نمودن فرمولهای ریاضی دیگر نیز می توانید از قسمت structures کمک بگیرید.

قابلیت های نرم افزار ورد

۶. چنانچه فرمول مدنظر را تایپ نمودید و قصد داشتید تغییراتی بر آن اعمال کنید، می توانید روی فلش کوچکی که در تصویر زیر می بییند کلیک کنید. در ادامه یک لیست کشویی جدید نمایش داده خواهد شد که در آن می توانید فرمول را ذخیره کنید یا آن را تراز نموده و تغییرات مدنظرتان را بر آن اعمال نمایید.

مراحل فرمول نویسی در ورد

۷. چنانچه در بین فرمول های نمایش داده شده ، فرمول مدنظر  وجود ندارد، روی گزینه Insert new equation کلیک کنید. در ادامه کادر جدیدی  باز می شود که  می توانید از سربرگ design نماد یا فرمول ریاضی مدنظر را درج کنید یا حتی با کلیک روی فلش کنار فرمول،به ویرایش یا تراز آن بپردازید.

نرم افزار ورد و فرمول نویسی

۸. در پایان هنگامی که فرمول را تایپ نمودید می توانید آن را به سادگی نیز حذف نمایید. کافی است روی فرمول کلیک کنید تا به حالت انتخاب درآید سپس با زدن کلید Delete فرمول مدنظر پاک می شود.

در پایان پیشنهاد می کنیم برای آشنایی با نحوه تنظیم پاراگراف در ورد و طریقه افزودن سربرگ در ورد بر روی لینک ها کلیک نمایید.

منبع : آرگا


مطالب مرتبط
مطالب داغ
همچنین ببینید
مشاهده دیدگاه های این مطلب
دیدگاه های مطلب
۰ دیدگاه برای این نوشته

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *