دسته ها
پنج شنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳

همه چیز درباره لمینت دندان و شناخت بیشتر مزیت ها و معایب آن

  • ساناز براتی
  • ۳ اسفند ۱۳۹۸
  • ۰

یکی از موارد داشتن چهره ای جذاب وجود لبخندی زیبا است که دندانهای زیبا باعث آن می شود. در حال حاضر روش های زیادی برای زیباسازی دندانها بکار می رود که لمینت کردن یکی از این روش هاست. لمینت دندان روکش سرامیکی ظریفی است که بر روی دندان چسبانده می شود و مراقبت های خاص خود را دارد.

داشتن چهره ای زیبا نیازمند لبخندی زیبا و دلنشین است. بسیاری از مردم به دلیل داشتن دندانهای ناموزون و نا زیبا از داشتن لبخندی دلنشین محروم هستند. در حال حاضر با پیشرفت علم دندانپزشکی به راحتی می توان با مراجعه به دندانپزشک به روش های مختلف دندانهای زیبا داشت. با لمینت یکی از روش های زیبا سازی دندانها در این مطلب آشنا خواهیم شد.

لمینت کردن دندان

روش های مختلفی برای ترمیم و زیبا سازی دندانها وجود دارد. چند سالی است که روشی ابداع شده تا همه بتوانند دندان های زیبا و لبخندی دلنشین داشته باشند. لمینت کردن دندانها باعث زیبایی و جذابیت فرد خواهد شد در ادامه با لمینت به طور کامل آشنا خواهیم شد.

دندانهای زیبا با لمینت

لمینت به چه چیز گفته می شود؟

لمینت از جنس سرامیکی به اسم ونیر است که دندانها را پوشش می دهد. لمینت پوششی نازک برای دندانهاست که با توجه به نیاز هر فرد طراحی متفاوتی دارد. در ساخت این روکش از رنگ دندان استفاده می شود تا ظاهری دندان گونه داشته باشد. این روکش سرامیکی در قسمت دندانهای جلو نصب می شود و دندانپزشک با تغییر رنگ، اندازه و طول دندان ها و قرار دادن این روکش سرامیکی بر روی دندانها باعث زیبایی آنها خواهد شد. این روکش همانطور که گفته شد با ترکیب چند لایه سرامیکی بدست می آید که برای جایگزینی با مینای دندان طبیعی بسیار مناسب هستند. در استفاده از  این روکش های سرامیکی در برخی موارد باید دندان تراشیده شود و در برخی موارد با توجه به روش دندانپزشک تنها دندانها آمادگی مختصری برای نشستن این روکش بر روی شان پیدا می کنند و مینای دندان آسیب نمیبیند.

لمینت کردن دندان

میزان آسیب وارده به دندان طبیعی در این روش

بیشتر افراد در این باره اطمینان ندارند که آیا این روکش سرامیکی باعث آسیب به دندانها می شود یا خیر؟

با توجه به تحقیقات انجام شده اگر دندانپزشک دارای تخصص ترمیم و زیبایی باشد و همچنین در این مورد تجربه کافی را داشته باشد مطمئنا به دندانهای طبیعی شخص صدمه ای نمی رسد. دندانپزشک قبل از بکارگیری این روش تمام جوانب را در نظر گرفته و در ابتدا از دندانها عکسبرداری می نماید تا از سالم بودن دندانها و مناسب بودن لمینت برای آنها اطمینان پیدا کند. در صورت مناسب نبودن این روش روش های دیگری مثل کامپوزیت، ارتودنسی، باندینگ و … به شخص پیشنهاد می شود.

  •  مبل و میز
  •  آرون گروپس

لمینت دندان و نحوه انجام آن

مزایا و معایب لمنت کردن

روکش کردن دندانها در این روش دارای معایب و مزایی می باشد که در ادامه بررسی می کنیم:

  • مزایای لمینت کردن:

همانطور که کفته شد این روکش برای هرکس به طور جداگانه و شبیه به دندانهای او ساخته می گردد و هیچ نوع تفاوتی با دندانهای طبیعی نداشته و قابل تشخیص نیست. همچنین لمینت ها بر خلاف دندانهای طبیعی در مقابل لکه های چای و قهوه و دود سیگار مقاوم بوده و تغییر رنگ نمی دهند. لمینت باعث سفید شدن تیره ترین دندانها شده و مشکلات دندانهای کج و روی هم افتاده را برطرف می کند.

نحوه لمینت کردن دندانها

  • معایب لمینت کردن:

ساخت لمینت حداقل یک هفته به طول می انجامد و کمی زبان بر است.لمینت ها با وجود استحکام سازی بالا ممکن است مانند دندانهای طبیعی شکسته شود فرد باید همانطور که مراقب دندانهای طبیعی خود بوده از این روکش ها نیز مراقبت نماید. لمینیت نیز نباید تحت فشار قرار گیرد و باید از مسائلی مثل ناخن جویدن، جویدن یخ و باز کردن بطری با لمینت ها اجتناب کرد. یکی دیگر از معایب لمینت کردن بالا بودن هزینه آن برای فرد است و کلیه هزینه ها به صورت آزاد محاسبه خواهد شد.

مراحل جاگذاری لمینت توسط دندانپزشک

در ادامه با مراحل جاگذاری لمینت ها آشنا خواهیم شد:

مرحله ی اولیه: دندانها بررسی شده و در یک جلسه آماده سازی اولیه بر روی دندانهای مورد نظر انجام می شود. این آماده سازی با دقت بالا در حد چند دهم میلیمتر انجام می گیرید.

مرحله دوم: در این مرحله که در همان جلسه اول انجام می گیرد. از دندانهای هر دو فک قالب گیری می شود. ادامه ی کار به جلسه ی بعد که تقریبا یک هفته به طول می انجامد موکول خواهد شد.

مرحله ی سوم: در این مرحله قالب های تهیه شده از دندانها به لابراتوار دندانپزشکی فرستاده می شوند تا لمینت به شکل روکشی نازک و سرامیکی ساخته شود. روکش های ساخته شده در کوره قرار می گیرند و پخته می شوند یا اینکه لمینت ها را از تراشیدن بلوکه های سرامیکی تهیه می کنند که در این حالت لمینت های مشابه دندانها با همان زیبایی و شفافیت بدست خواهد آمد.

نحوه لمینت و زیبا کردن دندانها

مرحله ی چهارم: در جلسه ی دوم لمینت ها بر روی دندانها قرار می گیرند و با استفاده از سمان های رزینی بسیار قوی به دندانها چسبانده می شوند. در چسباندن آنها از اشعه UV استفاده می شود. اگر چسباندن به طور صحیحی انجام شود هیچ نوع شکافی بین دندانها و لمینت باقی نخواهد ماند.

زیبا سازی دندانها با لمینت

مطمئنا در انجام این مراحل دقت و مهرت دندانپزشک و مهارت لابراتوار در ساخت و همچنین استفاده از مواد مرغوب و مناسب بسیار مهم و قابل توجه است.

مراقبت و نگهداری از لمینت

مراقبت از لمینت ها مشابه مراقبت از دندانها بوده و به سادگی امکان پذیر است. استفاده از نخ دندان و مسواک زدن برای مراقبت از دندانهای لمینت شده واجب است. همچنین نوع خمیر دندانهای مورد استفاده باید فلوراید دار باشد تا از ساییدگی دندانها جلوگیری کند. حدود یک هفته بعد از جاگذاری لمینت ها باید مجددا به دندانپزشک مراجعه شود تا عملکرد و واکنش دهان نسبت به لمینت بررسی گردد. برای محافظت از لمینت ها در صورت داشتن سابقه دندان قروچه یا سایش آن دندانپزشک به بیمار محافظ خواهد داد تا در زمان خواب آسیبی به لمینت ها وارد نشود. برای مراقبت از لمینت ها باید مرتبا به دندانپزشک مراجعه شود تا لمینت ها با استفاده از خمیر ضد سایش صیقل پیدا کنند و در صورت خرابی و مشکل در لمینت ها، دندانپزشک آنها را برطرف نماید.

لمینت و زیبا نمودن دندان

لمینت برای چه کسانی مجاز نیست؟

همانطور که گفته شد لمینت روشی برای زیباسازی دندانها و پر شدن فاصله بین آنهاست. پس افرادی که دارای دندانهای سالم هستند نباید این عمل را انجام دهند چون با هر بار لمینت کردن لایه نازکی از دندانها تراشیده شده و مقداری از مینای دندانها از بین میرود. با هر بار لمینت عمر دندان ها کمتر شده و شاید کار دندانها به عصب کشی و کشیدن برسد. امروزه بیشتر جوانان ۱۷ تا ۳۰ ساله برای سفیدی و زیبا شدن دندانهایشان این کار را انجام می دهند، اما به دلیل کوتاه بودن عمر لمینت و دائمی نبودن آن باید مجددا دندانها لمینت شوند که در نهایت ممکن است باعث آسیب به مینای دندانها شود.

لمینت کردن دندانها

کسانی باید از لمینت استفاده کنند که دارای دندانهای دو رنگ، کج و یا دندانهای با طول کوتاه هستند. همچنین در مواردی که دندانها ساییده شده باشند و یا در یک ردیف قرار نگرفته باشند لمینت پیشنهاد می شود.

منبع : آرگا


مطالب مرتبط
مطالب داغ
همچنین ببینید
مشاهده دیدگاه های این مطلب
دیدگاه های مطلب
۰ دیدگاه برای این نوشته

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *