دسته ها
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳

جرم گیری دندان در خانه با روش های متفاوت

  • حکیمه فهیمی
  • ۲ آذر ۱۴۰۲
  • ۰

از اثرات باقی ماندن غذا در ناحیه داخلی یا بیرونی دندان ایجاد جرم یا پلاکهای میکروبی می باشد که با مسواک زدن معمولی به راحتی از بین نمی رود. جرم دندان موجب بدبو شدن دهان، آسیب به لثه، پوسیدگی دندان و … می گردد بنابراین نیاز است تا برای درمان آن اقدام نمایید. چنانچه تمایل دارید تا با روشهای خانگی و در منزل جرم دندان را از بین ببرید در این مقاله با روش های متفاوت جرم گیری دندان در خانه آشنا می شوید.

جرم دندان از تجمع پلاکهای میکروبی سخت شده و چسبیده به دندانها به وجود می آید و با مسواک زدن یا شستشو به راحتی از بین نمی رود. این پلاکهای میکروبی علاوه بر پوسیدگی دندان موجب التهاب و آسیب لثه ها نیز می گردند. مناسبترین راه برای از بین بردن جرم دندان مراجعه به دندانپزشکی است بنابراین اگر شما نیز به دنبال راهکارهای طبیعی به  منظور جرم گیری دندان در خانه هستید به شما دوستان عزیز پیشنهاد می کنیم تا پایان مطلب همراه ما باشید.

جرم گیری دندان در خانه

آشنایی با روشهای جرم گیری دندان در خانه

هنگامی که غذا در ناحیه داخلی یا بیرونی دندان تجمع یابد موجب تجمع پلاکهای میکروبی می گردد. چنانچه مسواک زدن صحیح صورت نگیرد پلاکهای میکروبی کاملا از بین نمی روند و به تدریج در ناحیه دندان ضخامت پیدا می کنند و موجب ایجاد جرم می گردند. جرم دندان موجب پوسیدگی دندان، تنفس های بدبو ، التهاب لثه و … می شود. بنابراین نیاز است تا برای درمان آن اقدامی صورت گیرد. مناسبترین راه رفتن به دندانپزشکی است اما ممکن است بخواهید با هزینه کمتری دندانهایتان را جرم گیری کنید در ادامه با چند روش جرم گیری دندان در خانه آشنا خواهید شد.

۱. جوش شیرین و آب :

یکی از راهکار های ظبیعی به منظور جرم گیری دندان مخلوزط جوش شیرین و آب می باشد کهd;  قاشق چای خوری جوش شیرین را با مقداری کمی آب ترکیب کرده و دندان هایتان را با کمک ترکیب به دست آمده به مدت دو تا سه  دقیقه مسواک بزنید و بعد دندان هایتان بشویید و دقت داشته باشید به دلیل اینکه جوش شیرین خواص ساییدگی دارد از این رو، نباید از آن زیاد استفاده کرد.

۲. پوست موز :

از دیگر راهکارهای طبعی به منظور جرم گیری دندان ها پوست موز است و در واقع به عنوان سریع ترین روش به منظور جرم گیری دندان ها است فقط کافی است به مدت دو دقیقه پوست موز را روی دندان هایتان مالش دهید و بعد با کمک مسواک دندان هایتان را تمیز نمایید.

۳. نمک دریا و لیمو :

از دیگر راهکارهای طبیعی نمک دریا و لیمو است از این رو، یک دوم قاشق چای خوری آب لیمو و نصف قاشق چایخوری نمک دریا را با هم ترکیب کرده سپس ترکیب به دست آمده را به صورت دهان شویه استفاده نمایید و بعد از دو تا سه دقیقه از دهان خارج کرده و بعد دهانتان را بشویید.

۴. هیدروژن پراکسید :

همانطور که می دانید هیدروژن پراکسید داری خواص ضد عفونی کنندگی است و به منظور از بین بردن باکتری دهان و در نتیجه خوشبو شدن دهان بسیار مناسب است و همچنین زردی دندان ها را نیز از بین می برد بنابراین، هیدروژن پراکسید را با نسبت برابر از آب ترکیب نماید و مانند دهان شویه به مدت یک دقبقه داخل دهان چرخانده و بعد با آب دهان تان را بشویید.

  •  آرون گروپس
  •  مبل و میز

۵. مسواک زدن به روشی صحیح

بهترین و مهمترین روش برای مواجه نشدن با جرم دندان پیشگیری است. اگر بعد از هر وعده غذایی، دندانهای خود را با روشی صحیح مسواک بزنید از ایجاد جرم روی دندان جلوگیری خواهید کرد. از مسواکی با برس مناسب (نه زیاد سفت و نه زیاد نرم) استفاده کنید. همه زوایا و سطوح دندان را به دقت تمیز نموده و توجه داشته باشد که مسواک با لثه ها زاویه ۴۵ درجه داشته باشد.

انواع بروساژ دندان در خانه

۶. بهره گیری از نخ دندان

بهترین روش برای خارج سازی غذا از میان دندانها استفاده از نخ دندان می باشد. نخ دندان در بهداشت دهان نقش مهمی داشته به نحوی که فضای بین لثه و دندان را پاکسازی نموده و از ایجاد بیماری های دندان و لثه پیشگیری خواهد کرد. به این ترتیب بعد از مصرف غذا از نخ دندان استفاده کنید تا از نشستن جرم بر روی دندان جلوگیری نمایید.

۷. استفاده از خمیر دندان دارای فلوراید

جلوگیری از ایجاد جرم دندان

بهتز است از خمیر دندانی استفاده کنید که حاوی فلوراید باشد این ماده مانع از ایجاد حفره دندان شده و مینای دندان را تقویت می کند. همچنین فلوراید دندان را از اثرات منفی غذاهای اسیدی و نوشیدنی های مختلف محافظت می کند. بنابراین با استفاده از خمیر دندان دارای فلوراید دندانها با احتمال پوسیدگی و رسوب گرفتن مواجه نخواهند شد.

۸. استفاده از خمیر دندان ضد جرم

خمیردندان هایی وجود دارند که به نام ضد جرم و رسوب شناخته می شوند. این نوع خمیر دندان دارای موادی مانند زینک سیترات، فلوراید،پیروفسفات و … می باشد که امکان جرمگیری دندان را فراهم آورده و از شکل گیری رسوب یا جرم روی دندان پیشگیری می کند. نوعی از این خمیر دندان ماده دیگری به نام تری کلوسان(یک نمونه آنتی بیوتیک)دارد که جهت از بین ردن باکتریهای موجود در دهان موثر است.

۹. استفاده از ترکیب جوش شیرین و روغن زیتون

روغن زیتون و جرم گیری دندان

از خواص روغن زیتون این است که می تواند اسیدهای چرب دهان را حل نموده و پلاکهای روی دندان را پاکسازی کند همچنین جرم دندان را از بن برده و موجب سفیدی آن می شود. ترکیب جوش شیرین با روغن زیتون می تواند اثر جرمگیری را بیشتر نماید. به این ترتیب یک قاشق چایخوری جوش شیرین را با آب مخلوط کرده سپس به آن ۲ تا ۳ قطره روغن زیتون اضافه نماید و مواد را با هم خوب مخلوط کنید. بعد از ۲-۳ دقیقه این مخلوط را روی مسواک قرار دهید و دندانهایتان را مسواک بزنید. این روش را ۲ الی ۳ بار در هفته تکرار نمایید .

۱۰. استفاده از ترکیب جوش شیرین و روغن نارگیل

روغن نارگیل و جرم گیری دندان

یکی دیگر از روشهای جرم گیری دندان در خانه این است که ترکیبی از جوش شیرین و روغن نارگیل را به جای خمیر دندان هنگام مسواک زدن بکار گیرید. روغن نارگیل دارای مواد مفیدی برای سلامتی دندان بوده و قادر است باکتری استرپتوکوکی که موجب از بین رفتن مینای دندان می شود را نابود سازد. بنابراین یک قاشق چایخوری جوش شیرین را با آب مخلوط کنید و به آن ۲-۳ قطره روغن نارگیل اضافه کنید و این مواد را خوب مخلوط کنید. سپس بعد از ۲-۳ دقیقه از این خمیر برای مسواک زدن بهره بگیرید . این روش را ۲ الی ۳ بار در هفته تکرار کنید.

۱۱. استفاده از ترکیب جوش شیرین و نمک دریا

جوش شیرین و جرم گیری دندان

نمک اثر ضدعفونی کنندگی داشته و  با تمیز کردن پلاکهای دندان به طور طبیعی سبب سفید شدن دندان می گردد. ترکیب جوش شیرین و نمک دریایی اثر جرم گیری دندان را بهتر خواهد کرد. برای این کار یک قاشق چایخوری جوش شیرین را با مخلوط آب و ۱.۳ قاشق چایخوری نمک دریایی ترکیب نمایید و خوب هم بزنید تا مخلوط سفتی حاصل گردد. بعد از حدود ۲-۳ دقیقه از این مخلوط برای مسواک زدن دندان استفاده نمایید. این راهکار را ۲- ۳ بار در هفته تکرار کنید تا نتیجه مطلوبی بگیرید.

۱۲. استفاده از ترکیب ژل آلوئه ورا و جوش شیرین

بروساژ دندان در خانه

آلوئه ورا و جوش شیرین دارای خاصیت ضد میکروبی می باشند به علاوه آلوئه ورا قادر است رادیکالهای آزاد که عامل تشکیل باکتری در دهان هستند را نیز از بین ببرد. یک قاشق چایخوری ژل آلوئه ورا را با ۵-۴ قاشق غذاخوری جوش شیرین مخلوط نموده سپس به آن ۴ قاشق چایخوری گلیسیرین گیاهی و ۱۰ قطره اسانس لیمو اضافه نموده و مواد را با یک فنجان آب خوب مخلوط نمایید تا خمیر یکدستی ایجاد شود.
سپس از این خمیر برای مسواک زدن استفاده کنید و در آخر دندانهایتان را خوب آبکشی نمایید تا خمیر از روی دندان کاملا پاک شود. روزی یکبار این روش را بکار بندید تا پاکسازی پلاک ها آغاز گردد بعد از آن تا هنگامی که جرم گیری نتیجه مطلوبی بدهد از این روش هر ۳-۴ روز یکبار استفاده نمایید. توجه داشته باشید در مصرف گلیسرین افراط نداشته باشید چرا که در بلند مدت گلیسرین استحکام دندانها را کاهش می دهد و از مینرالیزه شدن دندان جلوگیری می کند.

۱۳. استفاده از توت فرنگی

توت فرنگی و رفع جرم دندان

از دیگر روشهای جرم گیری دندان در خانه می توان به استفاده از توت فرنگی اشاره نمود. توت فرنگی خواص ضد مکروبی داشته و با از بین بردن باکتریها  در رفع جرم دندان موثر است. برای این کار توت فرنگی را به شکل پالپ درآورید و پالپهای آن را روی دندان بمالید و اجازه دهید حدود ۵ دقیقه ای روی دندان بماند سپس دهان را با آب ولرم شتشو دهید. این عمل را ۲ بار در هفته تکرار کنید.

۱۴. استفاده از انجیر یا کنجد

خوردن انجیر و بروساژ دندان در خانه

با استفاده از انجیر یا کنجد نیز می توانید در خانه دندان خود را جرم گیری نمایید. انجیر با تحریک غدد بزاقی و افزایش ترشح آن موجب تقویت لثه و بهداشت دهان می گردد. همچنین با از بین بردن جرم ها پاکسازی دهان را انجام می دهد. بنابراین هر روز بعد از هر وعده غذایی ۲-۳ عدد انجیر را به آرامی بجوید تا با این روش خانگی دندانهایتان را جرمگیری کنید. به علاوه جویدن دانه های کنجد نیز در از بن بردن جرم دندان موثر است. زیرا دانه کنجد با از بین بردن پلاکها نوعی لایه بردار جرم دندان است. به این ترتیب دانه های کنجد را خوب بجوید ولی قورت ندهید سپس با مسواک خشک دندانها را مسواک بزنید. این روش را ۲-۳ بار در هفته انجام دهید. در پایان پیشنهاد می کنیم با کلیک بر روی لینک مقابل با تمامی فواید و عوارض جرم گیری دندان آشنا شوید.

منبع : آرگا


مطالب مرتبط
مطالب داغ
همچنین ببینید
مشاهده دیدگاه های این مطلب
دیدگاه های مطلب
۰ دیدگاه برای این نوشته

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *