دسته ها
سه شنبه ۲۸ فروردین ۱۴۰۳

حکم شرعی پورسانت از نظر مراجع مختلف

  • مهتاب علی پناه
  • ۲۴ دی ۱۳۹۸
  • ۰

اینکه پورسانت دادن یا گرفتن چه حکمی دارند سوالی بسیاری از افراد می باشد که ما در این مطلب به بیان حکم شرعی پورسانت از نظر مراجع تقلید می پردازیم تا با نظر اکثر فقها در مورد این موضوع آشنا شوید.

امروزه حق پورسانت در بسیاری از معامله ها رایج شده است که از زبان فرانسه گرفته شده است و از یک طرف می تواند یک حق کمیسیونی محسوب شود که در قالب پرداخت میزان مشخص از مبلغ معامله ظاهر می شود و از طرف دیگر پورسانت به معنای مبالغی نیز به کار می رود که مستخدمان دولتی به شکل غیر قانونی و پنهانی در زمان انجام معاملات دولتی به نفع خود مبلغی را به عنوان پورسانت دریافت می کند و در واقع به شکل های مختلفی مانند پاداش و حق کمیسیون پرداخت می شود.

 

حکم شرعی پورسانت از نظر مراجع تقلید

حکم شرعی پورسانت از نظر مراجع تقلید

بسیاری از افراد از شیوه های مختلفی کسب در آمد می کنند که یکی از این شیوه پورسانت می باشد که بهتر است نظر مراجع تقلید در این زمینه را جویا شوید به همین خاطر در ادامه مطلب دیدگاه تنی چند از مراجع عالی قدر را ارائه داده ایم تا پاسخ سوالات خود را در رابطه با حکم شرعی پورسانت مشاهده کنید.

آیت الله شبیری زنجانی:

سوال: آیا پورسانت حلال است؟

پاسخ: فى نفسه اشکال ندارد ولى اگر کارمند دولت باشد و قانون أن را منع کند جایز نیست.

آیت الله سیستانی:

سوال: آیا پرداخت پورسانت به همکاران در مشاغل وابسته (به طور مثال: پرداخت پوسانت لوازم فروش به تعمیر کار) برای معرفی مشتری اشکالی دارد؟

  •  آرون گروپس

پاسخ: این کار شما در صورتى صحیح است که فروشنده مقدارى از منافع عادى خود را به واسطه واگذار کند بى آن که چیزى بر مبلغ جنس بیفزاید، مثلا جنس را معمولا با ده درصد مى فروشند ولى در این مورد قسمتى از ده درصد منافع را به واسطه واگذار مى کنند و امّا تنظیم فاکتور دروغین بااضافه بر مبلغ، حرام است و خداوند رازق است.

 

نظر مراجع تقلید در رابطه با پورسانت

آیت الله مکارم شیرازی:

سوال: شخصی پول را که همان اجرت کار است و بیشتر نیست را در قبال انجام کاری از صاحب کار دریافت می کند ولی به صاحب کار اعلام می کند که من این کار را انجام نمی دهم و انجام آن را به دیگری محول می کنم و صاحب کار نیز این را قبول کند حال سوال این است که اگر از کل مبلغ دریافتی مقداری را برای خود برداشته و مقدار باقی مانده را به عامل پرداخت کند و عامل نیز راضی شود و با همان کیفیت کار را انجام دهد حکم مبلغی که واسطه برای خود برداشته چیست؟ در صورتی که عامل به واسطه بگوید که بخاطر شما با مبلغ کمتر یا بدون دریافت دستمزد حاضرم کارتان را انجام دهم باز هم اشکال دارد؟

پاسخ: درصورتی که خودش هیچ کاری روی آن انجام نداده باشد گرفتن این پول اشکال دارد مگر این که کسی که عامل بوده به واسطه بگوید حق من بیشتر از این مبلغ می باشد که به من پرداخت کرده اید و من آن مقدار را به شما هدیه کردم در این صورت دریافت ما به التفاوت توسط واسطه مانعی ندارد.

فتوای مراجع تقلید در رابطه با پورسانت

آیه الله مکارم شیرازی :

سوال: آیا کارمند یا کارگر شرکت دولتی یا خصوصی که وظیفه اش وکالت در تأمین نیازهای اداره یا شرکت از مکانهای فروش است، می تواند بر کسی که کالاهای موردنیاز را می فروشد، شرط کند که درصدی از سود حاصل از خرید، از آن او باشد؟ آیا دریافت این سود برای او جایز است؟ در صورتی که مسئول مافوق چنین شرطی را اجازه دهد چه حکمی دارد؟

پاسخ: این شرط از طرف کارمند صحیح نبوده و او نمی تواند سودی را که به نفع خود شرط کرده، دریافت کند و مسئول بالاتر هم حق اجازه چنین شرطی را نداشته و اجازه او در این باره اثری ندارد.

احکام شرعی پورسانت

همانطور که در این مطلب با حکم شرعی پورسانت آشنا شدید به منظور اطلاع از احکام مرتبط با مسائل فقهی دیگر می توانید بر روی دانستی های مذهبی کلیک نمایید.

منبع : آرگا

مطالب مرتبط
مطالب داغ
همچنین ببینید
مشاهده دیدگاه های این مطلب
دیدگاه های مطلب
۰ دیدگاه برای این نوشته

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *