دسته ها
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳

درمان خانگی عفونت گوش با ۸ روش فوق العاده عالی و موثر

  • بهاره سلطانی
  • ۲۷ بهمن ۱۳۹۹
  • ۰

عفونت گوش گاهی با درد و گرفتگی گوش و گاهی با خروج ترشحات چرک مانند که اصطلاحا به آن جرم گفته می شود, همراه است. عدم رعایت بهداشت یا بعضی عوامل دیگر تهدید جدی برای سلامت گوش به شمار می روند. با توصیه ها و روش های درمان خانگی عفونت گوش که در این مقاله ارائه دادیم به حفظ سلامتی گوشتان کمک کنید.

گوش مرکز حفظ تعادل و شنوایی است. درد در ناحیه گوش علاوه بر کودکان, بزرگسالان زیادی را هم درگیر می کند. اغلب این دردها زنگ خطری است که نشان دهنده وجود عفونت در گوش است. عوامل بیرونی مختلفی ممکن است باعث عفونت گوش شوند. مثل: سرماخوردگی، حساسیتهای فصلی, بزرگ شدن لوزه ها, خوابیدن هنگام پرواز, ورود مواد خارجی مثل آب دریا یا استخر که ممکن است باعث سنگینی گوش, کم شدت قدرت شنوایی و در مواقعی خروج ترشحات جرمی از گوش شود. ما در این مطلب قصد داریم چند نمونه از درمان خانگی عفونت گوش با روش های طبیعی که در منزل انجام شدنی است را به شما آموزش دهیم.

روش های درمان خانگی عفونت گوش

اگر گوشتان دچار گرفتگی شده است می توانید با روشهای آسان و کمترین هزینه آن را درمان کنید. گفتنی است درمانهای دارویی فقط در صورتی جایز است که طبق نظر پزشک صورت گیرد و مصرف خودسرانه آنتی بیوتیکها یا قطره های گوش می تواند عفونت گوش را تشدید کند و آسیب جدی به گوش میانی بزند. بنابراین اگر مشکل گرفتگی یا عفونت گوشتان جدی نیست می توانید به روشهایی که در ادامه گفته می شود به درمان گوش درد در منزل بپردازید، بهتر است با مشورت پزشک انجام گیرد. در موارد جدی حتما به پزشک مراجعه کنید.

 درمان خانگی عفونت گوش

با استفاده از سیر عفونت گوش را از بین ببرید

بارها از خواص ضد میکروبی و ضد عفونی کننده سیر شنیده ایم اما جالب است بدانید که از سیر می توانید برای بهبود عفونت گوش استفاده کنید. سیر علاوه بر خاصیت ضد التهاب و آنتی اکسیدانی که دارد در رفع عفونت و همچنین درد گوش بسیار موثر است. برای اینکار ابتدا یک حبه کوچک سیر را کاملا بکوبید سپس آن را با روغنی که از قبل داغ شده است مخلوط کنید, بعد از سرد شدن روغنی که سیر له شده در آن است, می توانید مقداری از آن را در گوشتان بچکانید دقت کنید که چند قطره کافیست و روغن حتما سرد شده باشد. استفاده از روغن داغ عفونت را تشدید کرده و به پرده گوش آسیب جدی می زند.

 درمان خانگی عفونت گوش

بهبود عفونت گوش با سرکه سفید

این درمان خانگی برای درمان چربی های گوش خیلی موثر است. برای اینکار به مقداری سرکه سفید و الکل طبی نیاز دارید. مقدار کمی از سرکه سفید و الکل طبی را در یک فنجان کوچک بریزید. مقدار هردو برابر باشد. سپس چند قطره از این محلول را با قطره چکان داخل گوش ریخته و گوش را در حالتی نگه دارید که محلول خارج نشود.

یک محلول دیگر که با سرکه سفید می توانید تهیه کنید و در رفع عفونت گوش مفید است, استفاده از سرکه سفید و آب است. برای تهیه این محلول مقداری سرکه سفید را با آب مخلوط کنید و با قطره چکان چند قطره از آن را به گوشتان بریزید. بعد از گذشت یک دقیقه سرتان را به حالت کج نگه دارید تا محلول از گوشتان خارج شود. نکته مهمی که حتما باید رعایت شود این است که اگر دچار گوش درد دارید یا به پارگی پرده گوش مشکوک هستید به هیچ وجه از دو روش ذکر شده برای رفع عفونت گوش با سرکه سفید استفاده نکنید.

  •  آرون گروپس

روشهای طبیعی رفع عفونت گوش

رفع عفونت گوش با نمک

نمک جزو موادی است که در گذشته از آن به عنوان ضد عفونی کننده استفاده می شده است در حال حاضر هم از محلول آب نمک برای قرقره کردن و یا شستشوی بینی استفاده می شود. شما می توانید محول آب نمکی در منزل تهیه کنید و از آن به عنوان درمان خانگی عفونت گوش استفاده کنید. برای درست کردن این محلول یک قاشق چای خوری نمک را در یک فنجان کوچک آب گرم به طور کامل حل کنید سپس با قطره چکان چند قطره از این محلول را داخل گوش بریزید و بگذارید یک دقیقه گوشتان در حالت کج بماند و بعد از گذشت یک دقیقه برای خارج کردن محلول از گوشتان در جهت دیگر سرتان را بچرخانید.

از بین بردن عفونت گوش

درمان عفونت گوش با روغن زیتون

روشی خانگی و توصیه شده برای درمان عفونت گوش استفاده از روغن زیتون است. قبل از خواب چند قطره روغن زیتون را در گوشتان بریزید. از این روش باید چند روز استفاده کنید تا نتیجه خوبی بگیرید.

از بین بردن جرم گوش

برطرف کردن عفونت گوش با عصاره برگ انبه

یکی از درمان های خانگی برای از بین بردن عفونت گوش آب برگ انبه می باشد که برای این منظور ۲ الی ۳ عدد برگ این میوه را باید خوب بشویید و بعد از این که آب آن ها را با دستمال تمیز خشک کردید آن ها را رنده و یا خرد نمایید، سپس این عصاره را با کمک قطره چکان به مقدار دو تا سه قطره در گوش چرک کرده بریزید. بعد از گذشت چند دقیقه تاثیر بهبود در گوش آلوده ایجاد خواهد شد. برای بهبودی کامل می توانید روزانه سه مرتبه از این روش استفاده نمایید.

درمان عفونت گوش با آب برگ انبه

برگ ریحان برای درمان عفونت گوش

از گیاهان دارویی دیگر برای رفع عفونت گوش ها و درمان آسیب های مربوط به شنوایی برگ ریحان می باشد که باید ۴ الی ۵ برگ آن را پس از آبکشی و گرفتن آب ناشی از شستشو له کنید و عصاره آن را در اطراف محل عفونت قرار دهید اما مراقبت کنید تا وارد حفره گوش نگردد. همچنین استفاده از ترکیب روغن نارگیل با عصاره برگ ریحان می تواند سبب بهبود گردد و تنها کافی است پنبه ای را آغشته به این ترکیب نمایید و آن را پشت گوش، لبه بیرونی و با احتیاط  بر روی قسمت داخلی گوش بمالید و روزانه این کار را دو مرتبه تکرار کنید.

درمان عفونت گوش با برگ ریحان

رفع چرک گوش با عصاره پیاز

یکی دیگر از شیوه های موثر برای درمان خانگی عفونت گوش عصاره پیاز می باشد که برای این کار باید پیاز کوچکی را پوست بگیرید و خوب بشویید و آن را ریز خرد کنید، سپس به مدت ۱ الی ۲ دقیقه درون ماکرویوو بگذارید و پس از خارج کردن صبر نماید تا خنک گردد و آب پیاز را بگیرید، بعد ۲ تا ۳ قطره از آن را با قطره چکان در گوش آلوده بچکانید و چند دقیقه ای که گذشت، سر را بچرخانید تا عصاره پیاز از گوش خارج گردد.

روش دیگر این است که پیازی را به مدت نیم ساعت بپزید و سپس آن را به دو قسمت برش بزنید، نیمی از آن را درون پارچه ای نخی و پنبه ای تمیز بگذارید، بعد آن را به مدت ۵ دقیقه روی گوش چرکی قرار دهید و در صورت نیاز پس از گذشت ۱۰ دقیقه این عمل را تکرار نمایید.

درمان های موثر عفونت گوش

نکاتی برای پیشگیری از عفونت گوش

یکی از محیط هایی که هم می تواند در رفع چربی و جرم گوش موثر باشد و هم آن را تشدید کند حمام است. با رعایت چند نکته هنگام استحمام می توانید به رفع جرم های گوش کمک کنید. در حمام مقداری آب ولرم داخل گوشتان بریزید تا محیط گوشتان مرطوب شود و بعد از چند دقیقه با تکان سر در جهت مخالف آب را از گوشتان خارج کنید. لازم به ذکر است که گفته شود به هیچ وجه زیر دوش پرفشار اینکار را نکنید. آب باید گرم و با فشار کم باشد.

گوش پاکن یکی دیگر از وسایلی است که باعث بوجود آمدن و تشدید عفونت گوش در بسیاری افراد شده است دلیل آن هم طرز استفاده غلط از این وسیله است. اولین نکته این است که به هیچ عنوان از وسائل نوک تیز برای خارج کردن جرم گوش استفاده نکنید. استفاده از گوش پاکن را هم محدود کنید, گوش پاکن می تواند جرم های دهانه گوش را پاک کند اما دقت کنید که جرم ها را به درون گوش نبرید و از وارد کردن گوش پاکن به عمق گوش جدا خودداری کنید. درمان خانگی عفونت گوش

امیدواریم که روشها و توصیه های گفته شده بتواند در درمان خانگی عفونت گوش موثر باشد. اگر بعد از بکارگیری روش های طبیعی گفته شده درمان و بهبود حاصل نشد, حتما به متخصص گوش و حلق و بینی مراجعه کنید تا درمانهای دارویی یا درمانهای دیگری مثل شستشو صورت گیرد. وزوز گوش یا هر درد و سنگینی که در ناحیه گوش احساس می کنید را جدی بگیرید و از درمانهای دارویی خودسرانه بپرهیزید.

منبع : آرگا

مطالب مرتبط
مطالب داغ
همچنین ببینید
مشاهده دیدگاه های این مطلب
دیدگاه های مطلب
۰ دیدگاه برای این نوشته

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *