دسته ها
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳

سم زدایی روده بزرگ با کمک روش های طبیعی و خانگی

  • ساناز براتی
  • ۶ اسفند ۱۳۹۸
  • ۰

برای سم زدایی روده بزرگ روش های درمانی خانگی مختلفی وجود دارد که از جمله آن می توان به استفاده از چای رازیانه، چای نعناع، چای ارجنگ، چای بابونه، آب میوه خانگی حاوی فیبر و چای آویشن اشاره کرد. بدن انسان نیاز دارد تا هر چند وقت یکبار سم زدایی شده و پاکسازی شود. تا عملکرد دستگاه گوارش دچار مشکل نشود.

روده بزرگ قسمتی از دستگاه گوارش در بدن انسان محسوب می شود. این لوله توخالی بوده و در قسمت پایانی دستگاه گوارش قرار داشته و مدفوع در این قسمت تولید و ذخیره می شود. در بعضی از مواقع به خاطر انباشته شدن چربی و میکروب در روده بزرگ بدن انسان با مشکل مواجهه می شود. روش های مختلفی برای پاک سازی روده بزرگ وجود دارد که در این مطلب به ارائه آن می پردازیم.

سم زدایی در روده بزرگ

یکی از مهمترین عوامل برای سلامتی پاک نگه داشتن بدن از سموم است که در اولین مرحله مراقبت از بدن قرار دارد. انسان باید سم ها و چربی های اشباع شده، ویروس ها، انگل ها، قارچ ها و دیگر مواد اضافی و زائد را از بدن خود پاک نماید. برای اینکه بدن انسان عملکرد درستی را از خود نشان دهد در طول سال باید برای دوبار سمزدایی شود.

سم زدایی نمودن روده بزرگ

نشانه های شایع برای سم زدایی

از نشانه هایی که به مشکلات روده بزرگ اشاره دارد می توان به موارد زیر اشاره کرد:

سردرد، کمبود انرژی و خستگی، بوی بد دهان، التهاب روده، یبوست، افزایش وزن

خنثی کردن سم روده بزرگ

روش های خانگی سم زدایی

برای سم زدایی روده بزرگ روش های مختلفی وجود دارد که به آن اشاره می کنیم:

  •  آرون گروپس
  •  مبل و میز

چای رازیانه:

دانه های رازیانه دارای خواص گوارشی بوده و چای آن از دستگاه گوارش بدن محافظت می نماید. علاوه بر این این چای در برطرف شدن ناراحتی های معده نیز تاثیر گذار است و پاکسازی روده بزرگ را انجام می دهد. برای تهیه چای رازیانه مقدار یک قاشق چایخوری دانه رازیانه را با دو لیوان آب مخلوط کرده و بجوشانید بعد از آن قبل از خوردن یک قاشق عسل به آن اضافه کرده و بعد از ۷ دقیقه میل نمایید. بهتر است این چای را هر روز بعد از ناهار مصرف نمایید.

پاک سازی کردن روده بزرگ

چای آویشن:

گیاه آویشن دارای خاصیت پاک کنندگی بوده و در تخلیه مواد اضافه بدن تاثیر گذار است و برای سم زدایی روده بزرگ مصرف می شود. مواد زائدی که در روده بزرگ وجود دارند با کمک چای آویشن برطرف می شوند. بعلاوه مصرف آویشن باعث جلوگیری از اسپاسم معده شده و از تولید گازها و حبس مواد فاسد در روده پیشگیری می کند و علائم سندروم روده تحریک پذیر را کاهش می دهد. برای تهیه این چای یک قاشق غذا خوری آویشن را در یک فنجان آب ریخته و بجوشانید و بعد از خنک شدن آن را میل نمایید.

چای بابونه:

گیاه بابونه خاصیت ضد التهابی و پاک کنندگی داشته و به عنوان یک درمان طبیعی جهت بهبود مشکلات روده، استرس دستگاه گوارش، کاهنده گاز و سوء هاضمه بشمار می رود. همچنین بابونه دارای خواص ضد اسپاسم بوده و به عنوان یک آرام بخش طبیعی و ملایم برای آرامش عضله های روده بزرگ موثر است. بابونه باعث کاهش تحریکات و گرفتگی های شکمی شده و خاصیت ضد عفونی، ضد التهابی، ضد قارچی و ضد باکتریایی نیز دارد. برای تهیه چای بابونه یک مشت بابونه را در یک فنجان آب ریخته و بجوشانید بعد آن را از روی حرارت برداشته و بگذارید پنج دقیقه بماند بعد مصرف نمایید. بهتر است این چای قبل از خواب نوشیده شود تا عمل پاکسازی روده به درستی صورت بگیرد.

روش های سم زدایی روده بزرگ

چای نعناع:

نعناع دارای خواص آرام بخشی بوده و برای سلامت روده ها موثر است همچنین باعث جذب مواد مغذی در بدن می شود. برگ نعناع منبع غنی از منتول و متیل سالسیلات است که این ترکیبات دارای خاصیت ضد اسپاسم و آرامش بخش بوده و بر روی عضلات معده و روده تاثیر مثبت می گذارد. برای تهیه این چای یک قاشق غذا خوری نعناع را در دو فنجان آب جوشانده و بگذارید برای مدتی در حال جوش باقی بماند. سپس آن را از روی حرارت برداشته و پنج دقیقه بگذارید تا خنک شود و با معده خالی و قبل از خواب میل نمایید تا سم زدایی به درستی انجام پذیرد.

پاک سازی روده بزرگ

چای ارجنگ:

ارجنگ نوعی گیاه است که خاصیت ملینی داشته و برای تقویت عضلات دیواره روده بزرگ تاثیر گذار است. و برای پیشگیری از یبوست و سم زدایی روده بزرگ از آن استفاده می شود. برای تهیه این چای یک قاشق غذا خوری از پوست ارجنگ را به یک فنجان آب در حال جوش اضافه کرده و بعد از جوشیدن چای را از روی حرارت برداشته و بگذارید تا برای پنج دقیقه بماند و خنک شود. بعد آماده خوردن است.

سم زدایی از روده بزرگ

استفاده از آب میوه:

نوشیدن مقدار مشخصی از آب میوه باعث شسته شدن دستگاه گوارش شده و سموم موجود در روده بزرگ را دفع می کند. برای پاکسازی روده ها با آب میوه باید از میوه های سالم و سم زدا بهره برد. برای این منظور به نصف لیوان آب سیب، دو قاشق غذاخوری آب لیموترش، آب زنجبیل یک قاشق چایخوری، نصف قاشق چای خوری نمک دریا و نصف لیوان آب جوشیده ولرم نیاز داریم. برای تهیه این آب میوه آب جوشیده را در یک پارچ ریخته و باقی مواد بجز نمک را به آن اضافه کرده و مخلوط نمایید. در نهایت نمک را اضافه کرده و مخلوط نمایید. بهتر است این نوشیدنی را برای یک تا چهار هفته و هر روز مصرف نمایید، تا مواد سمی به طور کامل از روده ها دفع شوند. در تهیه این آب میوه از مخلوط کن استفاده کرده تا فیبر موجود در سیب و زنجبیل حفظ شود.

پاک کردن سم از روده بزرگ

سم زدایی به کمک فیبر:

سم زدایی روده بزرگ با فیبر باعث شست و شوی دستگاه گوارش شده و همچنین از رفلاکس معده و اگزما جلوگیری کرده و باعث کاهش وزن و کاهش قند خون و درمان تحریک پذیری خواهد شد. برای تهیه این سم زدا به یک قاشق غذا خوری عسل ارگانیک، یک قاشق سرکه سیب، یک قاشق پودر پسیلیوم، ۲۵۰ میلی لیتر آب یا یک لیوان بزرگ آب معدنی نیاز داریم. مواد گفته شده را به خوبی با هم مخلوط کرده و فورا میل کنید. نوشیدن این مایع به این صورت است که بعد از خوردن آن در روز اول یک لیوان، روز دوم دو لیوان و تا روز هشتم باید هشت لیوان آب خورده شود. آبی که بعد از نوشیدنی اصلی خورده می شود باید در هر لیوان دارای یک قاشق عسل و یک قاشق چایخوری سرکه سیب باشد. این روش را برای حداقل دو هفته و حداکثر چهار هفته بکار ببندید. و بعد از گذشت سه ماه مجددا آن را انجام دهید.

خنثی کردن سم از روده بزرگ

نکته پایانی:

هر فرد برای داشتن یک روده بزرگ سالم باید یکسری از نکات را رعایت نماید از جمله اینکه تا حد امکان از غذاها و خوردنی های ارگانیک استفاده شود، روزانه از میوه و یا آبمیوه های حاوی فیبر بالا مصرف شود، از انواع آب میوه صنعتی مصرف نشود، از ماست و مواد لبنی پروبیوتیک دار استفاده شود، در آب نوشیدنی خود مقداری روغن آویشن (یک یا دو قطره) اضافه نمایید. به کمک این روش ها تقریبا روزانه کمی تا حدودی از دستگاه گوارش سم زدایی می شود.

منبع : آرگا


مطالب مرتبط
مطالب داغ
همچنین ببینید
مشاهده دیدگاه های این مطلب
دیدگاه های مطلب
۰ دیدگاه برای این نوشته

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *