دسته ها
پنج شنبه ۳۰ فروردین ۱۴۰۳

آشنایی با روستای کنگ مشهد و جذابیت های گردشگری آن

  • سمیه نیک فرجام
  • ۸ دی ۱۴۰۰
  • ۰

اگر می خواهید برای چند روز خود را از هیاهوی درون شهری دور کنید پیشنهاد می کنیم تا چند روی را در روستای کنگ از توابع طرقبه مشهد یپری کنید. این روستا مقصد بسیاری از طبیعت گردان است که به دنبال آرامش در طبیعت گردی هستند و می توانند از نزدیک دیدنی های زیادی را در این روستا ببینند.

روستای کنگ در فاصله ۱۹ کیلومتری از طرقبه و در دامنه کوه های بینالود واقع شده است این روستا دارای جاذبه های دیدنی بسیاری است کوه ها، ارتفاعات، مراتع سرسبز و بناهای تاریخی از دیدنی های این روستا هستند. خیلی از گردشگران مشهدی در روزهای تعطیل تورهای گردشگری به این روستا برگزار می کنند که فعالیت های تفریحی و ورزشی زیادی در این گوره های گردشگری برگزار می شود. این روستا از چشم اندازی کوهستانی برخوردار است و بافت آن شبیه بافت ماسوله است خانه هایی پلکانی که کمتر در خراسان دیده می شود. جاذبه های این روستا تنها به طبیعت گردی آن ختم نمی شود بلکه می توانید به سراغ جاذبه های تاریخی آن نیز بروید جاذبه هایی همچون رباط شاه عباسی، رباط پای کوه و خانه های قدیمی اشاره کرد رودخانه ای پر آب که در این روستا واقع شده است در چهار فصل سال آب دارد از این رو می توانید در اطراف درختان زیادی از میوه ها مشاهده کنید در هر فصل از سال می توانید چشم اندازهای خاص و دیدنی از این روستا را مشاهده کنید.

جاذبه های روستای کنگ را بیشتر بشناسید:

این روستا یک نمونه با ارزش از معماری ایرانی است و در شمار روستاهای پلکانی جذاب قرار گرفته است قدمت این روستای پر جاذبه به پیش از اسلام باز می گردد و از این رو مقصد علاقه مندان و تاریخ نگاران زیادی است. اگر از تمام این جاذبه ها بگذریم نمی توان چشم انداز بکر و رویایی این روستا را انکار کرد تنوعی که در میان جاذبه های طبیعی این روستا قرار دارد آن را به یکی از رویای ترین روستاها در ایران تبدیل کزده است.

جاذبه های کنگ

آشنایی با مکان های دیدنی طرقبه برای گردشگران دارای جذابیت زیادی است با وجود اینکه مکان های دیدنی طرقبه بسیار شناخته شده اند می توان گفت که این روستا می تواند با جاذبه های طرقبه رقابت کند سادگی که در بافت خانگی روستا وجود دارد موجب جذابیت آن شده است فرهنگ و آداب و رسوم مردمان این منطقه نیز جذابیت آن را برای گردشگران چند برابر کرده است. همانطور که در بالا اشاره شد خانه های این روستا به شکل پلکانی هستند این روستای کوچک جمعیت زیادی را در خود جای داده است شغل مردمان این منطقه دامداری و دامپروری است همچنین به کشاورزی نیز مشغول می باشند.

اگر از علاقه مندان و گردگشرانی هستید که این روستا توجه شما را به خود جلب کرده است در این مطلب می توانید با دیدنی های مهمی از این روستا آشنا شوید و بیشتر اطلاعات توریستی درباره این روستا و دیدنی های آن کسب کنید برای مطالعه این بخش تا پایان مطلب همراه ما باشید.

رباط های تاریخی کنگ:

رباط شاه عباسی و رباط پای کوه از دیدنی های تاریخی این منطقه هستند در حقیقت رباط به بناهایی گفته می شود که در بیرون از محدوده شهری قرار گرفته اند و در گذشته های نه چندان دور کاروانیان در مسیر تردد خود در این رباط ها اقامت داشته اند. رباط شاه عباسی یکی از این رباط ها است که در زیر زمینه ساخته شده است و در گذشته مکانی برای کاروانیان نیشابور بوده است.

آشنایی با جاذبه های روستای کنگ

  •  آرون گروپس

رودخانه کنگ:

یکی از جاذبه ها و دیدنی هایی که می توانید در این روستا نظاره گر باشید رودخانه زیبا و خروشان کنگ است این رودخانه پر آب در کنار رودخانه زشک مهم ترین رودخانه های استان را تشکیل می دهند. طبیعت دیدنی اطراف و تفریحات آبی همچون شنا کردن در ّآب های خروشان برای علاقه مندان و بازدیدکنندگان این روستا دارای جذابیت است.

روستای زیبای کنگ

چشمه ها و باغ کنگ:

این روستا یکی از بهترین مکان های دیدنی مشهد است و از دلایل مهم جذب توریست در این روستا می توان به وجود چشمه سارها و باغات متعدد اشاره کرد فضای دلنشین و آرام بخشی که در این منطقه می توانید تجربه کنید. اگر دوست دارید در این روستا تجربه کوهنوردی داشته باشید می توانید به همراه گروه دوستان یا خانوادگی خود به ارتفاعات بینالود و کوه های اطراف بروید و تجربه های جدیدتری را به دست آورید.

رودخانه کنگ

قبرستان تاریخی کنگ:

در نواحی از تپه ها قبرستانی با نام قبرستان روستا، واقع شده است در ساخت این قبرستان از سنگ های شیست استفاده شده است که دارای استحکام بالایی است زیرا این سنگ ها به مرور زمان و به شکل لایه لایه ای ایجاد شده اند. شکل هایی که بر روی این سنگ قبرها دیده می شود نشان دهنده سن و تاریخ است که برخی از آن ها توسط تاریخ نگاران تحلیل شده است.

قبرستان کنگ

آبشار کنگ:

آبشار کنگ یکی دیگر از دیدنی های این روستا است که در ۵ کیلومتری از این شهر واقع شده است قرار گرفتن این آبشار دیدنی در دره سرسبز بر جذابیت آن افزوده است و آن را به یکی از مکان های دیدنی و جاذبه ها توریستی در این روستا تبدیل کرده است.

طبیعت زیبای کنگ

مزار شیخ عبدالله

مردمان کنگ مشهد عقیده دارند که با روشن کردن شمع در زیر درختی در کنار چشمه که به روایت اهالی این روستا، محل دفن امام زاده شیخ عبدالله می باشد، حاجت روا خواهند شد، ازاین رو مردم نذورات خود را در زیر این درخت انجام می دهند.

مزار شیخ عبدالله در این روستا، یکی از مکان های مذهبی و در واقع محل دفن یکی از عرفای سرزمین مقدس مشهد می باشد که در سال ۱۲۶۶ متولد شده اند، ایشان تحصیلات خود را در شهر مشهد و قم گذرانده اند و درنهایت در  این روستای مشهد نیز به سرای باقی شتافتند.

روستا کنگ

روستای کنگ مشهد

از این جاذبه ها که بگذریم به دیدنی های بینالود می رسیم ارتفاعات این کوه دارای چشم اندازهای بکری است و یکی از کوهستان های معروف در استان خراسان است بینالود بلندترین قله و ارتفاعات در بام خراسان است. این رشته کوه ها مقصد بسیاری از کوهنوردان مشهدی و دیگر استان ها است که سالانه گردشگران زیادی را به خود جذب می کند. یکی دیگر از بناهای دیدنی که در این روستا می توانید مشاهده کنید مزار شیخ عبدالله است این مزار یکی از بناهای فرهنگی است که متعلق به سال ۱۲۶۶ است و آرامگاه یکی از عرفای مشهدی است. آشنایی با ییلاقات مشهد برای بسیاری از گردشگران دوست داشتنی و این بار می توانید با یک منطقه ییلاقی جدید با نام کنگ، آشنا شوید.

روستای پر جاذبه کنگ

از دیگر بناهای تاریخی در این روستا می توان به مسجد، قلعه حصار و قلعه تیغ میان است مسجدی که در این روستا واقع شده است دارای قدمت ۱۵۰ ساله است قلعه تیغ نیز یک قلعه قدیمی است که برای دیده بانی ساخته شده است. قلعه حصار نیز یکی دیگر از این بناها است که در زمان شاپور ساخته شده است این قلعه در میان رشته کوه های منطقه واقع شده است.

سوغاتی های روستا

به هنگام مسافرت به روستا که دارای قدمتی هزار ساله می باشد، می توانید از سوغات این منطقه که شامل زرشک، زعفران، میوه و نبات است، تهیه نمایید.

آش ماش، آش شله قلمکار، بلغور و آش مخصوص با سبزی کوهی نیز از جمله غذا های سنتی و محلی این روستا می باشند، ضمن اینکه می توانید از خوردن نان محلی روستا که با سبزیجات تازه تهیه می شود، لذت ببرید.

اقامت در روستای تاریخی مشهد

این روستا فاصله زیادی با مشهد و طرقبه ندارد، از این رو با سکونت در یکی از این دو شهر می توانید مسافرتی یک روزه به این منطقه داشته باشید و شب را به محل اقامت تان بازگردید، البته در صورت علاقمندی به تجربه کردن زندگی در روستای کنگ می توانید از اقامت گاه های بوم گردی روستا استفاده کنید.

دهکده کنگ

زمان مناسب برای بازدید از روستا

این روستا در فصول سرد سال، به نسبت دمای شهر مشهد، چند درجه ای را سرد تر می باشد، از این رو زمان مناسب برای گردشگری در این مکان در فصل بهار و تابستان است، البته ناگفته نماند که زیبایی های فصل پاییز در کوچه های تاریخی این روستای دیدنی نیز بسیار زیبا و دلفریب می باشد.

روستایی زیبا در ایران

گشت و گزار در روستا نیز بر جذابیت های تاریخی آن افزوده است با مشاهده سبک زندگی مردمان این منطقه از نزدیک می توانید سادگی و بی آلایشی را در زندگی آن ها مشاهده کنید. خیلی از افراد با قدم زدن در این روستا خود را از شلوغی و مشغله های زندگی دور می کنند از لذت های دیگری که می توانید در تفریح خود در روستای کنگ به سراغ آن بروید پیک نیک خانوادگی، عکاسی کردن، مشاهده معماری و خرید سوغاتی و محصولات نفیس روستا است.

منبع : آرگا

مطالب مرتبط
مطالب داغ
همچنین ببینید
مشاهده دیدگاه های این مطلب
دیدگاه های مطلب
۰ دیدگاه برای این نوشته

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *