دسته ها
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳

آشنایی با ییلاقات مشهد

  • یلدا محمدی
  • ۱۰ خرداد ۱۳۹۷
  • ۰

در این مطلب قصد داریم تا حدودی به معرفی ییلاقات اطراف شهر مشهد بپردازیم تا پاسخی باشد برای سوال علاقمندان به تور مشهد . البته ییلاقات دوست داشتنی منطقه خراسان به ویژگی‌های مثبت ناحیه‌ای شهره هستند و همین امر را میتوان عامل توجه مسافران تور مشهد هوایی به آن‌ها دانست. بیشتر از این به مقدمه نمیپردازیم و به سراغ اصل مطلب می‌رویم:

  در این مطلب قصد داریم تا حدودی به معرفی ییلاقات اطراف شهر مشهد بپردازیم تا پاسخی باشد برای سوال علاقمندان به تور مشهد . البته ییلاقات دوست داشتنی منطقه خراسان به ویژگی‌های مثبت ناحیه‌ای شهره هستند و همین امر را میتوان عامل توجه مسافران تور مشهد هوایی به آن‌ها دانست. بیشتر از این به مقدمه نمیپردازیم و به سراغ اصل مطلب می‌رویم:

نغندر

نغندر نام روستایی است که یکی از توابع بخش طرقبه به حساب میاید و حدود 10 کیلومتر با آن فاصله دارد. راهی به طول 12 کیلومتر وجود دارد که نغندر را به جاده اصلی مشهد-طرقبه وصل میکند. این روستا از زیبایی و سرسبزی حیرت‌انگیزی برخوردار است و در اصل میتوان گفت که در دامنه کوه‌های شمالی بینالود بر روی یک تپه استوار است. توصیه میشود اگر در فصل تابستان با تور لحظه آخری مشهد سفر کردید، حتما سری به این
روستا بزنید.

ییلاقات مشهد

زشک

زشک هم روستایی است که به رشته کوه بینالود متصل است و در محل سرچشمه شاندیز واقع است. زشک به داشتن باغات زیبا و پربار معروف است. در صورتی که با تور ارزان مشهد به این شهر سفر کردید، حتما از این منطقه زیبا و خوش آب و هوا دیدن فرمایید.

گلمکان

گلمکان به منطقه‌ای اطلاق میشود که از ویژگی‌های اصلی آن کوهستانی بودن و سردسیر بودن هوا است. این منطقه از کوهپایه‌های بینالود آغاز میشود و به سمت بلندی‌های آن میرود. اگر 20 کیلومتر از گلمکان به سمت قله بینالود بروید شاهد دریاچه چشمه سبز خواهید بود که مرتفع‌ترین مناطق خراسان نیز محسوب میشود.

ییلاقات زیبا در مشهد

اندرخ

این روستا آب و هوای دلچسبی دارد از جانب شمال‌ شرق مشهد چیزی در حدود 33 کیلومتر فاصله دارد و مابین مسیر مشهد و کلات قرار دارد. اندرخ دارای پوشش گیاهی و باغات میوه پرباری است که آب مورد نیاز خود را از سد کارده میگیرد. ویژگی عمده دره اندرخ داشتن عرض کم و صخره‌ها و دیوارهای بلند است و همین امر موجب شده که به یکی از مکان‌های مورد علاقه کوهنوردان و صخره‌نوردان بدل شود.

بند گلستان

این منطقه نام زیبایی دارد! بند گلستان از جانب غرب مشهد حدود 8 کیلومتر فاصله دارد و بر فراز رودخانه گلستان استوار است. این بند همواره از جمله جاذبه‌های گردشگری مشهد به حساب میاید که سالانه گردشگران زیادی را به سمت خود میکشاند. آبادی‌های این منطقه از زمان تیموریان یعنی چیزی در حدود 500 سال پیش بر جای مانده است و بسیار جالب است که در حال حاضر هم از وضعیت پایداری مطلوبی برخوردار است.

ییلاقات مشهد

دره آل

دره مذکور به روستای آل که از دهستان چولایی خانه به حساب میاید نزدیک است. باز هم در سر راه مشهد به کلات و در فاصله 45 کیلومتری از شمال شرقی مشهد قرار دارد. این دره را میتوان دره‌ای فراخ نامید که در تمام زمان‌ها آب در آن جریان دارد و فصلی به حساب نمیاید. آب آن از کوه‌های هزار مسجد سرچشمه میگیرد. دره آل در امتداد زواندرخ به روستای اندرخ اتصال پیدا میکند. شایان به ذکر است که سد کارده در مسیر آن قرار دارد، بنابراین دره به دو قسمت تقسیم میشود که هر دو قسمت از طبیعت بکری برخوردار است. اگر به آن‌جا رفتید حتما سری به دره انجیر که با  داشتن صخره‌های زیاد و عرض کم و اجتماع درختان انجیر وحشی منظره خارق‌العاده‌ای را پدید آورده است بزنید.

ارتکند

ارتکند نام آبشار و روستایی است که از ترکیب کوه و جنگل و رودخانه و البته آبشار پدید آمده است و زیبایی‌های محشر آن نقل  محافل است. این آبشار تا شهر مشهد 107 کیلومتر فاصله دارد و در طی مسیر آن میتوانید از جاده هم لذت ببرید. فاصله ارتکند تا کلات در حدود 40 کیلومتر است و سر زدن به کلات هم خالی از لطف نیست.

کنگ

بسیاری  از افراد روستای کنگ را ماسوله خراسان مینامند و علت آن هم شباهت بافت آن به ماسوله است. این روستا در دامنه‌ی رشته کوه‌های بینالود واقع شده است. چشمه‌سارهای متعدد و پرآب از ویژگی‌های اصلی کنگ محسوب میشوند. همچنین کنگ بهشت کوهنوردان است.

منبع : آرگا

مطالب مرتبط
مطالب داغ
همچنین ببینید
مشاهده دیدگاه های این مطلب
دیدگاه های مطلب
۰ دیدگاه برای این نوشته

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *