دسته ها
شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳

خواص گلیسیرین برای پوست، مو و زیبایی

  • سحر هودانلویی
  • ۳۱ خرداد ۱۳۹۹
  • ۰

گلیسیرین از آن دسته روغن هایی است که از دیر باز در بین خانم ها برای حفظ طراوت و شادابی پوست رایج بوده است. خواص گلیسیرین در پوست صورت، مو، ناخن بسیار گسترده است و بهره گیری از آن به شما در داشتن پوستی زیبا و درخشان کمک می کند.

گلیسیرین جز موادی است که از خواص متعدد بر خوردار است، تاکنون شاید از فواید گلیسیرین و تاثیرات آن بر روی پوست، مو، ناخن ،زیبایی افراد می گذارد شنیده باشید؛ ما در ادامه این مطلب به معرفی این معجزه زیبایی پراخته ایم.

استفاده از گلیسیرین به صورت ماسک

باور برخی عموم بر این است که گلیسیرین تنها خاصیت مرطوب کنندگی پوست شما را به عهده دارد، اما در حقیقت این ماده به عنوان معجزه ای برای جوان سازی پوست و مو افراد به شمار می رود. همیشه خرید مواد و کرم های گران قیمت راه رسیدن به شادابی و طراوت پوست نیست، بلکه با کمی صبر وحوصله و استفاده از مواد طبیعی می توان به این زیبایی دست پیدا کرد. روغن گلیسیرین بدون چرب کنندگی بیش از حد پوست و موی شما عمل رطوبت رسانی را به خوبی در پوست شما انجام می دهد.

آشنایی با گلیسیرین

گلیسیرین که با نام دیگر گلیسرول هم شناخته می شود، مایعی شفاف و بی رنگ و بو است که بیشتر از چربی های گیاهی و حیوانی تهیه می شود و به مصرف پوست ارزشمند شما در می آید. گلیسیرین های تجاری اغلب از روغن های گیاهی و یا الکل پروپیلن که در ساختار بسیاری از صابون ها و محصولات مراقبتی پوست استفاده می شود، تهیه می گردد. در انتخاب گلیسیرین خوب برای پوست سعی کنید گیاهی و آن را که در ساختارش از مواد شیمیایی کمتر استفاده شده، بهره ببرید.

موارد مورد استفاده از گلیسیرین

  • از گلیسیرین های خالص در داروسازی و مصارف پزشکی استفاده می شود.
  • از خواص گلیسیرین می توان به تهیه و تولید انواعی از کرم های آرایشی برای آب رسانی و رطوبت سطح پوست نام برد. استفاده از این کرم ها راز نرمی و لطافت پوست می باشد.
  • در تهیه لوازم آرایشی به دلیل حلال بودن گلیسیرین بسیار استفاده می شود.
  • از گلیسیرین به عنوان شیاف برای روان کنندگی و جلوگیری از یبوست نیز استفاده می کنند.

کاربردهای مختلف روغن گلیسیرین

آشنایی با خواص گلیسیرین برای پوست

  • جلوگیری از چین و چروک های پوست:

همان طور که گفته شده از ویزگی های گلیسیرین، نرم کنندگی و رطوبت رسانی آن به سطح پوست می باشد. این رطوبت از ایجاد چین و چروک بر روی پوست شما پیشگیری و در شادابی آن نقش به سزایی دارد. برای تهیه ماسک گلیسیرین و کاهش و رفع چین چروک های پوست صورت می توانید یک قاشق چایی خوری روغن گلیسیرین را با یک قایق چایی خوری ویتامین E ترکیب کنید و  به پوست صورت و گردن خود بزنید و بعد از ۱۵ دقیقه ماساژ آن را شستشو دهید.

  • حفظ رطوبت پوست صورت:

از کاربردهای گلیسیرین به حفظ آب و رطوبت پوست اشاره کردیم؛ برای تهیه ماسک در این مورد می توانید از ترکیب گلیسیرین و آب برای شستشو و پاک سازی پوست خود استفاده کنید. با انجام روش گفته شده همواره می توانید پوست خود را درخشان و مرطوب نگه دارید.

  • حفظ طراوت و شادابی پوست:

گلیسیرین یک ماده خوب برای نگه داری رطوبت پوست و نگه داری تعادل و PH پوست صورت می  باشد. نگه داری پوست در یک درجه ثابت از رطوبت باعث کاهش لک و جای جوش و بخیه می شود، بنابراین با بهره گیری از خواص گلیسیرین این کار را برای زیبا سازی پوست خود انجام دهید. برای تهیه این مورد از ماسک می توانید از ۲ قاشق غذاخوری گلاب و ۲ قاشق غذا خوری گلیسیرین را با یک دیگر به خوبی ترکیب کنید و در یک بطری اسپری بریزید. با استفاده از این اسپری هر روز پوستتان را تمیز کنید و آن را در یخچال نگه داری کنید.

  • درمان زبری پوست:

خشک شدن پوست دست و صورت اتفاق رایجی است که در فصول سرد و خشک سال اتفاق می افتد، ترکیب مقدار برابری از گلیسیرین و گلاب برای نرمی و سفیدکردن پوست دست و صورت بسیار موثر است. ماسک دیگری که برای درمان زبری می توانید تهیه کنید؛ ترکیب عسل با آب لیمو ترش است که ماندن آن به مدت ۱۰ تا ۱۵ دقیقه بر روی پوست بسیار موثر است.

  •  آرون گروپس

آشنایی با خواص گلیسیرین

  • ضد عفونی کننده پوست:

از دیگر کاربردهای گلیسیرین می توان به خاصیت ضد عفونی و ضد التهابی آن اشاره کرد. استفاده از صابون و لوازم آرایشی که موجب تحریک پوست شما می شوند با مصرف گلیسیرین می توانید از این تهدیدات پوستی در امان باشید.

  • درمان مشکلات پوستی:

گلیسیرین به ترکیب برخی صابون و کرم های آرایشی افزوده می شود که در ملایم سازی پوست نقش به سزایی دارد. مصرف گلیسیرین عوارض جانبی ندارد و در درمان مشکلات پوستی همچون پسوریازیس و اگزما بسیار موثر عمل می کند.
  • پاک کننده صورت:

برای تهیه یک پاک کننده صورت از هر نوع مواد آرایشی می توانید ۳ قاشق شیر را با ۱ قاشق گلیسیرین ترکیب کنید و با استفاده از پنبه به صورت خود بمالید؛ همچنین از این ترکیب گفته شده می توانید در آخر شب بعد از خواب بر روی پوست صورتت خود تا صبح نگه دارید. ترکیب آب پرتغال با گلیسیرین در هدیه صورتی با پوست بی لک و نشان برای شما بسیار موثر است.
  • استفاده از گلیسیرین به عنوان شیر پاک کن طبیعی:

ترکیب گلیسیرین همراه با مقدار مساوی سرکه نوعی دیگر از شیر پاک کن طبیعی در منزل است که با تهیه و قرار دادن آن بر روی پوست خود می توانید صورت خود را از هرگونه مواد آرایشی پاک کنید و نیازی به شستشو نداشته باشید.

بهره گیری از خواص گلیسیرین

  • روشن سازی پوست آرنج:

تیرگی پوست آرنج برای بسیاری ار خانم ها امری آزار دهنده است. برای درمان این عارضه می توانید آب یک عدد لیموی تازه را بگیرید و با مقداری شکر ترکیب کنید، این ترکیب که حالت خمیری به خود می گیرد را می توانید بر روی پوست خود قرار دهید و به مدت ۵ دقیقه آن را بر روی پوست ماساژ دهید. بعد از انجام این کار گلیسیرین را همراه با مقداری گلاب ترکیب کنید و بر روی پوست دست خود اسپری کنید. بعد از مدتی شاهد روشن شدن این منطقه از پوست خود می شوید.

تاثیرات مثبت گلیسیرین برای مو

  • درمان شوره سر:

از فایده های گلیسیرین ترکیب آن با سرکه سیب است که در درمان و جلوگیری از ریزش مو، و شوره سر افراد نقش موثری را ایفا می کند. برای این کار ابتدا گلیسیرین را با مقدار مساوی سرکه سیب ترکیب کنید و بر روی موهایتان قرار دهید. بعد از گذشت ۳۰ الی ۴۵ دقیقه آن را شتشو دهید و از این شستشو دهنده خانگی هفته ای یک بار می توانید استفاده کنید.
  • پیشگیری از نازک شدن موها:

زمانی که گلیسیرین همراه با ژل آلوورا ترکیب می شود، ترکیب فوق العاده ای برای مشکلات مو به دست می آید. برای تهیه این ماسک شما می توانید یک قاشق چایی خوری گلیسیرین را با دو قاشق غذا خوری ژل آلوورا ترکیب کنید و بعد از قرار دهی آن بر روی پوست سر به خوبی ماساژ دهید. بعد از گذشت تایم ۳۰ تا ۴۵ دقیقه آن را شستشو دهید، و از استفاده این محلول هفته یک بار برای پیشگیری از نازکی مو، حجیم شدن موها غافل نشوید.

خواص گلیسیرین در زیبایی پوست صورت

  • جلوگیری از شکنندگی موها:

در گذشته ترکیب گلیسرین همراه با یک محلول اسانسی، روشی رایج بود که بسیاری از آن ها برای مراقبت از موی خود انجام می دادند. در تهیه این ماسک باید مقدار مساوی از گلیسیرین و روغن بادام را با یک دیگر ترکیب کنید و بر روی موهای قرار دهید، با ماساژ کف سر در بهبود این عملکرد کمک کنید و بعد از چند دقیقه آن را با آب سرد شستشو دهید. استفاده از این روش درمانی برای موهای آسیب دیده در طول ماه کمک بسیاری در سلامت موهای شما می کند.
  • تسریع در رشد موها:

روغن نارگیل نیز از دیگر روغن های مفید در سلامت مو می باشد، که هنگام ترکیب آن با گلیسیرین عملکردی مثبت بر مو می گذارد. روش تهیه این ماسک ترکیب یک قاشق چایی خوری گلیسیرین با دو قاشق غذاخوری روغن نارگیل است. ایت ترکیب را بر روی پوست سر خود قرار دهید، آن را ماساژ دهید و در فعال شدن فولیکول های مو نقش موثری را انجام دهید.
  • پیشگیری از خشکی و وزی مو:

خشکی مو باعث آسیب و شکنندگی آن می شود، و در طولانی مدت باعث از بن رفتن زیبایی مو می شود. از خاصیت های گلیسیرین مرطوب کنندگی و آبرسانی به پوست در تمامی نقاط بدن است که بسیاری از خانم از آن بهره می گیرند. برای این کار می توانید روغن گلیسیرین را هفته ۲ یا ۳ بار بر روی موهای خود بزنید و بعد از دقایقی ماساژ آن را شستشو دهید. همچنین برای درخشانی و طراوت مو می توانید گلسیرین را همراه با آب در بطری بریزید و روزانه موهای خود را اسپری کنید.

استفاده از گلیسیرین برای زیبایی صورت

استفاده از روغم گلیسیرین به صورت ماسک

  • چاقی صورت:

از دیگر کاربردهای گلیسیرین ترکیب آن با گلاب برای حفاظت کشسانی پوست، از بین بردن چین چروک و پاک سازی صورت می باشد. ترکیب این دو محلول با یک دیگر باعث افزایش چربی بر زیر پوست و در نهایت چاقی صورت می شود.
  • از بین بردن جای جوش و آکنه:

برای از بین بردن جای جوش و آکنه چند روش وجود دارد، که در ادامه به معرفی دو مورد از آن پرداخته ایم.

  1. اگر دنبال راهی طبیعی و آسان برای از بین بردن جای جوش هستید، استفاده از گلیسیرین  بهترین گزینه است. برای تهیه این ماسک و حفاظت از رطوبت پوست می توانید؛ ۳ قاشق چایی خوری آبلیموی تازه را با  ۳ قطره گلیسیرین ترکیب کنید و بر روی پوست خود قرار دهید. اجازه دهید این ماسک ۳۰ دقیقه تا ۱ ساعت  بر روی پوست بماند و سپس آن را با آب ولرم شستشو دهید.
  2. در روش دیگر بهره گیری از خواص  گلیسیرین، ترکیب ۲ قاشق غذاخوری گلاب با ۱ قاشق غدا خوری گلیسیرین می باشد، بعد از تهیه این ماسک آن را بر روی پوست خود قرار دهید و بعد از دقایقی ماساژ آن را شستشو دهید.
  • پوست اطراف چشم:

پوست اطراف چشم از قسمت هایی است که پیری خود را با علائمی بروز می دهد. این قسمت از پوست چربی کمی دارد که با مرور زمان کم و کمتر می شود، برای تامین چربی از دست رفته  این قسمت از پوست بهره گیری از گلیسیرین بهترین گزینه می باشد. گلیسیرین به طور طبیعی در بافت پوست اثر می گذارد و با قرار گیری در بین بافت ها از ایجاد چین و چروک و خط هایی بر پوست جلوگیری می کند. گلیسرین چرخه سلول را تازگی می بخشد و با تاثیر گذاری بر روی سلول ها در حیات آن ها نقش موثری را انجام می دهد. با استفاده مکرر از گلسیرین لایه های ایپیدم سلول را افزایش می دهید و در نتیجه به تازگی و طراوت پوست منجر می شود.

بهره گیری از خواص گلیسیرین

 چگونگی مصرف روغن گلیسرین

برای استفاده و بهره گیری از خواص روغن گلیسیرین بر پوست، مراحل زیر را انجام دهید.

  1. در ابتدا پوست خود را با صابون سازگار با پوست شستشو دهید، تا صورت خود از هرگونه چربی و گرد غبار اضافی پاک شود.
  2. پوست خود را با حوله ای نرم به آرامی خشک کنید.
  3. حال پنبه را به مقداری گلیسیرین آغشته کنید و بر روی پوست خود ماساژ دهید.
  4. برای استفاده بیشتر از خواص گلیسیرین می توانید آن را با موادی همچون آبلیمو، گلاب، روغن فندق و نارگیل به صورت های گفته شده ترکیب کنید و بر روی پوست قرار دهید.
  5. گلیسرین را با لطافت و آرامی بر روی نواحی گونه، پیشانی، چانه و بینی، قرار دهید و ماساژ دهید.
  6. از قرار گیری گلیسیرین بر روی چشم و لب خودداری کنید.
  7. با سر انگشتان مواد را به خوبی بر روی پوست صورت ماساژ دهید تا عمل جذب به خوبی صورت گیرد.
  8. در طول روز میتوانید ۲ مرتبه از گلیسرین برای زیبایی و جوان سازی پوست خود استفاده کنید ولی بیشتر از آن توصیه نمی شود.

عوارض جانبی استفاده از گلیسیرین

ماسک های متعدد به دست امده از روغن گلیسیرین

  • هیدراسیون پوست:

این عمل باعث خشکی و پوسته پوسته شدن پوست نواحی بدن می شود.
  • آلرژی:

علائم آلرژی بر روی پوست بدن خود را می توانید با خارش، کهیر، قرمزی مشاهده کنید.

  • آکنه:

استفاده بیش از حدو مجاز باعث بروز جوش و آکنه بر روی پوست شما می شود.

نکات مهم استفاده از گلیسرین:

  1. اگر پوست نسبتا حساسی دارید، می توانید در بهره گیری از خواص گلیسرین آن را با مقداری گلاب ترکیب کرده و سپس استفاده کنید.
  2. در دوره های اول استفاده بسیار از آن باعث چسبناک شدن پوست می شود.

گلیسیرین و نقش آن در زیبایی پوست

  1. گلیسیرین را همراه با لوسیون ها هیچگاه استفاده نکنید، چون خود گلیسیرین خاصیت چسبناکی دارد و ترکیب آن با دیگر لوسیون ها توصیه نمی شود.
  2. شستشوی پوست قبل از استفاده از گلیسرین برای از بین بردن گرد و غبار و چربی های اضافه پوست فراموش نکنید.

منبع : آرگا

مطالب مرتبط
مطالب داغ
همچنین ببینید
مشاهده دیدگاه های این مطلب
دیدگاه های مطلب
۰ دیدگاه برای این نوشته

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *