دسته ها
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳

همه چیز درباره سن بلوغ دختران و شناخت خصوصیات جسمی و روانی در این دوران

  • ساناز براتی
  • ۶ اردیبهشت ۱۳۹۹
  • ۰

سن بلوغ در دختران همراه با تغییرات فیزیکی و روحی و روانی در آنهاست. سن بلوغ در دختران متفاوت بوده و در همه دختران یکی نیست. در حالت معمول بلوغ بین ۹ تا ۱۲ سالگی اتفاق می افتد. این دوران باید با آگاهی والدین همراه باشد تا بتوانند به فرزندان خود کمک لازم را در این زمان ارائه دهند.

     همواره وارد شدن به دوران نوجوانی همراه با تغییرات و تحولات روحی و جسمی است. برخی از این تغییرات ممکن است دیده نشوند. سن بلوغ دختران با توجه به عوامل ژنتیکی و شرایط اجتماعی برای هر دختری متفاوت بوده و با هم فرق دارند. به طور متوسط رسیدن به بلوغ در دختران بیشتر در بین ۹ تا ۱۲ سالگی دیده می شود.

سن بلوغ در دختران

سن بلوغ در فرزندان باید با آگاهی والدین همراه باشد تا بتوانند در این مورد آموزش ها و کمک های لازم را به فرزند خود بنمایند. دختران نسبت به پسر ها زودتر به بلوغ می رسند. سن بلوغ برای دختران بین ۹ تا ۱۴ سالگی است که اگر زودتر از آن باشد دختر به بلوغ زود رس رسیده است. یکی از اولین علائم بلوغ در دختر ها رشد سینه و در آمدن موهای ناحیه تناسلی است. و بلوغ در دختران با شروع دوران قائدگی به اوج خود خواهد رسید. بی تردید این دوران یکی از پر تنش و پر استرس ترین روزهای زندگی برای هر دختری محسوب می شود. والدین بیشترین نقش را در این دوران برای آرامش روحی و روانی فرزند خود دارند. دیگر عامل موثر در سن بلوغ شرایط آب و هوایی و سرد یا گرمسیر بودن  محل زندگی است.

وقت رسیدن به بلوغ در دخترها

نشانه های بلوغ در دختران

در زمان مشاهده هر یک از نشانه های بلوغ باید به فکر دادن آموز های لازم به دختر خود باشید. به علاوه دختران را باید با این نشانه ها آشنا کرد و آنها را آماده نمود. در ادامه به معرفی مهمترین علائم سن بلوغ در دختران می پردازیم.

زمان رسیدن به بلوغ در دختران

بزرگ شدن سینه: از نشانه های بلوغ در دختر ها بزرگ شدن سینه ها است. ممکن است در ابتدا یکی از سینه ها کوچکتر از دیگری بوده باشد که اصلا نگران کننده نیست چون بعد از گذشت مدت زمانی هر دو به یک اندازه خواهند رسید. همونطور که می دانیم سینه دختران در ابتدا مثل پسر ها صاف بوده و برجسته نیست. و کم کم با شروع سن بلوغ رشد کرده و طبیعی می شود.

افزایش قد: دختران در سن بلوغ رشد خوبی خواهند داشت. رشد در دختر ها حداقل دو سال زود تر از پسر ها رخ می دهد. در برخی موارد در سن بلوغ ممکن است رشد دختر ها به دو برابر نیز برسد. در بعضی از دختر ها رشد با سرعت پیش می رود که به «جهش ناگهانی رشد» معروف است. سرعت رشد به اندازه هورمون رشد و هورمون جنسی در دختر ها بستگی دارد. با شروع دوره قاعدگی رشد کم کم رو به کندی پیش می رود.

  •  مبل و میز
  •  آرون گروپس

رسیدن به بلوغ در دخترها

موهای زائد در بدن: یکی دیگر از نشانه های بلوغ در دختران رشد مو در قسمت هایی از بدن است که قبلا مویی نداشته اند، مانند زیر بغل یا ناحیه تناسلی. این موها در ابتدا روشن و نازک هستند ولی به مرور زمان تیره و زخیم می گردند.

تغییرات در پوست: جوش های پوستی از اولین نشانه های بلوغ اند. جوش هایی که بر روی صورت، بالای سینه و یا پشت دیده می شوند. در دوران بلوغ فعالیت های غده های چربی بالا رفته و باعث به وجود آمدن جوش می شود. همچنین استرس قائده گی از دلایل دیگر جوش صورت است.

شروع عادت ماهیانه: از دیگر نشانه های بلوغ در دختران عادت ماهیانه یه همان دوران پریودی است. عادت ماهیانه حدودا در سنین ۹ تا ۱۶ سالگی روی می دهد. رعایت بهداشت و داشتن تغذیه مناسب در این دوران بسیار مهم است.

زمان رسیدن به سن بلوغ در دختران

افزایش یافتن ترشحات: ترشحات واژن در دوران سن بلوغ در دختران دیده می شوند. ترشحاتی زرد یا سفید رنگ، به فرزند خود یاد بدهید که اگر ترشحاتی بد بو و یا خارش و ناراحتی در واژن داشتند حتما به شما اطلاع دهند، تا در صورت وجود عفونت سریعا نسبت به رفع آن اقدام شود.

عرق کردن زیاد بدن: از دیگر علائم بلوغ عرق کردن بی اندازه است. در زمان بلوغ بین ۲ تا ۴ میلیون غده در بدن شروع به فعالیت می نمایند. عرق کردن بیشتر در ناحیه زیر بغل دیده می شود.

تغییر شکل و افزایش وزن بدن:دختر ها در قیاس با پسرها چربی بدن بیشتری دارند. در دوران بلوغ امکان دارد بدن چربی های بیشتری از قبل پیدا کند. دختر ها در اوایل با چربی شکم رو به رو خواهند شد و بعد کمر آنها کوچکتر شده و باسن و ران ها بزرگتر می شوند. در این دوران باید ورزش و تغذیه سالم داشته باشند.

مشکلات دهان و دندان: هورمون های اضافه در زمان بلوغ مشکلاتی را در دهان به همراه دارد. امکان متورم شدن لثه ها و حساس شدن آنها وجود دارد. دختران در این دوران باید همیشه مسواک زده و نخ دندان بزنند. بهداشت دهان و دندان باعث جلوگیری از پوسیدگی و بوی بد دهان می شود.

خصوصیات روانی و رفتاری در سن بلوغ

رفتار و روان دختران در سن بلوغ تغییر می کند . با شناخت این علائم والدین و اطرافیان به درک بهتری نسبت به دختران رسیده و رفتار مناسبی با آنها خواهند داشت. برخی از این خصوصیات شامل موارد زیر می شوند:

  • تمایل به گوشه گیری
  • حساس بودن بی اندازه نسبت به انتقاد دیگران
  • بی قرار بودن
  • بی ثبات بودن
  • تغییر در خلق و خو و رفتار
  • تحریک پذیر شدن
  • مخالفت با همه
  • غرق شدن در رویاها
  • شرم و خجالت از تغییرات بلوغ جنسی
  • تنبل شدن
  • نافرمانی نسبت به بزرگتر ها و والدین
  • خیره سر و خود خواهی
  • نبود احساس امنیت و حس اعتماد بنفس در آنها
  • مقاومت نشان دادن نسبت به راهنمایی و پند والدین
  • ارتباط نزدیک با دوستان و تمایل شدید به گفت و گو های پنهانی با دوستان
  • حساس بودن به ظاهر خود و بودن مدت زیادی جلوی آینه

سن بلوغ در دختران

انواع بلوغ در دختران

دو نوع بلوغ در دختران وجود دارد:

بلوغ زود رس: بلوغ زود رس در کل در سنین قبل از ۸ سالگی اتفاق می افتد. بلوغ زود رس به خاطر اختلالات در سیستم عصبی مرکزی اتفاق می افتد. این مشکل باعث مختل شدن هورمون آزاد شونده گنادوتروپین می شود. و در مواقعی هم ممکن است جدا از ترشحات گنادوتروپین باشد. این مشکل باعث تغییرات فیزیکی زودتر از موعد و رشد سریع در استخوان ها شده و در کل فرد را به یک بزرگسال کوتاه قد تبدیل می کند.

بلوغ دیر رس: اگر دختران تا سن ۱۳ سالگی علائم اولیه رشد جسمی را نداشته باشند. یعنی بلوغ آنها دچار تعویق شده و مشکل بلوغ دیر رس دارند. این مشکل می تواند به خاطر مسائلی مثل تغذیه ناکافی و نامناسب، بیماری مزمن، استرس بالا و همچنین مشکل بین مغز و سیستم تناسلی روی بدهد.

توصیه های به دختران

بهتر است با ورزش کردن و رژیم غذایی مناسب به اندام دلخواه خود برسید تا اینکه بخواهید از دیگران تقلید نمایید.

در دوران بلوغ تغییرات ظاهری و روحی مختلفی برایتان اتفاق می افتد که برای اطلاع کافی از آنها بهتر است با مادر یا خواهر بزرگتر خود صحبت کرده و در این مورد خجالت نکشید. این موضوع کاملا طبیعی بوده و برای همه اتفاق می افتد.

زمان بلوغ دختران

از مصرف بی اندازه مواد غذایی حاوی شکر و قند بالا خود داری کرده و بیشتر از نان و سیب زمینی، خرما و حبوبات استفاده نمایید. از چربی های حیوانی و گوشت قرمز کمتر استفاده کرده و به جای آن از روغن های گیاهی و گوشت های سفید مثل مرغ و ماهی استفاده نمایید.

از نوشابه و نوشیدنی های کافئین دار کمتر مصرف نمایید.

در پایان می توانید برای آشنایی با نشانه های بلوغ شخصیتی و بلوغ عاطفی روی لینک ها کلیک نمایید.

منبع : آرگا


مطالب مرتبط
مطالب داغ
همچنین ببینید
مشاهده دیدگاه های این مطلب
دیدگاه های مطلب
۰ دیدگاه برای این نوشته

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *