دسته ها
پنج شنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳

اختلال هویت جنسی دارای چه علائمی است و چگونه درمان می شود؟

  • عاطفه میرزایی
  • ۲ تیر ۱۴۰۰
  • ۰

اختلال هویت جنسی، به معنای تشخیص ذهنی فرد از خود به عنوان مرد یا زن است که این اختلال در کشور‌ها و فرهنگ‌ های مختلف بررسی شده است و ناسازگاری میان هویت جنسیتی و جنسیت هزاران سال است که می تواند در کودکان، نوجوانان و حتی بزرگسالان وجود داشته است، و در هر رده سنی با احساس های متفاوتی جلوه می کند.

اختلال هویت جنسی یک مشکل روحی روانی بوده که عواقب آسیب رساندن برای بیماران، جامعه و خانواده ها به همراه دارد. این هویت در هر رده سنی ممکن است احساس های متفاوت و از رفتار جنسیت فیزیکی خود رخ بدهد. این افراد قصد دارند که بتوانند وضعیت بدنی خود را از طریق جراحی، هورمون ها و دیگر وسایل موجود تغییر جنسیت دهند تا بدن شان را در حد امکان با هویت جنسی خود هماهنگ کنند.

معمولا افرادی که این اختلالات را تجربه می کنند ترنس هستند. مثلا آقایی که تمام خصوصیات مردانه دارد، همیشه احساس زن بودن می کند و تمایل دارد دیگران نیز به عنوان یک زن او را بشناسند. در ادامه این مطلب همراه ما باشید تا بیشتر با اختلالات هویت جنسی آشنا شوید.

اختلال هویت جنسی چیست؟

برای اینکه این هویت جنسی در فردی تشخیص شود باید علائمی همچون پریشانی یا مانند آن جنس دیگر رفتار کند این افراد تمایل دارند که بر اساس این هویت جنسیتی زندگی کنند و از طریق لباس پوشیدن طبق آن جنسی که خود را با آن می شناسند و با آن راحت هستند زودتر بروز می دهند.

اختلال هویت جنسی چیست؟

مشکلات بسیاری مربوط به این بیماری وجود دارد که به روش های مختلفی نمایان می شوند. بطور مثال: فردی ممکن است لباس جنس مخالف خود را انتخاب کند یا فرد دیگری ممکن است دارای خصوصیت مردانه است ولی خود را به عنوان زن بروز می دهد اما به صورت عادی خود را مرد معرفی می کند یا شاید آن شخص برای آشکار کردن این تداخل دست به هورمون های جراحی بزند و هویت جنسی خود را تغییر بدهد. هر کدام از این افراد ممکن است این اختلالهای متفاوت را تجربه کند یا نکند.

بزرگسالان و افرادی که دچار این اختلال هستند، معمولا از اینکه دیگران آنها را با جنسیت فیزیولوژیکی شان بشناسند احساس نارضایتی داشته و غالبا دوست دارند از شر خصوصیات جنسی فیزیکی مربوط به آن رهایی یابند.

آشنایی با بی نظمی هویت جنسی

  •  آرون گروپس
  •  مبل و میز

دلیل مشکلات هویت جنسیتی به طور دقیق مشخص نبوده اما عامل ژنتیک، تاثیرات هورمونی در رحم نیز می توانند تاثیر گذار باشند. شروع این فعالیت های جنسی در کودکان معمولا در سن ۲ تا ۴ سالگی اتفاق می افتد و بعدها والدین گزارش می دهند که کودکشان در نوجوانی و جوانی نیز علائم را ادامه داده است، آنان در زمان ورود به مدرسه به اختلال مبتلا می شوند، مخصوصا اگر در ارتباط با همسالان خود دچار مشکلات چالش برانگیز شود و والدین به هویت جنسی فرزندشان مشکوک می شوند.

بنابراین آغاز دیسفوریا در بزرگسالان معمولا در نیمه جوانی می باشد که به دو شکل صورت می گیرد:

  1. قبلا این علائم اختلالات جنسی در  فرد ایجاد شده و در نوجوانی این هویت را بروز می دهد.
  2. حرکات و رفتارهای عجیبی در آنان مشاهده شده و بعدها و به مرور با مسائل بالینی در اوایل جوانی ادامه پیدا می کند.

اختلال هویت جنسی چیست و چه علائمی دارد؟

مشکلات دیسفوریا و احساس نگرانی و بی قراری نشان دهنده اختلال جنسیتی است که می تواند در هر رده سنی وجود داشته باشد و بطور خاصی جلوه کند.

  • این افراد ممکن است به لباس، اسباب بازی و یا مو  جنس مخالف بسیار توجه می کنند.
  • در یک کودک با جنسیت مشخصی شناخته می شود، گاهی توقع دارد زمانی که بزرگ می شود جنسیت خود را تغییر خواهد داد، یا مانند آن جنس دیگر رفتار کند و لباس بپوشد و یا با آرزوی اینکه جنس دیگر بودم بروز بدهد.
  • اکثر این افراد پریشانی های زیادی با خصوصیات جنسی خود احساس می کنند و بروز می دهند.

 

برای درمان بی نظمی هویت جنسی چه باید کرد؟

این بیماری اختلال جنسیتی در کودکان و بزرگسالان در مواقعی صورت می گیرد که آن فرد ناراحتی و مشکلات زیادی در زندگی تجربه کند. در حال حاضر اگر کسی هویت جنسی متفاوتی از جنسیت فیزیولوژیکی خود نشان دهد، دیگر یک اختلال روانی به حساب نمی آید.

چگونه این اختلال درمان می شود؟

اگر والدین کمی به فرزند خود توجه کنند و به موقع به روانشناس مراجعه نمایند، می‌توانند سریعاً مشکل را تشخیص دهند. روش دیگری که می توان گفت جراحی و هورمون درمانی می باشد که بهتر است برای درمان پریشانی در جلسات روان درمانی مورد وارسی و بحث قرار بگیرد.

از چه سنی مشکلات هویت سنی شروع می شود

بدین ترتیب بهترین نتیجه برای مبتلایان زمانی است که زودتر این بیماری را تشخیص دهید و با آنها یک رفتار درست صورت بگیرد بطوری که به نیازها و خواسته هایشان احترام بگذاریم آنها نسبت به وضعیت خود خجالت نمی‌کشد بلکه انتظار دارند که جامعه آنها را درک کند.

به منظور آشنایی با دیگر مطالب روان شناسی همچون خودآزاری و اضطراب جنسی و … می توانید در صورت تمایل کلیک نمایید.

منبع : آرگا


مطالب مرتبط
مطالب داغ
همچنین ببینید
مشاهده دیدگاه های این مطلب
دیدگاه های مطلب
۰ دیدگاه برای این نوشته

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *