دسته ها
چهارشنبه ۲۹ فروردین ۱۴۰۳

تکثیر یاس هلندی و آشنایی با نحوه پرورش آن

  • محدثه خاکشور
  • ۱۲ آذر ۱۳۹۸
  • ۰

در این مطلب آرگا به روش های تکثیر یاس هلندی و شرایط لازم برای پرورش و نگهداری آن پرداخته است، این درختچه ی زیبا و همیشه سر سبز به دلیل نیاز کمی که به آب و همچنین نور دارد، موجب شده تا برای نگهداری در آپارتمان مورد اسقبال قرار گیرد.

یاس هلندی به شرایطی خاص جهت نگهداری و پرورش نیاز از جمله خاک حاصلخیز، آبیاری منظم، مکانی مناسب و نسبتا سایه، زهکشی خوب و آبیاری کافی و مرتب، و در آخر هرس کردن گل با تمام شدن زمان گلدهی دارد.

کاشت و تکثیر یاس هلندی زیبا و همیشه سبز

روش کاشت و افزایش یاس هلندی بهتر است از طریق قلمه زدن ساقه در فصل پاییز انجام گیرد، اما کاشت بذر نیز دیگر روش تکثیر آن می باشد، یاس هلندی درختچه ای زیبا و همیشه سرسبز می باشد، که با شرایط سازگار می باشد، که با وجود کم آبی در هر مکانی چه داخل گلدان و در آپارتمان و چه در محیط آزاد به راحتی رشد نموده و پرورش می یابد، در ادامه مطلب با نحوه تکثیر، پرورش و نگهداری یاس هلندی آشنا می گردید.

تکثیر و افزایش یاس هلندی درختچه ای زیبا و سرسبز

روش های کاشت و افزایش یاس هلندی

عمل کاشت و همچنین تکثیر یاس هلندی به دو صورت قلمه زدن و کاشتن بذر شکل می گیرد، اما باید این را هم خاطر نشان کنیم که روش قلمه زدن نسبت به کاشت بذر بهتر بوده است و سریع تر نتیجه می دهد.

ازدیاد یاس هلندی با روش قلمه زدن و کاشتن بذر در گلدان یا باغچه

تکثیر یاس هلندی از طریق بذر

جهت افزایش این گل به وسیله ی بذر در مکان های بسته مانند گلخانه یا آپارتمان هر وقتی از سال و در هر فصلی که مایل باشید، می توانید انجام دهید، کاشت بذر یاس هلندی شش مرحله دارد:

  •  آرون گروپس
  •  ابتدا بذر آن را خرید نمایید، پس از تهیه بذر گل آنها را برای ۲۴ ساعت درون آب ولرم خیس نمایید، به دلیل اینکه توانایی جوانه زنی بذر بیشتر می گردد.
  • باید زمانی که بذرها را در آب خیس نموده ایم، آب آن را ۲ بار عوض کنیم، تا مبادا بذر پوسیده شود.
  • حالا در سومین مرحله بذرها را در خاک با عمق یک سانتی متر بکارید و سپس با ماسه نرم و کود پوسیده روی آن را بپوشانید.
  • آبیاری یکی از مهمترین اقداماتی است که باید به طور کامل صحیح انجام گردد، منظور از نحوه صحیح آبیاری ملایم که خاک کنده نشود، و دوم اینکه غرق آب نشود، فقط مرطوب گردد کافی است.
  • گلدان حاوی بذر را به مکانی که گرما و سایه ای نسبی دارد انتقال دهید.
  • برای جوانه زدن بذرها یک تا دو ماه زمان نیاز است، هنگامی که جوانه ها مقداری بزرگ شد و دارای چند برگ گردید، به باغچه یا گلدان بزرگ تر انتقال بدهید.

افزایش یاس هلندی و پرورش و نگهداری آن

تکثیر یاس هلندی از طریق قلمه زدن

زمان مناسب جهت قلمه زدن یاس هلندی اول های پاییز بوده که از شاخه های قدیمی سال گذشته باید قلمه زده شود:

  • ساقه ای از گیاه را انتخاب کنید که آفت و زدگی نداشته باشد، همچنین قلمه انتخابی دو تا سه جوانه  (بند) و یک یا دو برگ داشته باشد، اگر دارای برگ هایی با تعداد بیشتری بود، حتما آن ها را جدا نمایید تا گیاه انرژی خود را به ریشه زایی و نه رشد برگ های اضافه مصرف کند.
  • سپس قلمه ای ۱۰ تا ۲۰ سانتی متری را از آن به وسیله ای قیچی یا چاقویی که تیز باشد به صورت اریب قطع نمایید، دقت داشته باشید که قبل از انجام جدا نمودن قیچی باغبانی و یا چاقو را حتما ضد عفونی کنید.
  •  باید حالا قلمه ها را درون کمپوست ویژه قلمه و یا می توان درون ماسه های شسته شده کاشته شود.
  • آبیاری مناسب پس از کاشتن عملی مهم و لازم است، تا هنگام ریشه زدن قلمه باید خاک همیشه مرطوب باشد، البته این به معنای باتلاقی و خیس بودن خاک نیست بلکه فقط حفظ رطوبت مد نظر است.
  • گلدانی که قلمه ها درون آن کاشته شده است را در مکانی گرم و البته دور تابش مستقیم خورشید قرار دهید، ۴ تا ۶ هفته زمان لازم برای ریشه زایی شدن قلمه ها می باشد، که پس از مشاهده ریشه دار شدن قلمه ها می توانید آن ها را در گلدان های مخصوص خود قرار دهید.

تکثیر و پرورش یاس هلندی به دو روش قلمه زدن و کاشت بذر

نیازهای گل یاس هلندی

  • خاک

جهت کاشت گل یاس هلندی در محیط باز به خاطر سازگار بودن با شرایط و انواع خاک، آن را در هر خاکی می شود کاشت، فقط برای تقویت خاک و رشد بهتر نهال از کود پوسیده دامی بهره ببرید، اما اگر درون گلدان آن را می کارید، باید خاک گلدان ترکیبی از خاکبرگ پوسیده، خاک پرلیت و ماسه شسته شده و کوکوپیت پیشنهاد می گردد.

  • آبیاری

یاس هلندی نسبت به سایر درختچه های زینتی هم خانواده اش  مقدار آب کمتری را احتیاج دارد، و علتش نوع برگ هایش می باشد، هفته ای یک بار در هفته آبیاری آن کافی می باشد، اما در فصل گرما تعداد دفعه آبیاری را بیشتر کنید تا گیاه دچار عطش نشود و خاک آن با خشک شدن سفت و سخت نگرد، برای آبیاری نهال در گلدان کمی متفاوت است، باید در طول هفته دو بار و جهت ماندگاری رطوبت لازم از غبار پاشی بهره گرفته شود.

ازدیاد یاس هلندی به دو روش قلمه زدن و کاشت بذر

  • نور

یاس هلندی به نور کم و غیر مستقیم احتیاج دارد، نور مستقیم آفتاب به گل صدمه می زند، بهتر است اگر در محیط باز قصد کاشتن آن را دارید، مکانی را برای کاشت انتخاب نمایید که سایه باشد و از نور مستقیم حفظ شود مثلا زیر سایه دیوار یا زیر سایه درخت کاشته شود.

اما برای گلدانی که یاس هلندی درون آن کاشته اید، می توانید در بالکن، پنجره های جنوبی، و یا داخل منزل جا دهید، در کل باید مکانی باشد که هم سایه باشد و هم کمی نور جذب کند، تا بیماری های قارچی دامن گیر گل ما نگردد.

افزایش و ازدیاد یاس هلندی با گلهای سفید و کوچک

  • دما

یاس هلندی گلی مقاوم است، این گیاه علاوه بر نیاز کم به آب و نور در برابر نوسان های دمایی نیز استحکام بالایی دارد، در فصل زمستان برای جلوگیری از سرمازدگی می توان اطراف ساقه آن به وسیله پلاستیک و نایلون پوشش دهید، اما اینها برای گیاه کاشته شده درون باغچه و فضای باز است و در مورد گل کاشته شده در گلدان کمی متفاوت تر است، دمای متوسط داخل منزل برای گلدان گل یاس هلندی خوب می باشد.

تکثیر و پرورش یاس هلندی درختچه ای همیشه سرسبز و زیبا

 

  • انواع آفت و بیماری

بیماری هایی که برخی مواقع گل یاس هلندی ممکن است به آن مبتلا شود، از جمله : بلایت سرشاخه، انتراکنوز، لکه برگی های باکتریایی و قارچی، گال طوقه می باشد.

ازدیاد گل یاس هلندی درختچه ای همیشه سرسبز و زیبا

  • هرس

هرس این گل پس از پایان زمان گل دادن آن یعنی انتهای تابستان صورت بگیرد، به همین جهت پوسیده، مریض و … را جداسازی نمایید، این جداسازی باید به گونه ای باشد که از شاخه های گل ما فقط ۱/۳ آن باقی بماند، تا با آمدن بهار درختچه ای زیبا و با گل زیاد به بار آورید.

افزایش یاس هلندی با گل هایی سفید و زیبا
تکثیر یاس هلندی و پرورش و نگهداری آن
گل یاس هلندی درختچه ای همیشه سرسبز و پر گل با مقاومت بالا در شرایط مختلف می باشد، که احتیاج آن به آب و نور کم، و همین مقاومت در برابر نوسان های دمایی استفاده آن را در آپارتمان، ویلا، گلخانه، و فضاهای سبز توسعه داده است، در این مطلب با کاشت و پرورش و تکثیر یاس هلندی آشنا می شوید.

منبع : آرگا

مطالب مرتبط
مطالب داغ
همچنین ببینید
مشاهده دیدگاه های این مطلب
دیدگاه های مطلب
۰ دیدگاه برای این نوشته

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *