دسته ها
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳

پرورش مارچوبه زینتی و نکاتی برای نگهداری و رشد بهتر این گیاه

  • سحر هودانلویی
  • ۲ شهریور ۱۴۰۱
  • ۰

برای کاشت و پرورش مارچوبه زینتی باید محیطی با شرایط مناسب فراهم آورد. مارچوبه گیاهی کم دردسر می باشد که می توان آن را در محیط خانه و یا خارج از آن نگهداری کرد.

مارچوبه را به اسم های متعددی مثل مارچوبه زینتی، گیاه شویدی، سرخس مارچوبه می توان یاد کرد. این گیاه در گلفروشی ها برای تزیین دسته گل ها به خوبی استفاده می شود. این گیاه را می توان در باغچه و یا در گلدان نگه داری کرد. در ادامه به شرایط لازم برای نگهداری و پرورش مارچوبه زینتی می پردازیم.

رشد و پرورش مارچوبه زینتی

پرورش مارچوبه زینتی

مارچوبه زینتی به دلیل داشتن برگ های سبک و پر مانند از جذابیت بالایی برخوردار است، مارچوبه زینتی گیاه خانگی معمولی نیست اما با رعایت نکاتی برای پرورش مارچوبه زینتی می توان آن را به خوبی در خانه و یا در حیاط نگهداری و خیالمان را از وفق دادنش در تعویض آب هوایی راحت کنیم.

مارچوبه زینتی در آب و هوای گرم قادر به رشیدی خوب است و به صورت گیاهی خزنده و پرپشت در می آید.  برای استفاده از نهایت جذابیت این گیاه می توان شاخسار آن را پرپشت و متراکم نگه دارید تا شاخ برگ مارچوبه زینتی در نهایت شکوه بر روی هم انباشته شود.

برای رشد بهتر مارچوبه زینتی به رعایت نکاتی احتیاج داریم که در ادامه به آن ها می پردازیم.

 

از شرایط رشد مارچوبه زینتی می توان به نکات زیر اشاره کرد

نور:

بهترین شرایط نوری برای مارچوبه زینتی نور لکه دار است. اگر خانه تان دارای نورگیری بالاست نگران نشوید این گیاه خود را این شرایط میتواند وفق دهد. اما از گذاشتن مارچوبه به صورت غافلگیرانه می تواند به آن آسیب برساند پس این کار را آهسته تر انجام دهید.

  •  مبل و میز
  •  آرون گروپس

آبیاری:

برای پرورش مارچوبه زینتی باید همواره خاک این گیاه را مرطوب نگه دارید.

نگهداری از مارچوبه زینتی در خارج و داخل منزل

رطوبت:

بهتر است در طول رشد مارچوبه زینتی غبار پاشی بدون املاح معدنی و مناسب با دمای محیط انجام دهید. برای آسان شدن این کار می توانید در زیر گلدان سنگریزه هایی قرار دهید تا آب اضافی را از گلدان خارج و مابقی را برای رطوبت خاک نگه دارد.

دما:

برای رشد بهتر مارچوبه زینتی باید دمایی یکسان را فراهم کنید. مارچوبه هوای گرم را به هوای سرد ترجیح می دهد پس از قرار دادن مارچوبه در معرض یاد های شدید خودداری کنید.

خاک:

خاکی سست دارای زه کشی مناسب برای کاشت مارچوبه زینتی بسیار مناسب است.

کود دهی:

مارچوبه زینتی را در فصل رشد به صورت هفتگی با کودهای مایع ضعیف که دارای عناصر مورد نیاز گیاه هستند را کود دهی کنید.

رشد و پرورش مارچوبه زینتی

تکثیر مارچوبه زینتی

مارچوبه زینتی را به راحتی می توان تکثیر کرد. برای تکثیر این گیاه ابتدا صبر کنید تا به اندازه کافی رشد کند، سپس به کف و دیواره های گلدان چند ضربه بزنید تا گیاه از گلدانش خارج شود و بعد از خارج کردن گیاه اغز درون گلدون ریشه آن را بتکانید و بعد با احتیاط گیاه را به چند بوته تقسیم کنید و هریک از تقسیمات را درون گلدانی جدا قرار دهید.

نکته:

توجه داشته باشید که هر بوته دارای یک یا چند پیاز زیرزمینی باشد.

تعویض گلدان گیاه مارچوبه زینتی

مارچوبه زینتی نیز مانند انواعی از سرخس ها از اینکه گلدانش تعویض نشود بدش نمی آید. برای نگهداری از مارچوبه زینتی می توان هر دو سال یک بار اقدام به تعویض گلدان کنید و لازم به داشتن حساسیتی در این مورد نیست.

محیط رشد و نگهداری از مارچوبه زینتی

مارچوبه در آب و هوای نسبتا گرم رشد عالی دارد. مناطق یخ بندان و بادخیز گزینه ی مناسبی برای رشد و پرورش این گیاه نیست. در طی روز قرار دادن دمای ۲۱ تا ۲۴ درجه و قرار دادن دمای ۱۸ درجه سانتی گراد در شب برای رشد این گیاه موثر است. دمای زیر ۲۱ درجه موجب ریزش برگ های این گیاه و در نهایت از بین رفتن این گیاه می شود. اگر خاک مارچوبه زینتی اسیدی باشد می تواند در و پرورش مارچوبه زینتی کمک بسیار کند. خاک گیاه را به طور مداوم چک کنید و اگر خشکی در بستر این گیاه مشاهده آن را آبیاری کنید.

انتقال مارچوبهخ به گلدانی دیگر در تکثیر

از مهم ترین آفات و بیماری های این گیاه می توان به وجود حشرات بسیار کوچک اشاره کرد.

کاشت مارچوبه و برداشت آن

کشت مارچوبه از طریق بذر و دانه در فصل بهار انجام می گیرد و به این صورت است که در ابتدا دانه ای از مارچوبه را در گلدان بکارید تا از آن نهال بدست آید، خاک گلدان باید حاصلخیز بوده و آن را مرطوب نگه دارید تا زمانی که دانه جوانه بزند، دمای لازم برای کاشت دانه در حدود ۲۵ درجه سانتیگراد است و وقتی دانه جوانه زد، دمای محیط را کاهش دهید، اکنون دمای لازم حدود ۲۱ درجه سانتیگراد باید باشد، هنگامی که ارتفاع مارچوبه به حدی معینی مثلا ۳۰ سانتیمتر برسد باید آن را به زمین اصلی انتقال دهید، به گلهای نر و ماده گیاه توجه کنید، زیرا گلهای نر دارای گل های بلند و بزرگ بوده و گلهای ماده اغلب کوتاه و کوچک هستند.

پرورش مارچوبه

به منظور کاشتن مارچوبه در زمین باغچه یا مزرعه باید شیاری در عمق ۲۰ سانتیمتر و عرض ۳۰ سانتیمتر حفر کنید و کف آن را به اندازه ای خاک بریزید که تپه ای در ارتفاع ده سانتیمتر در کف شیار ایجاد نمایید.

حال قطعات تاج که برای کاشت انتخاب کرده اید را در راس این تپه و در فاصله ۳ سانتیمتر از هم بکارید و روی آنها را با خاک سبک کمپوست و مخلوطی از کود پوسیده و شن بریزید.

برای برداشت مارچوبه نیز زمانی که ارتفاع ساقه های جوان روییده از روی ریزوم ها به ارتفاع  ۱۲ تا ۱۵ سانتیمتر برسد باید آن را تا ۲.۵ الی ۵ سانتیمتر زیر خاک قطع کنید این ساقه ها اندام هوایی گیاه می باشند، با استفاده از قیچی تیز کلیه ساقه ها را تا ۲.۵ سانتیمتری خاک قطع کنید.

کاشت مارچوبه با بذر

مارچوبه زینتی یا گیاه شویدی، به دلیل مقاومت زیاد در مناطق گرم و خشک کشور، می تواند به عنوان یک گیاه آپارتمانی ایده آل محسوب شود، بنابراین می توانید با نگهداری آن در گلدان های آویز و یا حتی کاشت در تراریوم، از وجود این گیاه زینتی در منزل لذت ببرید.

در صورت تمایل برای آشنایی با پرورش و کاشت مارچوبه سرخسی می توانید در اینجا کلیک کنید.

منبع : آرگا


مطالب مرتبط
مطالب داغ
همچنین ببینید
مشاهده دیدگاه های این مطلب
دیدگاه های مطلب
۰ دیدگاه برای این نوشته

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *