دسته ها
سه شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲

خصوصیات کودک چهار ماهه و آشنایی با مهارت ها و درک وی از محیط زندگی

  • فاطمه میرزایی
  • ۳۰ آبان ۱۳۹۸
  • ۰

نوزاد چهار ماهه به نسبت ماه های اولیه تولد خود از توانایی بیشتری برخوردار بوده و حتی قادر به ابراز احساساتش خواهد بود و نیز به دنبال کشف جهان پیرامونش می باشد، در ادامه با برخی خصوصیات کودک چهار ماهه آشنا می شوید.

از جمله ویژگی ها و خصوصیات کودک ۴ ماهه چابکی و فرز بودن وی به نسبت ماه های اول تا سوم تولدش می باشد، همچنین برخی مهارت های حرکتی را بدست آورده و می تواند به عکس العمل های اشخاص پیرامونش در برابر رفتار های خود توجه کند، نوزاد در ۵ ماهگی توانایی آن را کسب کرده که از طریق حرکات صورتش از قبیل خنده، گریه، حالت تعجب و غیره طیف وسیعی از احساساتش را بروز دهد، ضمن اینکه در این ماه، به تدریج خواندن احساسات اطرافیان از روی صورت و صدا را یاد خواهد گرفت.

آشنایی با خصوصیات کودک چهار ماهه

اکنون چهار ماه از تولد نوزاد شما گذشته است و او هم اکنون توانایی این را پیدا کرده تا به طور مستقیم به چشمانتان نگاه کند و نیز والدین و اطرافیان نزدیکش را از بیگانگان تشخیص دهد، در این مقاله قصد داریم تا انواع مهارت های شناختی، عاطفی و جسمی و اجتماعی کودکان چهار ماهه را معرفی نماییم، ضمن اینکه می توانید با مراحل رشد نوزاد چهار ماهه و روش هایی برای تقویت رشد وی آشنا شوید.

خصوصیات نوزاد چهار ماهه+عکس

تقلید کردن، نوزاد در این دوران قادر خواهد بود تا اصوات پیرامون، مخصوصا عبارات و صدا های ساخته شده توسط والدینش را تقلید کند و این عمل بهترین روشی است که می تواند برای پاسخ به اطرافیان خود انجام دهد، اگر چه ممکن است این اتفاق در ظاهر یک عمل ساده به نظر آید اما در واقع نشان دهنده آن است که کودک درک اهمیت ارتباطات کلامی را آغاز کرده است.

لبخند زدن، از خصوصیات جذاب کودک چهار ماهه ، شروع لبخند های جالب و زیبای وی می باشد. در این دوران هر چیز ساده ای می تواند نوزاد را به خنده وادارد و معمولا خنده اش با هیجاناتی به صورت حرکت دادن دست و پا (دست و پا زدن) همراه می باشد.

خصوصیات کودک چهار ماهه

اولویت به افراد آشنا، در سن چهار ماهگی می توانید بروز مهارت های اجتماعی را در رفتار کودک مشاهده کنید؛ اولین نشانه های پیوند اجتماعی در کودک به این صورت می باشد که اطرافیانش را نسبت به اشخاص دیگر در اولویت قرار داده و به رسمیت می شناسد، این به معنای آن است که آنها را به یاد آورده و حتی ممکن است با دیدن آنها لبخند بزند.

  •  مبل و میز
  •  آرون گروپس

فهم بازی و لذت از آن، اکنون نوزاد معنای جدیدی از بازی کردن پیدا کرده و فقط نظاره گر نمی باشد، چرا که می تواند در مواقع بازی عکس العمل نشان داده و از این طریق با شما ارتباط برقرار کند.

کنجاوی در هنگام مشاهده چهره جدید، حتما تا حالا دقت کرده اید که کودکان معمولا هنگامی که برای اولین بار چهره جدیدی را می بینند تا چند دقیقه به وی نگاه کرده و نمی توانند چشم خود را از آن شخص بردارند، به عنوان مثال زمانی که کودک خود را در آغوش گرفته اید و با شخصی غریبه صحبت می کنید، اگر به نوزاد خود دقت کنید، متوجه خواهید شد که وی به فرد زل زده است و گاهی در پاسخ لبخند شخص، او نیز لبخند می زند اما باید بدانید که این حس کنجکاوی نوزدان تا وقتی که احساس امنیت دارند، وجود دارد و در صورتی که با فرد غریبه و ناشناخته تنها باشد، ممکن است ترسیده و گریه کند.

خصوصیات کودک چهار ماهه

در صورتی که نوزاد شما در سن چهار ماهگی چنین رفتاری از خود نشان نداد، نگران نشوید، بلکه کودکان مختلف با یکدیگر متفاوت بوده و زمان بروز این رفتار ها ممکن است در آنها متفاوت باشد. در ادامه این مقاله در مورد خصوصیات کودک چهار ماهه می توانید با برخی تغییر و تحولات ایجاد شده در رشد نوزاد در این دوران آشنا شوید.

درک علت و معلول

در هنگام تغذیه نوزاد و زمانی که وی در موقعیت دادن غذا قرار دارد، می داند که باید دهانش را باز کند، ضمن اینکه با دیدن اسباب بازی ها، احساس شادی به او دست خواهد داد، زیرا یاد گرفته که اکنون زمان بازی است و ارتباط پایه ای بین اشیا، اشخاص و موقعیت ها را فراگرفته است.

حافظه نوزاد

نوزاد در سن چهار ماهگی حافظه بهتری نسبت به ماه های اولیه زندگی اش دارد، وی اکنون پدربزرگ خود را به رسمیت شناخته و حتی آخرین دیدارش را با او به یاد خواهد آورد، جالب است بدانید که نوزاد هم اکنون دارای واکنش قطعی نسبت به افراد و اشخاص می باشد، به طوری که در مقابل افرادی که وی را دوست ندارند مقاومت خواهد کرد.

پاسخ به احساسات

یکی دیگر از از خصوصیات کودک چها ماهه پاسخگویی به احساسات از طریق حالت صورت و حرکات دست و پا می باشد، وی در این دوران می فهمد که مرکز توجه است، همچنین قادر به درک احساساتی مثل غم و عشق می باشد، بنابراین اگر والدینش برای مدت طولانی از او دور شوند، گریه می کند و با بازگشت آنها می خندد.

خصوصیات کودک در چهر ماهگی
گریه کردن در واقع اولین نوع ارتباط نوزاد با والدین خود می باشد که دارای سطوح مختلفی بوده و معمولا در هنگام گرسنگی، کثیف کردن پوشک، غم و اندوه، احساس درد اتفاق می افتد و جالب است بدانید که هر کدام با یکدیگر متفاوت بوده و پدر و مادر به مرور زمان می توانند نوع و دلایل گریه های مختلف کودک خود را تشخیص دهند.

محکم شدن عضلات گردن و شانه

در این سن عضلات گردن کودک قوی تر از ماه های قبل می باشد و می تواند سر را ثابت نگه دارد، که به اصطلاح گردن گرفتن نوزاد گفته می شود. همچنین هنگامی که وی را بر روی شکم قرار می دهید، می تواند آرنجش را به طرف زمین کشیده و خود را به سمت چپ بچرخاند.

توانایی گفتار

نوزاد در این دوران تلاش می کند تا اولین کلمات خود را که به صورت آواهایی نامفهوم هستند، بیان کند و معمولا کلماتی مثل د، ب و م که تلفظ آنها راحت تر است را تکرار می کنند، حال با تکرار این کلمات در ماه های بعدی، شما شاهد تجربه لذت بخش شنیدن کلمات ماما و بابا از دهان نوزاد دلبندتان خواهید بود.

توانایی چرخیدن

در ادامه مبحث خصوصیات کودک چهار ماهه با یکی دیگر از توانایی های حرکتی نوزاد در این سنین آشنا می شوید، کودک در این سن زمانی که وی را با احتیاط و مراقبت به روی شکم قرار داده اید، می تواند از روی شکم به پشت بچرخد که این توانایی نشان دهنده رشد دامنه حرکتی و تقویت عضلات پشت و شانه وی ی باشد.

قوی شدن بازو و توانایی گرفتن اشیاء

یکی دیگر از خصوصیات نوزاد چهار ماهه این است که عضلات قوی تری نسبت به ماه های اولیه تولد خود دارد و می تواند به راحتی هر دو دست خود را به طور همزمان به سمت دهانش ببرد، ضمن اینکه می تواند دستش را برای گرفتن اسباب بازی که در فاصله نزدیکی از وی قرار دارد، تکان دهد.

ویژگی های کودک در چهار ماهگی

ایستادن بر روی پا

اکنون کودک شما هنوز قادر به ایستادن بر روی پا نیست، اما زمانی که به حالت ایستاده و عمودی قرار می دهید، می تواند پاهایش را به سمت زمین کشیده و به حالت ایستاده نگه دارد.

بزرگتر شدن ظرفیت بافتی نوزاد

کودک چهار ماه نسبت به ماه های قبلی به مدت طولانی تری تغذیه می کند، زیرا معده وی از ماه سوم گنجایش بیشتری پیدا کرده و به نسبت ماه اول و دوم بزرگتر می باشد، بنابراین مقدار بیشتری شیر را می تواند در خود نگهداری کرده و از این رو در مقایسه با قبل کمتر گرسنه می شود.

ویژگی های نوزاد چهار ماهه

بهبود بینایی و کنترل بهتر چشم

در چهار ماهگی نوزاد، عضلات بینایی وی تقویت شده، عضلات چشم به مقدار بیشتری رشد کرده و عضلات گردن قوی تر می شود، بنابراین کودک راحت تر می تواند اجسام متحرک را ببیند، ضمن اینکه میزان دقت آنها در نگاه کردن به خصوص به چشم های اطرافیان افزایش می یابد واین یکی دیگر از خصوصیات کودک چهار ماه است؛ کودکان در هنگام تولد دارای دید رنگی بوده و اشیایی که کنتراست هستند؛ مثل طرح های شطرنجی توجه آنها را بیشتر جلب می نماید.

خصوصیات نوزاد چهار ماهه

مهارت حرکتی کودک

از دیگر خصوصیات کودک چهار ماهه رشد توانایی های حرکتی وی می باشد؛ اکنون دست های نوزاد از قدرت بیشتر به نسبت قبل برخوردار بوده و دارای کنترل بیشتری است، بنابراین بهتر است، در بالای تخت خواب نوزاد، برخی وسایل اسباب بازی آویزان قرار داده تا وی برای دست یابی و تکان دادن اسباب بازی تلاش کند.

بهبود خواب نوزاد

در چهار ماهگی خواب نوزاد عمیق تر می شود و این به این دلیل است که امکان دارد به مدت طولانی (۸ ساعت) در شب خوابیده باشد، وی چنانچه گرسنه بوده و یا پوشک خود را خیس کرده باشد، بیدار خواهد شد.

رشد دندان

اگر چه رشد دندان های کودک به طور معمول از شش ماهگی آغاز می شود، اما در آمدن دندان در ماه چهارم نیز اتفاق شگفت آوری نیست، زمان دندان درآوردن کودک (دندان های اولیه) در کودکان مختلف می تواند، متفاوت باشد، بنابراین اگر این اتفاق کمی دیر صورت گرفت، نگرانی به خود راه ندهید.

در پایان مبحث خصوصیات کودک چهار ماهه لازم است به ذکر نکاتی برای بهبود رشد کودک در این دوران اشاره نماییم؛ اگر چه کودکان در هنگام صحبت کردن والدینشان کلمات آنها را درک نمی کنند، اما این عمل موجب شده تا نوزادان کلمات پایه را از والدین خود بیاموزند، همچنین زمانی که کودک شروع به گفتن کلمات ساده ای مثل ماما و بابا می کند، می توانید وی را به تکرار کردن این کلمات تشویق نمایید.

ویژگی های کودک چهار ماهه

ایجاد رابطه بین اسباب بازی ها و اسامی آنها موجب می شود تا کودک با کلمات بیشتری آشنا شود و نیز در این دوران برای وی کتاب بخوانید. جالب است بدانید که در ماه های اولیه تولد نوزاد رنگ های کنتراست و روشن توجه کودک را بیشتر به خود جلب کرده و نیز موجب بهبود دید وی می شود. انجام بازی ها و سرگرمی های فعال و حرکتی مثل نگه داشتن اسباب بازی توسط کودک و تکان دادن آن، موجب تقویت عضلات و مفاصل وی می شود. توجه داشته باشید که کودکان به دلیل وابستگی بیشتر به والدین خود، بیشتر از آنها یاد گرفته و آموزش می بینند و می توانید با حفظ یک روال درست بازی و ایجاد ارتباط صحیح کودک را در مسیر رشد سالم نگه دارید.

منبع : آرگا


مطالب مرتبط
مطالب داغ
همچنین ببینید
مشاهده دیدگاه های این مطلب
دیدگاه های مطلب
۰ دیدگاه برای این نوشته

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *