دسته ها
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳

جلوگیری از واریس پا با روش ها و توصیه های مهم و موثر

  • مهتاب علی پناه
  • ۲۲ آذر ۱۳۹۸
  • ۰

واریس یکی از شایع ترین بیماری های عروق انسانی می باشد که بسیاری از افراد را به خود گرفتار می کند و بنا به دلایل مختلفی ایجاد می شود که با کمک روش های جلوگیری از واریس می توانید برای همیشه از شر واریس خلاص شوید.

واریس رگ هایی به رنگ آبی و بنفش تیره هستند که به شکل برجستگی هایی در سطح پوست پخش شده اند این رگ ها اکثرا در پاها و قوزک مشاهده می شوند که برای این دسته از افراد پوشیدن لباس های کوتاه بسیار ناراحت کننده است.

راه های پیشگیری از واریس پا

بیشتر مردم بر این باورند که زنان فقط به بیماری واریس مبتلا می شوند اما کاملا در اشتباه هستند این بیماری مردان را نیز به خود گرفتار می کند اما احتمال مبتلا شدن به این بیماری در زنان دو برابر بیشتر از مردان می باشد که بیشتر زنان باردار و افراد مسن به این بیماری مبتلا می شوند همچنین افرادی که دارای پوست روشنی هستند رگ های واریسی در آن بیشتر مشاهده می شود.

روش های جلوگیری از واریس

روش های جلوگیری از واریس

به منظور پیشگیری و درمان واریس روش های زیادی وجود دارد که برای درمان این بیماری نیازی به روش های پرهزینه نیست، بهترین روش استفاده از درمان خانگی می باشد.

خودداری از ایستادن طولانی مدت

به دلیل اینکه ایستادن به مدت طولانی سبب افزایش فشار به سیاهرگ های پا می شود و در نتیجه باعث تضعیف دیواره رگ ها خونی می شود بنابراین از ایستادن طولانی مدت خود داری کنید اما برخی از شغل ها به گونه ای هستند که مجبور به ایستادن طولانی مدت هستید در این مواقع سعی کنید هر چند وقت یک بار وضعیت بدنتان را تغییر دهید  و هر نیم ساعت یک بار کمی قدم بزنید و اگر می توانید در وضعیت نشسته نیز کارتان را انجام دهید بهتر است مدتی بنشینید.

روش های پیشگیری از واریس پا

پرهیز از مصرف قرص های ضد بارداری با استروژن بالا

مصرف قرص های ضد بارداری با استروژن بالا به دلیل تغییر عملکرد دریچه های سیستم گردش خون سبب افزایش خطر ابتلا به بیماری واریس می شود بنابراین اگر تمایل دارید به مدت طولانی قرص ضد بارداری مصرف کنید حتما با پزشک متخصص مشورت کنید تا داروی دیگری برایتان تجویز کند و روش های دیگر جلوگیری از بارداری را برای تان بیان کند.

  •  آرون گروپس
  •  مبل و میز

پیشگیری از واریس با راهکارهای موثر

بالا نگه داشتن پاها برای مدتی

از دیگر روش های پیشگیری از واریس به منظور بهبود گردش خون پس از اتمام کار، پاهای خود را بالا نگه دارید به خصوص اگر برای مدت طولانی ایستاده اید، همچنین می توانید در زمان خواب کمی پاهایتان را بالاتر نگه دارید زیرا، این کار سبب جلوگیری از تجمع خون در سیاهرگ ها می شود.

پرهیز از کشیدن سیگار

همانطور که می دانید کشیدن سیگار خطرات زیادی را برای سلامت بدن به وجود می آورد که یکی از این خطرات بالا رفتن فشار خون می باشد که سبب به وجود آمدن سیاهرگ های واریسی می شود.

روش های جلوگیری از واریس

حفظ وزن بدن

داشتن اضافه وزن باعث می شود فشار زیادی بر روی پا و سیستم گردش خون وارد شود بنابراین به منظور جلوگیری از واریس کاهش وزن گزینه بسیار مناسبی است و داشتن یک برنامه غذایی سالم و مناسب و همچنین خودداری از مصرف غذاهای پرکالری با ارزش غذایی کم، خطر ابتلا به واریس را کاهش می دهد.

جلوگیری از واریس به کمک روش های موثر

پوشیدن لباس مناسب

به منظور بهبود جریان خون به قسمت های پایین بدن و جلوگیری از واریس، از پوشیدن لباس های تنگ در قسمت پاها و کمر خود داری کنید، و از لباس های گشاد، نرم و همچنین کفش های راحت با پاشنه مناسب استفاده کنید.

پوشیدن جوراب های مخصوص واریس

در صورتی که واریش پاهایتان هر روز بدتر می شود از داروخانه یا مراکز فروش لوازم پزشکی جوراب مخصوص واریس تهیه کنید و قبل از خرید جوراب مخصوص واریس با پزشک یا دکتر داروخانه در مورد اندازه و میزان فشردگی جوراب که متناسب با شرایط شما باشد صحبت کنید.

راهکارهای موثر جهت پیشگیری از واریس

نشستن به شکل صحیح

روی صندلی راست و صاف بنشینید زیرا، این کار سبب بهبود گردش خون در پاها می شود، در صورتی که انداختن پاها بر روی هم باعث اختلال جریان خون در پاها می شود بنابراین به منظور پیشگیری از واریس به شکل صحیح و مناسب بنشینید.

ورزش کردن

از دیگر روش هایی که سبب بهبود جریان خون در پا ها می شود و به پیشگیری از واریس کمک می کند، ورزش کردن به صورت منظم و مرتب می باشد که باعث کاهش فشار خون و تقویت سیستم گردش خون کل بدن می شود.

درمان و پیشگیری از واریس

استفاده از درمان های پزشکی

استفاده از روش هایی که در بالا با آن ها آشنا شدید می تواند در پیشگیری از واریس به شما کمک کند وهمچنین اندازه و میزان درد سیاهرگ های واریسی را کاهش می دهد با این حال در صورت داشتن درد شدید و موثر نبودن روش های بالا می توانید زیر نظر پزشک متخصص از درمان های پزشکی استفاده کنید که این روش های عبارت است از : جراحی با لیزر، برداشتن سیاهرگ های واریسی از پا و اسکلروتراپی که به منظور انتخاب بهترین روش درمانی با پزشک متخصص مشورت نمایید.

نکات مهم در رابطه با بیماری واریس

۱.همانطور که می دانید سیاهرگ های واریسی پا در زنان بیشتر از مردان می باشد و با افزایس سن احتمال مبتلا شدن به واریس زیاد تر می شود اما امکان تشکیل آن در هر سنی وجود دارد و همچنین وراثت نیز در ایجاد واریس نقش دارد.

۲. هر چند سیاهرگ های واریسی خطری را به وجود نمی آورند اما در برخی موارد نشانه یک بیماری جدی و خطرناک می باشد بنابراین در صورتی که وضعیت سیاهرگ های واریسی روز به روز بدتر شد حتما به پزشک مراجعه کنید.

۳. به منظور از بین بردن رگ های واریسی نباید از درمان با دست مانند ماساژ پا استفاده کنید زیرا این کار باعث ایجاد آمبولی در رگ ها می شود.

۴. به منظور بهبود جریان خون می توانید از روغن بادام استفاده کنید و سعی کنید پاها را بالا تر از سرتان نگه دارید.

راهکار های جلوگیری از واریس پا

هشدار : در صورتی که دچار درد و ورم ناگهانی در پاها شدید و یا رگ های واریسی شما خونریزی کرد حتما به پزشک مراجعه کنید.

ضمن سپس از همراهی تان در این نوشتار، امیدواریم توانسته باشیم شما را با روش های جلوگیری از واریس آشنا کنیم تا با کمک روش های گفته شده به بیماری واریس مبتلا نشوید، جهت کسب اطلاعات بیشتر در زمینه درمان خانگی و طب سنتی می توانید بر روی لینک کلیک نمایید.

منبع : آرگا


مطالب مرتبط
مطالب داغ
همچنین ببینید
مشاهده دیدگاه های این مطلب
دیدگاه های مطلب
۰ دیدگاه برای این نوشته

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *