دسته ها
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳

بهترین زمان تعویض لاستیک ماشین چه موقع است؟

  • ساناز براتی
  • ۱۴ آبان ۱۳۹۸
  • ۰

یکی از لوازم مهم و حیاتی مصرف شده در خودرو لاستیک آن است که بعد از گذشت مدت زمانی فرسوده شده و باید تعویض گردد. با بررسی آج لاستیک و تاریخ انقضای آن و همچنین شرایط ظاهری لاستیک می توان زمان تعویض لاستیک ها را مشخص کرد.

   لاستیک خودرو یکی از اصلی ترین لوازم استفاده شده در خودرو می باشد که بعد از گذشت مدتی فرسوده شده و باید تعویض گردد. مدت استفاده از لاستیک ها به شرایط مختلفی مثل جاده، و تاریخ انقضای آن ها بستگی دارد. زمان دقیقی برای تعویض لاستیک ها وجود ندارد اما تا حدی می توان زمان صحیح تعویض آن ها را تعیین کرد.

شناخت بهترین زمان تعویض لاستیک خودروها

لاستیک خودرو در گذر زمان فرسوده می شود و کارایی خود را از دست می دهد. و استفاده از آن ممکن است خطراتی به همراه داشته باشد. با بررسی یکسری علائم و نشانه ها در لاستیک خودرو متوجه وقت تعویض آن ها می شویم.

زمان مناسب تعویض لاستیک های خودرو

تاریخ انقضای لاستیک ها

عمر مفید هر لاستیک حدود ۵ تا ۶ سال است. اگر لاستیکی اصلا استفاده نشده باشد ولی تاریخ انقضای آن گذشته باشد خاصیت خود را از دست داده و دیگر قابل استفاده نیست. پس عمر مفید هر لاستیک از تاریخ تولید آن محاسبه می شود نه زمان مصرفش. تاریخ تولید لاستیک روی لاستیک حک شده است. عددی چهار رقمی که دو عدد اول آن هفته و دو عدد دوم سال تولید را نشان می دهند. مثلا ۱۲۱۵ یعنی لاستیک در هفته دوازدهم از سال ۲۰۱۵ تولید شده است.

شکاف یا بریدگی ایجاد شده در کنار لاستیک

امکان دارد مشکلاتی در قسمت کناره های لاستیک وجود داشته باشد که با بررسی ظاهری لاستیک و کناره های آن به راحتی قابل دیدن است. شیارها و شکاف و یا بریدگی که قابل دید باشند خطرناک بوده و ممکن است باعث ترکیدگی یا پنچری شوند، در اینصورت لاستیک باید هر چه سریعتر تعویض شود.

بررسی وقت تعویض لاستیک ها

عمق آج لاستیک ها نشانه مطمئن برای زمان تعویض

عمق آج لاستیک های خودرو نباید کمتر از ۶.۱ باشد. این مقدار برای مکان هایی که جاده صاف دارند و اکثر زمان ها برفی و بارانی است تا دو برابر افزایش می یابد. وسایل اندازه گیری مخصوصی برای اینکار وجود دارد. اما در صورت در دسترس نبودن اندازه گیری آج با استفاده از یک سکه به راحتی امکان پذیر است. به این صورت که سکه را داخل آج لاستیک همان شیار ها فرو کرده، اندازه فرو رفتگی سکه مشخص می کند که آیا لاستیک نیاز به تعویض دارد یا نه.

  •  آرون گروپس

وقت تعویض لاستیک

نوار شاخص فرسودگی آج ها

امکانات جدیدی به لاستیک های امروزی اضافه شده است که در لاستیک های قدیمی وجود نداشت. نوار شاخص که روی لاستیک وجود دارد در زمان تازه بودن لاستیک به راحتی قابل دیدن نیست و نامرئی است. ولی به مرور زمان با فرسوده شدن لاستیک نمایان می شوند. در صورت مشاهده بیش یک یا دو عدد از نوار ها لاستیک خودرو را تعویض نمایید.

زمان تعویض لاستیک در خودرو

به وجود آمدن برآمدگی در سطح لاستیک ها

سطح بیرونی لاستیک بعد از گذشت مدتی به مرور فرسوده و ضعیف می شود که این موضوع باعث بالا آمدن قسمت هایی از لاستیک به صورت غیر طبیعی می شود. این مسئله به ترکیدگی ناگهانی خودرو منجر می شود. در صورت مشاهده برآمدگی در لاستیک خودرو سریعا نسبت به تعویض آن اقدام نمایید.

وقت تعویض لاستیک خودرو

لرزش زیاد در خودرو

وجود لرزش در خودرو به ویژه در جاده های ناهموار طبیعی است. ولی طبیعی بودن میزان لرزش ها بعد از چند وقت که از خودرو استفاده می کنید قابل تشخیص است. در صورت زیاد بودن لرزش خودرو اگر مشکل از کمک فنر ها نبود حتما لاستیک های آن را چک کنید. چون ممکن است لرزش ماشین به خاطر بی کیفیتی لاستیک ها یا بالانس نبودن آن ها باشد.

امیدواریم این مقاله برای شما سودمند بوده باشد همچنین می توانید با مراجعه با لینک رو به رو با زمان تعویض روغن گیربکس و زمان تعویض تسمه تایم آشنا شوید.

منبع : آرگا

مطالب مرتبط
مطالب داغ
همچنین ببینید
مشاهده دیدگاه های این مطلب
دیدگاه های مطلب
۰ دیدگاه برای این نوشته

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *