دسته ها
سه شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲

شناخت زمان تعویض تسمه تایم خودرو و علایم تسمه تایم معیوب

  • ساناز براتی
  • ۲۹ مهر ۱۳۹۸
  • ۰

وجود تسمه تایم در موتور خودر لازم وضروری است . خرابی این قطعه ارزان قیمت باعث وارد آمدن خسارات مالی بالا به خودرو می شود. برای پیشگیری از خرابی و پارگی تسمه تایم باید به طور مرتب ان را بررسی و در صورت نیاز تعویض کرد. علائمی از جمله استارت نزدن، صدای ناهنجار موتور، زیاد دود کردن اگزوز و بد کار کردن دور موتور خودرو نشان دهنده زمان تعویض تسمه تایم در خودرو است.

تسمه تایم قطعه ای پلاستیکی ارزان قیمتی است که در موتور خودرو قرار گرفته است. اگر این قطعه دچار مشکل و ایراد شود قسمت های مختلفی از قطعات خودر ممکن است صدمه ببینند. با وجود قیمت پایین این قطعه پارگی آن به خرابی قطعات گران قیمت خودرو می انجامد. بنابراین تسمه تایم خودرو خود را در زمان مناسب تعویض نمایید تا دچار خسارت های احتمالی نشوید.

زمان تعویض تسمه تایم خودرو

تسمه تایم وسیله ای است که وظیفه متصل کردن میل لنگ خودرو به میل سوپاپ ها و هماهنگ کردن آنها را بر عهده دارد. به طور کلی تسمه تایم وسیله ای مهم و کلیدی برای انجام چهار عمل مکش، تراکم، انفجار و تخلیه در موتور خودرو است. اطلاعات مربوط به زمان تعویض تسمه تایم خودرو در کتابچه راهنمای آن ذکر شده که باید قبل از تاریخ انقضا آن تعویض گردد تا دچار مشکل نشویم. حال به بررسی علائم تعویض تسمه تایم می پردازیم.

نوبت تعویض تسمه تایم

فرسایش و پارگی دنده های تسمه تایم

باید به طور مرتب تسمه تایم ماشین را بررسی کرد تا در صورت خرابی، ترک خورده گی و سایش در دندانه های تسمه تایم آن را تعویض نماییم. دندانه های تسمه تایم به مرور و با گذشت زمان خورده می شوند و باعث خرابی آن می گردند.

بررسی زمان تعویض تسمه تایم

خروج دود زیاد از اگزوز خودرو

در صورت به وجود آمدن مشکل در تسمه تایم موتور خودرو با شدت بیشتری کار می کند تا بتواند قطعات را با فشار به حرکت درآورد، که نتیجه آن تولید دود بیشتر در اگزوز خودرو خواهد بود.

تسمه تایم و وقت تعویز آن

  •  آرون گروپس
  •  مبل و میز

مشکل در استارت خودرو

از دلایل کار نکردن استارت خودرو بودن یک تسمه تایم معیوب است که باعث به هم خوردن زمانبندی باز وبسته شدن دریچه سوپاپ ها شده و خودرو استارت نمی زند.

صدای نا مناسب موتور

قبل پاره شدن تسمه تایم صدای بخصوصی از موتور شنیده می شود که در هنگام سرعت گرفت و شتاب بیشتر به گوش می رسد. پس با شنیدن صدای قیژ قیژ تسمه تایم خودرویتان را بررسی نمایید.

زمان تعویض تسمه تایم خودرو

بد کار کردن دور موتور خودرو

در زمان رانندگی اگر دور موتور خودرو شما به دو تا چهار هزار دور رسید. بدون شک موتور خودرویتان تنظیم نیست و باید بلافاصله تسمه تایمتان را چک کنید. که ممکن است شل شده یا دندانه هایش از بین رفته باشد.

انواع تسمه تایم

دو نوع تسمه تایم وجود دارد. تسمه تایم پلاستیکی یا همان معمولی که همانطور که مشخص است از جنس پلاستیک بوده و به مرور فرسوده می شود. و تسمه تایم زنجیری که به خاطر جنس آن استحکام زیادی داشته و عمر بالایی دارد. تسمه زنجیری امروزه بیشتر در خودروهای سنگین مورد استفاده قرار می گیرد و بجز شرایط خاص نیازی به تعویض ندارد.

دوره تعویض تسمه تایم انواع خودرو

بهترین زمان تعویض تسمه تایم در بعضی از خودرو ها

تسمه تایم در خودروهای پراید هر ۸۰ هزار کیلومتر، ریو بعد از ۶۵ هزار کیلومتر، رانا هر ۶۰ هزار کیلومتر، تندر ۹۰ هر ۴۵ هزار کیلومتر، پژو ۴۰۵ . ۲۰۶ تیپ پنج هر ۶۰ هزار کیلومتر، ۲۰۶ تیپ دو هر ۷۰ هزار کیلومتر و زانتیا بعد از گذشت ۷۰ کیلومتر باید تعویض گردد.

بهترین وقت تعویض تسمه تایم خودرو

توجه داشته باشید که در هنگام تعویض تسمه تایم خودرو کیلومتر آن را یادداشت نمایید تا از زمان تعویض تسمه تایم خودرو خود اطلاع دقیق داشته باشید و در زمان مناسب اقدام به تعویض مجدد آن نمایید.

منبع : آرگا


مطالب مرتبط
مطالب داغ
همچنین ببینید
مشاهده دیدگاه های این مطلب
دیدگاه های مطلب
۰ دیدگاه برای این نوشته

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *