دسته ها
سه شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲

قرص ویتامین d و آنچه باید درباره استفاده از این قرص بدانید

  • سحر بهرامی
  • ۳۱ شهریور ۱۴۰۱
  • ۰

قرص ویتامین d از جمله ویتامین هایی محلول در چربی می باشد که در قسمت بافت چربی بدن ذخیره می شود، ویتامین d  را نوعی ویتامین نور خورشید می دانند چرا که با قرار گرفتن در مقابل نور خورشید این ویتامین جذب می شود بدن می شود که در ادامه بیشتر با این ویتامین آشنا خواهید شد.

امروزه در بیشتر نقاط جهان کمبود ویتامین d، از شایع ترین مشکلاتی است که تقریبا همه به آن دچار شده اند، و از آنجایی که وجود ویتامین د در مواد غذایی محدود می باشد باید این ویتامین را از طریق استفاده از مکمل ها و قرص ها این کمبود را در بدن برطرف کرد.

قرص ویتامین d

قرص ویتامین d

در ابتدا باید بدانید که ویتامین d چیست و کارکرد ان درون بدن چگونه است؟ ویتامین دی یکی از عناصر ضروری بدن می باشد که نقش های مهم و حیاتی بر گردنش می باشد، و فواید بیش شماری را برای بدن به ارمغان می آورد، ویتامین d را به عنوان یکی از حمایت کننده های متابولیسم کلسیم می شناسند، وجود این ویتامین در بدن باعث می شود تا کلسیم و فسفری که از طریق مکمل ها و غذا به دست می آید را جذب و ذخیره سازی نماید، و زمانی که به جذب کلسیم پرداخت از آن برای حفاظت از سلول های استخوانی نگهداری می کند.

چگونگی مصرف قرص ویتامین d

البته باید گفت که این تنها خواص ویتامین d در بدن نیست بلکه نقش های مهم تر و حیاطی تری مانند تقویت سیستم ایمنی بدن، کمک به رشد سلول ها، حفظ سلامت ماهیچه ها، کاهش تورم ها و التهابات بدن، سلامت قلب و همچنین فشار خون… همانطور که می بینید وجود ویتامین d از اهمیت بالایی برخوردار است، پس نبود آن و یا کمبود این ویتامین می تواند سلامتی ما را به خطر بی اندازد، به این ترتیب شما نباید فقط به استفاده از مواد غذایی که مقادیر اندکی از ویتامین d دارند روی بیاورید چون نمی تواند نیاز شما به این ویتامین را تامین کند، از این رو برای رفع کمبود ویتامین D شما باید از مکمل ها استفاده نمایید.

آنچه که باید در مورد قرص ویتامین دی بدانید

قرص ویتامینه d همانگونه که گفتیم یک ویتامین محلول در چربی می باشد که میزان جذب فسفر و کلسیم را کنترل می کند. از آنجایی که این ویتامین نقش بسیار مهمی را در بدن ما ایفا می کند اطلاعات کافی را ار این قرص داشته باشیم.

مطالعات نشان داده است زمانی که میزان این ویتامین در بدن کم باشد فرد دچار مرگ زود رس در اثر افزایش فشار خون و حمله قلبی می شود که بهتر است این گونه افراد بیشتر در معرض نور آفتاب قرار بگیرند. بهترین سطح میزان ویتامین باید ۳۲ تا ۳۰ باشد اما زمانی که سطح آن به ۲۵ رسید بدن با کمبود این ویتامین مواجه خواهد شد و همچنین اگر این عدد به ۱۲ افت کرد این نشان دهنده کمبود شدید ویتامین می باشد، به طور طبیعی نیاز روزانه انسان به این ویتامین ۲۲۰۰ تا ۳۰۰۰ واحد می باشد. این ویتامین از طریق جذب نور آفتاب، مواد غذایی و مکمل ها و دارو ها تامین می شود، هر چقدر سن بالاتر بروند باید میزان دریافت ویتامین افزایش پیدا کند.

  •  مبل و میز
  •  آرون گروپس

نحوه مصرف قرص ویتامین d

نحوه مصرف

  • کسانی که دچار کمبود ویتامین d هستند، منظور افرادی که میزان ویتامین دی در خون آنها کمتر از ۳۰ باشد باید برای مدتی به استفاده از قرص های ویتامین d بپردازند که باید از نوع ۵۰۰۰ این ویتامین به صورت مرتب و هفتگی استفاده کنند.
  • بعد از گذشت چند هفته باید مصرف آن به صورت ماهیانه انجام شود یعنی هر ماه ۱ عدد قرص نوع خارجی این قرص ها به میزان ۱۰۰۰ واحد ویتامین d دارد پس اگر شما روزانه ۱ عدد از این قرص را استفاده کنید یعنی در ۱ ماه شما به مصرف هزار واحد از این ویتامین پرداخته اید.
  • در صورتی میزان ویتامین d در بدنتان طبیعی می باشد استفاده روزانه ۱ عدد قرص خارجی ویتامین d هزار واحدی بلامانع است.
  • اما در صورتی که شما با کمبود ویتامین d روبرو هستید بهتر است برای جبران کمبود از قرص ۵۰۰۰۰ هزار واحدی استفاده کنید، طوری که برای چند هفته و هفته ای ۱ عدد قرص استفاده شود، بعد از آن سطح ویتامین در بدنتان بالا تر رفت باید مصرف آن را به ماهی یکبار کاهش دهید که با گذشت زمان این کمبود از بین می رود.

رفع کمبود ویتامین d

نکته: برای مصرف این قرص  باید آن را در بین غذا بخورید و توجه داشته باشد که برای شروع به استفاده از قرص باید پزشکتان تشخیص و تجویز نماید چرا که مصرف دوز بالای این قرص ها سمی می باشد و خطرات زیادی را به همراه خواهد داشت. در زمان استفاده توجه داشته باشید که میزان مصرف بیشتر از پنج هزار تا ده هزار بیشتر نشود.

دوز مناسب برای زنان: استفاده از  این قرص برای زنان بالغ باید روزانه ۶۰۰ تا ۸۰۰ واحد باشد .

دور مناسب برای مردان: برای مردانی که بالا ۷۰ سال سن دارند حداقل ۸۰۰ واحد در روز و برای مردان جوان حداقل ۶۰۰ واحد در روز است

استفاده از قرص های ویتامین d برای سالمندان بسیار ضروری می باشد و باعث می شود از ابتلا به بسیاری از بیماری ها در امان بمانند، از آنجایی که با بالا رفتن سن کلیه ها قادر به تولید ویتامین نیست به صورت کمبود در بدن ایجاد می شود.

راه های دریافت ویتامین d

بهترین شیوه برای دریافت ویتامینه d

قرار گرفتن در معرض نور خورشید بهترین راه برای دریافت ویتامین د می باشد که البته باید به روش های بی خطر انجام شود. البته در بسیاری از مواقع و برای همه افراد این روش نمی تواند کمک کند. چرا که دریافت نور خور به شرایطی مانند دور بودن از خط استوا، نداشتن فصل های گرم و یا تیره بودن پوست بسیار بستگی دارد که در این مواقع شما باید به استفاده از مکمل های ویتامین د روی بیاورید. بدن تا زمانی به جذب ویتامین  د می پردازد که به آن نیاز داشته باشد و زمانی که این نیاز برطرف شود بدن به طور خودکار جذب این ویتامین را متوقف می کند.

از آنجایی که ویتامین d محلول در چربی می باشد روده شما باید از پس هضم چربی خوراکی بر بیاید به همین دلیل افرادی که دچار چاقی مفرط هستند احتیاج بیشتری به این ویتامین دارند چرا که چربی های بدن قادرند حجم بیشتری از این ویتامین را در خود جذب کند پس طبیعی است که یک فرد چاق نسبت به یک فرد لاغر نیاز بیشتری به این ویتامین خواهند داشت.

مواد غذایی حاوی ویتامین d

در مورد نحوه دریافت ویتامین د نمی توان به طور قطع راه حلی تعیین کرد بلکه توصیه ما در مورد مصرف این ویتامین تغذیه مناسب حاوی این ویتامین، دریافت روزانه نور خورشید و مصرف این قرص می باشد که باید در کنار هم رعایت شود، به همین منظور به نکات زیر توجه داشته باشید:

  • استفاده از غذایی مانند ماهی سالمون و ساردین، لبنیات های غنی، شیر سویا، زرده تخم مرغ و پنیر می تواند تا حدودی نیاز روزانه شما را تامین کند.
  • در زمان های مناسب به بیرون از خانه بروید و بدنتان را در مقابل نور آفتاب قرار دهید، توجه داشته باشد که از کرم ضد آفتاب استفاده نکنید زیرا مانع جذب نور خورشید می شود. توجه کنید برای مدت کوتاه و ۱۰ دقیقه های در مقابل نور خورشید قرار بگیرید زیرا تابش بیش از حد آن برای پوست مضر می باشد.

هر آنچه که باید در باید در مورد قرص ویتامین d بدانید

  • برای مصرف این ویتامین حتما با پزشکتان مشورت نمایید و سپس به استفاده از آن بپردازید.

چه افرادی بیشتر درمعرض کمبود ویتامین d هستند؟ ۱. کسانی که همیشه پوست خود را می پوشانند، ۲. زنان باردار، ۳. کسانی که محیط هایی با آب و هوای بارانی و شرجی زندگی می کنند، ۴. نوزادانی که مکمل های ویتامین d به آن ها داده نشده، ۵. افرادی که بیش از حد در خانه هستند، ۶. کسانی که در محیط های آلوده زندگی می کنند.

علائم کمبود ویتامین d

علائم و عوارض کمبود ویتامین d می تواند از روش های زیر مشخص شود.

  • پوکی استخوان ها
  • دیابت
  • حساسیت به درد
  • بی خوابی
  • افسردگی
  • عفونت های مکرر
  • عرق شدی
  • شکستگی سریع استخوان ها
  • مشکلات گوارشی
  • احساس افسردگی
  • ریزش مو
  • خواب آلودگی
  • ضعف عضلات

نکته: جذب نور خورشید زمانی که در خانه هستید و نور از طریق پنجره به شما می تابد نمی تواند حتی ۱ درصد از نیاز بدن شما به ویتامین d را تامین کند چرا که این ویتامین نمی تواند از شیشه عبور نمی کند.

مزایای قرص ویتامین d

فواید قرصهای ویتامین D

این قرصها برای تقویت سیستم ایمنی، بهبود کارکرد عضله، حفاظت از سلامت قلب مفید بوده و نیز به رشد مغز کمک می کند، مصرف این ویتامین همچنین موجب کاهش خطر ابتلا به ام اس و افسردگی می شود.

دیابت

دیابت نوع ۲ که وابسته به انسولین بوده و به دلیل عدم استفاده درست انسولین، سطح قند خون از حد طبیعی بالاتر می رود، حال ویتامین D به تنظیم سطح قند خون کمک می کند، ضمن اینکه این ویتامین موجب جذب کلسیم شده و کلسیم به کنترل قند خون کمک می کند.

سلامت استخوان

بدن برای استحکام و قوی شدن استخوان ها نیاز به کلسیم و فسفر موجود در ویتامین D دارد، زیرا کمبود این ویتامین تراکم استخوانها را کاهش داده و موجب شکستگی استخوانها می شود، همچنین ابتلا به راشیتیسم در کودکان و نیز استئومالاسیا در بزرگسالان  که دارای علائم ضعف و درد استخوان است، به خاطر کمبود ویتامین D بروز پیدا می کند.

قرصهای ویتامین D

ام اس

مصرف ویتامین D در کاهش خطر این بیماری موثر است، یک تحقیق انجام گرفته در این زمینه نشان می دهد ویتامین D سرعت پیشرفت بیماری ام اس را کاهش می دهد، البته در حال حاضر رابطه بین این ویتامین و ام اس مشخص نیست.

بیماری MS در مناطق شمالی استوا شیوع بیشتری دارد و شاید دلیل آن رابطه بین مقدار نور آفتاب تابیده شده به بدن و ابتلا به این بیماری باشد.، حال می توان گفت که با افزایش ویتامین دی، میزان ابتلا به ام اس کمتر است و مصرف مکمل های ویتامین دی ( البته دوز آن مشخص نشده است) می تواند برای بیماران ام اس مفید باشد.

کاهش وزن

چاقی نیز می تواند با کاهش سطح ویتامین D مرتبط باشد، زیرا با افزایش وزن بدن، میزان نیاز به ویتامین D نیز بیشتر خواهد بود، همچنین بر اساس تحقیقات انجام گرفته، کمبود این ویتامین خطر چاقی را در کهنسالی افزایش می دهد و نیز زنان با کاهش سطح ویتامین دی در معرض بیشتر اضافه وزن و چاقی هستند، ویتامین D و کلسیم می توانند موجب از بین رفتن اشتها شوند.

قرصهای ویتامین d

عوارض جانبی

توجه داشته باشید در هنگام استفاده از قرص و کپسول های ویتامین d اگه از دارو های قلبی و فشار خون بالا استفاده می نمایید حتما با پزشک خود مشورت کنید زیرا هر دو دارو می توانند بر روی هم اثر گذاری کنند.

اگر به مقدار زیادی به مصرف ویتامین d بپردازید می تواند برای شما مشکلاتی نظیر تکرر ادرار، کاهش وزن، بی اشتهایی، مشکلات قلبی و کلیوی به وجود آید.

در صورت تمایل برای آشنایی با rvwihd  ویتامین e  و منابع ویتامین b12  می توانید در اینجا کلیک کنید.

منبع : آرگا


مطالب مرتبط
مطالب داغ
همچنین ببینید
مشاهده دیدگاه های این مطلب
دیدگاه های مطلب
۰ دیدگاه برای این نوشته

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *