دسته ها
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳

خواص آب نارگیل برای سلامتی و زیبایی و شناخت فایده های نوشیدن آن

  • سحر بهرامی
  • ۲۵ دی ۱۴۰۱
  • ۰

آب نارگیل یکی از مغذی ترین و سالم ترین نوشیدنی های طبیعی است که انسان هیچ دستی در ساختن آن ندارد، از مهم ترین خواص آب نارگیل می توان به کاهش وزن، افزایش سلامت قلب، تقویت سیستم ایمنی بدن و هزاران خواص دیگر اشاره کرد.

آبی که در وسط میوه نارگیل وجود دارد آب نارگیل است، علاوه بر اینکه خود نارگیل این میوه دوست داشتنی و محبوب از فواید بی شماری برخوردار است، آب آن هم سرشار از املاح و مواد معدنی است، که امروزه هم به عنوان یکی از پرطرفدار ترین نوشیدنی ها شناخته شده است، از این رو در ادامه به صورت مفصل به خواص آب نارگیل اشاره خواهیم کرد.

بهره مندی از خواص آب نارگیل

آشنایی با خواص آب نارگیل

میزان آب موجود در میوه نارگیل با توجه به وزن آن می تواند متفاوت باشد، معمولا نارگیل های رسیده و بالغ آب کمتری دارند در عوض نارگیل هایی که هنوز بالغ نشده اند از آب بیشتری برخوردار هستند، آبی که از نارگیل خارج می شود یک مایع شفاف رنگ، تمیز و شیرین می باشد، که همین مایع شفاف حاوی مقادیر بالایی از اسید ها آمینه، ویتامین ها، مواد معدنی و…. را در خود جای داده.

افزایش سلامت قلب

نوشیدن آب نارگیل و جای دادن آن در فهرست غذایی می تواند کمک شایانی به افزایش سلامت قلب بکند، از این رو مصرف مرتب آن از مشکلات و حملات قلبی کاسته و همچنین میزان فشار خون را در حد متعادلی نگه می دارد. برای اینکه بتوانید از خواص آب نارگیل بهره مند شوید بهتر است از آب نارگیل تازه استفاده کنید و حداقل ۱ مرتبه در روز به استفاده از آن بپردازید.

خواص شگفت انگیز آب نارگیل

بالا بردن سرعت سوخت و ساز

افزایش سوخت ساز بدن به معنی سوختن کالری بیشتر است که در نتیجه کاهش وزن را در پی خواهد داشت، آب نارگیل با داشتن مواد معدنی به نام منگنز که یکی از مهم ترین عوامل برای سوخت ساز بدن به شمار می وند می تواند چربی های بدن را بسوزاند و آن را به انرژی تبدیل کند.

جلوگیری از ایجاد سنگ کلیه

یکی از مهم ترین خواص آب نارگیل جلوگیری از به وجود آمدن سنگ کلیه است، از این رو برای جلوگیری از ابتلا به این بیماری درد ناک باید به استفاده منظم از آب نارگیل بپردازید، درواقع زمانی که شما به مصرف آب نارگیل می پردازید مواد معدنی که در آن وجود دارد از تشکیل کریستال های کلیه جلوگیری می کند.

  •  مبل و میز
  •  آرون گروپس

بهبود وضعیت سیستم گوارشی

آب نارگیل به دلیل دارا بودن فیبر غنی به عملکرد درست دستگاه گوارش کمک فراوانی می کند در نتیجه برای بهبود وضعیت دستگاه گوارش نوشیدن ۱ لیوان آب نارگیل می تواند بسیار سودمند باشد.

آب نارگیل

درمان کم آبی بدن

زمانی که سطح آب مورد نیاز بدن کم شود، بدن با کمبود آب مواجه خواهد شد، در اینجا نوشیدن روزانه آب نارگیل در هیدراته نگه داشتن بدن بسیار موثر خواهد بود، معمولا زمانی که بدنتان به کمبود آب دچار می شود تابعاً به کمبود املاح و مواد معدنی هم دچار می شود از این رو شاید خوردن آب به تنهایی نتواند املاح از دست رفته بدن را باز گرداند از این رو مصرف آب نارگیل می تواند بهترین گزینه برای جبران کم آبی بدن به حساب آید.

کاهش گرفتگی عضلات

اغلب افرادی که دچار گرفتگی های پی در پی عضلانی می شوند می توانند با خوردن آب نارگیل از این گرفتگی ها بکاهند، معمولا زمانی که در بدن پتاسیم به حد کافی وجود داشته باشد چنین گرفتگی هایی هرگز به وجود نمی آید، آب نارگیل با داشتن مقادیر زیادی پتاسیم می تواند سلامت عضلات شما را تامین می کند به خصوص برای ورزشکارانی که تمرین های سختی انجام می دهند.

تقویت استخوان ها

کلسیم موجود در آب نارگیل در تقویت استخوان ها بسیار تاثیر گذار است، برای اینکه استخوان های قوی و سالمی داشته باشید نوشیدن ۱ لیوان آب نارگیل در روز را فراموش نکنید. به خصوص در کودکان و نوجوانانی که رو به رشد هستند.

اشنایی با مهم ترین خواص آب نارگیل

فواید انرژی زا آب نارگیل

باید بدانید که قند طبیعی نسبت به قند های مصنوعی دارای انرژی بیشتری هستند بدین جهت باید مصرف نوشیدنی های غیر طبیعی انرژی زا را کنار گذاشته و از آب نارگیل به عنوان یک نوشیدنی انرژی زا استفاده کنید.

درمان نفخ شکم

از دیگر مزایای مصرف آب نارگیل درمان نفخ شکم است، معمولا زمانی که سدیم در بدن زیاد باشد منجر به نفخ شکم خواهیم شد و از آنجایی که آب نارگیل حاوی پتاسیم است اثرات سدیم را کاهش می دهد.

خواص متعدد آب نارگیل

درمان دیابت

شاید برخی افراد کمان کنند که به دلیل شیرین بودن آب نارگیل مصرف آب برای افراد مبتلا به دیابت مضر باشد، اما باید گفت که این کاملا برعکس می باشد زیرا آب نارگیل خاصیت ضد دیابتی دارد. آب نارگیل قادر است از لخته شدن خود در افراد دیابتی جلوگیری کند.

کمک به کاهش وزن

از مهم ترین خواص آب نارگیل می توان به کاهش وزن اشاره نمود، همانطور که می دانید نوشیدنی های موجود در بازار تمامشان حاوی مقادیر بالایی از شکر هستند، شما می توانید به جا استفاده از این نوشیدنی های غیر طبیعی آب نارگیل را جایگزین کنید، آب نارگیل هم می تواند به کاهش وزن شما کند و هم سوخت و ساز بدنتان را افزایش دهد.

دلایل استفاده از آب نارگیل

درمان مشکلات بارداری

مصرف آب نارگیل در طول دوران بارداری می تواند بسیار مفید باشد، و شما را از شر مشکلاتی مانند سوء هاضمه، سوزش معده و همچنین یبوست خلاص کند، از این رو مادران باردار بهتر است به صورت روزانه با مشورت پزشک به مصرف آن نارگیل بپردازند.

کاهش دنده فشار خون

از مهمترین خواص آب نارگیل کمک به کاهش فشار خون می باشد، علاوه بر این که آب نارگیل می تواند کلسترول بد را کاهش دهد، از لخته شدن خون در داخل رگ ها و شریان ها جلوگیری می کند.

فواد شگفت انگیز آب نارگیل

سم زدایی بدن

یکی از مهمترین عواملی که به روند صحیح عملکرد بدن کمک می کند سم زدایی است، آب نارگیل یکی از بهترین نوشیدنی های سم زدای بدن شناخته شده است چرا که تمام املاح مفید را دارا است که با خورد ۱ لیوان از آن تمام سموم از بدن دفع می شود.

درمان سردرد

سردرد ها دلایل بیشماری دارند که یکی از عمده ترین دلایل آن کم آبی می باشد، و از آنجایی که آب نارگیل به هیدراته نگه داشتن بدن کمک می کند در جهت رفع سردرد هم کمک فراوانی می کند.

خاصیت میوه نارگیل و آب آن

درمان آلزایمر

یکی از خواص ارزشمند آب نارگیل این است که از تخریب سلول های مغزی جلوگیری می کند و در عوض به تقویت سلول های مغزی می پردازد که تاثیرات شگفت انگیزی را درمان آلزایمر و بهبود عملکرد مغز می گذارد.

درمان التهاب معده

آب نارگیل برای معده یکی از بهترین نوشیدنی ها به حساب می آید، آب نارگیل با دارا بودن الکترولیت و پتاسیم در جهت التهاب معده و رفلکس معده می تواند به صورت موثر عمل کند و همچنین میزان ترشح معده را کاهش دهد، به این ترتیب باید روزی ۲ مرتبه در روز اقدام به خوردن آب نارگیل کنید.

افزایش میل جنسی

آب نارگیل برای کسانی که از ناتوانی جنسی رنج می برند می تواند بهترین گزینه در جهت بالا بردن میل جنسی باشد هم در زنان و هم در مردان، بدین ترتیب این افراد می تواند به جای استفاده از راه های مختلف به مصرف آب نارگیل روی بیاورند.

خواص آب نارگیل

فواید شگفت انگیز آب نارگیل برای پوست

شما می توانید برای حفظ سلامت پوست خود علاوه به استفاده از آب نارگیل از روغن نارگیل هم بهره مند شوید.

رطوبت پوست را افزایش می دهد: آب نارگیل یکی از بهترین روش های آبرسانی طبیعی پوست صورت می باشد، شما می توانید با تهیه آب نارگیل و مخلوط آن با آبلیمو و عسل پوستتان را به صورت عمقی رطوبت رسانی کنید.

علائم پیری را کاهش می دهد: آب نارگیل می تواند به ترمیم سلول های پوست کمک کند در نتیجه اثری از چین و چروک را بر روی پوستتان باقی نمی گذارد، کافیست مقداری آب نارگیل را با ماست مخلوط کرده و آن را برای رهایی از چین و چروک بر روی پوستتان بکشید.

آب نارگیل برای سلامتی بدن

رنگدانه های پوست را کاهش می دهد: لکه های که بر اثر تجمع رنگ دانه بر روی پوستتان ایجاد شده ظاهر ناخوشایندی را به وجود می آورد، از این رو آب نارگیل با دارا بودن ویتامین c به کاهش این لکه ها کمک می کند و پوستتان را صاف و یکدست می کند.

آکنه را درمان می کند: از دیگر خواص آب نارگیل می توان به تاثیراتی که بر روی درمان آکنه می گذارد توجه کرد، برای این کار می توانید مقداری عسل و آب نارگیل را باهم مخلوط کرده و سپس آن را به پوستتان بمالید و نتایج شگفت انگیز آن را مشاهده کنید.

اگزما را درمان می کند: اگر به مشکلات پوستی متداولی دچار می شوید همانند اگزما، بهتر است که روزانه به مصرف ۱ تا ۲ لیوان آب نارگیل در طی روز بپردازید.

شما می توانید برای داشتن پوست و مویی بی عیب و نقص از روغن نارگیل استفاده کنید و خواص شگفت انگیز آن را به مرور مشاهده کنید.

خواص و فواید اب نارگیل

عوارض جانبی مصرف آب نارگیل

آب نارگیل برای مبتلایان به سیستیک فیبروزیس که یک اختلال وراثتی است، مضر می باشد، این بیماری می تواند به ریه ها و دستگاه گوارش آسیب بزند، همچنین می تواند موجب کاهش سطح نمک در بدن شود، از این رو بیماران مبتلا به این اختلال توصیه می شود، برای تامین سدیم بدن خود باید از قرص ها و نوشیدنی های نمک دار مصرف نمایند. در صورت ابتلا به اختلال سیستیک فیبروزیس، آب نارگیل را به همراه مقداری نمک استفاده کنید.

همچنین مصرف زیاد آب نارگیل می تواند بروز عارضه ای همچون هیپوکالمی را منجر شود که با بالا رفتن سطح پتاسیم بدن اتفاق می افتد.

آب نارگیل همچنین موجب بروز سنگ کلیه می شود. از آنجا که آب نارگیل سطح فشار خون را کاهش می دهد، بنابراین با مصرف داروی کاهش فشار خون همراه با آب نارگیل، احتمال افت فشار خونتان زیاد است.

مزایای مصرف آب نارگیل

مقدار مصرف مجاز آب نارگیل

همانطور که گفتیم؛ آب نارگیل به دلیل مقدار پتاسیم موجود در ترکیب خود، در صورت زیاده روی در مصرف آن منجر به هیپوکالمی یا بالا رفتن پتاسیم خون خواهد شد، بنابراین باید مراقب آب نارگیل مصرفی روزانه خود باشید

براساس برخی مطالعات انجام گرفته در این زمینه؛ افزایش پتاسیم خون می تواند موجب ضربان قلب نامنظم و نیز بیهوشی شود؛ مقدار ۳۲۶ گرم از آب نارگیل دارای تقریبا ۶۰۰ میلی گرم پتاسیم می باشد، از این رو میزان مصرف پتاسیم توصیه شده برای فرد، ۲۶۰۰ تا ۳۴۰۰ میلی گرم در روز می باشد.

حدوداً مقدار ۲۰۶ گرم آب در یک عدد نارگیل وجود دارد، حال با مصرف آب نارگیل می توان به میزان ۵۱۵ تا ۶۰۰ میلی گرم پتاسیم بدن را تامین کنید، در صورت ابتلا به بیماری کلیوی مزمن و یا دیابت باید در مصرف آب نارگیل احتیاط شود، همچنین با مشورت پزشک تان در صورت اجازه وی می توانید هر دو روز یکبار آب نارگیل مصرف کنید، البته به طور کلی اطلاعات دقیقی در رابطه با مصرف آب نارگیل وجود ندارد، اما با این وجود نباید بیشتر از یک عدد نارگیل در طول روز مصرف شود.

خاصیت زیاد آب نارگیل

در آخر باید این نکته را عنوان کرد که در مصرف آب نارگیل هیچ گونه محدودیتی وجود ندارد، و شما باید برای بهره مندی از خواص آب نارگیل باید به مصرف روزانه اندازه ۱ تا ۲ لیوان آب نارگیل بپردازید.

در صورت تمایل برای آشنایی با خواص نارگیل خشک و روغن نارگیل می توانید در اینجا کلیک کنید.

منبع : آرگا


مطالب مرتبط
مطالب داغ
همچنین ببینید
مشاهده دیدگاه های این مطلب
دیدگاه های مطلب
۰ دیدگاه برای این نوشته

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *