دسته ها
پنج شنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳

بررسی هیوندای اکسنت و نگاهی به طراحی و مشخصات فنی این خودروی کره ای

  • حکیمه فهیمی
  • ۸ اسفند ۱۳۹۸
  • ۰

هیوندای اکسنت خودروی سدان کره ای که توسط شرکت کرمان موتور مونتاژ و به بازار ایران عرضه می گردد. این خودروی کوچک شهری در حال حاضر در پنجمین نسل تولیدی خود به بازارهای جهانی ارائه می گردد. در این مقاله خودروی هیوندای اکسنت مورد بررسی قرار می گیرد.

هیوندای اکسنت خودوری کوچک شهری است که توسط شرکت کره ای هیوندا از سال ۱۹۹۴ روی خط تولید قرار دارد و هم اکنون پنجمین نسل تولیدی آن با ویژگی هایی همچون راحتی، ایمنی و فناوری مدرن تر به بازارهای جهانی راه یافته است. در این مقاله قصد داریم تا هیوندای اکسنت را مورد بررسی قرار دهیم.

بررسی هیوندای اکسنت کره ای

بازدیدی از هیوندای اکسنت

آشنایی با هیوندای اکسنت

هیوندای اکسنت در بازارهای جهانی به عنوان یک سدان اقتصادی شاخته می شود، اما در ایران به خاطر نرخ ارز، سطح درآمد مردم، تعرفه بر مونتاژ و… به عنوان یک سدان نیمه لوکس تولیدی شناخته می شود. این خودرو جایگزین مدل معروف اکسل(۱۹۸۵ تا ۲۰۰۰) است به طوری که نسل اول آن کاملا شبیه نسل آخر اکسل ساخته شده است. نسل اول این خودرو در سال ۱۹۹۴ تولید و به بازار عرضه شد. هیوندای اکسنت اولین بار در نسل دوم وارد بازار ایران شد و توسط شرکت کرمان موتور با نام هیوندای ورنا مونتاژ گردید. پس از توقف مونتاز خودرو، تمامی مدل ها وارداتی بودند تا اینکه مجددا کرمان موتور در سال ۹۶ مونتاز آن را شروع نمود. این خودور در دو تیپ هاچبک و سدان تولید می گردد که تیپ هاچبک آن وارد بازار ایران نشد.

بررسی هیوندای اکسنت

هیوندای اکسنت کرمان موتور با مدل وارداتی تفاوت هایی دارد که این تغییرات بیشتر در کابین خودرو مشاهده می شود اما از نظر ظاهری تغییری صورت نگرفته است. ابعاد هیوندای اکسنت به ترتیب ۴۳۷۰ میلی متر طول، ۱۷۰۰ میلی متر عرض و ۱۴۵۷ میلی متر ارتفاع می باشد. این خودرو با وزن ۱۰۶۰ کیلوگرم و موتور ۴ سیلندر ۱۶ سوپاپ دارای حداکثر قدرت ۱۲۴ اسب بخار در ۶۳۰۰ دور در دقیقه و حداکثر گشتاور ۱۵۶ نیوتن متر در ۴۲۰۰ دور در دقیقه می باشد. استاندارد آلایندگی آن یورو ۴ بوده و دارای حداکثر سرعت  ۱۸۴ کیلومتر در ساعت می باشد. در ادامه با بررسی بیشتر هیوندای اکسنت با ما همراه باشید.

طراحی ظاهری  هیوندای اکسنت

بررسی نمای بیرونی هیوندای اکسنت نشان داد که در حالت کلی این خودرو ظاهری ساده و زیبا دارد. خطوط پر تحرک روی بدنه خودرو را شیک و بسیار لوکس جلوه می دهد. همچنین خطوط و نقوش برجسته روی سپر و درب کاپوت ظاهر نسبتا ساده اکسنت را اسپرت و جسورانه ساخته است. برخلاف بسیاری از محصولات جدید هیوندا، به دلایل اقتصادی و همچنین ابعاد کوچک بدنه در این خودرو جلوپنجره ای بزرگ به کار نرفته است و حفره ای کشیده و نسبتا کوچک بین چراغ ها، که به  آرم کروم رنگ هیوندا اراسته شده است، مشاهده می گردد. اما مجرای بزرگی در قسمت میانی جایگاه های مه شکن در نظر گرفته شده است تا عدم توانایی جلوپنجره کوچک در تامین هوای لازم پیشرانه و سیستم خنک کننده را تا حد زیادی جبران نماید. مه شکن های کوچک هیوندا اکسنت نیز جلوه خاص و جالبی به خودرو داده اند. چراغ های جلو نمایی کشیده، اسپرت و مهیج دارند.

خودروی ساب کامپکت

  •  آرون گروپس
  •  مبل و میز

در ادامه نمای جانبی هیوندای اکسنت را مورد بررسی قرار می دهیم. در نمای جانبی، شکل طراحی به صورت کمان شیب مناسبی را در قسمت ستون های A و C  به وجود آورده است. چهارچوب پنجره ها طراحی متناسبی دارد و وجود لچکی در انتهای عقبی آن کاملا مشهود است. قطر چرخ ها با ابعاد خودرو تناسب کافی داشته، همچنین خطوط حجمی که از چراغ عقب شروع و تا گلگیر جلو ادامه دارند ظاهری اسپرت در خودرو ایجاد کرده اند. نمای پشت از هماهنگی خوبی با طراحی کلی بدنه بهره می برد. در این نما چراغ های نسبتا بزرگ به رنگ سفید -قرمز در دو طرف درب صندوق به جلوه گری می پردازند. انتهای بالایی درب صتدوق طراحی برجسته و قوسی شکلی دارد. سپر عقب طراحی ساده اما زیبایی دارد. سنسورهای دنده عقب همراه با دو چراغ شب نما نیز روی آن مشاهده می شود. بهره گیری از خطوط برجسته بر روی سپر عقب تا حدودی سادگی آن را کاهش داده است. شیشه عقب کوچک به نظر می رسد  که می تواند سبب محدودیت دید عقب از داخل کابین شود. در پایان این بخش می توان گفت این سدان کوچک اقتصادی، طراحی ظاهری قابل قبولی داشته و مورد رضایت خریداران قرار خواهد گرفت.

آشنایی و وارسی هیوندای اکسنت

فضای داخلی اکسنت

به بررسی فضای داخلی هیوندای اکسنت می پردازیم. خودرو از فضای داخلی کاملا اصلاح شده ای برای یک خودرو در کلاس خود، بهره می برد. ظاهر زیبا و رنگ نیمه متالیک نمای داخلی دلنشین بوده، همچنین استفاده از قطعات کروم جذابیت کابین را افزایش داده است. اما داشبورد نسبتا بزرگ، کمی فضای کابین را محدود کرده و تا حدودی حسی متناقض را ایجاد می کند. مواد بکار رفته داشبورد در مقایسه با رقبای چینی موجود در بازار، دارای کیفیت بالا و مناسبی می باشد. تودوزی ها به رنگ کرم تیره بوده که تضاد رنگی خاص و جالبی را به بیینده القا می کند. خودروی مذکور دارای نمایشگر ۷ اینچ با کیفیت صدای مناسبی بوده اما وضوح نمایشگر مطلوبیت چندانی ندارد. کلیدهای چرخان سیستم تهویه زیر سیستم صوتی قرار داشته که چندان مدرن به نظر نمی رسند. وجود فضای خالی بین صفحه انتخاب دنده و کلیدهای تهویه روی کنسول میانی جای مناسبی برای قرار دادن اشیایی مانند تلفن همراه و … ایجاد کرده است.

شناخت هیوندای اکسنت

طراحی غربیلک فرمان به صورت ۴ شاخه ای بوده که خوش دست و زیبا به نظر می رسد.  نوع پنل کیلومتر شمار مکانیکی بوده که طراحی کاملا معمولی دارد. صندلی ها فرم عادی و راحتی داشته و رنگ روشن روکش صندلی ها با تودوزی کرم رنگ کابین متناسب است. کابین از فضای کافی برای تمام سرنشینان از جمله سرنشینان ردیف عقب بهره می برد. صندوق عقب با ظرفیت ۴۶۵ لیتر می تواندبه صورت مطلوبی، نیازهای سفری یک خانواده ۴ نفری را تامین کند. به طور کلی فضای داخلی و کابین خودرو  ویژگی های قابل رضایتی دارند. در پایان این بخش، مطلب قابل توجه این است که هیوندای مونتاژی کرمان موتور به عنوان نسخه ای فول آپشن در بازارهای  جهانی شناخته می شود. این خودرو در مقایسه با برخی نمونه های فول آپشن دنیا، فقط گرمکن صندلی های جلو و تودوزی چرم صندلی ها را ندارد. سامانه بلو نیز به صورت پیش فرض در خودرو وجود دارد.

بررسی موتور و امکانات

در این بخش ابتدا به بررسی موتور هیوندای اکسنت می پردازیم. خودور دارای پیشرانه ۱.۶ لیتری بوده که می تواند قدرتی برابر با ۱۲۴ اسب بخار در ۶۳۰۰ دور در دقیقه و گشتاوری برابر با ۱۵۶ نیوتن متر در ۴۲۰۰ دور در دقیقه را تولید کند و یک گیربکس اتوماتیک ۴ سرعته این نیروی تولیدی را به چرخ های جلو انتقال می دهد. گیربکس قابلیت تیپ ترونیک نیز دارد. میزان مصرف سوخت ترکیبی خودرو برابر با ۶.۵ لیتر در هر صد کیلومتر بوده که این عدد در معابر شهری به ۸ و در بزرگراه ها به ۵ لیتر تغییر می یابد. حداکثر سرعت خودرو ۱۹۰ کیلومتر بر ساعت و شتاب صفر تا صد ۱۱ ثانیه می باشد. وزن خودرو ۱۰۶۰ کیلوگرم است که این وزن پایین سبب کاهش مصرف سوخت نیز می گردد. استاندارد آلایندگی آن نیز یورو ۶ است.

بازبینی هیوندای اکسنت

در ادامه امکانات رفاهی و تجهیزات هیوندای اکسنت را مورد بررسی قرار می دهیم. امکانات رفاهی خودرو شامل سانروف، سیستم تهویه اتوماتیک مطبوع، رینگ های اسپرت ۱۶ اینچی به همراه لاستیک های ۱۹۵ میلی متری، استارت دکمه ای، روشنایی خودکار چراغ های اصلی، سیستم صوتی با قابلیت پخش USB,MP3, CD, AUX به همراه ۴ بلندگو و ۴ توئیتر، نمایشگر لمسی ۷ اینچی، دکمه های کنترل سیستم صوتی روی فرمان، رهیاب ماهواره ای سازگار با نقشه ها ایران، رایانه سفری، دوربین پارک همراه با سنسور عقب، سیستم ECO Drive برای نشان دادن حالت بهینه رانندگی، سیستم کمکی در سربالایی (HAC) و کروز کنترل(سفارشی) می باشد. با توجه به این امکانات و تجهیزات می توان گفت هیوندای اکسنت، برای استفاده شهری، برون شهری و سفرهای طولانی مناسب است. تنها نکته منفی، نبود ویژگی کروز کنترل در این خودروی نسبتا گران قیمت است که ممکن است در سفرهای طولانی نیاز به آن احساس شود.

ایمنی و رانندگی

نتایج بررسی ایمنی هیوندای اکسنت نشان داد از لحاظ تجهیزات ایمنی، خودرو به ۶ کیسه هوا شامل کیسه هوای راننده، سرنشین جلو، جانبی و پرده ای  مجهز می باشد. از دیگر موارد ایمنی می توان به ترمز ضد قفل(ABS)، سیستم کنترل پایداری الکترونیکی(ESC) به منظور کنترل پایداری الکترونیکی خودرو هنگام چرش فرمان، سیستم مدیریت پایداری (VSM) جهت کنترل پایداری در سطوح لغزنده به همراه سفت شدن فرمان و سیستم هشدار دهنده فشار باد لاستیک ها(TPMS) اشاره نمود. با توجه به موارد ذکر شده می توان گفت خودرو از ایمنی قابل قبولی و رضایتمندی برخوردار است.

شناخت و وارسی هیوندای اکسنت

رانندگی با هیوندای اکسنت در شرایط کاملا دشواری (از رانندگی در ترافیک شهری تا بزرگ راه های خارج از شهر) مورد بررسی قرار گرفت و در نتایج حاصله، هندلینگ خودرو نمره قبولی گرفت البته رقبای این خودرو مانند سراتو عملکرد بهتری دارند. عملکرد ترمزها نیز مناسب گزارش شده و تا اندازه ای به سرنشینان حس اعتماد القا می کند. فرمان کمکی برقی هیوندای اکسنت نیز در حین رانندگی نسبت به سرعت هماهنگ می شود و نرمی و سفتی اش تغییر می کند. به طور کلی می توان گفت رانندگی با این خودرو راحت و آسان است به نحوی که هر فردی در لحظات اول می تواند با خودرو هماهنگی پیدا کند.

منبع : آرگا


مطالب مرتبط
مطالب داغ
همچنین ببینید
مشاهده دیدگاه های این مطلب
دیدگاه های مطلب
۰ دیدگاه برای این نوشته

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *