دسته ها
شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳

علت تعریق زیاد بدن چیست و چطور با آن مقابله کنیم؟

  • سحر بهرامی
  • ۴ مرداد ۱۴۰۱
  • ۰

عرق کردن یک واکنش طبیعی برای تنظیم درجه حرارت بدن است، اما تعریق زیاد بدن می تواند گویای مشکلاتی در بدن ما باشید به همین دلیل اگر از آن دسته افراد هستید که زیاد عرق می کنید بهتر است با علت تعریق زیاد بدن آشنا شوید.

تعریق بیش از حد بدن می تواند برای فرد بسیار آزار دهنده باشد، عرق کردن به طور طبیعی برای سلامتی ما مفید است اما زمانی که این تعریق بیشتر شود می تواند گویای بیماری هایی همچون عفونت، دیابت، مشکلات تیروئیدی و … باشد، در ادامه مطلب بیشتر با علت تعریق زیاد بدن آشنا خواهیم شد.

    رایج تریت علت تعریق زیاد

تعریق زیاد بدن که به آن هایپرهیدروزیس می گویند، افراد زیادی را دچار خود کرده است که به غیر از شرایط هوایی گرم و یا فعالیت زیاد دچار تعریق زیادی می شوند.

علت تعریق زیاد بدن چیست

تعریق زیاد بدن در زمانی که هوا گرم است طبیعی است و نمی توان آن را نشانه وجود بیماری دانست و جای نگرانی را ندارد، به طور طبیعی تعریق زیاد بدن زمانی اتفاق می افتد که بدن به فعالیت زیادی پرداخته است مانند ورزش کردن که کاملا طبیعی است، اما در این بین افرادی هستند که بدون انجام فعالیت خاصی به راحتی عرق می کنند آن هم خیلی زیاد که در این شرایط می تواند نشانگر وجود بیماری و مشکلی در بدن باشد.

معمولا دلایل تعریق زیاد به ۲ درسته کانونی و عمومی تقسیم بندی می شود،

دلیل کانونی: منظور از تعریق کانونی زمانی است که شما فقط در نقاط خاصی از بدن دچار تعریق می شوید مانند دست ها و پاهایتان که این تعریق نمی تواند نشانگر وجود بیماری باشد و جای نگرانی را ندارد، ویژگی که این نوع تعریق دارد این است که فقط نقاط خاصی را در گیر می کنند و اینگونه نیست که کل بدن به این تعریق دچار شود.

تاکنون دلیل خاصی برای تعریق کانونی مشخص نشده اما بسیاری از محققان این مشکل را ناشی از وجود نقص در سیستم عصبی باشد که گاها می تواند ارثی باشد.

  •  آرون گروپس

تعریق زیاد نشانه چیست

دلیل عمومی: افرادی که دچار این نوع تعریق می شوند ممکن است هرروز با این مشکل دست و پنجه نرم کنند، این نوع تعریق تمام بدن را درگیر می کند و به یکباره عرق بر روی بدن می نشیند، این نوع تعریق معمولا نشانگر وجود مشکلات و بیماری هایی از قبیل:

  1. بیماری پارکینسون
  2. اعتیاد به مشروبات الکلی
  3. تورم مفاصل
  4. سکته مغزی
  5. افت قند خون
  6. سرطان
  7. نارسایی قلبی
  8. بیماری های عفونی مانند سل
  9. مشکلات تیروئیدی
  10. دیابت
  11. کم بودن سدیم در بدن
  12. استفاده از دارو های خاص

از مهم ترین دارو هایی که موجب تعریق زیاد می شوند شامل: داروهای فشار خون، دارو های اعصاب، آنتی بیوتیک ها، دارو هایی که برای برطرف شدن خشکی دهان استفاده می شود و همچنین مصرف برخی مکمل ها.

تعریق زیاد نشانه وجود مشکل

از دیگر شایع ترین علت تعریق بیش از حد می توان به موارد زیر اشاره کرد.

استرس و اضطراب

افرادی که دارای سطح شدیدی از استرس هستند ممکن است دچار تعریق زیادی شوند که این واکنش مستقیما با سیستم عصبی در ارتباط است که جزء شایع ترین دلایل تعریق زیاد است.

وزن بالا

این دلیل یکی از شایع ترین دلایل تعریق زیاد است به خصوص در فصل گرما، هر چه وزن بیشتر باشد فرد بیشتر دچار تعریق می شود.

گرمای هوای

زمانی که شما در هوای گرم و مرطوب مشغول به انجام فعالیت خاصی می کنید غدد عرقی به بیشتر ترین میزان ممکن شروع به تعریق می کنند و از آنجایی که رطوبت موجود در هوا اجازه خشک شدن تعریق را بر روی بدن نمی دهد شما احساس تعریق بیشتری خواهید کرد.

علت عرق بیش از حد

عصبی شدن

عصبانی شدن رابطه مستقیمی با بالا رفتن درجه حرارت بدن دارد، که می تواند دلیل تعریق زیاد باشد، از این رو زمانی که شما عصبانی می شوید هورمون های استرس شروع به ترشح می کنند که در این وضعیت ضربان قلب تند تر می شود که این وضعیت باعث تعریق زیاد می شود.

تب بالا

از دیگر دلایل تعریق زیاد بدن که بسیار مشهود است داشتن تب بالا است، زمانی که درجه حرارت در بدن بالا برود دچار تعریق فراوانی خواهیم شد، در واقع بدن با تعریق کردن سعی در خنک کردن بدن دارد.

تغییرات ناگهانی دما

این موضوع خیلی ساده است برای مثال زمانی که شما از یک محیط سرد ناگهان به محیط گرمی وارد می شوید احساس گرما شدیدی به شما دست خواهد داد که همراه با تعریق فراوان است.

فشار روحی

علت تعریق زیاد بدن می تواند ناشی از فشار های روحی و عصبی باشد که داریم به خصوص تعریق در قسمت کف دست و پا که بسیار شایع می باشد.

علت تعریق زیاد

بالا بودن مصرف قهوه

کافئینی که در قهوه وجود دارد منجر به تحریک شدن سیستم عصبی می شود که این کافئین می تواند غدد تعریقی را فعال کند و موجب تعریق شود، همچنین اگر قهوه بسیار داغ باشد گرمای زیادی را وارد بدن می کند که تعریق را بیشتر می کند.

مصرف غذا های تند

زمانی که ما به استفاده از غذاهای تند و پر ادویه می پردازید، تندی غذا موجب می شود که غدد تعریق ما برانگیخته شود و گرمای زیادی را در بدن تولید کند که که این دمای بالا رفته دلیل تعریق زیاد بدن می باشد.

غدد تعرقی زیاد در بدن

بعضی افراد به طور طبیعی دارای غدد تعریقی بیشتر هستند که این غدد در تمام انسان ها به یک اندازه نمی باشد.

یائسگی

یکی دیگر از شایع ترین علت های تعریق زیاد بدن ورود به دوران یائسگی است، زمانی که زنان دچار یائسگی می شود میزان ترشح استروژن کم می شود که این کاهش مستقیما بر غده هیپوتالاموس که مسئول تنظیم دمای بدن است اثر می گذارد، در این زمان مدام احساس گرمای شدید همراه با تعریق را دارند و به نوعی دچار گر گرفتگی می شوند که از علائم یائسگی می باشد.

تعریق زیاد بدن چه دلایلی دارد

مصرف الکل

استفاده مدام از مشروبات الکلی منجر می شود تا شریان های خونی که در سطح پوست هستند بسیار گشاد شوند که در نهایت تعریق شدید را به همراه خواهم داشت.

کشیدن سیگار

نیکوتینی که در سیگار وجود دارد از دیگر علت تعریق زیاد بدن می باشد باعث می شود تا ماده ای به نام استیل کولین در بدن آزاد شود، این ماده قادر است غدد عرقی را تحریک کند و منجر به بالا رفتن دمای بدن و تعریق زیاد شود.

بارداری

در دوران بارداری هورمون هایی ترشح می شود که منجر به افزایش سوخت و ساز بدن می شود که در نتیجه تعریق زیاد را در بر خواهد داشت.

عوارض جانبی عرق کردن زیاد

افرادی که معمولا عرق زیاد می کنند، بیشتر در معرض ابتلا به عفونت های پوست هستند.

بوی بد بدن از عوارض دیگر افزایش تعریق و رطوبت ناشی از آن است که موجب تغییر فلور طبیعی پوست و نیز ابتلا به عفونت های باکتریایی و قارچی و در نتیجه ایجاد بوی بد در بدن شود.

علل تعریق زیاد

یکی دیگر از عوارض این مشکل، تاثیرات عاطفی و اجتماعی بر فرد می باشد، دست های عرق کرده و لباس های خیس از عرق می تواند ایجاد خجالت و شرم نماید، ادامه داشتن این شرایط می تواند بر اهداف کاری و آموزشی شخص تاثیرگذار باشد.

درمان عرق کردن زیاد

در صورتی که یک مشکل زمینه ای پزشکی منجر به بروز این مشکل شده است باید آن را درمان کنید، اما در صورت نبودن دلیل مشخصی برای این عارضه باید به موارد کنترل تعریق شدید توجه داشته باشید.

گاهی مواقع علت تعریق بیش از حد بیماری هایپرهیدروزیس می باشد،  در ادامه با روشهایی از درمان های موثر برای رفع این مشکل می پردازیم، البته بهتر است قبل از هر اقدامی حتما در ابتدا با پزشک غدد مشورت نمایید.

استفاده از دارو ها یکی از روشهای درمان تعریق شدید است که این داروها شامل پماد ضد عرق، دارو های مسدود کننده عصب، دارو های ضد افسردگی، دارو های ضد تعریق، تزریق سم بوتولیسم یا بوتاکس، لیزر درمانی و … می باشد.

در صورت عدم تاثیر دارو های ضد عرق ناچار به استفاده از سایر داروها و درمان ها خواهید شد، در موارد شدید پزشک با حذف غدد عرق یا قطع اعصاب مربوط به تولید عرق می تواند از تعریق شدید جلوگیری کند.

علت تعریق بیش از حد

همچنین با تغییر شیوه زندگی و درمان های خانگی می توان این مشکل را برطرف کرد؛ استفاده از پد عرق گیر، استفاده از محصولات دارای تانیک اسید، استفاده از پودر های جاذب، دوش گرفتن، استفاده از کفش های مناسب و جوراب ها ساخته شده از مواد طبیعی، انتخاب لباس و نوع پوشش با توجه به فعالیتی که انجام می دهید، عدم مصرف غذا های تند و درمان های گیاهی راه حل هایی برای رهایی از مشکل تعریق بیش از حد با تغییر سبک زندگی و استفاده از درمانهای خانگی می باشند.

برای کسب اطلاعات بیشتر در رابطه با انواع بیماری ها می توانید کلیک نمایید.

منبع : آرگا

مطالب مرتبط
مطالب داغ
همچنین ببینید
مشاهده دیدگاه های این مطلب
دیدگاه های مطلب
۰ دیدگاه برای این نوشته

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *