دسته ها
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳

تفاوت فرقه های مسیحیت در چه چیزهایی است؟

  • زهرا خانزاده
  • ۵ مهر ۱۳۹۸
  • ۰

دین مسیحیت همچون دیگر ادیان در جهان دارای چندین فرقه و همچنین انشعابات درون فرقه ای می باشد، که در این نوشتار از آرگا به تفضیل به معرفی اصلی ترین فرقه های مسیحیت و تفاوت آن ها با یکدیگر می پردازیم.

امروزه در جهان حدود ۲.۵ میلیارد نفر از پیروان آیین مسیحی(ترسایی) می باشند. این آیین یکتا پرستانه که به واسطه عیسی بن مریم و بر اساس آموزه ها و زندگی وی در قرن ۱ میلادی شکل گرفته است، دارای فرقه های متعددی است که از مهمترین فرقه های مسیحی می توان به فرقه کاتولیک، پروتستان و ارتودوکس اشاره کرد، پیروان این فرقه ها متعقدند که عیسی مسیح، پس از به صلیب کشیده شدن، زنده شد و به آسمان عروج کرد، تا برای برقرار کردن صلح در جهان، به زمین رجعت کند. در اسلام این ادعا(به صلیب کشیده شدن مسیح) رد شده است و از دیدگاه اسلام حضرت عیسی (ع) چهارمین پیامبر اولو العزم است می باشد، که کشته نشده و به اذن خداوند متعال به آسمان عروج کرده است و به هنگام ظهور حضرت مهدی (عج) ایشان نیز ظهور خواهند کرد.

فرقه های مسیحیت

آشنایی با تفاوت فرقه های مسیحیت

براساس نگاشته های مورخان آیین مسیحیت، در اولین دهه های شکل گیری این آیین، در بین مسیحیان اختلافات و نزاع الهیاتی به جود آمد و این اختلافات از یک قرن نیز گذشت و به قرن های دوم و سوم نیز کشیده است و بدین ترتیب زمینه ای برای ظهور فرقه های مسیحی شد. در بین نزاع کنندگان فرقه های همچون «ناصریان» و «ابیونی ها» پایبند «شریعت موسوی» و منکر نظام الهیاتی پولس و خود شخص او بودند. ۴۰۰ سال ابتدای این آیین به سه دوره عیسی و رسالت، دفاعیات و دوره پدران اولیه کلیسا تقسیم بندی شده است.

در تاریخچه مسیحیت این طور عنوان شده است که در سال ۳۳ میلادی، بعد از اینکه توسط پنطیوس پیلاطس، عیسی بن مریم به صلیب کشیده شد، حواریون[۱۲ نفر از شاگردان و یاران ویژه عیسی مسیح] نظیر یوحنا، پطرس و متی عهده دار تبلیغ دین مسیحیت شدند. در سال های ۱۵۰ تا ۱۴۰۰ میلادی که از این سال ها به عنوان دوران دفاعیات یاد می شود، رساله های حواریون و کتاب های با نام انجیل یوحنا، مرقس، متی و لوقا نگاشته شد و بعد به صورت یک مجموع با نام «عهد جدید» یا همان کتاب انجیل گردآوری شد.

مسیحیت و انواع فرقه های آن

فرقه کاتولیک :

یکی از مذاهب سه گانه مسیحیت مذهب کاتولیک می باشد، این واژه در زبان یونانی به معنای «عمومی» می باشد و با وجود این تعبیر، این مذهب باید در برگیرنده تمامی شعب دین مسیحیت باشد، اما با این حال کلیسای این فرقه از مسیحیت با این معنا فقط برای کلیسای روم به کار گرفته می شود(این کلیسا زیر نظر ریاست عالیه پاپ می باشد). به منظور تشخیص شعب کلیسای تازه تاسیس شده از کلیسای مشترک مسیحیان، لغت کاتولیک اولین مرتبه در سال ۱۶۰ میلادی مورد استفاده قرار گرفت. امروزه پیروان این مذهب به حدود ۴۲۵ میلیون نفر می رسد و رهبر کاتولیک های جهان یا همان پاپ در واتیکان(Vaticano) اقامت دارد. به تصور کاتولیک ها، پاپ از هرگونه خطایی مصون می باشد و باید همواره مطیع امر او باشند. در کمال تاسف باید گفت که پیروان مذهب کاتولیک بر این باورند که تضمین سعادت ابدی دین مسیحیت و پیروان این مذهب در دستان پاپ می باشد.

  •  آرون گروپس

رهبر فرقه کاتولیک

فرقه ارتودوکس :

واژه ارتودوکس به معنای «سنتی» است و این فرقه در سده ۱۵ میلادی و بعد از تقسیم امپراطوری رم به دو امپراطوری رم غربی و رم شرقی پایه گذاری شد. در واقع کلیسای کاتولیک به دلیل وجود اختلافاتی در مسائل مذهبی و عقیدتی تجزیه گردید و بر کلیسای شرق، نام ارتودوکس نهاده شد و به این ترتیب یکی دیگر از فرقه های مسیحیت بروز کرد. پیروان این مذهب بر خلاف مذهب کاتولیک اعتقادی به مباحثی همچون وجود برزخ، عدم امکان اشتپاه پاپ، مفهوم بی آلایش بودن و همچنین برائت از گمراهی ندارند. ازدواج کردن، انجام مراسم یا اعمال عبادی به زبان منطقه یا محل زندگی خود از دیگر مسائلی است که پیروان فرقه ارتودوکس بر لزوم انجام آن اصرار دارند و همواره مراسم تقدس و ایجاد وحدت مومنان با شراب و ۲ قطعه نان کاملا معمولی برگزار می شود. به دلیل یونانی بودن متکلمان و علمای این فرقه، مبانی کلام ارتودوکس نیز حاصل ذوق کلامی یونان بوده است. به مرور کلیسای ارتودوکس در مناطقی همچون روسیه ، آسیای صغیر، اروپا و برخی مناطق دیگر در جهان گسترش یافت. پیروان این مذهب به شدت سنت گرا و پایبند به انجام بدون کم و کاست اصول و عقاید قدیمی و سنتی خود هستند. رئیس مذهب ارتودوکس را بطریق می گویند و مشاورین آن را سن سینوز می نامند، پیروان این مذهب در حدود ۱۲۰ میلیون نفر است و کلیسای این فرقه به شکل چهار گوش می باشد و دو سطح بالا و پایین دارد. سطح پایین آن، محل قرار گیری پیروان این مذهب و سطح بالا و یا مرتفع آن، جایگاه اولیای دین مسیحیت می باشد. ارتودوکس نخستین فرقه جدا شده از فرقه کاتولیک به شمار می رود.

فرقه پروتستان

فرقه پروتستان

در نتیجه باج های کلانی که به واسطه کلیسای کاتولیک از مردم و پیروان این مذهب گرفته می شد و در پی دستورات و اوامر فوق العاده سختگیرانه این کلیسا در اقدام گروهی روشنفکر، فرقه پروتستان(نهضتی علیه ارتجاع کاتولیک) به وجود آمد. در دهه ۸۰ قرن چهاردهم میلادی روحانیت کاتولیک(دکان) اقدام به خرید و فروش گناه، بهشت و همچنین عفونامه های پدران روحانی می کرد، انجام این قبیل امور اعتراض شدید مارتین لوتر(رهبر نهضت پروتستان) را در پی داشت و به گفته «فلیسین شاله» در این برهه زمانی(قرون وسطی) که مصادف با جنگ های صلیبی بود، عده ای از مردم متوجه دور شدن عقاید و اصول کلیسای روم از عقاید اولین کلیسای دین مسیحیت شده بودند، ضمن این که برخی از حاکمان اروپا از استیلا روحانی در عذاب بودند و تمایل داشتند تا از مسیر پاپ جدا باشند و از بند آن آزاد گردند، همچنین ایجاد مشکلات اساسی در زمینه های سیاسی، اخلاقی و اقتصادی لوتر را بر آن داشت تا با استفاده از این فرصت، وی در قرن ۱۶ میلادی بر علیه کلیسای روم اعتراض کند و در جریان این قیام، مذهب پروتستان را ایجاد کند. پیروان و پدران روحانی این فرقه همگی به شدت مخالف قدرت الهی پاپ می باشند. با وجود متفّق بون کلیساهای مذهب پروتستانی بر سر این موضوع، اما این کلیساها بر سر بعضی مسائل دیگر، اختلافاتی با هم دارند. این فرقه تشکیلات دموکراسی دارند و افراد غیر روحانی نیز می توانند در انتخاب پاسوران دخالت داشته باشند و پیروان این مذهب برای برقراری ارتباط  با خدا نیازی به حضور روحانیون نخواهند داشت، پدر روحانی و کشیش نیز می تواند مانند پیروان عادی این مذهب ازدواج کنند و تشکیل خانواده دهند. همچنین اعتراف به گناه در این مذهب اختیاری می باشد و اعتقادی به برزخ و همچنین مقدسین ندارند و افراد آزادانه می توانند عقاید و اصول خود را از کتاب مقدس دریابند.

فرقه های مسیحیت

علاوه بر فرقه های نام برده شده که از مذاهب سه گانه مسیحیت به شمار می روند، برخی دیگر از فرقه های مسیحیت وجود دارند که التقاطی یا مستقل از این سه فرقه یاد شده می باشند.

برای کسب اطلاعات مفید و خواندنی در رابطه با دیگر ادیان و تفاوت آن ها با دین اسلام می توانید از قسمت دانستنی های مذهبی دیدن نمایید.

منبع : آرگا

مطالب مرتبط
مطالب داغ
همچنین ببینید
مشاهده دیدگاه های این مطلب
دیدگاه های مطلب
۰ دیدگاه برای این نوشته

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *