دسته ها
شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳

خواص کره حیوانی و فایده های مصرف آن و شناخت مضرات خوردن این کره

  • مهتاب علی پناه
  • ۲۳ آذر ۱۴۰۱
  • ۰

خواص کره حیوانی برای سلامت بدن بسیار زیاد می باشد، این کره یکی انواع محصولات لبنی می باشد که طرفداران زیادی را به خود جذب کرده است زیرا طعم خوبی به غذا ها می بخشد.

کره حیوانی یکی از پر طرفدار ترین مواد غذایی می باشد که طعم خوبی به غذا ها می دهد و بسیار مفید است اما امروزه مصرف آن در آشپزی مدرن کم رنگ شده است، کره از انواع لبنیاتی می باشد که از فواید بی شماری برخوردار است، در ادامه این بخش از مطلب سعی داریم شما عزیزان را با خواص کره حیوانی آشنا کنیم.

آشنایی با فواید کره حیوانی

آشنایی با خواص کره حیوانی

همه افراد کره را به عنوان یک مواد غذایی می شناسند و تا حدودی از فواید آن مطلع هستند، کره حیوانی سرشار از ویتامین A و اسید های چرب می باشد که برای سلامت بدن بسیار مفید است، در ادامه با فواید شگفت انگیز این کره آشنا می شوید:

تقویت سیستم ایمنی

به دلیل اینکه کره سرشار از مواد آنتی اکسیدان می باشد سبب محافظت بدن در برابر آسیب های سلولی و آسیب رادیکال های آزاد می شود در نتیجه به تقویت سیستم ایمنی بدن کمک می کند.

فواید کره حیوانی

تقویت استخوان ها

از دیگر خواص کره حیوانی این است که دارای کلسیم و منیزیم می باشد که سبب افزایش استحکام استخوان ها می شود و همین امر در رشد و نمو نقش  والایی را ایفا می کند.

تقویت بینایی

کره حیوانی به دلیل اینکه سرشار از ویتامین A می باشد به تقویت بینایی کمک می کند، همچنین مصرف آن سبب جلوگیری از بیماری های تیروئید می شود.

  •  آرون گروپس

خاصیت بسیار زیاد کره حیوانی

محافظت از پوست

یکی دیگر از خواص کره حیوانی این است که چربی موجود در آن سبب صاف و نرم شدن پوست می شود همچنین به محافظت از پوست در مقابل بیماری های پوستی مانند جوش و آکنه کمک می کند.

بهبود سیستم گوارشی

کره حیوانی به دلیل داشتن اسیدبوتیریک سبب کاهش التهاب و بهبود سیستم گوارشی می شود، همچنین این روغن حیوانی سبب تحریک ترشح اسید معده می شود و همین امر باعث بهبود هضم غذا می شود.

فواید کره حیوانی

تامین ویتامین های مورد نیاز بدن

کره حیوانی سرشار از ویتامین های A، D، E، K می باشد بنابراین علاوه بر اینکه ویتامین های مورد نیاز بدن را تامین می کند در عملکرد سیستم ایمنی مغز، استخوان و قلب نقش مهمی را ایفا می کند.

درمان سوختگی

یکی دیگر از فواید کره حیوانی کمک به درمان آفتاب سوختگی می باشد  بنابراین افرادی که از خشکی شدید رنج می برند می توانند به عنوان مرطوب کننده از آن استفاده کنند.

افزایش وزن

کره حیوانی برای افرادی که تمایل به افزایش وزن دارند گزینه بسیار مناسبی است اما باید در مصرف آن اعتدال کنند زیرا، مصرف زیاد آن باعث ایجاد مشکلات قلبی در فرد می شود.

محافظت از بدن در برابر سرما خوردگی

مصرف روغن حیوانی باعث می شود که از درون گرم شوید در نتیجه سرمای بیرون را راحت تر می توانید تحمل کنید به همین دلیل است که در بیشتر غذاهای زمستانه هندوستان روغن حیوانی دیده می شود.

خواص کره حیوانی برای سلامت بدن

درمان یبوست

از دیگر فواید کره حیوانی کمک به درمان یبوست می باشد بنابراین این کره برای افرادی که از داشتن یبوست رنج می برند بسیار مناسب است.

زیبایی پوست

یکی دیگر از خواص کره حیوانی این است که سبب تقویت پوست و نرمی آن می باشد که با روغن آن  می توانید جهت زیبایی پوست ماسک مناسبی تهیه کنید، بنابراین دو قاشق غذا خوری از روغن حیوانی را با دو قاشق غذا خوری آرد نخود چی و مقداری آب با هم مخلوط کنید سپس مخلوط به دست آمده بر روی پوست بمالید و بعد از زمان ۲۰ دقیقه پوست تان را با آب سرد بشویید برای رسیدن به نتیجه مطلوب این روش را سه بار در هفته انجام دهید.

آشنایی با خواص کره حیوانی

تاثیر مثبت بر خلق و خو

کره حیوانی به دلیل اینکه بر روی انتقال دهنده های عصبی مغز تاثیر مثبت دارد باعث شاد تر شدن فرد می شود.

درمان گرفتگی بینی

گرفتگی بینی در زمان سرما خوردگی بسیار آزار دهنده می باشد که به منظور کاهش گرفتگی بینی می توانید صبح ها چند قطره از روغن حیوانی گرم را داخل حفره های بینی بریزید فقط به یاد داشته باشید که روغن حیوانی باید خالص باشد و قبل استفاده آن را ولرم کنید.

سلامت قلب

روغن حیوانی دارای چربی های مفیدی می باشد که به تقویت قلب کمک می کند همچنین اسید های چرب امگا ۳ موجود در آن سبب کاهش کلسترول بد می شود.

خواص کره حیوانی برای بدن

هشدار در مورد مصرف کره حیوانی

۱.اگر مبتلا به بیماری قلبی و عروقی هستید از مصرف آن خودداری نمایید.

۲. افرادی که از اضافه وزن رنج می برند باید از مصرف کره و روغن حیوانی پرهیز کنند.

۳. روزانه ۱۰ تا ۱۵ گرم مقدار توصیه شده از کره و روغن حیوانی می باشد بنابراین از مقدار گفته شده تجاوز نکنید.

۴. اگر از سلامت کامل برخوردارید کره حیوانی جایگزین مناسب و سالمی برای بسیار از روغن هایی می باشد که در آشپزی از آن استفاده می کنید.

۵. زیاده روی در مصرف کره حیوانی سبب ضعف و سستی دهانه معده می شود در نتیجه با کاهش اشتها همراه است.

۶. بهتر است کره حیوانی را به صورت سفید و تازه استفاده کنید و اگر نمی توانید آن را پس از تهیه مصرف کنید به روغن حیوانی تبدیل نمایید و در یخچال نگه داری کنید تا فاسد نشود، در واقع از راه های جلوگیری از فاسد شدن کره حیوانی تبدیل آن به روغن حیوانی است.

آشنایی با فایده های کره حیوانی

۷. افرادی که به شیر حساسیت دارند، باید از مصرف کره نیز خودداری کنند، زیرا این فرآورده شیری ممکن است موجب واکنش های آلرژیک در این قبیل افراد می شود.

۸. زبان درد علل مختلفی دارد که می تواند یکی از دلایل مربوط به مصرف کرده است، در واقع خوردن زیاد مواد غذایی چرب همچون کره تاثیر زیادی در بروز درد زبان دارد.

۹. برخی از سرطان ها به دلیل تجمع کلسترول در بدن رخ می دهند و از آنجا که کره منبع عمدهای از چربی های اشباع شده در بدن می باشد که به شکل کلسترول بد رسوب می کند، از این رو ریسک ابتلا به سرطان با مصرف کره افزایش می یابد.

خاصیت کره حیوانی

مصرف مجاز کره

مصرف چربی اشباع هر فرد باید کمتر از ۱۰ درصد مصرف کلی کالری روزانه وی باشد؛ مثلا اگر در روز ۲۰۰۰ کالری مصرف می کنید، بهتر است روزی، ۲۲ گرم چربی اشباع (حدوداً ۳ قاشق سوپ خوری) کره مصرف نمایید.

ضمن اینکه بهتر است این مقدار کره را به یک یا دو قاشق از چربی های سالم همچون گردو، روغن زیتون، روغن آفتاب گردان، آووکادو، نارگیل و یا روغن ماهی اضافه کرده و مصرف کنید.

مقدار توصیه شده مصرف کره در افراد مختلف متفاوت می باشد، به طور کلی ۲ قاشق سوپ خوری کره (تقریبا ۲۰۰ کالری) مقدار مناسبی برای هر فرد است، مصرف کره به سبک زندگی و سلامت فرد بستگی دارد.

کیفیت کره مصرفی از اهمیت زیادی برخوردار است، کره های ارگانیک از کره های تجاری بهتر هستند و برای نگهداری از کره باید در یخچال و مدت زمان مصرف آن نیز با توجه آنچه بر روی برچسب ذکر شده می باشد.

فواید کره حیوانی

ضمن سپاس از همراهیتان در این نوشتار، امیدواریم از مطلب گفته شده نهایت بهره را برده باشید و به خوبی با خواص کره حیوانی آشنا شده باشید، اگر تمایل دارید در زمینه خواص مواد غذایی اطلاعات مفیدی کسب نمایید می توانید بر روی لینک کلیک نمایید.

منبع : آرگا

مطالب مرتبط
مطالب داغ
همچنین ببینید
مشاهده دیدگاه های این مطلب
دیدگاه های مطلب
۰ دیدگاه برای این نوشته

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *