دسته ها
چهارشنبه ۲۹ فروردین ۱۴۰۳

خواص کرفس و تاثیر آن در چربی سوزی و لاغری

  • مهتاب علی پناه
  • ۲ خرداد ۱۴۰۱
  • ۰

خواص کرفس برای سلامت پوست و مو و لاغری بسیار زیاد است، کرفس یکی از انواع سبزیجات مغذی و مفید می باشد که در همه جای دنیا به فراوانی یافت می شود.

کرفس یک نوع سبزیجات بسیار مفید می باشد که به دلیل داشتن خاصیت فراوان سلطان سبزیجات نامیده شده است که در دوران قدیم نیز از این سبزیجات پرطرفدار به عنوان داروی گیاهی به منظور درمان بسیاری از بیماری استفاده می کردند، در ادامه مطلب قصد داریم شما را با خواص کرفس همچون سبزیجات دیگر مثل  اسفناج آشنا کنیم.

فواید بسیار زیاد کرفس

خواص کرفس و تاثیر آن بر چربی سوزی

این سبزیجات مفید و مغذی دارای فواید بی شماری می باشد که در ادامه با خلاصه ای از فواید آن برای پوست و مو و همچنین برای لاغری و چربی سوزی آشنا خواهید شد:

درمان جوش و آکنه

کرفس به دلیل داشتن ویتامین ها و مواد معدنی به منظور درمان جوش صورت گزینه بسیار مناسبی می باشد بنابراین می توانید هر شب یک لیوان آب کرفس بنوشید و یا اینکه چند ساقه کرفس را داخل آب بجوشانید و اجازه دهید تا سرد شود سپس هر شب قبل از خواب مقداری از آن را بنوشید.

کاهش چین و چروک

آب کرفس به دلیل داشتن مقادیر فراوان ویتامین های A، B، C، K، نیاسین و فولات به کاهش چین و چروک پوست کمک می کند در نتیجه سبب جوانسازی پوست می شود.

کاهش چین و چروک با کرفس

مرطوب کننده پوست

مصرف روزانه آب کرفس به عنوان یک مرطوب کننده و آبرسان پوست محسوب می شود که سلول های پوست را هیدراته می کند در نتیجه باعث نرم و درخشان شدن پوست می شود.

  •  آرون گروپس

لایه بردار طبیعی پوست

از دیگر خواص کرفس این است که به عنوان یک لایه برداری طبیعی پوست محسوب می شود زیرا دارای مقادیر زیادی آنتی اکسیدان می باشد که به پاک سازی سلول های مرده کمک می کند، بنابراین یک فنجان آب کرفس را با یک قاشق غذا خوری بلغور جو دوسر پودر شده و پودر پوست پرتقال مخلوط کنید، سپس مخلوط حاصل را به صورت حرکات دایره ای به مدت پنج دقیقه بر روی صورت و گردن بمالید و در آخر صورت تان را با آب گرم بشویید.

لایه برداری پوست با کرفس

خاصیت کرفس برای رشد مو و تقویت آن

آب کرفس به دلیل داشتن مقادیر فراوان آب و ویتامین A  باعث هیدراته شدن مو می شود در نتیجه به تقویت مو کمک می کند بنابراین اگر تمایل دارید مو های سالم و پر پشتی داشته باشید از نوشیدن هر روز آب کرفس غافل نشویید.

مردان

کرفس به دلیل اینکه سرشار از ویتامین K، فولات، پتاسیم و منگنز می باشد به بهبود سلامت جنسی مردان کمک می کند.

خواص شگفت انگیز کرفس

دیابت و قند خون

از دیگر خواص کرفس این است که دارای مقاویر فراوان فیبر و ویتامین K می باشد که به کاهش قند خون کمک می کند و برای درمان دیابت موثر می باشد.

فواید شگفت انگیز کرفس

فواید کرفس برای درمان سنگ کلیه

کرفس به دلیل اینکه باعث کاهش اسید اوریک می شود و در نتیجه سبب تولید ادرار می شود با عفونت های ادراری مبارزه می کند و همچنین به درمان سنگ مثانه و سنگ کلیه کمک می کند.

 کبد چرب

از دیگر خواص کرفس بهبود عملکرد آنزیم های کبدی می باشد که به پیشگیری و درمان کبد چرب کمک می کند.

کلسترول و سلامت قلب

کرفس به دلیل داشتن مقادیر زیادی از ویتامین C، فیبر و سایر مواد شیمیایی موجود در ساقه و برگ های آن به کاهش فشار خون و کلسترول بالای خون کمک می کند همچنین به تقویت قلب نیز کمک می کند.

خواص کرفس در سلامت قلب

 معده و دستگاه گوارش

از دیگر فواید کرفس این است که دارای مقدار فراوانی فیبر غذایی و آب می باشد که به درمان معده درد و زخم معده و همچنین بهبود غذا کمک می کند و یبوست را نیز درمان می کند.

 سرماخوردگی

 دانه های کرفس در زمان های قدیم به عنوان یک داروی گیاهی به منظور تقویت سیستم دفاعی بدن کاربرد داشت و همچنین به دلیل داشتن مقادیر فراوان ویتامین C و دارا بودن خواص ضد میکروبی باعث درمان سرماخوردگی نیز می شود.

 سرطان

کرفس دارای ترکیبات شیمیایی به نام پلی آستیلن می باشد که به پیشگیری و درمان تومور و انواع سرطان ها از جمله سرطان سینه، سرطان روده و لوسمی کمک می کند.

 کاهش فشار خون بالا

یکی دیگر از مزایای مصرف کرفس این است که دارای مقادیر فراوانی پتاسیم می باشد که به پایین آوردن فشار خون کمک می کند.

کاهش فشار خون با کرفس

سلامت چشم

همانطور که گفته شد ساقه کرفس دارای ویتامین A به مقدار فراوان می باشد که باعث سلامت چشم ها می شود و سبب پیشگیری از بیماری های چشمی مانند آب مروارید و دژنراسیون ماکولا می شود.

 درمان روماتیسم

ازدیگر فواید کرفس درمان روماتیسم آرتروز می باشد طبق تحقیقات انجام شده در سال ۲۰۰۷ نشان داده شده است که به دلیل داشتن خاصیت ضد التهابی برای درمان روماتیسم گزینه بسیار مناسبی است.

میگرن

کرفس دارای مقدار فراوانی آب و منیزیم می باشد که به درمان سردرد های میگرنی کمک می کند.

درمان بی خوابی

مقدار فراوان منیزیم و کلسیم موجود در کرفس باعث کاهش اضطراب و استرس می شود در نتیجه به درمان بی خوابی کمک می کند.

خواص کرفس برای سلامت بدن

فواید کرفس برای لاغری

از دیگر خواص کرفس کاهش وزن می باشد بنابراین اگر تصمیم به لاغری دارید به جای استفاده از رژیم های سخت در روز چند بار آب کرفس بنوشید با این روش به وزن دلخواه تان خواهید رسید، بنابراین سه ساقه کرفس تازه را با یک عدد خیار، دو عدد سیب، یک بند انگشت زنجبیل و نصف لیمو ترش تازه آب بگیرید سپس بنوشید.

فواید فوق العاده کرفس بر چربی سوزی

مصرف آب سبزیجات به خصوص آب کرفس به دلیل داشتن مقدار فراوان فیبر و آب به کاهش جذب برخی از چربی ها کمک می کند بنابراین بهترین زمان نوشیدن آب کرفس به منظور کاهش اشتها قبل از صرف غذای اصلی می باشد تا بهترین تاثیر را داشته باشد.

فواید کرفس در لاغری

فواید دیگر آب کرفس در طب سنتی

آب کرفس نیز همچون خود کرفس دارای خاصیت زیادی برای سلامت فرد می باشد، آب کرفس ضد سرطان است و مصرف منظم این نوشیدنی از گسترش سلول های سرطانی جلوگیری می کند، ضمن اینکه ترکیبات موجود در کرفس می تواند از فعالیت رادیکال های آزاد و تخریب سلولی جلوگیری نماید، این مزیت به خصوص برای سرطان های روده بزرگ و معده مفید است.

آب کرفس موجب گوارش بهتر غذا خواهد شد، زیرا حاوی مواد تسهیل کننده اجابت مزاج می باشد، از این رو کرفس همچون یک ملین عمل کرده و از بروز یبوست جلوگیری خواهد کرد.

آب کرفس همچنین مدر است که می تواند ادرار را افزایش دهد و از آنجا که مصرف این نوشیدنی میل به خوردن شیرینی جات را کاهش می دهد، بنابراین می تواند به کاهش وزن کمک نماید.

خاصیت کرفس

آب کرفس به کاهش کلسترول بد خون کمک زیادی می کند و مصرف این نوشیدنی می تواند ترشح صفرا را افزایش دهد، از این رو موجب دفع کلسترول از بدن خواهد شد.

علاوه بر آن با شل کردن عضلات اطراف رگ ها و گشاد شدن رگ های خونی، می تواند موجب کاهش فشار خون شده و جریان خون را نیز بهبود ببخشد.

مصرف آب کرفس در کاهش هورمون های استرس نیز نقش دارد، این هورمون ها می توانند موجب سفت شدن رگ های خونی و در نتیجه افزایش فشار خون شوند.

از دیگر فواید آب کرفس؛ سم زدایی بدن و کمک به از بین رفتن سنگ کیسه صفرا می باشد، خاصیت ضد التهابی کرفس موجب شده است تا از این نوشیدنی برای درمان آرتروز روماتیسمی، برونشیت، آسم و نقرس استفاده شود، همچنین آب کرفس می تواند خطر ابتلا به دیابت، بیماری های قلبی و یا بیماری های دیورتیکولی را کاهش دهد.

آب کرفس خاصیت آرام بخشی دارد و مصرف آن موجب کاهش استرس و اضطراب خواهد شد، حال کسانی که مشکل بی خوابی دارند، می توانند از این نوشیدنی استفاده کنند.

مزایای کرفس

عوارض و مضرات کرفس

۱.کرفس در بعضی از افراد سبب بروز آلرژی می شود که با علائمی مانند جوش، خارش پوست، درد قفسه ی سینه، ورم لب و زبان بروز می کند.

۲. مصرف زیاد کرفس به دلیل اینکه دارای مقدار فراوان فیبر می باشد باعث اسهال می شود.

۳. زیاده روی در مصرف کرفس در زنان باردار سبب انقباض رحم و در نتیجه سقط جنین را در پی دارد.

ارزش غذایی کرفس

  • کالری : ۱۶
  • فیبر : ۱.۶ گرم
  • پروتئین : ۰.۷ گرم
  • قند : ۱.۸ گرم
  • چربی : ۰.۲ گرم
  • کربوهیدرات : ۳ گرم

خواص کرفس

ضمن سپاس گزاری از همراهی شما عزیزان امیدواریم با خواص شگفت انگیز این نوع سبزیجات پر طرفدار آشنا شده باشید، اگر تمایل دارید در زمینه خواص سبزیجات اطلاعاتی کسب کنید می توانید بر روی لینک کلیک نمایید.

منبع : آرگا

مطالب مرتبط
مطالب داغ
همچنین ببینید
مشاهده دیدگاه های این مطلب
دیدگاه های مطلب
۰ دیدگاه برای این نوشته

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *