دسته ها
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳

پیامدهای طلاق برای مردان را بهتر بشناسید

  • سمیه نیک فرجام
  • ۱۸ مرداد ۱۳۹۸
  • ۰

طلاق یکی از معظلات جامعه امروزی است که متاسفانه بسیاری از زوج های جوان با این مشکل مواجه هشتند و تجربه ازدواج ناموفق را در زندگی داشته اند. این معظل دارای تبعاتی است که در اینجا به پیامدهای طلاق برای مردان اشاره خواهیم کرد.

همانطور که می دانید مهم ترین آثار و تبعات طلاق در افراد مشکلات روانی و عاطفی است که به شدت آن ها را تحت تاثیر قرار می دهد پیامد های طلاق برای مردان نیز شامل این موارد می شود همچنین از جمله این پیامدها می توان به فشارهای اقتصادی و مالی، مشکلات روان شناختی، مشکلات اجتماعی و بین فردی که هر یک شخصیت روانی فرد را تحت تاثیر خود قرار می دهد و در ادامه درباره هر یک از این پیامد های ناگوار در مردان صحبت خواهیم کرد.

مشکلات طلاق در مردان

آشنایی با پیامدهای طلاق برای مردان:

تبعات طلاق برای مردان در جامعه، خانواده و دوستان بسیار مختلف است و از هر سمت ممکن است فشارهای روانی در این افراد ایجاد شود که آینده او را خطرساز می کند. بسیاری از آسیب شناسان اجتماعی در رابطه با طلاق و آثار آن تحقیقاتی را انجام داده اند که نشان می دهد افرادی که تجربه طلاق دارند می توانند با چه مشکلات روانی دیگری رو به رو شوند.

تبعات اجتماعی و بین فردی:

یکی از عمده ترین پیامدهای طلاق برای مردان پیامدهای اجتماعی و بین فردی است که دارای گستردگی بسیار است در حقیقت این افراد در جامعه و در برخورد با خود دچار مشکل خواهند شد. این افراد با یک بی اعتمادی مواجه می شوند و دائما درباره اطرافیان خود قضاوت های منفی در ذهن دارند عدم توانایی در برقراری روابط سازنده با دیگران نیز یکی دیگر از مشکلات عمده این افراد می باشد. همچنین برداشت های فرهنگی متفاوتی که از مردان طلاق وجود دارد موجب می شود تا در برخی از جوامع تصور عوام این باشد که این افراد هیچ مشکلاتی ندارد و به راحتی می توانند زندگی خود را ادامه دهند از این رو است که برخی از مردان در برخی از جوامع نمی توانند حمایت عاطفی خانواده و دوستان را دریافت کنند و به سختی با مشکل طلاق خود مواجه می شوند.

تبعات مالی و اقتصادی:

شاید یکی از معضلات اساسی برای مردان پرداخت مهریه باشد که می تواند مشکلات اقتصادی متعددی را برای آن ها به همراه داشته باشد پرداخت نفقه نیز یکی دیگر از پیامد های طلاق در مردان است و در صورت عدم رسیدگی مشکلات متعددی همچون بزهکاری را به همراه دارد.

پیامدهای طلاق برای مردان

تبعات روان شناختی:

هر یک از موارد فوق می تواند مشکلات روان شناختی برای فرد ایجاد کنند و در نهایت به لحاظ روحی دچار ناامیدی و افسردگی بعد از طلاق خواهد شد. مشکلات خلقی و دو گانگی های شخصیتی نیز از دیگر مشکلاتی است که مردان طلاق بعد از جدایی از همسر با آن مواجه می شوند. آمار نشان می دهد که یکی از پیامدهای طلاق مردان خودکشی و کاهش اعتماد به نفس است.

عدم تمایل به ازدواج مجدد:

به دلیل ایجاد بی اعتمادی در این افراد شاهد این هستیم که تمایل به ازدواج را از دست می دهند و نمی توانند به ازدواج مجددد فکر کنند. از سویی این افراد فکر می کنند در ازدواج دوم قدرت خود را از دست می دهند و با از دست دادن این مردانگی نمی توانند زندگی بادوامی داشته باشند.

در اینجا بهتر است به این نکته اشاره کنیم که میزان امیدواری در مردانی که طلاق گرفته اند نسبت به خانم ها بیشتر است و راحت تر می توانند این مشکل را در زندگی خود حل کنند و با آن مواجه شوند. و برای اینکه این دسته از مردان بتوانند مشکلات و آسیب های طلاق را در خود و زندگی خود کاهش دهند می توان با استفاده از راهکارهایی این مشکلات را کاهش داد که در ادامه به آن ها اشاره خواهیم کرد.

  •  آرون گروپس
  •  مبل و میز

۱- مشورت با دیگران:

با توجه به اینکه در جامعه حمایت عاطفی از مردان نسبتا کمتر است باید توصیه کرد که با مشورت و همدلی با دیگران می توانید راحت تر با این موضوع مواجه شوید. این تصور که مردان دارای قدرت بیشتری هستند و کمتر احساس کمبود می کنند موجب می شود تا فشار روانی و عاطفی که بر روی این افراد است بیشتر شود و باید سعی کنند تا با مشورت کردن و هم صحبتی با خانواده و دوستان روحیه خود را بیشتر تقویت کنند و انرژی بیشتری دریافت نمایند.

پیامدهای ناشی از طلاق برای مردان

۲- عجله نکردن برای ازدواج:

برای اینکه پیامد های طلاق برای مردان را کاهش دهیم باید برای ازدواج دوم تعجیل نداشته باشید زیرا در برخی از افراد این تصور وجود دارد که با ازدواج مجدد می توانند مشکلات ایجاد شده در ازدواج قبلی خود را جبران کنند و خود را از افسردگی و تنهایی نجات دهند.

۳- ناامیدی را از خود دور کنید:

همانطور که در بالا به آن اشاره شد ناامیدی یکی از اساسی ترین پیامدهای طلاق برای مردان است که نمی گذارد زندگی خود را ادامه دهند و از مشکلات بعد از طلاق دور شوند. به یاد داشته باشید تا زمانی که نتوانید با مشکل خود رو به رو شوید و آن را در ذهن و قلب خود حل کنید نمی توانید مجدد به زندگی خود باز گردید و دچار افسردگی و انزوا خواهید شد.

مشکلات عاطفی طلاق مردان

۴- بازگشت به زندگی:

روال عادی زندگی خود را به خوبی بگذرانید، شما برای کاهش پیامد های طلاق برای مردان باید به کارهایی بپردازید که شما را به زندگی باز می گرداند. انجام کارهای روزمره و به ویژه اجتماعی تاثیر بسیار بالایی در پذیرش طلاق دارد و در نهایت می تواند زندگی شما را در جهتی مثبت و سازنده سوق دهد.

طلاق همواره دارای آثار و عواقب روانی ناگواری است که گاهی مقابله با آن ها برای افراد دشوار است زیرا ناخودآگاه با این اتفاق فرد دچار شوکی روانی می شود که برای کنترل آن نیاز به گذر زمان است و تا زمانی که فرد نتواند طلاق را بپذیرد با پیامدهای آن مواجه است. برای کنترل پیامدهای طلاق برای مردان نیز مدتی باید اجازه داد تا فرد بتواند با خود و مشکلاتش کنار آید و سپس با نزدیک تر شدن به او کمک کرد تا به زندگی خود باز گردد.

منبع : آرگا


مطالب مرتبط
مطالب داغ
همچنین ببینید
مشاهده دیدگاه های این مطلب
دیدگاه های مطلب
۰ دیدگاه برای این نوشته

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *