دسته ها
سه شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲

تمیز کردن ظروف مسی و برق انداختن آن ها با روش های متفاوت

  • زهرا خانزاده
  • ۱۹ اردیبهشت ۱۴۰۱
  • ۰

امروزه همگان بر مزیت استفاده از ظروف مسی برای طبخ غذا واقف هستند، به همین خاطر در اغلب خانه ها می توانید همچون دوران گذشته، چندین ظروف مسی را بیابید. از این رو در این مطلب قصد داریم به معرفی شیوه های برای تمیز کردن ظروف مسی و برق انداختن آن ها بپردازیم.

همانطور که می دانید در گذشته ظروف مسی اصلی ترین ظروف به کار گرفته شده برای پخت و پز بوده است. اما با روی کار آمدن ظروف با جنس ها و مارک های مختلف، کمتر کسی از انواع قابلمه های مسی استفاده می کرد. البته پس از گذشت مدتی، زمانی که افراد به خاصیت این ظروف برای لذیذتر شدن غذاها و همچنین تاثیر مثبت و مفید فلز مس موجود در این ظروف پی بردند، به استفاده از این ظروف رغبت بیشتری پیدا کرده اند. چنانچه شما نیز جزو این افراد هستید و به سراغ گنجه های قدیمی منزل مادر و یا مادربزرگ خود رفته اید، تا این ظرف ها را بیرون بیاورید و برای استفاده مجدد از آن ها به دنبال روش های برای تمیز کردن ظروف مسی و صیقل دادن آن ها هستید، پیشنهاد می کنیم تا پایان با این نوشتار از آرگا همراه شوید.

تمیز کردن قابلمه های مسی

تمیز کردن ظروف مسی و نحوه صیقل دادن این ظروف

بهره مندی از فواید و خاصیت ظروف مسی زمانی میسر خواهد بود که این ظروف کاملا تمیز باشند و هیچ گونه آلودگی بر روی آن ها وجود نداشته باشد، زیرا در غیر این صورت نه تنها استفاده از این ظروف مفید نخواهد بود، بلکه ممکن است در هر بار استفاده از ظروف مسی و پخت و پز با آن(به واسطه حرارت دیدن) مواد مسمومیت زا و یا سموم خطرناکی وارد غذای شما شوند، که برای جلوگیری از این اتفاق با چند روش خانگی زیر می توانید ضمن تمیزکاری ظروف مسی، از مزیت های استفاده از آن نیز برخوردار شوید.

محلول سرکه و نمک

با استفاده از این محلول به سه روش مختلف می توان به تمیزکاری ظروف مسی پرداخت که در ادامه با این سه روش آشنا می شوید.

  • روش اول:

مقداری نمک و سرکه را با هم مخلوط نمایید و بر روی ظروف مسی بریزید، سپس مدتی کوتاه صبر کنید و پیش از این که محلول بر روی ظروف خشک شود، با کمک یک دستمال نسبتا ضخیم سطح ظروف را بسابید، تا چربی ها، لکه ها و آلودگی های از روی آن ها زدوده گردد. بعد ظرف های پاک شده را خوب بشویید و کاملا آبکشی نمایید، آنگاه به وسیله یک پارچه نرم و تمیز، سطح ظروف را برق بیندازید.

تمیز کردن ظروف مسی

  •  آرون گروپس
  •  مبل و میز

تمیز کردن ظرف مسی با محلول نمک و سرکه

  • روش دوم:

مخلوط یک فنجان سرکه و یک قاشق غذاخوری نمک را درون یک قابلمه بزرگ تر بریزید و ظرف مسی مورد نظر جهت تمیز شدن را در داخل قابلمه حاوی محلول سرکه و نمک بگذارید، بعد سطح آن را با آب پر نمایید، سپس قابلمه را روی حرارت قرار دهید تا محلول سرکه، آب و نمک به جوش آید، زمانی که تمامی آلودگی ها و لکه های روی سطح ظرف مسی از بین رفت، شعله زیر قابلمه را خاموش کنید و پس از سرد شدن کامل محلول، ظرف مسی را از درون قابلمه خارج کنید و آن را با مایع ظرف شویی خوب شستشو دهید، بعد آبکشی و خشک نمایید.

تمیز کردن ظروف مسی

تمیز کردن ظروف مسی

  • روش سوم:

سرکه(یک فنجان) و نمک(یک قاشق غذاخوری) را با هم مخلوط نمایید، مقدار کمی آرد را نیز به تدریج به محلول سرکه و نمک بیفزاید و هم بزنید، خمیر حاصل را بر روی سیاهی ها و تیرگی های سطح ظرف مسی بمالید، سپس یک ربع به آن زمان دهید، تا به همان حالت باقی بماند، سپس با آب گرم آن را شستشو و آبکشی کنید.

نحوه تمیز کردن و شستن ظروف مسی

مخلوط لیمو و نمک

برای استفاده از این مخلوط نیز دو روش مختلف پیشنهاد شده است که می توانید در ادامه با این روش ها آشنا شوید و به سادگی به تمیزکاری و برق انداختن ظروف مسی بپردازید.

  • روش اول:

برای تمیز کردن ظروف مسی می توانید یک عدد لیمو را از وسط برش دهید و مقداری نمک بر روی سطح برش خورده لیمو بریزید و آن را بر روی ظرف مسی بکشید و کاملا سطح آن را بسابید، تا سیاهی ها و آلودگی ها از بین بروند، سپس پیش از شستن ظرف و آبکشی آن، با یک دستمال سطح ظرف را پاک کنید.

آموزش تمیز کردن ظرف های مسی

تمیز کردن ظرف مسی با شیوه های خانگی

  • روش دوم:

در این روش باید ابتدا خمیر نمک را تهیه نمایید که برای تهیه این خمیر باید آب یک عدد لیمو را با مقدار کافی نمک مخلوط نمایید، بعد به وسیله یک پارچه سطح ظرف مسی را کاملا به خمیر حاصل آغشته نمایید و سطح آن را خوب بسابید. سپس ظرف را با آب گرم شستشو دهید و آبکشی کنید، بعد با کمک دستمال پولیش، ظرف را خشک کنید تا براق شود.

تمیز کردن ظرف مسی با لیمو و نمک

روش های آسان و سریع تمیز کردن قابلمه های مسی

تمیز کردن و سابیدن ظرف مسی

سس قرمز

یکی دیگر از روش های خانگی برای تمیز کردن ظروف مسی و براق کردن آن ها استفاده از سس قرمز می باشد، که در این روش باید سطح ظروف مسی را به لایه ای از سس قرمز آغشته نمایید، سپس مدتی صبر کنید و بعد با کمک یک دستمال نرم، سس را از روی ظرف پاک نمایید و در اخر آن را بشویید و آب کشی کنید.      تمیز کردن ظرف مسی با سس قرمز

پاک کردن و تمیز کردن ظرف مسی

ترکیب جوش شیرین

به منظور استفاده از این ترکیب نیز می توان دو روش متفاوت را مورد استفاده قرار داد و ظروف مسی را تمیز کرد و برق انداخت.

  • روش اول:

با افزودن جوش شیرین به سرکه و ترکیب آن می توانید به تمیزکاری ظروف مسی منزل خود بپردازید. این ترکیب باید به صورت خمیری مانند آماده شود و روی سطوح مسی قرار گیرد و با استفاده از دستمال نسبتا زبر و یا حوله سطوح مورد نظر تمیز شود.

روش صحیح انجام کار به این شکل است که مقدار کمی جوش شیرین را درون کاسه ای بریزید و بعد به میزان کافی سرکه به آن بیفزایید تا شکل خمیری به دست آید. مواد را باید به خوبی ترکیب نمایید به گونه ای که حباب های داخل آن از بین برود. با استفاده از قلم مو سطح ظرف مسی مورد نظر را به این ترکیب آغشته نمایید و نیم ساعت به آن زمان دهید تا مخلوط روی ظرف خشک شود. سپس با استفاده از حوله یا دستمال تمیزی تمامی مواد روی ظرف را پاک نمایید تا ظرف مسی براق و تمیز گردد.

روش های تمیز کردن ظروف مسی

تمیز نمودن ظروف مسی

  • روش دوم:

در این روش به جای سرکه باید از لیمو استفاده نمایید. این روش خانگی موثر نیز می تواند در تمیزکاری و برق انداختن ظروف مسی موثر باشد. چرا که با این ترکیب؛ خاصیت ساینده بودن جوش شیرین و خاصیت اسیدی بودن لیمو به این ظروف نفوذ پیدا می کند. در این روش نیز برای پاک کردن ظروف، علاوه بر استفاده از این ترکیب به یک دستمال یا حوله ی تمیز نیاز دارید.

روش انجام کار به این صورت می باشد که مقدار مناسبی جوش شیرین را درون کاسه ای بریزید و بعد آب لیمو گرفته شده را به جوش شیرین بیفزاید و خوب مخلوط نمایید تا خمیری روان به دست آید. قلم مو را به مخلوط حاصل آغشته کنید و آن را بر روی ظرف مسی بکشید و نیم ساعت و یا کمی بیشتر به آن زمان دهید. پس از گذشت این مدت، ظرف را با حوله کاملا تمیز کنید.

تمیزکاری ظروف مسی با جوش شیرین

تمیزکاری ظروف مسی با ترکیب لیمو و جوش شیرین

همانطور که در این مطلب با روش های از تمیز کردن ظروف مسی و نحوه صیقل دادن و براق کردن این ظروف آشنا شدید، برای مشاهده مطالب مفید و نکات مهم در زمینه تمیز کردن ظروف برنجی و تمیز کردن ظروف تفلون سوخته می توانید بر روی این بخش کلیک نمایید.

منبع : آرگا


مطالب مرتبط
مطالب داغ
همچنین ببینید
مشاهده دیدگاه های این مطلب
دیدگاه های مطلب
۰ دیدگاه برای این نوشته

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *