دسته ها
سه شنبه ۲۸ فروردین ۱۴۰۳

تقویت خاک باغچه با روش های طبیعی و ساده

  • سحر بهرامی
  • ۱۹ دی ۱۴۰۰
  • ۰

تقویت خاک باغچه یکی از مهم ترین عواملی موثر در رشد مطلوب گیاه است، شما می تواند با کمک این مطلب اقدام به تقویت خاک گیاهان خود کنید.

تمامی گیاهان برای زنده ماندن نیازمند املاح طبیعی و مواد مغذی موجود در خاک هستند، خاک باغچه، با اضافه کردن کودهایی مناسب به خاک تقویت می شود به همین خاطر، کودها به دلیل سرشار بودن از اصلی ترین مواد مغذی رشد گیاه بسیار سودمند هستند در ادامه مطلب شما را با راهکارهای تقویت خاک باغچه آشنها خواهیم کرد.

چگونه بستری غنی برای گیاهان خود به وجود بیاوریم

روش های تقویت خاک باغچه

کودهایی که جهت تغذیه خاک باغچه و تقویت خاک گلدان از آن استفاده می شود سرشار از کلسیم، فسفر، نیتروژن و پتاسیم هستند، که در ادامه با مواد تشکیل دهنده ای که جهت غنی سازی خاک باغچه از آن استفاده می شود آشنا می شویم.

مواد تشکیل دهنده که برای تقویت خاک از آن استفاده می کنند از مواد مغذی فراوانی ساخته شده اند که شما می توانید آن ها از فروشگاه های معتبر تهیه کنید، البته می توان با داشتن موارد مورد نیاز خود اقدام به تهیه این کود ها کنید.

این تقویت کننده ها بیشتر از کودهای حیوانی گاو و یا اسب تولید می شود و یا از کود های گیاهی که شامل ضایعات سبزیجات است تولید می شود که برای استفاده باید به حالت کمپوست تبدیل شود، کودهای گیاهی و کودهای حیوان در مراحل اولیه شاید آن خاصیت اولیه خود را از دست بدهند ولی این کودها قادر هستند خاک را به بهترین نحو تغذیه کنند.

آشنایی با نحوه تقویت خاک باغچه

شاید با خود بگویید که شاید اضافه کردن مستقیم ضایعات سبزی جات و میوه جات می تواند راه سریع تری باشد اما باید گفت که اینگونه نیست، کودهای حیوانی و گیاهی را هیچگاه به صورت تازه استفاده نمی کنند زیرا قادر به پایداری در خاک نخواهند بود و به سرعت در خاک تبخیر و یا توسط موجودات دیگر از بین خواهد رفت و تمام مواد مغذی را از خاک شما خواهند گرفت. به همین دلیل است که باید تمام اقسام کودها باید به حالت کمپوست در بیایند تا از وجود هر نوع میکروب و باکتری عاری شوند و به محیط زیست و خاک صدمه ای نزنند.

  •  آرون گروپس

روش صحیح کو دهی خاک به این صورت است که ابتدا یک لایه روی خاک را با کود پوشانده سپس با استفاده از بیل خاک را زیر و رو کرده تا به خوبی با یکدیگر مخلوط شوند.

تقویت خاک باغچه با اسافاده از کود ها

راه های طبیعی و ساده تقویت خاک

علاوه بر استفاده از کودهای گیاهی و حیوانی راه های دیگری هم برای تقویت خاک وجود دارد که می توانید از آنها استفاده کنید.

پوست موز:

شما می توانید به راحتی از پوست موز برای تقویت خاک استفاده کنید کافی است پوست مور را به صورت مستقیم در خاک بگذارید و یا می توان پوست موز را آسیاب کرده و در مقابل قرار داده تا خشک شود و سپس آن را به خاک خود اضافه کنید.

پوسته تخم مرغ:

پوسته تخم مرغ به دلیل دارا بودن کلسیم فراوان برای خاک به عنوان یک تقویت کننده استفاده می شود، برای استفاده از آن باید پوسته آن را در مقابل آفتاب قرار دهید تا کاملا خشک شود سپس آن ها را خرد کرده تا تبدیل به پودر شوند بعد آن را به خاک اضافه کنید و با یک بیل کوچک به خوبی با خاک مخلوط کنید.

راه های تقویت خاک باغچه

قرص آسپرین:

تحقیقات گوناگونی نشان داده است که اگر از این قرص برای تقویت خاک باغچه استفاده کنید هر گونه بذری که در آن خاک کاشته شده است به طور حتم رشد خواهد کرد. پس شما می تواند از آسپرین برای تقویت و تغذیه خاک استفاده کنید.به همین منظور کافی است یک عدد قرص آسپرین را به ۲ لیتر آب اضافه کرده و با استفاده از یک آبپاس آن را روی خاک اسپری کنید. این کار را باید هر ۲ الی ۳ هفته یک مرتبه انجام دهید.

آب تخم مرغ جوشیده :

می توانید به منظور تقویت خاک از آب تخم مرغ جوشیده استفاده اسفاده کنید بنابراین، زمانی که تخم مرع به جوش می آید و کلسیم وارد آن می شود برای گیاهان یک نوع غذای عالی به شمار می رود فقط باید دقت داشته باشید پیش از استفاده خنک شود.

ایده های طبیعی و ارزان برای تقویت خاک

ادرار :

یکی از عجیب ترین روش های به منظور تقویت خاک ادرار انسان می باشد که سرشار از نتیتروژن می باشد  و کمک زیادی به رشد شاخ و برگ درختان شاداب می کند  که به منظور استفاده در گیاهان علفی مثل سبزی و ذرت موثرتر است، برای انجام اینکار ادراراتان را داخل ظرفی نگهداری کرده و با مقداری آب رقیق کرده  سپس در اطراف منطقه ریشه بریزید و در صورتی که تمایل به استفاده از آن بر روی نهال و گیاهان لطیف دارید باید به مقدار بیشتر آن ها را رقیق کنید.

صدف :

در صورتیکه در یک منطقه ساحلی زندگی می کنید و صدف های زیادی را در آن مناطق مشاهده می کنید  می توانید صدف های را خرد کرده و کود از آنها آزاد سازی نمایید تا به سالم نگه داشتن خاک کمک کند و برای خرد کردن آن از پین چرخشی استفاده نمایید و تا حد امکان کوچک نمایید، به دلیل داشتن کربنات کلسیم به خاک بیشتر کمک  می کند از این رو، می توانید صدف های خرد شده را در اطراف گیاهانی که در خاک قلیایی زندکی می کنند مورد استفاده قرار دهید.

خاکستر :

استفاده از خاکستر از دیگر راهکارهای موثر جهت تقویت خاک می باشد زیرا، دارای مقدار قلیایی زیاد و همچنین پتاسیم و کلسیم است  که کمک زیادی به گل دادن گیاهان و شکوفه دادن می کند بنابراین، می توانید در اطرف گیاهانی مانند : بنفش، ،رز و یاس که در خاک قلیایی زندگی می کنند خاکستر بریزید

 راهکارهای طبیعی تقویت خاک

نکته: برای اینکه خاک باغچه تان دارای مرغوبیت بالایی باشد باید در فواصل مختلف از آن به خوبی نگهداری کنید، به طور مثال نگذارید خاک باغچه تان سفت و خشک شود، در زمان هایی که خاک از پوشش گیاهی تهی است نگذارید آفتاب به طور مستقیم روی آن بتابد، از راه رفتن زیاد روی خاک باغچه خودداری کنید، محصولاتی که به قوی شدن خاک کمک می کند را بکارید کمانند گل گاو زبان و شبدر.

درصورت تمایل جهت آشنایی بیشتر با تکثیر گیاهان و پرورش گل می توانید روی لینک کلیک نمایید.

منبع : آرگا

مطالب مرتبط
مطالب داغ
همچنین ببینید
مشاهده دیدگاه های این مطلب
دیدگاه های مطلب
۰ دیدگاه برای این نوشته

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *