دسته ها
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳

چطور در خانه نان گیسو بپزیم؟

  • مهتاب علی پناه
  • ۱۶ دی ۱۳۹۸
  • ۰

طرز تهیه نان گیسو بسیار ساده می باشد، این نان یکی از نان های خوشمزه ای می باشد که برای وعده صبحانه طرفداران زیادی را به خود جذب کرده است. برای آشنایی با نحوه درست کردن این نان خوشمزه تا پایان همراه ما باشید.

نان گیسو یکی از نان های خوشمزه و پرطرفدار می باشد که روش تهیه این نان تقریبا به نان های دیگر شباهت دارد، در ادامه مطلب قصد داریم طریقه درست کردن نان گیسو را به شما عزیزان آموزش دهیم.

مواد لازم جهت تهیه نان گیسو

  • آرد : ۲ و ۳/۴ پیمانه ( ۳۷۰ گرم )
  • کره : ۳ قاشق غذاخوری ( ذوب شده و سرد شده )
  • آب گرم : ۳/۴ پیمانه ( ۱۷۸ میلی لیتر )
  • شکر یا عسل : ۳ قاشق غذاخوری
  • خمیر مایه : ۲ و ۱/۴ قاشق چایخوری ( ۷ گرم )
  • نمک : ۱ قاشق چایخوری
  • تخم مرغ : ۲ عدد بزرگ
  • روغن مایع : ۱ قاشق چایخوری
  • تخم مرغ : ۱ عدد برای رومال
  • آب : ۱قاشق غذاخوری برای رومال
  • کنجد : مقداری ( در صورت تمایل )

نحوه تهیه نان گیسو

طرز تهیه نان گیسو

برای پخت نان گیسو ابتدا کره را به مدت ۲۰ دقیقه با حداکثر قدرت داخل مایکروویو قرار دهید تا ذوب شود، البته می توانید روی گاز نیز قرار دهید تا آب شود و حالا کره ذوب شده را کنار بگذارید و اجازه دهید سرد شود.

حالا آب گرم و شکر یا عسل را داخل ظرفی بریزید سپس خمیر مایه روی آن بریزید به مدت حداکثر ۱۵ دقیقه صبر کنید تا خمیر مایه به عمل آید ( آب گرم باید به گونه ای باشد که گرمای آن دست را نسوزاند زیرا، گرمای بیش از حد خمیر مایه را می کشد و اگر سرد باشد خمیر مایه به عمل نمی آید.)

خمیر مایه بعد از اینکه به عمل آید حالت پف کرده می شود ولی اگر با دمای مناسب خمیر مایه را عمل آوردید ولی پف نکرده است مشکل از خمیر مایه می باشد.

داخل ظرف بزرگی آرد و نمک را با هم ترکیب کنید سپس وسط آرد را گود کنید و حالا خمیر مایه ای را که به عمل آمده است را به همراه تخم مرغ های زده شده و کره ذوب شده به وسط آرد که گود کرده اید اضافه کنید و حالا با استفاده از قاشق و یا همزن مواد را فقط تا حدی که با هم مخلوط شوند هم بزنید و مواد را با سلفون بپوشانید و به مدت ۲۰ دقیقه صبر کنید.

طرز تهیه نان گیسو

در این مرحله از طرز تهیه نان گیسو, حالا سطح کار را آرد پاشی کنید و خمیر را روی آن قرار دهید و به کمک دست، خمیر را ورز دهید به این شکل که ابتدا خمیر را روی خودش تا کرده و با کمک کف دست خمیر را به سمت سطح کار هل دهید و به سمت جلو فشار دهید، سپس بار دیگر خمیر را روی خودش تا کنید و این دفعه خمیر را به حالت ۴۵ درجه بچرخانید و باز به سمت پایین و جلو فشار دهید به همین صورت به مدت ۱۰ تا ۱۵ دقیقه خمیر را ورز دهید.

  •  آرون گروپس

در مرحله بالا اگر نیازی به اضافه کردن آرد بود به آن اضافه کنید اما زیاد به آن اضافه نکنید، خمیر با ورز دادن کم کم فرم می گیرید و اگر خمیر خیلی چسبنده بود به آن زمان دهید و بعد از ورز دادن اجازه دهید استراحت کند و حتی می توانید مدت طولانی در یخچال قرار دهید و اگر به اضافه کردن آرد نیاز داشت هر بار یک قاشق آرد به آن اضافه کنید سپس ورز دهید خمیر را باید آن قدر ورز دهید تا انعطاف پذیر و نرم شود.

در این مرحله از دستور پخت نان گیسو, خمیر ورز داده شده را به شکل توپ در آورید و داخل ظرف بزرگی را با یک قاشق چایخوری روغن مایع چرب کنید و این خمیر را داخل ظرف قرار دهید و خمیر را کمی در ظرف بچرخانید به منظور اینکه سطح خمیر هم چرب شود، حالا ظرف را سلفون بکشید و اجازه دهید به مدت یک ساعت بماند تا حجم خمیر دو برابر شود.

زمانی که حجم خمیر دو برابر شد با کمک دست خمیر را به سمت پایین فشار دهید سپس روی خودش تا کنید با این کار هوای داخل خمیر خالی می شود این روش را سه بار انجام دهید و حالا خمیر را روی سطح آرد پاشی شده قرار دهید و به شکل استوانه ای در بیاورید.

حالا با چاقو خمیر را به شش قسمت مساوی تقسیم کنید و هر قسمت را با دست روی سطح کار آنقدر بچرخانید و غلت دهید تا خمیر های باریک و یک اندازه ای به دست آید، به گونه ای که قطر هرکدام از خمیر ها حدود دو سانتی متر باشد.

 سپس شش تکه را که با هم هم اندازه شده اند را کنار هم قرار دهید و دست تان را خیس کرده و سر خمیر ها را از بالا به هم بچسبانید و حالا شروع با بافت خمیر ها کنید به همان شکل که مو را می بافید این کار را انجام دهید( که می شود چپ ، راست ، وسط).

حالا خمیر بافته شده را داخل سینی فر که کف آن را با کاغذ روغنی پوشانده اید قرار دهید، آب و تخم مرغ را به خوبی با هم ترکیب کنید و با کمک برس روی خمیر بافته شده را با تخم مرغ بپوشانید و به مدت یک ساعت به خمیر استراحت دهید تا حجم آن بیشتر شود.

روش تهیه نان گیسو

 بعد از زمان ۴۵ دقیقه که از استراحت خمیر گذشت فر را با دمای ۱۸۰ درجه سانتی گراد روشن نمایید و دوباره قبل از اینکه خمیر را داخل فر قرار دهید، با پرس سطح خمیر را تخم مرغ بزنید این روش را خیلی آهسته و با دقت انجام دهید تا پف خمیر از بین نرود و در صورت تمایل داشتن می توانید روی خمیر را به میزان دلخواه کنجد بپاشید.

در مرحله آخر از طرز تهیه نان گیسو, سینی فر را به مدت ۲۵ تا ۳۵ دقیقه و یا تا زمانی که نان به رنگ قهوه ای – طلایی در آید در فر بگذارید و حالا نان گیسو ی شما آماده است، نوش جان.

روش تهیه نان بسیار خوشمزه گیسو

ضمن سپاسگزاری از همراهی شما عزیزان، امیدواریم توانسته باشیم روش درست کردن این نان خوشمزه را به شما به خوبی آموزش داده باشیم تا بتوانید با کمک مطالب گفته شده این نان خوشمزه و پرطرفدار را در منزل تهیه و در وعده صبحانه نوش جان کنید. در پایان پیشنهاد می کنیم دستور پخت نان های مختلف از جمله طرز تهیه نان پنیری، نان زنجبیلی و نان کروسان را نیز مطالعه نمایید.

منبع : آرگا

مطالب مرتبط
مطالب داغ
همچنین ببینید
مشاهده دیدگاه های این مطلب
دیدگاه های مطلب
۰ دیدگاه برای این نوشته

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *