دسته ها
پنج شنبه ۳۰ فروردین ۱۴۰۳

خوردن زیتون در بارداری چه فایده ها و چه مزیت های دارویی و درمانی دارد؟

  • مهتاب علی پناه
  • ۹ خرداد ۱۴۰۱
  • ۰

زیتون یکی از میوه هایی است که در دوران بارداری برای سلامت مادر و جنین بسیار مفید است، خوردن زیتون در بارداری فواید شگفت انگیزی را به همراه دارد.

زیتون یکی از میوه هایی است که خوردن آن در دوران حاملگی بر روی جنین تاثیر گذار است و دارای خواص زیادی می باشد که در ادامه مطلب شما را با فواید خوردن زیتون در بارداری آشنا خواهیم کرد.

فواید زیتون در بارداری

مزیت های خوردن زیتون در بارداری

زیتون درختی می باشد که همیشه سبز است، میوه درخت زیتون گوشتی و هسته دار می باشد که بسیار تلخ است و رنگ آن در ابتدا سبز می باشد و در نهایت به رنگ بنفش تغییر می کند، زیتون دارای دو نوع می باشند داخلی و خارجی که زیتون داخلی عبارتند از: زرد، روغنی، ماری، فیشمی و دزفول و انواع خارجی آن که بیشتر به کشوهای اسپانیا، یونان، فرانسه، ایتالیا و سوریه  تعلق دارد ترکیب شیمیایی زیتون رسیده روغن آن می باشد که این روغن ترکیبی از اولئیک اسید، لینولئیک اسید و پال میتیک اسید می باشد، این روغن سرشار از ویتامین E, D, C, B2, B1, A و K است، از این رو این میوه از ارزش غذایی بالایی برخوردار است به همین دلیل زیتون در دوران حاملگی فواید زیادی دارد.

رشد جنین

زیتون در حاملگی و روغن آن نقش فراوانی در رشد جنین دارند و مطالعات نشان داده است مادرانی که در مدت حاملگی زیتون و روغن زیتون مصرف کرده اند فرزندانشان از لحاظ قد، وزن، رفتار و واکنش های رفتاری بهتر می باشند، به دلیل اینکه مقدار و همچنین نوع غذایی که مادر در دوران بارداری مصرف می کند در تطبیق سوخت و سازی که در مادر و رابطه اش با جنین ایجاد می شود نقش مهمی دارد بنابراین استفاده از روغن زیتون در دوران حاملگی از اهمیت بالایی برخوردار است.

رشد جنین در دوران بارداری با مصرف زیتون

افزایش ایمنی بدن

 یکی دیگر از  فواید خوردن زیتون در این دوران این است که به دلیل داشتن آنتی اکسیدان هایی مانند ویتامین E که در روغن آن بیشتر وجود دارد به افزایش سیستم ایمنی بدن کمک می کند.

تکامل جنین

زیتون و روغن آن به دلیل داشتن اسیدهای چرب برای تکامل جنین بسیار مفید است بنابراین مصرف آن در دوران حاملگی و شیردهی توصیه می شود.

صاف و روشن شدن پوست

به روغن زیتون روغن زیبایی نیز گفته می شود زیرا از طریق اسیدهای چربی که دارد سلول ها را به صورت یک دست در کنار هم قرار می دهد و باعث ساخت عروق بیشتر در کنار سلول های پوستی می شود بنابراین افزایش خون رسانی به این سلول ها پوست را صاف تر و درخشان تر می کند همچنین مصرف زیتون از نظر طب سنتی نیز باعث صاف و درخشان شدن پوست جنین می شود.

  •  آرون گروپس

خوردن زیتون در بارداری

پیشگیری از دیابت بارداری

یکی دیگر از فواید مصرف زیتون در دوران حاملگی این است که قند خون را تنظیم می کند و از دیابت در دوران حاملگی پیشگیری می کند.

تامین آهن مورد نیاز مادر

در دوران حاملگی نیاز بدن به آهن بسیار زیاد می باشد و اگر مادر در دوران حاملگی دچار کبود آهن شود بافت های بدن جنین به اندازه ی کافی اکسیژن دریافت نمی کنند و همین امر باعث ایجاد اختلال در رشد جنین می شود به همین دلیل زیتون سرشار از آهن می باشد و برای دوران حاملگی بسیار مفید است.

خواص فراوان زیتون

خوردن زیتون باعث رفع یبوست در دوران بارداری می شود

از دیگر فواید خوردن زیتون در حاملگی این است که در طول مدت حاملگی به علت تاثیر هورمون ها حرکت طبیعی روده ها کاهش می باید و در نتیجه باعث ایجاد یبوست می شود که با خوردن زیتون یبوست در بارداری برطرف می شود.

پیشگیری از ایجاد ترک

خوردن زیتون در دوران حاملگی باعث می شود که که روغن آن از ایجاد ترک هایی که در دوران حاملگی به دلیل بزرگ شدن شکم ایجاد می شود پیشگیری کند که اغلب در ماه های آخر حاملگی که شکم به سرعت بزرگ می شود تا جنین در حال رشد را در خود جای دهد، خطوط فشرده ای روی پوست ایجاد می شوند که در واقع مرطرب نگه داشتن شکم در حین بزرگ شدن آن با استفاده از روغن زیتون می تواند باعث کاهش خارش پوست و همچنین پیشگیری از ایجاد ترک شوند.

خوردن زیتون در دوران بارداری

پیشگیری از حمله قلبی

یکی دیگر از مزایای زیتون در حاملگی این است که به دلیل داشتن مقادیر بالایی اسیداولئیک به تنظیم کلسترول بد کمک می کند و همچنین برای کاهش خطر مبتلا شدن به ترومبوز وریدی و ریسک ابتلا به حمله قلبی مفید می باشد.

سلامت و زیبایی کودک

مطالعات انجام گرفته بر روی این ماده غذایی مفید؛ نشان می دهد که خانم هایی که در دوران حاملگی خود زیتون مصرف کرده اند، کودکان سالم و زیباتری به دنیا آورده اند. زیتون میوه ای بهشتی است که در قرآن نیز بر خوردن آن تاکید شده است، از این رو مصرف زیتون و روغن آن در دوران حاملگی را نادیده نگیرید.

کمک به استخوان بندی قوی جنین

خوردن زیتون سخت نیست و می توان آن را به شکل کباب شده میل کرد و یا به عنوان چاشنی در کنار غذاها سرو نمود، با مصرف زیتون در حاملگی می توانید نوزاد با استخوان بندی قوی تری داشته باشید.

زیتون برای زنان باردار

مبارزه با عفونت

از آنجا که حاملگی سیستم ایمنی بدن مادر را ضعیف می کند، بنابراین خطر ابتلا به انواع بیماری های عفونتی برای مادر افزایش می یابد، حال در صورت مصرف زیتون در این دوران به دلیل ویتامین های فراوان موجود در آن، بدن مادر و کودک قوی تر شده و از بروز بسیاری از بیماری های عفونی پیشگیری خواهد شد.

پاکسازی پوست

تغییرات هورمونی دوران حاملگی منجر به خشکی پوست بدن مادر می شود، اما مصرف روغن زیتون به دلیل آبرسانی کافی به پوست می تواند موجب از بین رفتن سلول های مرده شده و به جوانسازی پوست کمک نماید.

مصرف کنسرو زیتون در حاملگی

کنسرو زیتون دارای مواد مغذی کافی می باشد، از این رو مصرف آن دارای اثرات مشابهی در بدن می باشد، البته باید در هنگام مصرف کنسرو زیتون به تاریخ انقضاء آن حتما توجه شود، ضمن اینکه توصیه می شود مادران در این دوران حتما از زیتون به شکل تازه مصرف کرده و از زیتون هایی که در مدت طولانی نگهداری می شوند، اجتناب شود.

زیتون در دوره حاملگی

جایگزین کردن روغن مصرفی با روغن زیتون فرابکر در حاملگی می تواند تاثیر زیادی در  کاهش کلسترول بد خون داشته باشد و مصرف آن علاوه بر بهبود گردش خون موجب حل مشکل ترومبوز شریانی در مادران حامله خواهد شد.

خواص دارویی روغن زیتون در بارداری

  • به دلیل داشتن کلسیم بالا از پوکی استخوان پیشگیری می کند.
  •  به دلیل دارا بودن مواد معدنی متعدد از ریزش مو جلوگیری می کند.
  •  خوردن روزانه دو سوم قاشق غذاخوری به صورت خام باعث آوردن فشار خون می شود.
  •  در صورت استفاده مستمر در رژیم غذایی از سرطان سینه جلوگیری می کند.
  • از گرفتگی عروق و بروز سکته های قلبی جلوگیری می کند.
  • کاهش LDL کلسترل بد خون
  •  کمک به رشد کودکان
  • پیشگیری از حملات قلبی
  • تقویت مو و نرم و درخشان شدن مو ها
  • پیشگیری از التهاب روده

فواید استفاده زیتون در دوران بارداری

نکات مهم

۱. زیتون و روغن آن به دلیل داشتن کالری بالا می تواند باعث اضافه وزن شوند بنابراین آن را به صورت کم اما به طور منظم و مداوم مصرف نمایید.

۲. بیشتر زیتون ها به صورت شور مصرف می شوند به همین دلیل قبل از مصرف ده تا پانزده دقیقه آن را داخل آب جوشیده سرد قرار دهید تا مقداری از نمک آن از بین برود و منجر به فشار خون حاملگی نشود.

۳. در طول مدت بارداری باید از چربی های اشباع نشده استفاده کنید اما مصرف چربی های اشباع شده و کلسترول را تا حد امکان کاهش دهید.

۴. روغن زیتون به دلیل آنتی اکسیدان های قوی و خواص ضد التهابی به عنوان یک محافظ طبیعی در برابر سرطان محسوب می شود، زیرا دلیل اصلی پیشرفت سرطان التهاب کرونیکی و استرس اکسیداتیوی هستند.

خواص زیتون در بارداری

در این مقاله قصد داشتیم شما را با خواص زیتون و روغن آن و همچنین فواید خوردن زیتون در دوران حاملگی آشنا کنیم و امیدواریم از مطلب فوق اطلاعات کافی به دست آورده باشید همچنین به خانم های باردار توصیه می شود که از خوردن زیتون در طول مدت حاملگی به طور کم و اما منظم غافل نشوند تا فرزندی داشته باشند که از لحاظ قد، وزن و رفتار نرمال باشد، اگر می خواهید اطلاعات بیشتری در زمینه کودک و والدین داشته باشید می توانید با مجله اینترنتی آرگا همراه باشید.

منبع : آرگا

مطالب مرتبط
مطالب داغ
همچنین ببینید
مشاهده دیدگاه های این مطلب
دیدگاه های مطلب
۰ دیدگاه برای این نوشته

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *