دسته ها
سه شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲

درمان طبیعی گرفتگی صدا با روش های مختلف خانگی

  • مهتاب علی پناه
  • ۳ تیر ۱۳۹۸
  • ۰

گرفتگی صدا بنا به دلایل مختلفی در افراد ایجاد می شود که با روش های خانگی و درمان طبیعی گرفتگی صدا می توانید این مشکل را برطرف کنید.

بسیاری از افراد بنا به دلایل مختلفی با گرفتگی صدا مواجهه شده اند و این مشکل آزار دهنده را تجربه کرده اند که با روش های مختلف سنتی و دارویی می توانید این مشکل را درمان کنید، در ادامه مطلب شما را با روش های درمان خانگی گرفتگی صدا آشنا خواهیم کرد.

درمان طبیعی گرفتگی صدا

روش های درمان طبیعی گرفتگی صدا

تغییر غیرطبیعی در صدا که باعث می شود صدای صاف و طبیعی تولید نشود گرفتگی ساده گفته می شود که این تغییر ناشی از مشکل در تارهای صوتی می باشد، گرفتگی صدا ممکن است ناشی از گلو درد، سرما خوردگی، سیگار کشیدن، لارنژیت و سوزش سر دل باشد که اگر به موقع درمان نشود مشکلاتی را برای سلامتی به دنبال خواهد داشت.

رفع گرفتگی صدا با عسل

استفاده از عسل به منظور رفع گرفتگی صدا بسیار مناسب می باشد بنابراین، به منظور مرطوب نگه داشتن گلو روزی چند بار یک قاشق سوپ خوری عسل خالی میل نمایید و یا می توانید ۱ تا ۲ قاشق سوپ خوری عسل را به مقدار کمی فلفل سیاه داخل یک لیوان آب گرم مخلوط کنید و این مخلوط را چند بار در روز میل نمایید، روش دیگر استفاده از عسل این است که می توانید عسل را به مقدار برابر با عرق شاهسپرم (از خانواده ریحان) مخلوط کنید و این مخلوط را روزی ۳ بار مصرف کنید. درمان گرفتگی صدا با عسل روش رایجی در طب سنتی نیز می باشد.

عسل جهت رفع گرفتگی صدا

سرکه سیب

یکی دیگر از روش های درمان گرفتگی صدا، استفاده از سرکه سیب می باشد که به دلیل داشتن خواص ضد میکروبی به درمان عفونت و التهاب حنجره کمک می کند بنابراین ۱ قاشق چای خوری سرکه سیب پالایش نشده را در یک لیوان آب گرم مخلوط کنید و این مخلوط را چند بار در روز مصرف کنید، روش دیگر این است که به میزان برابر محلول سرکه و آب را برای قرقره استفاده کنید این روش را حداقل دو بار در روز انجام دهید.

روش خانگی جهت درمان گرفتگی صدا

زردچوبه

زرد چوبه به دلیل داشتن خواص ضد باکتری و ضد عفونی کننده به از بین بردن عفونت باکتریایی و ویروسی در گلو کمک می کند به همین دلیل مقدار کمی پودر زردچوبه را به یک لیوان شیر گرم اضافه کنید و این محلول را دو بار در روز بنوشید.

  •  مبل و میز
  •  آرون گروپس

 زنجبیل

بهترین داروی گیاهی جهت رفع گرفتگی صدا، زنجبیل می باشد و همچنین از عفونت دستگاه تنفسی نیز جلوگیری می کند، به همین دلیل یک قاشق سوپ خوری زنجبیل خرد شده را داخل یک فنجان آب به مدت ده دقیقه بجوشانید سپس آن را از صافی عبور دهید و به آن عسل اضافه کنید این ترکیب را روزی سه بار مصرف کنید.

درمان طبیعی جهت گرفتگی صدا

درمان طبیعی گرفتگی با استفاده از دارچین

دارچین به دلیل داشتن خواص ضد التهابی و ضد باکتریایی به عنوان یک روش کاملا خانگی جهت رفع گرفتگی صدا محسوب می شود از این رو پودر دارچین را به مقداری آب اضافه کنید و آن را بجوشانید سپس کمی صبر کنید تا از گرمای محلول کم شود و آن را بنوشید البته می توانید به منظور بهتر شدن طعم و مزه محلول مقداری عسل نیز به آن اضافه کنید.

قرقره‌ کردن آب نمک

 نمک به پاک سازی مخاط دستگاه تنفسی و آب گرم نیز به تسکین التهاب گلو کمک می کند، همچنین نمک به دلیل داشتن خاصیت ضد عفونی کنندگی در جلوگیری از عفونت گلو نیز بسیار مناسب است  به همین دلیل یکی دیگر از روش های خانگی رفع گرفتگی صدا، قرقره ی آب نمک می باشد بنابراین ۱ قاشق چایخوری نمک را داخل یک لیوان آب گرم مخلوط کنید سپس این محلول را ۲ تا ۳ بار در روز قرقره کنید.

غرغره کردن آب نمک

بخور دادن

رایج ترین دلیل گرفتگی صدا خشکی گلو می باشد به همین دلیل استفاده از بخور به کاهش خشکی گلو کمک می کند بنابراین آب را داخل کتری و یا ظرف دیگری بجوشانید سپس چند قطره عرق اسطوخدوس، بابونه یا نعنا به آن اضافه کنید و سرتان را روی ظرف گرفته و با حوله ای بپوشانید سپس بخار را تنفس کنید به منظور داشتن نتیجه بهتر این روش را دو بار در روز انجام دهید.

مصرف لیمو ترش

لیمو به دلیل اینکه گلو را مرطوب نگه می دارد یکی دیگر از بهترین روش های درمان طبیعی گرفتگی صدا می باشد زیرا دارای ویتامین C می باشد که با عفونت مقابله می کند از این رو، ۱ قاشق سوپ خوری عسل و آب لیمو را درون یک فنجان آب ولرم مخلوط کنید و چند بار در روز از این محلول بنوشید همچنین می توانید آب نصف لیمو ترش را داخل نصف فنجان آب گرم رقیق کنید و این محلول را روزی ۲ بار قرقره کنید اگر تمایل داشته باشید می توانید مقدار کمی نمک نیز به آن اضافه کنید.

استفاده از لیمو ترش به درمان گرفتگی صدا کمک می کند

درمان خانگی گرفتگی صدا با سیر

سیر یکی دیگر از رایج ترین درمان خانگی جهت رفع گرفتگی صدا می باشد بنابراین، یک حبه سیر را به دو نیم تقسیم کنید و هر تکه آن را در یک طرف دهان قرار دهید و درحالی که به آرامی آن را می جوید آب سیر را بمکید، همچنین می توانید چند قطره روغن سیر را داخل یک چهارم فنجان آب گرم مخلوط کنید و این محلول را روزی دوبار قرقره کنید.

شیر و تخم مرغ

از مواد غذایی موثر جهت درمان طبیعی گرفتگی صدا، شیر و تخم مرغ می باشد از این رو شیر و تخم مرغ را در رژیم غذایی تان بگنجانید زیرا هر دوی آن به بدن کمک می کنند تا سیستم ایمنی بدن تقویت شود و به سرعت گرفتگی صدا بهبود یابد.

استفاده از تخم مرغ و شیر

نارون قرمز و بهبود گرفتگی صدا

نارون قرمز یکی دیگر از گیاهان شگفت انگیز جهت بهبود و رفع گرفتگی صدا به شمار می آید که غشای مخاطی را پوشش داده و در عرض چند روز گرفتگی صدا را از بین می برد بنابراین، ۲ قاشق سوپ خوری پودر نارون قرمز را در ۲ فنجان آب داغ بریزید و اجازه دهید به مدت پنج دقیقه دم بکشد و این چای را سه بار در روز بنوشید.

هشدار : مصرف نارون قرمز برای زنان باردار و شیرده توصیه نمی‌شود.

ترب کوهی

یکی دیگر ازراه های رفع گرفتگی صدا، ترب کوهی می باشد بنابراین یک قاشق غذا خوری سرکه، دو قاشق غذا خوری ترب کوهی رنده شده و یک سوم فنجان آب را با هم مخلوط کنید سپس اجازه دهید این مواد به مدت یک ساعت بمانند و حالا ترکیب را صاف کنید و دو سوم فنجان عسل به مایع به دست آمده اضافه کنید و هر ساعت یک بار یک قاشق غذا خوری از این محلول مصرف کنید تا زمانی که گرفتگی صدا رفع شود.

استفاده از ترب کوهی

رفع گرفتگی صدا با میخک

میخک جهت درمان گرفتگی صدا گزینه بسیار مناسبی می باشد و به دلیل داشتن خواص ضد التهابی و ضد عفونی کننده به از بین بردن عفونت کمک می کند از این رو چهار قطره روغن میخک را با یک قاشق چایخوری عسل مخلوط کنید و این ترکیب را سه بار در روز مصرف کنید تا به نتیجه دلخواه برسید.

تاثیر مصرف کشمش در رفع صدا گرفتگی

کشمش یکی دیگر از روش های درمان خانگی جهت گرفتگی صدا می باشد بنابراین، یک چهارم فنجان کشمش را در یک فنجان آب بجوشانید و مخلوط به دست آمده را ۳ الی ۴ بار در روز بنوشید.

امیدواریم توانسته باشیم شما را با راه های خانگی رفع گرفتگی صدا آشنا کنیم تا با استفاده از روش های گفته شده تغییر غیر طبیعی در صدایتان را درمان کنید اگر می خواهید اطلاعات بیشتری در این زمینه ها داشته باشید می توانید با مجله اینترنتی آرگا همراه شوید.

منبع : آرگا


مطالب مرتبط
مطالب داغ
همچنین ببینید
مشاهده دیدگاه های این مطلب
دیدگاه های مطلب
۰ دیدگاه برای این نوشته

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *