دسته ها
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳

درمان خانگی رفلاکس معده با راهکارهای طبیعی و خانگی

  • سحر بهرامی
  • ۱۹ آبان ۱۴۰۱
  • ۰

یکی از شایع ترین اختلالات گوارشی بیماری رفلاکس معده است که اغلب با ترش کردن معده اشتباه گرفته می شود، در این بیماری در معده خود احساس ناراحتی زیادی می کنید، ما در این مطلب قصد داریم راه های درمان خانگی رفلاکس معده را در اختیارتان قرار دهیم.

رفلاکس معده معمولا با نشانه هایی همراه است که برای فرد بسیار آزار دهنده می باشد که این نشانه ها بیشتر با سوزش سر معده و نواحی اطراف آن به خصوص در زمان هایی که دراز کشیده اید بیشتر می شود، شما می توانید برای کاهش درد و کنترل این بیماری از درمان خانگی رفلاکس معده کمک بگیرید.چگونگی اثر گذاری رفلاکس معده

بیماری رفلاکس معده زمانی اتفاق می افتد که اسید معده و ترکیبات صفراوی به مری باز می گردند، زمانی که این ترکیبات که حالت اسیدی به خود دارند وارد مری می شوند به دلیل اسیدی بودنش موجب باعث سوزش و التهاب مری می شود و در مواقع وخیم تر باعث به وجود آمدن زخم در مری می شود. با تکرار شدن این روند که معمولا دو بار در هفته رخ می دهد باعث نازک شدن دیواره های مری می شود.

رفلاکس معده می تواند با علائم دیگری هم همراه باشد مانند به وجود آمدن تلخی دهان، سرفه های خشک، گلودرد، حالت تهوع که در صورت اقدام نکردن به درمان رفلاکس معده می تواند به سرطان معده تبدیل شود.

علت اصلی این بیماری به طور کامل شناخته نشده است اما عواملی مانند چاقی زیاد، عوامل ژنتیکی، غذاهای حاوی اسید، اختلالات معده و مصرف برخی از از دارو های خاص در به وجود آمدن این بیماری دخیل هستند.

درمان خانگی رفلاکس معده

سرکه سیب

یکی از بهترین راه های  راه های درمان رفلاکس معده استفاده از سرکه سیب است که با کمک اسیدی که دارد به هضم شدن غذا کمک فراوانی می کند و باعث برقراری تعادل اسید معده می شود. برای استفاده از سرکه سیب باید یک قاشق از آن را در یک لیوان آب حل کنید سپس نیم ساعت قبل از هر وعده غذایی ان را مصرف کنید. برای نتیجه بخش بودن این روش خانگی را به مدت چند ماه ادامه دهید.

توصیه های مهم جهت درمان رفلاکس معده

  •  آرون گروپس
  •  مبل و میز

زیره

مصرف زیره باعث می شود تا معده تحریک شود که این تحریک کمک فراوانی به هضم غذا خواهد کرد. زیره باعث می شود مشکلات گوارشی و و تولید اسید های آن کاهش یابد. برای اینکه از زیره استفاده کنید باید به اندازه یک قاشق چای خوری آن در آب جوش بریزید تا دم بکشد سپس آن را در ۲ وعده صبح و ظهر بعد از خوردن غذا میل کنید.
چند راه حل درمان خانگی رفلاکس

جوش شیرین

یکی از طبیعی ترین آنتی اسید هایی است که در جهت درمان خانگی رفلاکس معده استفاده می شود. مصرف جوش شیرین می تواند سوزش معده را که ناشی از این بیماری است کاهش دهد. برای استفاده از جوش شیرین باید به اندازه نصف قاشق چای خوری جوش شیرین را در یک فنجان آب مخلوط کنید و سپس بنوشید.

نکته: این روش درمان در طولانی مدت انجام ندهید. کسانی که دارای فشار خون بالایی هستند هم نباید از این روش استفاده کنند.

هکه چیز درباره بیماریرفلاکس معده

جویدن آدامس

یکی از ساده ترین راه های درمان رفلاکس معده جویدن آدامس است، زمانی که ما شروع به جویدن آدامس می کنید این کار باعث می شود تا بزاق بیشتری را تولید کنیم که این خود باعث می شود تا اسید معده کمتر ترشح شود و از سوزش معده هم بکاهد. توجه داشتید باشید که از آدامسی که حاوی نعناع است استفاده نکنید چرا که باعث بالا رفتن اسید معده می شود.

توصیه مهم برای کنترل رفلاکس معده

ریشه شیرین بیان

یکی دیگر از موثر ترین روش های بهبود رفلاکس معده استفاده از ریشه شیرین بیان است، ریشه شیرین بیان برای معده بسیار مفید بوده و قابلیت این را دارد که از درد و التهابات معده کم کند همچنین مصرف آن باعث می شود تا لایه های مری و روده حفظ شود. برای استفاده از آن باید ریشه شیرین بیان را پودر کرده و به اندازه یک قاشق چای خوری از آن را در داخل آب ریخته و یک رب قبل از هر وعده آن را مصرف کنید. سعی کنید روزانه دوبار از آن استفاده کنید.

درمان خانگی رفلاکس معده با مواد طبیعی

آب آلوئه ورا

یکی از مهم ترین خواص آلوئه ورا قابلیت ضد التهاب بودن ان است که در جهت درمان التهابات مری و معده استفاده می شود، برای استفاده از این روش باید آب آلوئه ورا را نیم ساعت قبل از وعده غذایی استفاده کنیم. سعی کنید از این روش زیاد استفاده نکنید زیرا آب ملین به عنوان یک ملین کاربرد دارد.

درمان های خانگی و سنتی

رازیانه

رازیانه یکی از طبیعی ترین مواد و ضد اسپاسم معده جهت درمان خانگی رفلاکس معده شناخته می شود. برای استفاده از رازیانه باید بعد از صرف وعده غذایی به اندازه نصف چای خوری دانه های رازیانه را بجوید، شما می توانید از دمنوش رازیانه دوبار در روز هم استفاده کنید.

درمان خانگی رفلاکس معده

آبلیمو

یکی از سریع ترین راه های درمان خانگی رفلاکس معده استفاده از آبلیمو تازه همراه با آب گرم است. این نوشیدنی را باید صبح ها با معده خالی استفاده کرد. آب لیمو باعث تنظیم اسید معده می شود.

درمان های مفید خانگی

ریحان
استفاده منظم از برگ های ریحان همراه با غذا برای کسانی که دچار بیماری رفلاکس معده هستند می تواند بسیار سودمند باشد، پس باید سعی کنند آن را در برنامه غذایی خود جای دهند.
علائم رفلاکس معده

رفع رفلاکس معده با روشهای دیگر

شیر و عسل یک درمان خانگی عالی و مفید برای معده می باشد که روده ها را نیز نرم می کند، از این رو به افراد سالمند توصیه می شود برای هضم بهتر و سریعتر شیر در معده، آن را به همراه عسل میل کنند.

مصرف کاسنی و عسل نیز برای این منظور مفید است، می توانید ۲۰ گرم برگ و ریشه کاسنی را بعد از جوشاندن و صاف کردن با عسل مخلوط کنید و دو فنجان از آن را به صورت ناشتا در صبح نوش جان کنید.

مصرف روزانه ۳ فنجان چای گزنه با یک قاشق غذا خوری عسل نیز درمان موثری است.

همچنین مصرف عسل با آب گرم موجب بهبود درد معده می شود.

یک درمان خانگی توصیه شده دیگر برای رفلاکس معده, تهیه مخلوط پودر بالنگ با عسل می باشد که می تواند موثر باشد.

درمانهای خانگی رفلاکس معده

نکات مهم در جهت کاهش رفلاکس معده

  • برای کنترل کردن رفلاکس معده اگر دچار اضافه وزن هستید حتما سعی کنید وزن اضافه تان را از دست بدهید چرا که وزن بالا باعث فشار آوردن زیاد به معده خواهد شد.
  • بعد از مصرف هر وعده غذایی سعی کنید یک سیب میل کنید.
  • از خوردن غذاهای سنگین، پرچرب و پر ادویه خودداری کنید.
  • از خوردن ماست غافل نشوید، و آن را به عنوان یک درمان خانگی رفلاکس معده استفاده کنید.
  •  عواملی که باعث تشدید رفلاکس معده می شود را بشناسید و از آن ها دوری کنید.
  • سعی کنید وعده های کوچک و کم حجمی بخورید.
  • خوردن شام در دیر وقت باعث افزایش رفلاکس معده می شود.
  • بعد از خوردن هر وعده غذایی  به مدت ۲ ساعت از دراز کشیدم خودداری کنید.
  • از عواملی همچون نوشیدن الکل ، کشیدن سیگار، مصرف شکلات، و نوشیدنی های داری کربونات دار خود داری کنید.
  • از پوشیدن لباس های خیلی تنگ خود داری کنید.
  •  از خوردن غذاهای ترش و اسیدی خودداری کنید.
  • در زمان خواب سعی کنید بیشتر بر روی سمت چپ بدن بخوابید.
  • در بین خوردن غذا به هیچ عنوان آب ننوشید این کار باعث بدتر شدن وضعیت معده می شود.
  • از مصرف گوجه، پرتقال، قهوه، غذاهای پرادویه خودداری کنید.
  • زاویه بالای تختتان را تنظیم کنید. طوری که کمی حالت شیب به خود بگیرد.
  • از خوراکی هایی که باعث شل شدن دریچه معده می شود خودداری کنید.

بهبود خانگی رفلاکس معده

بهبود رفلاکس معده با تجویز دارو

در صورتی که متوجه شده اید که دچار رفلاکس معده هستید، بهتر است به پزشک مراجعه کنید تا برایتان دارو تجویز نماید، از انواع دارو های مهم برای بهبود این بیماری، داروی امپرازول و دارو های هم خانواده با آن همچون لانزوپرازول، رابپرازول و پانتوپرازول می توان نام برد، همچنین در صورت شدید نبودن بیماری معده تان، مصرف دارو های فاموتیدین و رانیتیدین نیز برای بهبود مشکلات معده موثر می باشد.

مصرف این داروها، اسید معده را کاهش می دهند و از باز شدن دریچه مری نیز جلوگیری می کنند، ضمن اینکه عناصر به کار رفته در ساختار این قرصها, عوارض زیادی برای بیمار ندارند و از این جهت نیز مناسب هستند.

دقت داشته باشید که استفاده از هر نوع قرص و دارویی باید حتما با مشورت پزشک صورت گیرد و با توجه به راهنمایی های پزشک می توانید به مصرف دارو بپردازید، بنابراین باید از مصرف خودسرانه هر نوع دارویی برای درمان بیماری های معده خودداری شود.

منبع : آرگا


مطالب مرتبط
مطالب داغ
همچنین ببینید
مشاهده دیدگاه های این مطلب
دیدگاه های مطلب
۰ دیدگاه برای این نوشته

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *