دسته ها
سه شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲

تغذیه قبل از بارداری و باید ها و نبایدهای غذایی که باعث سلامت مادر و جنین می شود

  • فاطمه میرزایی
  • ۴ مهر ۱۴۰۱
  • ۰

تغذیه قبل از بارداری علاوه بر اینکه بر دوران بارداری تاثیر گذار است، نقش زیادی در رشد و سلامت جنین خواهد داشت، ضمن اینکه از طریق تغذیه می توان جنسیت بچه را نیز تعیین کرد، بنابراین خواندن این مطلب می تواند به مادرانی که قصد باردار شدن را دارند و می خواهند فرزندی سالم و با هوش به دنیا آورند، کمک زیادی خواهد کرد، در ادامه همراه ما باشید.

تغذیه قبل از بارداری، یکی از نکات مهم در زمینه حاملگی است که والدین باید در نظر داشته باشند؛ توجه به عواملی از جمله وزن و آنچه در طول دوران حاملگی و حتی قبل از آن مصرف می کنید، نقش مهمی در سلامت مادر و جنین دارد، از این رو در ادامه این مطلب شما را با مبحث مهم تغذیه مفید و سالم قبل از دوران حاملگی و نکاتی در این زمینه آشنا می کنیم.

همه چیز درباره تغذیه قبل از بارداری

از آنجا که تغذیه قبل از بارداری در سلامت مادر و جنین تاثیر زیادی دارد، بنابراین خانم های باردار می توانند، با انجام یک آزمایش کامل قبل از بارداری، متوجه کمبود آهن و ویتامین های مورد نیاز بدنشان شده و در صدد جبران آنها بر آیند تا در طول بارداری مشکلی نداشته باشند و سلامتی مادر و جنین به خطر نیفتد. رژیم غذایی قبل از بارداری برای مادرانی که دارای اضافه وزن می باشند نیز از اهمیت زیادی برخوردار است، زیرا در زنان باردار دارای اضافه وزن، احتمال بیماری هایی از جمله دیابت بارداری و فشار خون بالا افزایش می یابد.

برنامه غذایی قبل از حاملگی

تغذیه مفید قبل از بارداری بخش مهمی از آماده شدن برای بارداری است، از این رو برای به دنیا آوردن نوزاد سالم و باهوش رعایت آن، توسط والدین یعنی هم پدر و هم مادر ضروری می باشد. توجه داشته باشید که برنامه غذایی قبل از بارداری باید چند ماه قبل از باردار شدن استفاده شود؛ مصرف خوراکی های مفیدی مانند گوشت، تخم مرغ و آب مرکبات (قبل از غذا)، پیش از بارداری برای تقویت قدرت بدن بسیار مفید و مقوی می باشد.

رژیم غذایی قبل از حاملگی

برای مادرانی که مشکل ضعف و ناراحتی معده دارند، لازم است که قبل از تصمیم برای بچه دار شدن، حتما این ناراحتی خود را بر طرف نمایند، در زیر به برخی از روش های مؤثر برای پیشگیری از مشکلات معده اشاره می کنیم.

  •  مبل و میز
  •  آرون گروپس

رعایت نکاتی مهم قبل از بارداری

برطرف نمودن مشکلات معده

  • به جای مصرف زیاد غذا در هر وعده غذایی، حجم غذا را کم کرده و تعداد وعده ها را افزایش دهید.
  • خوردن برخی خوراکی ها موجب نفخ می شود که بهتر است از خوردن آنها پرهیز شود.
  • از لباس های راحتی استفاده کنید.
  • خوردن غذا هایی که به آن حساسیت دارید را حذف نمایید.
  • از مصرف شیرین کننده های مصنوعی پرهیز کنید.
  • از مصرف سس سالاد، بستنی و موادی از این قبیل که موجب از بین رفتن میکروب های روده می شوند، خودداری کنید.
  • از غذاهایی مانند غلات سبوس دار، غذا های تخمیری، مصرف آب به مقدار لازم و نیز غذاهای فیبر دار که برای سیستم گوارشی بسیار مفید می باشند، استفاده شود.

حذف فست فود و خوراکی های مضر قبل از بارداری

  • اغلب فست فود ها و خوراکی های آماده، غذا های مناسبی برای باردار شدن نیستند، بنابراین مادرانی که علاقه زیادی به خوردن غذا های فست فود و شیرینی ها دارند، باید از خوردن آنها پرهیز نمایند.
  • خوردن غذا هایی مثل شاه ماهی و اره ماهی که حاوی مقدار زیادی جیوه هستند، باید پرهیز شود، زیرا این ماده سمی برای جنین بسیار مضر می باشد.
  • مصرف چای و نوشیدنی های کافئین دار را به حداقل برسانید، زیرا کافئین جریان انتقال دادن خون به رحم را کند خواهد کرد.

برنامه غذایی مفید قبل از بارداری

مصرف سبزیجات قبل از بارداری

سبزیجات یکی از مواد غذایی ارزشمندی است که در تغذیه قبل از حاملگی به خوردن آن تاکید می شود، بنابراین اگر پروتئین استفاده شده در برنامه غذایی شما زیاد می باشد، می توانید از سبزیجاتی مانند گل گلم، اسفناج، لوبیا، مارچوبه و کرفس که مقدار پتاسیم کمتری دارند، استفاده کنید. همچنین سعی کنید بیشتر از پروتئین گیاهی به جای پروتئین حیوانی مصرف کنید، پروتئین های موجود در انواع سبزی ها، حبوبات و آجیل قدرت باروری را افزایش خواهند داد، از این رو افرادی که پروتئین حیوانی مصرف می کنند حدود ۳۸ تا ۴۰ درصد آنها مشکل نا باروری و نازایی دارند.

تغذیه قبل از بارداری

مصرف اسید های چرب و امگا ۳ قبل از بارداری

امگا۳ نقش ضروری و مهمی در بدن ایفا می کند، زیرا امگا ۳ در تنظیم فشار خون، عملکرد کلیه ها، لخته شدن خون، انتقال عصبی، پاسخ های آلرژیک، دستگاه گوارش و … نقش زیادی بر عهده دارد، بنابراین خانم های باردار باید نسبت به تامین مقدار امگا۳ مورد نیاز بدنشان توجه زیادی داشته باشند.

مصرف آهن قبل از بارداری

مادران، قبل از بارداری باید به منظور چک کردن مقدار آهن بدنشان از طریق آزمایش خون، به نزد پزشک مراجعه نمایند و در صورت کمبود آهن و کم خونی نسبت به رفع این مشکل اقدام کنند؛ آهن یک ماده مهم و ضروری برای بدن می باشد که از مشکل کم خونی جلوگیری می کند. ضمن اینکه کمبود آهن باعث نا منظم شدن چرخه تخمک گذاری شده و نیز با ضعیف کردن تخمک ها، احتمال بارداری را کاهش می دهد. ماده مغذی آهن در مواد غذایی مانند عدس، کدو تنبل، اسفناج، لوبیا سبز، جعفری، جگر، حبوبات، قلوه، گوشت قرمز، سبزی، سبزیجات با برگ سبز تیره، برگ زردآلو و دانه های روغنی به مقدار زیادی وجود دارد. استفاده از مکمل ها نیز برای کمبود آهن بدن مؤثر است، ولی مصرف آن حتما باید با توصیه پزشک صورت گیرد و در هنگام استفاده باید مقدار زیادی آب بنوشید، زیرا خوردن این مکمل ها منجر به بروز یبوست می شود.

برنامه غذایی قبل از بارداری

خوردن روی قبل از بارداری

یکی دیگر از مواد غذایی مهم در تغذیه قبل از بارداری برای زن و مرد، ماده معدنی روی می باشد، زیرا به عقیده متخصصین، کمبود روی در بدن مادر، تاثیر منفی بر روی جنین در داخل رحم وی و حتی دو سال بعد از تولد نوزاد خواهد داشت، ضمن اینکه کمبود این ماده قدرت یادگیری و درک را کاهش داده و همچنین منجر به بروز بیماری های مختلفی در نوزاد می شود.

کمبود روی مانع تقسیم سلولی مناسب در بدن خانم ها شده و این مساله موجب کاهش شدید هورمون های استروژن و پروژسترون خواهد شد، بنابراین در سیستم تناسلی مشکلاتی ایجاد شده و در نهایت منجر به سقط جنین به صورت ناگهانی می شود.

تغذیه قبل از حاملگی

توجه داشته باشید که کمبود روی و کاهش آن در بدن مردان نیز موجب کاهش اسپرم و در نتیجه کاهش ترشح تستوسترون خواهد شد؛ بنابراین احتمال لقاح و باروری کاهش پیدا خواهد کرد.

روی موجود در غذاها در هنگام گرما دیدن و بعد از پخته شدن، به طور کامل از بین می رود، بنابراین غذا های دارای روی را در حد امکان به صورت خام مصرف کنید. در اینجا می توانید با لیستی از غذاهای حاوی روی آشنا شوید :

گوشت گاو، جگر گوساله، دانه کنجد، بوقلمون، میگو، زرده تخم مرغ، نان گندم، حبوبات، غلات غنی شده، شکلات تلخ، شیر و لبنیات، خرچنگ دریایی، صدف خوراکی

مصرف مواد غذایی حاوی سلینیوم قبل از بارداری

مصرف سلینیوم نیز در تغذیه قبل از بارداری برای مردان از اهمیت زیادی بر خوردار است؛ کمبود سلینیوم باعث کاهش اسپرم و نیز شکنندگی آنها می شود. از آنجا که مقدار زیادی از مایع منی از سلینیوم تشکیل شده، بنابراین باید مصرف مواد غذایی حاوی سلینیوم قبل از اقدام برای بارداری در رژیم غذایی مردان مورد توجه قرار گیرد، ضمن اینکه وجود این ماده، تحریک بیشتر اسپرم و شانس حاملگی را افزایش خواهد داد، سلینیوم در مواد غذایی مانند گردو به خصوص از نوع برزیلی، جو دوسر، ماهی (شاه ماهی، تن ماهی، ماهی کولی)، پنیر، سبوس گندم، قارچ، جوانه گندم، سالمون، خاویار، میگو، مرغ، تخم مرغ، تخم آفتاب گردان به مقدار فروانی یافت می شود.

نکته ۱ : از مصرف همزمان سیلینیوم با ویتامین C خودداری شود و نیز خوردن بیش از حد این ماده منجر به مسمومیت می شود.

نکته ۲ : میزان مصرف مناسب سلینیوم برای مردان در روز، به مقدار ۱۰۰ الی ۲۰۰ میکرو گرم می باشد.

نکته ۳ : مصرف سیلینیوم تعداد اسپرم ها را تا دو برابر افزایش خواهد داد، از این رو باید آن را در برنامه غذایی قبل از بارداری قرار داد.

نقش تغذیه قبل از حاملگی در پسر دار شدن

تغذیه قبل از بارداری ، نقش مهمی در تعیین جنسیت بچه می تواند داشته باشد، مادرانی که تمایل دارند فرزند آنها پسر باشد، باید تا حداقل ۲ ماه قبل از بارداری به تغذیه قبل از بارداری خود اهمیت دهند؛ برای پسر دار شدن باید مقدار کالری بیشتری مصرف شود، زیرا مقدار کم کالری احتمال دختر شدن بچه را افزایش خواهد داد. بنابراین با مصرف غذا های پر انرژی، پر کالری و نیز مصرف مقدار زیادی غذا های حاوی سدیم و پتاسیم شانس پسر دار شدن خود را افزایش دهید، توجه داشته باشید که در رژیم غذایی تان از مقدار کلسیم کمتری استفاده کنید، میوه هایی مثل گلابی، موز، زردآلو، سیب، گیلاس، خیار، آلو، گوجه سبز، توت فرنگی، خربزه، انجیر حاوی مقدار زیادی پتاسیم و سدیم هستند. همچنین مصرف برخی غذا های نمک دار یک هفته قبل از آمیزش و نزدیکی تاثیر زیادی در پسر دار شدن خواهد داشت. به طور کلی مصرف مواد غذایی مانند نان، گوشت، سبزی، میوه، چای، قهوه و آب معدنی بدون گاز مانعی ندارد ولی از خوردن شیر، پنیر و کیک خودداری کنید.

تغذیه قبل از بارداری

تغذیه قبل از حاملگی برای دختر دار شدن

تخم مرغ که دارای مقدار زیادی کلسیم و منیزیم می باشد، یک ماده غذایی مفید برای دختر دار شدن است، در اینجا یک برنامه غذایی برای دختر دار شدن معرفی می کنیم که حداقل  شش ماه قبل از نزدیکی باید آن را رعایت نمایید.

شیر، تخم مرغ، آب معدنی گاز دار، پنیر بدون نمک از جمله مواد غذایی هستند که برای دختر دار شدن می توانید مصرف نمایید، توجه داشته باشید که از مصرف غذا های نمک دار که حاوی پتاسیم است، پرهیز شود، خوردن غذا هایی مانند سبزی، چای، قهوه، نان، گوشت، میوه و شکلات مانعی ندارد.

برای دختر دار شدن همچنین در روزهایی مقاربت و نزدیکی صورت گیرد که خون زن، خاصیت اسیدی داشته باشد، برای اسیدی شدن خون در رژیم غذایی قبل از بارداری، گوشت، حبوبات و سرکه را مصرف کنید.

تغذیه قبل از بارداری

برای دختر دار شدن، مردان باید از غذا هایی استفاده نمایند که خاصیت سردی داشته باشد تا خون آنها خاصیت قلیایی پیدا کند. به طور کلی برای دختر دار شدن باید مصرف غذا های حاوی کلسیم، منیزیم را افزایش داد و مصرف پتاسیم را کم کرد.

تغذیه پیش از حاملگی برای تقویت تخمدان

سالم و قوی بودن تخمدان احتمال بارداری را افزایش خواهد داد؛ هر چقدر جسم زن سالم تر باشد، احتمال تخمک گذاری بیشتر است، ضمن اینکه سلامت روحی و روانی نیز تاثیر مستقیم بر روی سلامت رحم و تخمک گذاری خواهد داشت؛ گندم، عسل، حبوبات، نخود، سیب زمینی، موز و انبه، مرغ، تخم مرغ و تخم بلدرچین، آجیل، ماهی و سبزیجات از جمله مواد غذایی مفیدی هستند که برای دستگاه تولید مثل و تقویت تخمدان ها مفید می باشند.

تقویت تخمدان با داروهای گیاهی

برای تقویت تخمدان می توان از دارو های گیاهی نیز استفاده کرد؛ مثلا جوشانده انجیر برای تخمک گذاری موثر است و این جوشانده را می توانید به راحتی تهیه کنید، در زیر با چند جوشانده مفید در این زمینه آشنا می شوید :

جوشانده انجیر و هویج : توجه داشته باشید که افراد دارای پرولاکتین بالا نباید از این جوشانده مصرف کنند.

تغذیه پیش از حاملگی

برگ تمشک قرمز : به منظور افزایش قدرت باروری و تخمک گذاری موثر بوده و به همراه نخود فرنگی تاثیر بیشتری خواهد داشت.

برخی گیاهان مفید برای درمان تخمک شامل شیرین بیان (به همراه گل صد تومانی اثر بخشی بیشتری دارد)، عصاره نخل اره ای و گیاه پنج انگشت هستند.

برنامه غذایی ایده آل قبل از حاملگی

با داشتن یک برنامه غذایی مناسب و ایده آل پیش از دوران حاملگی می توانید همه ویتامین های مورد نیاز بدن خود را تامین نمایید.

برنامه غذایی روزانه

  • ۵ عدد میوه و سبزیجات متنوع شامل؛ مرکبات (به دلیل دارا بودن ویتامین c)، هویج (به دلیل بتاکاروتن موجود در آن)، اسفناج (به دلیل وجود ویتامین b9)
  • سه تا چهار واحد مواد لبنی ( به دلیل دارا بودن ویتامین های B2، B9 و B12
  • به مقدار یک مشت حبوبات و مغزهای بادام، فندق و پسته
  •  دو قاشق سوپ خوری روغن بادام یا روغن کلزا ( به دلیل وجود ویتامین های E و امگا۳)
  • یک برش گوشت قرمز یا ماهی و یا دو عدد تخم مرغ (به دلیل وجود ویتامین B6 و زینک)

رژیم غذایی قبل از بارداری

برنامه غذایی هفتگی

  • مصرف ۲ عدد ماهی چرب مثل سالمون و ساردین که حاوی امگا۳، ویتامین b6 و سلنیوم می باشد.
  • مصرف یک الی دو بار حبوبات در هفته شامل نخود، لوبیا سفید و عدس که غنی از ویتامین b6 و زینک می باشد.

به طور کلی همانقدر که تغذیه مادر نوزاد در دوران حاملگی اهمیت دارد، پیش از بارداری نیز بسیار مهم است، از این رو باید برای داشتن رژیم غذایی پیش از بارداری به بهترین متخصصان زنان و زایمان مراجعه کرد تا بعد از بررسی آزمایش ها، یک تغذیه مناسب را برای مادر تجویز نماید.

منبع : آرگا


مطالب مرتبط
مطالب داغ
همچنین ببینید
مشاهده دیدگاه های این مطلب
دیدگاه های مطلب
۰ دیدگاه برای این نوشته

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *