دسته ها
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳

رژیم غذایی قبل از بارداری و نکات تغذیه ای مفید قبل از اقدام به بارداری

  • مهلا بستگان
  • ۲۶ تیر ۱۴۰۰
  • ۰

شما قبل از اقدام به بارداری از سه ماه تا یک سال پیش از اقدام به این عمل مهم در زندگیتان باید رژیم غذایی قبل از بارداری را رعایت کنید. زیرا غذایی که شما می خورد در تمام سلول ها، خون و هورمن هایتان تاثیر می گذارد و این مسئله بسیار مهم است.

شما پیش از تصمیم به باردار شدن باید وزنتان را ایده آل کنید و مصرف سیگار و الکل را کنار بگذارید. هر بانویی پیش از بارداری باید رژیم غذایی پیش از بارداری را رعایت کند و بعد اقدام به بارداری نماید.

آشنایی با رژیم غذایی قبل از بارداری:

تغذیه قبل از بارداری همانند تغذیه در دوران بارداری دارای اهمیت فراوانی است.در رژیم غذایی قبل از دوران بارداری باید بدایند که کربوهیدرات ها هم برای بدن مفید هستند و جز مواد غذایی اصلی محسوب می شوند و هم نمی شود به اندازه دلخواه از آنها استفاده کرد. برنج، نان گندم و ماکارانی تاثیر مستقیم بر روی باروری و یا ناباروری شما ندارد اما اضافه وزن می تواند باعث کاهش باروری در شما بشود.

هر آنچه لازم است از غذاهای قبل از بارداری بدانید
اگر مبتلا به نشانگان تخمدان پر از کیست هستید باید درمان شوید.  این بیماری از جمله دلایل اصلی ناباروری زنان محسوب می شود. نشانگان تخمدان پر از کیست عدم تعادل هورمونی را به دنبال دارد که وقتی سطح انسولین در خون بالا برود رو به وخامت نیز می رود. از علل افزایش انسولین در خون مصرف زیاد کربوهیدرات ها می باشد. وقتی بانوانی که دچار تخمدان پلی کیستیک هستند کربوهیدرات زیاد می خورند انسولین به خون ترشح شده و روی تخمدان ها اثر کرده و تخمک گذاری نامنظم را سبب می شود.

لیست غذاهای قبل از بارداری

بعضی مواد همانند آنتی اکسیدانها، آهن و ویتامین های خانواده B گزینه های مناسبی در رژیم غذایی پیش از بارداری به حساب می آیند. برای شروع صبحانه یک کاسه غلات را به همراه شیر و یا سایر لبنیات را به لیست غذاییتان اضافه کنید.

برنامه غذایی پیش از بارداری

  •  آرون گروپس

از یک تکه نان گندم و یا ماکارانی برای شام میل نمایید. ماهی نیز به اندازه نیاز مصرف نمایید. از اسفناج، دانه های گیاهی روغنی همانند دانه آفتابگردان و بذر کتان که حاوی امگا۳ هستند نیز استفاده کنید. از گوشت قرمز به اندازه کافی بخورید. از مولتی ویتامین های طبیعی نیز میل نمایید.

لیست غذاهایی که قبل از باردار شدن باید بخورید

میوه ها و سبزیجات از دیگر مواد غذایی مهمی هستند که شما باید از آنها بخورید. این مواد نه تنها دارای ویتامین و مواد معدنی های با ارزش غذایی بالا هستند بلکه سرشار از آنتی اکسیدان و فیتوکمیکال های مفید می باشند. این مواد از آسیب هایی که محیط به اسپرم، تخمک و دستگاه تناسلی وارد می کند، جلوگیری می نماید. از میوه ها و سبزیجات برگ سبز و رنگی مانند فلفل زرد و قرمز، انواع کلم بخورید.

برنامه غذاهایی که قبل از بارداری باید مورد مصرف قرار داد

غذا های مضر  در برنامه غذایی پیش از حاملگی

قبل از اقدام به بارداری باید از مصرف برخی غذا ها اجتناب کرد زیرا مصرف آنها می تواند برای سلامت جنین مضر باشد، در زیر با این غذا ها آشنا می شوید :

آرد سفید موجود در کیک ها، کلوچه ها، شیرینی و …

قند تصفیه شده

چربی های اشباع شده؛ زیرا می تواند موجب افزایش تهوع و استفراغ در بارداری شود.

کافئین؛ بنابراین مصرف چای و قهوه باید محدود شود (کمتر از ۳۰۰ گرم)، زیرا جذب آهن و کلسیم را مختل می کند.

رژیم غذایی پیش از بارداری

مصرف جیوه؛ برخی از انواع ماهی ها دارای مقادیری جیوه هستند، بنابراین مصرف ماهی در بارداری نباید بیشتر از دوبار در هفته باشد و ترجیحا قزل آلا، ماهی آزاد و کنسرو ماهی استفاده شود، باید از مصرف کوسه ماهی، نیزه ماهی، تاج ماهی و شاه ماهی خودداری شود.

از غذا های فرآوری شده همچون کالباس، سوسیس، هات داگ و بوقلمون فرآوری شده اجتناب شود و اگر از این غذا ها را مصرف می کنید، باید آنها را به اندازه ای گرم کنید که بخار از آن بلند شود.

از خوردن گوشت های دودی و خام نیز به طور کلی پرهیز شود.

ضمن اینکه نباید وعده های غذایی اصلی را حذف کنید، زیرا بدن مادر باردار به همه گروه های غذایی در طول یک روز نیازمند می باشد و حذف یکی از وعده های اصلی می تواند برای سلامت مادر و جنین مضر باشد.

غذا های ممنوع برای پیش از بارداری

از مصرف برخی غذا ها و نوشیدنی ها باید قبل از بارداری اجتناب کرد، در زیر با این غذا های ممنوعه آشنا می شوید :

  • مشروبات الکلی
  • کشیدن سیگار یا قرار گرفتن در معرض دود آن
  • مصرف زیاد کافئین (نباید بیشتر ا زسه فنجان قهوه در روز مصرف شود)
  • شیرین کننده های مصنوعی
  • برخی مکمل های گیاهی
  • دارو های ترکیبی
  • محصولات گیاهی ناشناخته که بسیاری از آنها حتی موجب کاهش قدرت باروری می شوند.

رژیم قبل از بارداری

توجه داشته باشید که علاوه بر خودتان سلامت همسرتان نیز بر روی سلامت جنین تاثیر گذار است. و هرچه سن بارداری بالاتر برود خطرات آن نیز بیشتر می شود و احتمال مشکلات کروموزومی و سقط جنین افزایش می یابد.

منبع : آرگا

مطالب مرتبط
مطالب داغ
همچنین ببینید
مشاهده دیدگاه های این مطلب
دیدگاه های مطلب
۰ دیدگاه برای این نوشته

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *