دسته ها
سه شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲

طرز تهیه ترشی زو (ترشی بیلهر) و نکات طلایی برای درست کردن این ترشی متفاوت

  • مهتاب علی پناه
  • ۶ تیر ۱۴۰۰
  • ۰

ترشی زو یکی از انواع ترشی های خوشمزه می باشد، طرز تهیه ترشی زو بسیار ساده می باشد فقط باید طبق مراحل گفته پیش بروید تا یک ترشی بسیار خوشمزه تهیه کنید.

 زو نام یک گیاه گوهی می باشد که نسبت به بقیه گیاهان کوهی فوق العاده گران قیمت می باشد شباهت زیادی به کنگر دارد با این تفاوت که تیغه های تیزی ندارد این گیاه در فصل بهار به بازار می آید که در تهیه ترشی از آن استفاده می شود که بسیار خوشمزه می باشد، در ادامه مطلب طرز تهیه ترشی زو را به شما عزیزان آموزش خواهیم داد، بنابراین اگر تمایل به تهیه این ترشی در منزل دارید پیشنهاد می کنیم تا پایان مطلب همراه ما باشید.

روش تهیه ترشی زو

ترشی زو برخلاف ترشی های محبوبی نظیر ترشی هویج، ترشی لیته و ترشی نازخاتون در مناطق خاصی از ایران تهیه می شود. اما طعم متفاوت آن، این ترشی را محبوب کرده است.

مواد لازم :

  1. زو : دو کیلو
  2. سرکه : به مقدار لازم
  3. نمک : به مقدار لازم

ترشی بسیار خوشمزه زو

طرز تهیه ترشی زو با طعم عالی :

در ابتدا برای درست کردن ترشی زو سر و ته زو ها را به گونه ای پاک کنید که آسیبی به زو نرسد زیرا، این گیاه از دل خاک بیرون می آید و ممکن است لایه های آن دارای گل و خاک زیاد باشد و بعد از پاک کردن آن ها را به مدت چند دقیقه درون آب قرار دهید تا کاملا تمیز شوند.

این کار نیاز به مهارت خاصی دارد تا لایه ها از هم باز نشوند سپس آن را آبکشی کرده و داخل یک سبد قرار دهید تا آب اضافی آن خارج شود و آن ها را داخل یک قابلمه ای تمیز بچینید به خاطر اینکه لایه ها از هم باز نشوند می توانید با استفاده نخ آن را ببندید.

در این مرحله از طرز تهیه ترشی زو بعد از اینکه زو ها را داخل ظرف چیدید روی آن را مقداری سرکه بریزید و زیر شعله را روشن کنید و اجازه دهید تا مقداری زو ها پخته شوند و زهر آن نیز کاملا کشید شود.

بعد از اینکه مقداری پخته شد نه خیلی خام و نه خیلی پخته مثل کنگری که داخل خورشت می اندازید سپس زیر گاز را خاموش کنید و زوها را خیلی آرام از درون قابلمه بیرون آورید و داخل ظرف دیگری قرار دهید و مقداری سرکه و نمک مخلوط کنید سپس روی آن بریزید.

  •  مبل و میز
  •  آرون گروپس

بعد از چند ساعت که زو ها مزده دار شدند البته طی این فاصله درب ظرف را رویش قراردهید تا عطر زو از بین نرود و اگر نیاز به نمک داشت به آن اضافه کنید سپس زو ها را به صورت آرام درون ظرفی که می خواهید ترشی در آن بریزید قرار دهید و مقداری سرکه که روی آن ها را بپوشاند بریزید، سپس در جای خنک نگه داری کنید و بعد از یکی دو روز به آن سر بزنید شاید به سرکه دوباره نیاز داشته باشد.

روش تهیه ترشی زو

آموزش تهیه ترشی زو به روشی ساده

ترشی زو را علاوه بر روش بالا با روشی دیگری نیز که بسیار ساده و راحت است می توانید تهیه کنید که در ادامه مطلب طرز تهیه آن را به شما عزیزان آموزش خواهیم داد تا بتوانید به راحتی آن را تهیه کنید و در کنار غذاها نوش جان کنید.

مواد لازم :

  • سرکه
  • زو
  • سرکه
  • نمک و زردچوبه

آموزش تهیه ترشی زو

نحوه تهیه :

در روش تهیه این ترشی بسیار خوشمزه و پرطرفدار ابتدا سر و ته زو ها را برش داده سپس آن ها را بشویید و در دسته های چند تایی با نخ بسته و بعد آن ها را داخل سرکه یا آب بجوشانید.

حالا پس از جوشیدن آن را داخل صافی ریخته و نخ ها را باز کرده و پس از گرفته شدن آب آن ها سپس همراه با زردچوبه و نمک داخل سرکه بریزید، نوش جان.

دستور تهیه ترشی زو

نکات تکمیلی در مورد ترشی زو:

۱. زو گیاهی می باشد که طبع گرمی دارد و از خواص آن می توان به شستشوی کامل مثانه اشاره کرد.

۲. در زمان آماده کردن ترشی زو بهتر است آن را در خارج از آشپزخانه قرار دهید زیرا بوی نامطبوعی از آن به مشام می‌رسد که بعد از به سرکه انداختن آن این بوی نامطبوع به عطری دل‌انگیز تبدیل می‌شود.

فواید ترشی زو بر سلامت بدن

ترشی زو خواص بسیار زیادی دارد که نام دیگر آن ترشی بیلهر است که در کنار غذا می توانید آن را نوش جان کنید، این گیاه مانند کنگر است با این تفاوت که تیغه ندارد و به عنوان گیاه خودروی بهاری محسوب می شود و فواید بسیار زیادی دارد که عبارتند از :

  • کمک به رفع تنگی نفس
  •  درمان سرماخوردگی
  • رفع گواتر

نکته : جوشانده این گیاه کمک زیادی به رفع بیماری سل و ریه می کند.

امیدواریم از آشپزی این بخش نهایت بهره را بده باشید و به خوبی با دستور تهیه ترشی زود آشنا شده باشید تا بتوانید به راحتی آن را تهیه و نوش جان کنید، در پایان به شما عزیزان پیشنهاد می کنیم جهت دستور تهیه انواع ترشی می توانید بر روی لینک کلیک نمایید.

منبع : آرگا


مطالب مرتبط
مطالب داغ
همچنین ببینید
مشاهده دیدگاه های این مطلب
دیدگاه های مطلب
۰ دیدگاه برای این نوشته

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *