دسته ها
پنج شنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳

انرژی زمین گرمایی چیست و چه کاربردهایی دارد؟

  • سمیه نیک فرجام
  • ۲۶ اردیبهشت ۱۳۹۸
  • ۰

انرژی زمین گرمایی یک انرژی حرارتی است که در پوسته زمین و در قسمت های جامد آن وجود دارد این نوع از انرژی دارای کارایی های فراوانی است و در جریان های الکتریسیته بسیار کاربرد دارد.

اکتشافات و تحقیقات بسیار مهمی که بر روی انرژی های زمینی صورت گرفته است نشان می دهد که از این انرژی های شگفت انگیز موجود در زمین می توان استفاده های فراوانی کرد از جمله کاربردهای این انرژی در زمینه تولید جریان های الکتریسیته است. انرژی زمین گرمایی، موجب تولید انرژی الکتریکی می شود و در فناوری های مختلفی از آن استفاده می شود. از جمله این فناوری های کاربردی می توان به تولید برق، تولید بخار خشک، تبدیل بخار سیار و همچنین نیروگاه های چرخه دوگانه اشاره کرد. انرژی گرمایی زمین

آشنایی با انرژی زمین گرمایی:

این انرژی دارای کاربردها و فراورده های بسیاری مهمی است و از قابلیت های استثنایی و ویژه برخوردار است. یکی از مهم ترین قابلیت هایی که می توان در این انرژی پیدا کرد بهره برداری بدون وقفه از این انرژی است که موجب می شود تا در تمام فصول و زمان ها بدون داشتن هیچ گونه محدودیتی از این انرژی بهره برداری انجام شود.

منابع انرژی زمین گرمایی

این نوع از انرژی به صرفه تر است و هزینه بهره برداری از آن کمتر از سایر انرژی ها است به عنوان مثال در مقایسه این انرژی با انرژی فسیلی می توان گفت که دارای هزینه های کمتری است و به همین دلیل اخیرا توجه عمده ای به استفاده از این انرژی شده است.

اما انرژی زمین گرمایی در چه عمق از سطح زمین قرار گرفته است؟ در فاصله ۶۴۰۰ کیلومتری از سطح زمین انرژی با ۴۰۰۰ درجه سانتی گراد حرارت واقع شده است که می توان از آن به عنوان منبع حرارتی یاد کرد. این انرژی در کشور ایران و در نواحی شمال و شمال غرب آن وجود دارد.

فواید انرژی های زمین گرمایی

در سال ۱۳۵۴ این انرژی طی تحقیقاتی در زمین به کشف رسیده است که کوه ها سبلان، خوی، مشگین، ماکو، دماوند و سهند از جمله این منابع انرژی هستند. در جهان نیز در بخش های مختلفی می توان این انرژی را کشف کرد که از آن بهره برداری های مختلفی انجام می شود.

  •  آرون گروپس

منبع : آرگا

مطالب مرتبط
مطالب داغ
همچنین ببینید
مشاهده دیدگاه های این مطلب
دیدگاه های مطلب
۰ دیدگاه برای این نوشته

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *