دسته ها
پنج شنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳

دستور پخت مربای گل محمدی خوش طعم و خوش رنگ

  • ندا خوشرو
  • ۲۵ مرداد ۱۳۹۹
  • ۰

مربای گل محمدی یکی از انواع مرباهای خوشمزه و خوش عطر ایرانی است که باید در هنگام طبخ آن دقت زیادی داشته باشید. در این بخش از آشپزی طرز تهیه مربای گل محمدی را به صورت مرحله به مرحله مشاهده خواهید کرد.

مربا گل محمدی یکی از انواع مربا های محلی و اصیل منطقه آذربایجان است این مربا را می توانید در فصل گل محمدی در منزل به راحتی تهیه کنید ما در این مطلب روش ساخت مربای گل محمدی را به شما عزیزان آموزش خواهیم داد تا پایان مطلب همراه ما باشید.

طرز تهیه مربای گل محمدی

در طرز تهیه مربای گل محمدی از گل های تازه استفاده کنید و گل ها را به خوبی تمیز کنید. اگر می خواهید رنگ مربا شفاف شود در طبخ این مربای خوشمزه و خوش طعم به جای شکر از قند استفاده کنید.

مربای گل محمدی خوشمزه

مواد لازم

  • شکر : ۲ کیلو
  • گل محمدی : ۱ کیلو
  • جوهر لیمو : یک قاشق چایخوری
  • گلاب : ۳ قاشق غذاخوری
  • رنگ قرمز خوراکی : ۳ قطر
  • آب : به میزان لازم

روش پخت مربا

مربای گل محمدی خوش عطر

ابتدا گل های محمدی را به خوبی پاک و تمیز کنید برای پاک کردن گل محمدی گلبرگ ها را از کاسبرگ جدا کنید و اگر در درون گل حشره هایی وجود دارد آن ها را از درون گل خارج کنید. توجه داشته باشید که دانه های ریزی که در درون پرچم های گل قرار دارد را باید از گلبرگ ها جدا کنید.

گل محمدی
در مرحله اول ابتدا شکر و آب را در درون قابلمه ای مناسب بریزید و قابلمه را بر روی شعله گاز قرار دهید تا آب به دمای جوش برسد سپس جوهر لیمو و گلاب را به مخلوط شکر و آب اضافه کنید و اجازه دهید که شربت مربا بجوشد تا کمی غلیظ شود بعد از غلیظ شدن شربت مربا گل های محمدی را به قابلمه اضافه می کنیم سپس بر روی درب قابلمه یک دمکنی قرار می دهیم و شعله گاز را کم می کنیم تا مربا با حرارت ملایم به مدت ۳۰ دقیقه پخته شود. در ۱۰ دقیقه آخر پت مربا رنگ خوراکی را به قابلمه اضافه کنید.

روش تهیه مربای گل محمدی در منزل
بعد از این که مربا به غلظت مناسب رسید قابلمه را به همراه دمکنی از شب تا صبح در گوشه ای قرار دهید و به مدت چند بار مربا را هم بزنید تا گل و شربت مربا به خوبی جذب هم شوند. بعد از مدت زمان ذکر شده مربا گل محمدی را در درون ظرف های شیشه ای درب دار بریزید و در درون یخچال نگهداری کنید.

  •  آرون گروپس
  •  مبل و میز

طرز تهیه مربای گل محمدی

آموزش تهیه مربای گل محمدی خشک

مربای گل محمدی را می توانید به روش های مختلفی تهیه کنید و همانطور که در بالا به شما عزیزان نحوه تهیه مربا گل محمدی تازه را آموزش دادیم در ادامه مطلب شما را با دستور تهیه مربای گل محمدی خشک آشنا خواهیم کرد.

مواد لازم :

  • گل محمدی خشک : یک و نیم پیمانه
  • شکر : سه پیمانه
  • جوهر لیمو : نصف قاشق چای خوری
  • آب : سه پیمانه
  • رنگ قرمز مجاز خوراکی : در صورت تمایل چند قطره

روش تهیه مربای گل محمدی خشک

نحوه تهیه :

در روش تهیه مربای گل محمدی خشک ابتدا دو لیوان آب و شکر را بر روی حرارت قرار دهید سپس جوهر لیمو را در دو قاشق سوپ خوری آب حل کرده و به قابلمه بیفزایید و اجازه دهید بجوشد تا قوام پیدا کند.

حال گل محمدی های خشک شده را داخل تابه ریخته و بر روی حرارت خیلی کم به مدت پنج دقیقه آن ها را تفت دهید سپس داخل ظرف دیگری ریخته و اجازه دهید سرد شود.

بعد از سرد با کمک دست آن را خرد کنید تا گلبرگ ها ریزتر شوند سپس یک لیوان از آب باقی مانده را بجوشانید و بر روی گل ها بریزید و درب ظرف را به مدت چهل و پنج دقیقه بگذارید.

در این مرحله از نحوه تهیه مربا کل محمدی خشک بعد از اینکه شربت به غلظت مورد نظرتان رسید گل های خیس خورده را داخل شربت ریخته و به آن چند قطره رنگ خوراکی قرمز اضافه کنید( در صورت تمایل)

در مرحله آخر اجازه دهید مربا به مدت چهل و پنج دقیقه دیگر بر روی حرارت کم بماند سپس حرارت را خاموش کنید و بر روی آن یک دم کنی قرار دهید و بعد از سرد شدن داخل ظرف مورد نظر ریخته و در یخچال بگذارید.

نکته : به منظور متوجه شدن قوام شربت یک قاشق از آن را بردارید و اجازه دهید کاملا سرد شود سپس قاشق را کج کنید باید شربت سریع روان نشود و تا حدی غلظت داشته باشد.

آموزش تهیه مربای گل محمدی خشک

مربای گل محمدی را می توانید به صورت غلیظ طبخ کنید و آن را به عنوان وعده صبحانه در کنار نان و کره و خامه میل کنید اگر مربا را می خواهید به همراه شیر برنج میل کنید باید مربا را را به صورت شل طبخ کنید. برای مشاهده آموزش مرباهای متفاوت به بخش انواع مربا مراجعه کنید.

منبع : آرگا


مطالب مرتبط
مطالب داغ
همچنین ببینید
مشاهده دیدگاه های این مطلب
دیدگاه های مطلب
۰ دیدگاه برای این نوشته

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *