دسته ها
شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳

آموزش جامع کاشت گیاه در لامپ در ۷ مرحله ساده

  • سحر بهرامی
  • ۲۳ تیر ۱۴۰۱
  • ۰

راه های گوناگونی برای زیبا سازی محیط خانه و محل کار وجود دارد از جمله این راه ها کاشت گیاه در لامپ و ساختن باغ های شیشه ای کوچک است که بسیار زیبا هستند که فضای متفاوت و خاصی را به محیط پیرامون خود می بخشد.

باغ های شیشه ای انواع مختلف و در سایز های مختلف وجود دارد که هر کدام زیبایی خاص خود را دارد، کاشت گیاه در لامپ خلاقیت در ساخت تراریوم و کاری بسیار ساده و جالب است که هر کسی می تواند آن را انجام دهد. و یک تراریوم ساده خانگی داشته باشد.
   مراحل ساخت باغ شیشه ای

همانطور که گفتیم باغ های شیشه ای یا همان تراریوم  انواع مختلفی دارند و می توانید در هر سایزی که بخواهید ان را بسازید، لامپ چون هیچ حفره و راه بیرون رفتی در ان نیست و یک فضای بسته است رطوبت را بیشتر در خود نگه می دارد که بهترین گزینه برای کاشتن گیاهانی که ریشه زایی می کنند، رطوبت موجود در لامپ باعث رشد زودتر و ریشه دهی سریع تر گیاه می شود. علاوه برحفظ رطوبت، به دلیل شیشه ای بودن اطراف گیاه نور بیشتری به گیاه می رسد.

نحوه کاشت گیاه در لامپ

۱. ابتدا برای کاشت گیاه در لامپ باید یک لامپ رشته ای تقریبا بزرگ فراهم کنید ، هر چه لامپ بزرگ تر باشد عمر گیاه هم بیشتر می شود و می توانید مدت زمان بیشتری گیاه خود را نگه داری کنید . سپس با کمک یک چاقو یا سیم چین  سر لامپ را جدا کرده و محتویات داخلش را بیرون بیاورید.

کاشت گیاه در حباب لامپ

۲. این کار را باید با ظرافت انجام دهید و مراقب باشید تا لامپ آسیب نبیند . سپس بعد از خارج کردن محتوا لامپ را با آب بشویید تا هیچ خرده شیشه ای در لامپ باقی نماند.

مراحا کاشت و پرورش گیاه در لامپ

۳. در مرحله بعد یک لایه سنگ در ته لامپ بریزید این کار را به آرامی انجام دهید تا لامپ ترک برندارد وجود این سنگ ها کمک به جذب آب اضافی خاک می کند. سپس باید خاک را درون لامپ بریزیم  برای ریختن خاک داخل لامپ از کاغذ لوله شده استفاده کنید تا  دیواره های لامپ کثیف نشود سپس به اندازه دو بند انگشت یک لایه خاک درون لامپ می ریزیم سعی کنید لایه خاک را زیاد ضخیم نکنید.

  •  آرون گروپس

پرورش گیاه در لامپ

۴. در این مرحله باید گیاه مورد نظر خود را بکارید معمولا برای کاشتن گیاه در لامپ از گیاهانی مانند پیله ها شبدر تزئینی، گیاه پونه، گیاهانی با محیط کشت آبی مانند بامبو .نخل مرداب و برگ های گیاه نی،گیاهان آکواریومی، گیاهان کاکتوس با برگهای باریک می باشند. حتی می توانید از خزه هم استفاده کنید.

اموزش جامع کاشت گیاه در لامپ

۶.پس از انتخاب گیاه مورد نظر باید با استفاده از موچین گیاه را در لامپ بکارید طوری بکارید که کمی به داخل خاک فرو برود و با استفاده از همان موچین خاک اطراف گیاه را کمی جابجا کنید، به همین شیوه گیاه هان دیگر خود را بکارید. حتی می توانید برای زیبا تر شدن باغ شیشه ای خود از اشیاء تزئینی کوچک هم استفاده کنید.

نحوه قرار دادن گیاه و کاشت ان در لامپ

۷. بعد از کاشت گیاه در لامپ  باید با استفاده از نی خاک را مرطوب کنید تا باعث استحکام و پیوند بین گیاه و خاک شود توجه کنید که خاک غرقابی نشود. به این ترتیب شما صاحب یک باغ شیشه ای کوچک خواهید شد.

اموزش مرحله به مرحله کاشت گیاه در لامپ

مطابق شکل بالا می توانید برای محکم شدن ان را بر روی یک سنگ بچسبانید و یا می توانید با استفاده از پایه های فلزی لامپ را روی ان قرار دهید و یا حتی می توانید به صورت آویز کردن از آن نگهداری کنید.

روش ساخت تراریوم در ظرف شیشه ای

یک ظرف شیشه ای مثل تنگ ماهی، آکواریوم، پارچ بزرگ بلور یا حتی شیشه مربا را انتخاب کرده و اندازه آن به گونه ای باشد که بتواند دو یا چند گیاه را در خود جای دهد.

کاشتن گیاه در لامپ

سپس داخل ظرف را با آب گرم و صابون بشویید تا باکتری های مضر وارد آن نشوند و بعد ته آن را با یک لایه یکنواخت به قطر ۱.۵ تا ۲.۵ سانتیمتر شن بپوشانید، توجه داشته باشید مقدار بیشتری سنگریزه به یک سمت متمایل باشد تا زهکشی بهتر انجام گیرد، گاهی مواقع می توان در زیر سنگریزه ها از لایه نازکی خزه در ته ظرف استفاده کرد.

سپس یک تا دو قاشق غذاخوری زغال چوب فعال را روی شن بریزید و بعد خاک گل گاری اضافه کنید تا روی شن و زغال چوب را بپوشاند، مقدار آن باید یک چهارم عمق ظرف باشد.

برای زیبایی بیشتر تراریوم، خاک را به صورت شیب دار و تپه مانند، بریزید تا گیاهان در سطوح مختلف قرار گیرند، برای خاک گلدان می توانید از خاک های بسته بندی شده که استرلیزه هستند، استفاده کرده یا اینکه مخلوطی از خاک باغچه و پیت ماس محیط کشت تهیه کنید، خاک مناسب باید نرم، بدون کود و با زهکشی خوب باشد.

توجه داشته باشید که تراریوم نواحی گرمسیری با گیاهان شاخ و برگ دار دارای یک قسمت خاک، بخشی پت ماس و قسمت دیگر از پرلیت باشد، برای ایجاد یک باغ کاکتوس نیز می توانید از خاک زبر (یک قسمت خاک و یک قسمت شن) استفاده کنید. پرورش گیاه در لامپ

به هنگام در آوردن گیاه از گلدان این کار را با دقت انجام دهید، تا کاملا سالم باشد، گیاه را به آرامی تکان دهید تا خاک بدون آسیب به ریشه ها از آن جدا شود. سپس خاک داخل شیشه را کمی گود کرده و گیاه را داخل آن بکارید، دور ریشه ها را به طور کامل بپوشانید، سپس خاک را با اسپری خوب مرطوب کرده و گیاهان کاشته شده و داخل ظرف را نیز با اسپری تمیز کنید.

برای تزئین تراریوم می توانید از اشیا سرامیکی، تخته سنگ، چوب شکسته، خزه و… استفاده کنید، در آخر ظرف را با درپوش یا سینی شیشه ای پوشانده و در این صورت یک جنگل بارانی مینیاتوری ایجاد خواهید کرد.

منبع : آرگا

مطالب مرتبط
مطالب داغ
همچنین ببینید
مشاهده دیدگاه های این مطلب
دیدگاه های مطلب
۰ دیدگاه برای این نوشته

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *