دسته ها
پنج شنبه ۳۰ فروردین ۱۴۰۳

با خواص عسل اکالیپتوس و مزیت های دارویی استفاده از آن آشنا شوید

  • مرضیه نوروزیان
  • ۹ دی ۱۴۰۰
  • ۰

خواص عسل اکالیپتوس با ویژگی های دارویی و درمانی مشخص می شود. ضمن اینکه منجر به تولید انرژی خواهد شد و برای درمان عفونت مورد توجه قرار می گیرد.

خواص عسل اکالیپتوس از گیاه اکالیپتوس تامین می گردد. رنگ این عسل تیره و تا حد زیادی به سیاه متمایل است. برای مشکلات تنفسی به کار می رود. 

گیاه اکالیپتوس، گیاهی خوشبوست که خواص درمانی فراوانی دارد. ضمن اینکه برای تولید محصولات آرایشی، غذایی و بهداشتی به کار می رود. عسل تولیدی این گیاه دارای خواص متفاوتی است و در نوع خود منحصر به فرد می باشد.

اگر چه به طور کلی خواص عسل به عنوان ماده ای شفاء بخش با طبیعت گرم مدنظر قرار می گیرد اما عسل اکالیپتوس با طبیعت خنک تولید می شود. ضمن اینکه این عسل ضمن داشتن خواص منحصر به فرد، خواص معمولی را نیز عرضه خواهد کرد.

مزیت ها و خواص عسل اکالیپتوس

از خواص عسل اکالیپتوس برای درمان بسیاری از بیماری ها استفاده می شود. ضمن اینکه یک داروی فوق العاده برای پیشگیری از سرماخوردگی است. این پیشگیری با ایجاد سیستم ایمنی قدرتمند در بدن ایجاد می شود.

آنتی باکتریال

برای از بین بردن باکتری ها می توان از خواص دارویی عسل اکالیپتوس بهره مند شد. چون یک آنتی باکتریال فوق العاده است. این عسل از تکثیر باکتری ها ممانعت خواهد کرد.

آنتی باکتریال بودن عسل اکالیپتوس

بهبود زخم

متخصصان طب سنتی با این فواید عسل اکالیپتوس آشنایی دارند. از خواص این عسل برای درمان زخم و بهبود زخم بخیه استفاده می شود. بعد از انجام حجامت محل تیغ های حجامت با عسل پانسمان می گردد. به دلیل اینکه اثری از این بریدگی ها و خش ها باقی  نماند.

  •  آرون گروپس

برطرف کردن مشکلات تنفسی

اگر در دستگاه تنفسی دچار عفونت هستید، حتماً از خواص درمانی عسل اکالیپتوس بهره مند شوید. بیشتر این مشکلات تنفسی ریشه باکتریایی دارند. به همین خاطر از عسل برای درمان آن ها می توان بهره مند شد.

گلودرد نیز از دیگر مشکلاتی است که به دلیل التهاب رخ می دهد. خاصیت درمانی عسل اکالیپتوس ضد التهاب است و به همین خاطر برای درمان گلودرد به کار می رود. برای بهبود سرفه های خفیف نیز می توان بر روی فواید عسل اکالیپتوس حساب کرد. از این ماده شفاء بخش برای درمان سل نیز استفاده می شود.

درمان سل با عسل اکالیپتوس

درمان عفونت ادراری

عسل اکالیپتوس برای درمان عفونت ها به خصوص عفونت ادراری به کار می رود. البته اگر این عفونت از نوع خفیف بوده و خیلی پیشرفت نکرده باشد. در صورت شدت عفونت ادراری، عسل بیشتر به عنوان یک تسکین دهنده وارد عمل خواهد شد.

درمان عفونت ادراری با عسل اکالیپتوس

بهبود بیماری مالاریا

تب مالاریا از بیماری هایی است که به کمک خاصیت های درمانی عسل اکالیپتوس بهبود می یابد. اگر چه عسل اکالیپتوس به بهبود بیماری مالاریا کمک می کند اما میزان خالص بودن عسل، سلامت زنبور حامل عسل، شرایط آب و هوایی تولید عسل و گیاه اکالیپتوس اهمیت زیادی دارد. مسلماً نوع سالم و خالص این عسل نقش تعیین کننده ای در مورد درمان این بیماری خواهد داشت.

آنتی اکسیدان

خواص آنتی اکسیدانی زیادی دارد. به همین خاطر با خاصیت ضد سرطان شناخته می شود. ضمن اینکه شرایط سیستم ایمنی بدن را مقاوم می کند. این موضوع تاثیر مستقیمی بر پیشگیری از سرطان دارد. البته این خواص عسل اکالیپتوس تاثیر مهمی بر پیشگیری از سایر بیماری ها دارد.

خواص درمانی عسل اکالیپتوس

مشکلات گوارشی

عسل اکالیپتوس یک درمان طبیعی برای یبوست است. ضمن اینکه مشکلات معده را درمان خواهد کرد. مشکلات گوارشی چون کرم روده و انگل را برطرف خواهد ساخت. زخم مخاطی معده از نمونه مشکلات گوارشی است که نسبت به درمان با عسل واکنش بسیار خوبی نشان می دهد. برای درمان این نمونه زخم، صبح به شکل ناشتا حدود یک قاشق غذاخوری عسل بخورید. این موضوع تاثیر شگرفی بر عملکرد معده خواهد شد. ضمن اینکه ورم معده را نیز بهبود خواهد بخشید.

عسل اکالیپتوس چگونه تهیه می شود؟

این عسل خالص بوده و تنها از یک نوع گل تهیه شده است. اکالیپتوس به خانواده myrtaceae تعلق دارد و از درختان عظیم الجثه اقیانوسیه با رشد سریع تهیه می شود.

خواص عسل اکالیپتوس

اکنون این گیاه دیگر بومی اقیانوسیه نمی باشد و در جنگل های پهناوری از مراکش و هند دیده می شود. اکالیپتوس در ایران نیز در قسمت هایی از شمال و جنوب کاشته می شود.

این گل ها دارای شهد زیادی هستند و این شهد در قسمت انتهایی کاسبرگ جمع شده است. این شهد به قدری است که از قسمت داخلی این گل ها به پایین می ریزد.

عسل اکالیپتوس و خواص درمانی آن

گل اکالیپتوس بسیار مورد علاقه زنبورهای عسل می باشد. زنبوران عسل این شهد را از شکاف های موجود در گل اکالیپتوس می خورند. عسل اکالیپتوس به شکل انبوهی در کشور استرالیا تولید می شود و این کشور مهم ترین منبع تولید کننده این عسل می باشد.

در حال حاضر با توجه به گوناگونی نوع اکالیپتوس، عسل های دریافتی از آن نیز در طعم و عطرهای متفاوتی تولید می شوند. در کشور ایران اکالیپتوس از ابتدای اردیبهشت تا اواسط ماه خرداد برداشت می شود. جهرم و فسا دو منبع تولید کننده مهم برای تولید عسل اکالیپتوس در ایران هستند.

اکالیپتوس در ایران

شیرینی عسل اکالیپتوس در حد متوسطی است و طعم طبیعی دارد. بهترین نوع مصرفی این عسل، نوع گرما ندیده آن می باشد. یعنی این عسل باید به شکل خام مصرف شود. چون عسل خام نسبت به نمونه عسل گرما دیده، آنزیم های بیشتری را ارائه می کند. ضمن اینکه طعم و عطر فوق العاده ای دارد. البته نگران نباشید. با این حرارت دهی در ترکیبات عسل تغییری ایجاد نمی شود. اگر به هر طریقی عسل دچار تغییر ترکیبات شود، از خاصیت عسل اکالیپتوس کم می شود.

خواص عسل اکالیپتوس

برای استفاده از این عسل، دو تا ۳ قاشق غذاخوری از آن را با آب ولرم میکس نموده و در نهایت حدود چند قطره آب لیموترش را برای بهبود طعم و البته تاثیر بیشتر در آن بچکانید.

عوارض عسل اکالیپتوس

عسل هایی که با یک گل تهیه می شوند، برای درمان بیماری های خاص مصرف می شوند. بنابراین خاصیت عسل اکالیپتوس برای درمان بیماری های خاص کاربرد دارد. پس بهتر است هر روز از آن میل نکنید.

در صورت استفاده بیش از حد از عسل اکالیپتوس، قند خون شما به شدت پایین خواهد آمد. این ماده شفاء بخش برای زنان باردار، شیرده و کودکان کمتر از یک سال استفاده نمی شود.

خصوصیات ظاهری عسل اکالیپتوس

اکالیپتوس ترکیباتی چون سینوئل را به همراه خود دارد، بنابراین مصرف بیش از اندازه آن در یک نوبت باعث ایجاد سم در بدن شده و مسمومیت شدید را به دنبال خواهد داشت. عسل اکالیپتوس حساسیت زا است. بهتر است قبل از مصرف از نداشتن حساسیت مطمئن شوید و در صورت داشتن حساسیت از آن میل نکنید. این تست حساسیت باید قبل از خوردن عسل انجام شود.

آشنایی با خواص اکالیپتوس

حال که با مزایای عسل اکالیپتوس آشنا شدید، در اینجا قصد داریم به چند مورد از فواید و خاصیتهای گیاه اکالیپتوس اشاره نماییم، بنابراین در ادامه همراه ما شوید :

اکالیپتوس برای پوست و مو

اکالیپتوس خاصیت ضد التهابی و ضد عفونی کننده دارد و موجب پاکسازی پوست می شود، در نتیجه موثر در رفع اکنه و جای جوش است.

همچنین روغن اکالیپتوس موجب بهتر شدن جریان گردش خون در بدن می شود، از این رو با ماساژ روغن در کف سر یا صورت آقایان، فولیکول های سر تقویت شده و موجب تقویت و رشد موها و نیز رشد ریش می شود.

خاصیت عسل اکالیپتوس

خاصیت ضد میکروبی روغن اکالیپتوس نیز در درمان شوره سر موثر خواهد بود، همچنین از این روغن می توانید در دفع حشرات و یا رفع شپش استفاده نمایید.

درمان سینوزیت

بخور کردن اکالیپتوس برای ضدعفونی مجاری تنفسی بسیار موثر است و می تواند به بهبود التهاب غشاء مخاطی و ضدعفونی کردن مجاری تنفسی کمک نماید، از این رو می توانید از خواص برگ های اکالیپتوس بهرمند شوید و آن را به شکل بخور استفاده کنید.

از آنجا که اکالیپتوس باز کننده مجاری بینی می باشد، بنابراین افرادی که مشکل سینوزیت دارند، می توانند از اکالیپتوس استفاده نمایند، البته ناگفته نماند که این ماده تنها می تواند سردرد های ناشی از سینوزیت را کاهش دهد و به درمان آن کمک نمی کند، همچنین اکالیپتوس موجب کاهش میکروب ها در سینوس ها می شود.

فواید اکالیپتوس برای ریه

از فواید بیشمار اکالیپتوس؛ خاصیت ضد ویروسی، ضد التهابی و خلط آوری آن است، بنابراین استفاده از اکالیپتوس در درمان عفونت ریه بسیار موثر می باشد، همچنین بخور اکالیپتوس می تواند موجب بهبود تنفس و رفع گرفتگی عضلات دستگاه تنفسی شود.

مزایای عسل اکالیپتوس

درمان سردرد

خاصیت ضد درد اکالیپتوس در درمان سردرد بسیار موثر است، از این رو می توان دو قطره از اسانس این گیاه را در مقدار کمی روغن گیاهی مخلوط کنید و ترکیب بدست آمده را روی پیشانی خود مالیده و حدود چند دقیقه ماساژ دهید، البته مواظب باشید که با چشم هایتان تماس پیدا نکند.

سلامت دهان و دندان

اکالیپتول موجود در برگ های اکالیپتوس برایسلامت دندان ها بسیار مفید می باشد. همچنین نوعی پلی فنول در این گیاه وجوددارد که باکتری های عامل حفره دندان و بیماری های لثه را کاهش داده و از این طریق به سلامت دهان و دندان کمک می کند.

همچنین عصاره برگ اکالیپتوس نقش موثری در کاهش التهاب و خونریزی لثه و کاهش تجمع پلاک دندان دارد، از این رو از عصاره اکالیپتوس در تهیه دهان شویه استفاده می شود.

منبع : آرگا

مطالب مرتبط
مطالب داغ
همچنین ببینید
مشاهده دیدگاه های این مطلب
دیدگاه های مطلب
۰ دیدگاه برای این نوشته

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *