دسته ها
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳

زنجیره ارزش و نقش آن در موفقیت کسب و کار

  • سمیه نیک فرجام
  • ۱۹ اسفند ۱۳۹۷
  • ۰

یکی از بهترین ابزارهای پیروزی بر رقیبان در کسب و کار اصل اقتصادی زنجیره ارزش است که دارای اصولی است و به شما کمک می کند تا با ارائه یک ارزش متمایز از دیگر رقبا به مشتریان جایگاه خود را در بازار ارتقا دهند و در نتیجه به ثبات برسانند.

در تحلیل زنجیرهٔ ارزش شرکت در زمینه های مختلف تولیدی خود بخش هایی از تولید را که اضافی هستند حذف می کند یا در یک حرکت بالاتر به اصلاح اشتباهات و ایجاد ارزش های تولید می پردازد. این امر از سویی موجب می شود تا هزینه های احتمالی کاهش پیدا کنند و از سوی دیگر نیز موجب افزایش ظرفیت تولید و کیفیت آن خواهد شد. نتیجه نهایی که این روند می تواند برای کسب و کار شما داشته باشد ارائه محصولی با قیمت کمتر و دریافت سود بیشتر است که در دراز مدت پیشرفت سازمان شما را به همراه خواهد داشت.

 زنجیره های ارزش اقتصادی

نقش زنجیره ارزش در موفقیت

گام اساسی در تحلیل ارزش یک کسب و کار پیدا کردن ارزش ها است این امر به این معنا است که هر شرکتی برای کسب و کار خود دارای ارزش والایی است که نشان دهنده نوع فعالیت آن ها و تعریف کننده کسب و کار آن ها است. به عنوان مثال در یک کسب و کار سودآوری می تواند یک ارزش باشد و در یک کسب و کار دیگر نیز رضایت مشتری و تک بازاری ارزش است. که هر یک از این ارزش ها می تواند نتایج متفاوتی را به همراه داشته باشد.

ارزش هر چه باشد دارای یک طیف است که در تمام ارزش ها می توان این طیف طراحی، تولید، توزیع را مشاهده کرد و به طور کلی هر یک از کسب و کارها از مرحله مفهوم تا تحویل دادن به مشتری دارای مراحلی هستند. زنجیرهٔ ارزش نیز نشان دهنده همین زنجیرهٔ ابتدا تا پایان مسیر است که در هر کسب و کار مواد خام می تواند محله آغازین و تولید محصول نیز مرحله پایانی باشد.

الگوی زنجیره ارزش

زمانی که بتوانید این مراحل را به درستی نظم دهی کنید و حالت تنظیم شده به آن بدهید شما به زنجیره واقعی ارزش شرکت خود دست یافته اید. اما هدف کلی از ارائه این اصل در اقتصاد برقراری پیوند بین بخش های مختلف یک شرک است که نشان می دهد هر بخش چگونه فعالیت های خود را انجام داده است و در رابطه با هدف کلی سازمان به چه میزان موفق عمل کرده است.

زنجیرهٔ ارزش توسط افراد موفق بسیاری مورد استفاده قرار گرفته است پورتر که در این زمینه تلاش های زیادی داشته است به خوبی این مفهوم و ارزش را به کار بسته است. او قصد داشت تا در بازار رقابتی کسب و کار خود به بهترین نحو عمل کند. او در این رابطه می گوید یک سازمان با فعالیت های خود به آن ها ارزش می دهد و اگر می خواهید کسب و کار خود را رونق دهید باید هر یک از این فرایند را به شکل بهینه اجرا کنید.

  •  آرون گروپس
  •  مبل و میز

مراحل زنجیره و الگوی ارزش

اهداف:

در یک برداشت کلی مهم ترین تاثیری که می تواند استفاده از زنجیره ارزش برای شما و سازمان شما داشته باشد افزایش بهره وری و سودآوری است. در این میان روث کمپل نیز به شناسایی عناصری از این زنجیره پرداخته است و بیان می کند که در استفاده از این زنجیره باید این نکات را به خاطر بسپارید:

  • در زنجیره هدف های خود فرصت های کوتاه مدت و میان مدت را شناسایی کنید.
  • موانع دستیابی به فرصت ها را بردارید.
  • استراتژی های خود را سازمان دهید.
  • همکاری میان بخش های مختلف را افزایش دهید.
  • به پیشنهادها توجه کنید و برای ارتقا کار آنها را مورد تحلیل و بررسی قرار دهید.
  • استفاده از تحلیل گران در زنجیرهٔ ارزش می تواند تاثیرات بالایی داشته باشد و شما به عنوان عضوی از سازمان باید به پیشنهادهای او توجه داشته باشید.

زنجیره ای از ارزش کاری

یکی از اصول دیگری که در این زنجیره به آن تاکید می شود الگوی روابط است بر این اساس جوامع در حال تغییر و تحول هستند و ما برای برقراری ارتباط میان اعضا و مشتریان باید الگوی روابط مناسب تری را ایجاد کنیم. نوع دیگر از این الگوی روابط در میان رقبا دیده می شود که شما با توجه به تغییر بازار نیاز به تغییر دارد. همچنین به روابط میان اعضای یک شامزان نیز تاکید می گردد.

منبع : آرگا


مطالب مرتبط
مطالب داغ
همچنین ببینید
مشاهده دیدگاه های این مطلب
دیدگاه های مطلب
۰ دیدگاه برای این نوشته

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *