دسته ها
چهارشنبه ۲۹ فروردین ۱۴۰۳

آیا گوشت گراز حرام است؟

  • فاطمه میرزایی
  • ۲۴ فروردین ۱۳۹۸
  • ۰

گراز یک نوع خوک است و خوردن گوشت خوک نیز در اسلام حرام می باشد، بنابراین خوردن گوشت گراز در کشورمان ایران نیز حرام بوده و خرید و فروش آن ممنوع است.

حیوانات حرام گوشت، به حیواناتی گفته می شوند که خوردن گوشتشان به دلیل ضررهایی که برای سلامتی انسان دارد، در دین و مذهب حرام شمرده می شود. در ادامه این مطلب اطلاعاتی را در مورد گوشت گراز، در اختیارتان قرار می دهیم.

گوشت گراز و حکم خوردن آن

گراز یا خوک وحشی نوعی خوک است که نیای اغلب خوک های اهلی محسوب می شود. این حیوان بیشتر در مناطق شمالی و مرکزی اروپا، نواحی مدیترانه ای و نیز بیشتر مناطق آسیا دیده می شود. گراز دارای ناخن های درازی می باشد که هنگام مواجهه با دشمن به وسیله آنها از خود دفاع می کند. با وجود اینکه نسل این حیوان در شمال آفریقا و برخی نقاط اروپا منقرض شده است، ولی در ایران به دلیل حرام بودن گوشتش، شکار آن به ندرت بوده و همچنین جمعیت بیشتر گونه های گراز در کشورمان رو به افزایش می باشد.

گوشت گراز

در قرن های گذشته در اروپا از گوشت این حیوان به عنوان یک غذای لاکچری استفاده می شده است. گوشت این حیوان دارای طعم پیچیده و قوی بوده اما گوشت خوک از عطر و طعم سبک تری برخوردار است. شکل ظاهری این نوع گوشت نیز از گوشت های دیگر تیره تر می باشد. گوشت حیوان گراز، اگرچه ممکن است دارای فوایدی باشد، اما همواره ضرر خوردن آن بیشتر بوده، از این رو در اسلام مصرف آن حرام اعلام شده است؛ این گوشت احتمال آلودگی به انگل تریشین که یک کرم لوله ای شکل بوده و از طریق این حیوان و خوک منتقل می شود را افزایش می دهد. به طور کلی مصرف گوشت این حیوان در ایران ممنوع بوده و از نظر شرعی نیز حرام می باشد.

گوشت حیوان گراز

غذاهای زیادی وجود دارد که برای جسم و روح انسان مفید بوده و خداوند مصرف آنها را برای انسان حلال شمرده است و نیز از خوردن غذاهایی که برای سلامت جسم و روح ضرر داشته، نهی می کند؛ احتمال حرام بودن گوشت گراز در اسلام را می توان به پیشگیری از زیان مرتبط با گوشت خوک دانست. اما به طور کلی حرام ها و حلال های خداوند بی دلیل نبوده و حتما مصلحت و حکمت هایی در این مورد وجود دارد که در بیشتر مواقع با پیشرفت علوم از علت های آن آگاه خواهیم شد.

  •  آرون گروپس

منبع : آرگا

مطالب مرتبط
مطالب داغ
همچنین ببینید
مشاهده دیدگاه های این مطلب
دیدگاه های مطلب
۰ دیدگاه برای این نوشته

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *