دسته ها
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳

آشنایی با انواع صنایع دستی اصفهان و هنرهای جذابی که در نصف جهان می یابید

  • سمیه نیک فرجام
  • ۲۰ اسفند ۱۳۹۷
  • ۰

صنایع دستی به خوبی می تواند نشان دهنده فرهنگ، هنر و صنعت یک ملت باشد که در کشور ایران این وظیفه خطیر تحت عنوان صنایع دستی اصفهان گسترش پیدا کرده است و هنری بسیار جاوید است.

با توجه به این که صنایع دستی از دوران گذشته برجای مانده است می توان به قدمت طولانی و چندین ساله آن پی برد و به دلیل گره خوردن آن با سنت و فرهنگ ملت ایران در حال حاضر دارای ارزش فرهنگی بالایی است. در ایران بیشتر جوامع صنایع دستی آن را با صنایع دستی اصفهان می شناسند که بعد از پیشرفت های روزافزون اکنون به عنوان یک صنعت نیز شناخته می شود و به دیگر کشورها صادر می گردد.

  صنایع دستی مشهور اصفهان

با انواع صنایع دستی اصفهان آشنا شوید

بی تردید صنایع دستی می تواند یک هنر اصیل برای جوامع محسوب شود و در ایران صنایع دستی نشان دهنده ذوق، ابتکار، قناعت و هنر خواهد بود. این محصولات دست ساز و ارزشمند دارای مشتریان بسیاری هستند.

یکی از مهم ترین و بزرگ ترین صنایعی که در ایران وجود دارد صنایع دستی اصفهان است این صنعت دارای تنوع بی شماری است و شامل زرکشی، زنجیره بافی، سیم کشی، قالی بافی، پولک دوزی، نساجی و گلابتون دوزی است. هر یک از این صنایع با ارائه محصولی جدید و به روز توانسته اند بازار رقابتی خوبی را در بخش صنایع و هنرهای دستی ایجاد کنند.

با توجه به این تنوع ها بهتر است با برجسته ترین آثار هنری و دستی که در صنعت اصفهان به چشم می خورد آشنا شوید و از این صنایع بیشتر استقبال کنید.

صنایع دستی اصفهان

  •  آرون گروپس
  •  مبل و میز

قالی بافی:

قالی بافی یک هنر اصیل ایرانی است که قدمت آن در ایران به دوران صفویه باز می گردد و از آن زمان به بعد کارگاه های مختلفی هنر قالی باقی را رواج داده اند و از آن به عنوان یک صنعت نیز یاد کرده اند. شاید بعد از حمله مغول ها به اصفهان و تخریب بسیاری از این کارگاه ها کمی در این هنر اصیل اخلال ایجاد شد اما با این وجود برخی از افراد مجدد این هنر را احیا کرده اند و در حال حاضر نیز اصفهان یکی از شهرهای مهم و تاثیرگذار در این زمینه است.

در دوران قاجار تاکید زیادی بر هنر قالی بافی شده است و قالیچه های بسیاری با هنر دست بافته شده اند. جالب است بدانید که قالی اصفهان با وجود تنوع رنگ های کم دارای جذابیت های خاص خود است. همچنین استفاده از رنگ های شیمیایی در اینگونه از قالی ها بیشتر دیده می شود و حتی در روستاهای اطراف نیز از رنگ های شیمیایی استفاده می کنند.

طرح های سنتی نقش بسته بر روی قالی ها طرح شاهان است که از جمله آن می توان به نقش شاه عباسی اشاره کرد. این هنر که یکی از صنایع دستی اصفهان است در جهان شناخته شده است و دارای اهمیت زیادی در فرهنگ ایران می باشد.

خاتم سازی:

خاتم سازی در حقیقت هنر تزیین و زینت دادن به اشیا است این کار  با استفاده از نقوش مثلثی کوچک بر روی اشیا انجام می شود که در کنار آن از دیگر شکل های هندسی نیز استفاده می شود. شما با دیدن اشیای خاتم سازی شده متوجه کاربرد استخوان، عاج و چوب و مفتول در این اشیا می شوید.

صنایع دستی کاربردی اصفهان

آثار قدیمی و ارزشمند در زمینه خاتم سازی شامل درهای کاخ، صندوق و رحل قرآن است که متعلق به دوران صفویان هستند. در زمان پهلوی نیز این صنایع دستی اصفهان با مثلث های بزرگ پهلوی نگار کاری می شده اند و با مرور زمان استفاده از این مثلث ها ریزتر و شکیل تر شده است.

فیروزه کوبی:

این صنعت با وجود گسترش در استان مشهد در اصفهان نیز رواج دارد و صنعتی بسیار زیبا است که با استفاده از فیروزه بر روی ظرف های مختلف و همچنین زیور آلات نقش و نگار می شود.

قلمکاری:

یکی دیگر از صنایع دستی اصفهان قلمکار سازی است که با استفاده از قلم بر روی سطوح مختلف نقش و نگار درج می کنند. شاید بیشترین کاربرد این صنعت بر روی لباس های مردانه و زنانه باشد که در زمان حکومت پهلوی تاکید زیادی به آن می شده است.

منبت کاری:

هنری زیبا با کار دست که طرفداران بسیاری دارد و امروزه با شکل های مختلف و به روزی در این صنعت به رقابت با سایر صنایع دستی و صنعتی پرداخته است. منبت کاری هنر خلق نقش و نگار با استفاده از ابزارهای ریز و درشت بر روی چوب است که در آن بیشتر از چوب آبنوس استفاده می شود.

صنایع دستی استان اصفهان

نقره سازی:

در این صنعت که یکی از صنایع دستی اصفهان است با استفاده از نقره فرآورده های مختلفی همچون گلدان، سرویس چهارپایه، چایخوری و دیگر لوازم پر کاربرد و زینتی است که به لحاظ قیمتی نیز دارای ارزش هستند.

سکمه دوزی:

این صنعت کمتر به گوش شما خورده است و به عنوان نوعی هنر قلابدوزی در حال گسترش است که نقش های آن بر روی کتان های ایرانی و خارجی بسته می شود. بیشتر این محصولات از صنایع دستی اصفهان شامل رومیزی، زیر بشقابی و دستمال های زینتی هستند.

کاشی سازی:

شاید یکی از اصیل ترین صنایع دستی که می توان در اصفهان مشاهده کرد کاشی سازی است که بسیار پر کاربرد است. این هنر روز به روز در حال پیشرفت است و به دلیل کاربرد آن در ساختمان سازی نیز به آن توجه می شود.

منبع : آرگا


مطالب مرتبط
مطالب داغ
همچنین ببینید
مشاهده دیدگاه های این مطلب
دیدگاه های مطلب
۰ دیدگاه برای این نوشته

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *