دسته ها
پنج شنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳

کایروپراکتیک یا درمان دستی چقدر در درمان موثر است؟

  • زهرا خانزاده
  • ۸ بهمن ۱۳۹۷
  • ۰

یکی از روش های مورد استفاده در درمان درد عضلات و درد ستون فقرات کایروپراکتیک یا درمان دستی می باشد. از این رو، در این نوشتار به معرفی این روش می پردازیم.

کایروپراکتیک شکلی از طب جایگزین می باشد، که به منظور شل سازی عضلات و ایجاد تحرک در مفاصل و درمان اختلال دستگاه اسکلتی بدن انسان مورد استفاده قرار می گیرد. لازم است بدانید که درمان دستی از رشته های علوم پزشکی نمی باشند و کایروپرکترها (افرادی که در  همین زمینه فعالیت می کنند) دارای مدرک پزشکی نمی باشند.

امروزه استفاده از این روش، طرفداران زیادی پیدا کرده است، که برای بهبود و تسکین دردهای نظیر درد و سردرد تنشی، درد گردن و درد پایین کمر مورد استفاده قرار می گیرد.

کایروپراکتیک

کایروپراکتیک چیست؟

کایروپراکتیک در واقع تکنیک های برای ماساژ ستون مهره ها به منظور تسکین دردهای ناشی از اختلالات ستون فقرات، عضلات، استخوان ها و مفاصل می باشد و این روش به تطبیق و تنظیم ستون فقرات بیمار کمک می کند.

همانطور که در بالا نیز به آن اشاره شد، درمان دستی شاخه ای از پزشکی به شمار نمی رود و کایروپراکتورها برای بدست آوردن مهارت و اخذ مدرک در این زمینه، تنها در موسسات خاص، دوره های تحصیلی خود را سپری می کنند. البته تاکنون درمان دستی، تنها برای بهبود برخی از دردهای کمر به اثبات رسیده و استفاده از کایروپراکتیک برای درمان انواع دیگر بیماری ها ثابت نشده است. علاوه بر آن، استفاده از تکنیک های درمان دستی برای گردن می تواند خطرناک نیز باشد و باعث آسیب جدی به گردن می شود (گشاد شدن ربات های گردن)، به ویژه اشخاصی که دارای نشانگان اهلرز دانلوس یا همان مشکلات بافت همبندی هستند، اما از وجود این اختلال بی اطلاع می باشند، با استفاده از درمان دستی دچار گشادی ربات می شوند و این مشکل به حدی می رسد، که سبب آسیب به مفصل میان مهره ۱ و ۲ یا مفصل میان مهره ۱ و جمجمه می شود. که در نهایت منجر به عدم ایجاد تعادل در مفصل آتلانتو اکسیال و یا مفصل آتلانتو اکسیپتال می گردد و در این حالت به هنگام حرکت یا چرخش گردن، نخاع یا ساقه مغز تحت فشار قرار می گیرد و سبب بروز مشکلاتی همچون ایجاد سردرد در قسمت زیر جمجمه، بی خوابی، احساس خستگی مفرط و غیره می شود.

عوارض استفاده از درمان دستی

  •  آرون گروپس

از دیگر عوارض تکنیک های درمان دستی، سکته مغزی است. که به دلیل پیچاندن و یا چرخش ناگهانی گردن توسط کایروپراکتورها ایجاد می گردد. هر چند وقوع این خطر بسیار نادر می باشد، اما به توصیه پزشکان برای پیشگیری از این اتفاق، به هیچ وجه اجازه لمس ستون مهره های بالاتر از شانه (ستون فقرات گردن) را به کایروپراکتورها ندهید.

منبع : آرگا

مطالب مرتبط
مطالب داغ
همچنین ببینید
مشاهده دیدگاه های این مطلب
دیدگاه های مطلب
۰ دیدگاه برای این نوشته

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *