دسته ها
پنج شنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳

آشنایی با کویر مرنجاب و نحوه سفر به این مکان زیبا و متفاوت

  • سمیه نیک فرجام
  • ۲۲ مرداد ۱۴۰۱
  • ۰

کویر مرنجاب در شمال شهرستان زیبای آران و بیدگل قرار گرفته است و یکی از نواحی اطراف اصفهان است که دارای مناظیر چم نواز و فوق العاده است و از اطراف نیز به نواحی مختلف و کویری منتهی می شود.

کویر مرنجاب از نواحی شمالی خود به دریاچه نمک آران و بیدگل ختم می شود و از نواحی غربی نیز به دریاچه های حوض مره و حوض سلطان ختم می شود در نواحی غربی پارک ملی کویر و بندر ریگ قرار گرفته اند. این کویر به دلیل تنوع جانوری و همچنین زیست بوم های کویری خود در ایران بسیار شناخته شده است و مورد توجه گردشگران علاقه مند به کویر گردی است.

دیدنی های مرنجاب

کویر مرنجاب را بهتر بشناسید:

بخش عمده ای از این کویر دیدنی را پوشش هایی از تپه های شنی و ریگزارها پر کرده اند و بیشتر گیاهان نیز گیاهان شور پسند هستند. گونه هایی از درخت گز، تاغ و بوته های ارته، اسکنبیل، قیچ و دم گاوی است. حیواناتی که ممکن است در این کویر و در طول سفر پر هیجان خود مشاهده کنید، حیواناتی همچون شغال، روباه، گرگ، کفتار، عقاب، عقرب و آفتاب پرست می باشند.

جالب است بدانید نام این کویر در دوران شاه عباس صفوی برگزیده شده است و در مسیرهایی از این شهر کاروانسراهایی وجود داشته است کاروانسراها و قلعه هایی که در زمان تردد افغان ها و تاجیک ها دارای اهمیت نظامی نیز بوده است.

کویر زیبای مرنجاب

جاذبه ها و مکان های دیدنی  این کویر شامل نقاط مختلفی از این کویر می شود جنگل هایی از تاق با وجود تپه های بلند ماسه ای جلوه ای تماشایی به این کویر بخشیده اند. یکی از جذابیت های این مناظر وجود جزیره سرگردان است که در برخی از فصل ها دارای بارندگی است و در برخی دیگر از فصول دریاچه نمک می شود.

یکی از جاذبه های تاریخی که در این منطقه دیده می شود چاه تاریخی دستکن است و در محلی از آبشخورهای شتر واقع شده است. ریگ شق نیز منطقه ای در شهرستان بادرود اصفهان است که دارای ارتفاعات زیادی است.

  •  آرون گروپس

کویر جذاب مرنجاب

قلعه کرشاهی که در منطقه ای از جزیره سرگردان است در کنار دیگر قلعه ها و دریاچه نمک بسیار دیدنی می باشد. این قعه ها از قلعه ها و تاسیسات دفاعی قدیم بوده است که از همین جهت دارای اهمیت فراوانی است. این قلعه ها به جهت تاریخی بودن بسیار دارای اهمیت هستند و به جهت امنیتی دارای اهمیت بالایی بوده اند.

کویر مرنجاب و جاذبه ها

در کنار کاروانسراهای این منطقه نیز قنات هایی وجود دارد که بسیار بزرگ هستند و دارای آب شیرین می باشند و این امر در میان کویری از شوره زار و نمک زار بسیار شگفتی آفرین است.

کویر تماشایی مرنجاب

زمان مناسب برای سفر به کویر

سفر به کویر دارای زیبای خاص خود می باشد، کویر مرنجاب یکی از مناطق کویری زیبا واقع در شهر اصفهان است که می توان برای سفر انتخاب کرد، حال فصل پاییز و زمستان بهترین زمان برای سفر به آنجا می باشد، در این مواقع از سال؛ متوسط دما در روز تقریبا ۱۹ درجه سانتیگراد و در شب حدود ۵ درجه سانتیگراد می باشد، همچنین در ابتدای بهار هوا معتدل و خنک است، اما در فصل تابستان دمای هوا افزایش یافته و در روز به ۴۰ درجه سانتیگراد می رسد، از این رو تابستان زمان مناسبی برای سفر به این کویر نبوده مگر برای گرما دوستان.

کویری در اصفهان

کاروانسرای مرنجاب

در زمان شاه عباس صفوی، وی دستور ساخت کاروانسراهای زیادی در مسیر های اصلی و پر رفت و آمد را می داد، حال دستور ساخت کاروانسرای مرنجاب توسط وی و بر روی تپه ای در کنار چشمه و قنات آب شیرین و در جنوب دریاچه نمک صادر گردید.

کاروانسرای آجری  مرنجاب در زمان خضر نهاوندی حاکم کاشان و به همت وی در مرنجاب بنا گردید، این کاروانسرا هم به عنوان استراحتگاه مورد استفاده قرار می گرفت و هم اینکه وظیفه پاسداری ار راه پر رفت و آمدی که اصفهان را به مشهد وصل می کرد، بر عهده داشت.

کویری زیبا در مرنجاب

این کاروانسرا در موقعیت جغرافیایی ’۷و °۳۴ عرض جغرافیایی و ’۴۸و °۵۱ طول جغرافیایی و در ارتفاع ۸۱۰ متری سطح دریای آزاد در حاشیه جنوبی دریاچه قم قرار دارد، در بیرون این کاروانسرا برکه ای وجود دارد که آب آن از دو چشمه آب شور و آب شیرین تامین شده و این دو چشمه با هم به سطح زمین می رسند، حال وجود یک چشمه آب شیرین در کویر نمک تعجب عده زیادی از زمین شناسان را برانگیخته است، مرنجاب جزو دهستان کویرات شهرستان آران و بیدگل بوده و در ۵۰ کیلومتری شمال شرق مرکز این شهرستان قرار دارد.

برای سفر به این کویر باید از مسیرهای آران و بیدگل بگذرید و در مسیری دیگر نیز می توانید از نواحی پارک ملی کویر و این کاروانسراها عبور کنید. برای آشنایی با دیدنی های آران و بیدگل و نیز مکان های دیدنی اصفهان می توانید در اینجا کلیک کنید.

منبع : آرگا

مطالب مرتبط
مطالب داغ
همچنین ببینید
مشاهده دیدگاه های این مطلب
دیدگاه های مطلب
۰ دیدگاه برای این نوشته

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *