دسته ها
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳

معرفی بهترین روش های درمان گرفتگی عضلات پا در خانه

  • سحر بهرامی
  • ۱۱ مرداد ۱۴۰۰
  • ۰

عوامل بسیار زیادی وجود دارد که موجب گرفتگی عضلات پا می شود. گرفتگی ماهیچه پا معمولا با درد شدیدی همراه است که معمولا دردش کمتر از یک دقیقه طول می کشد یا ممکن است به صورت طولانی مدت شما را درگیر کند . برای آشنا شدن با روش های درمان گرفتگی یا اسپاسم عضلات پا با مجله آرگا همراه باشید.

اسپاسم  یا گرفتگی عضلات پا مشکلی است که همه در هر سنی و در هر موقعیت مکانی ممکن است به آن دچار شوند این علامت شاید نشانه یک بیماری نباشد، اما می تواند عضلات ما را تحت تاثیر قرار دهد و نتوانیم از آن استفاده کنیم

روش های مختلف گرفتگی عضلات پا

علت گرفتگی عضلات پا چیست؟

باید گفت که اغلب گرفته گی ها در ماهیچه های پا رخ می دهد و همچنین اکثر مردم از اسپاسم های عضلانی پای خود در زمانی که خواب هستند شکایت می کنند. گرفتگی ماهیچه ممکن علت  های مختلفی داشته باشد که این علت ها را مرور خواهیم کرد:

  • ورزش های سنگین پا
  • کمبود تغذیه
  • کم آبی
  • الکل
  • مشکل گردش خون ضعیف در پا
  • عدم تعادل هورمونی
  • اختلالات عصبی و استرس
  • کمبود مواد معدنی
  • خستگی عضلانی
  • عوارض جانبی دارو
  • کمبود کلسیم ، پتاسیم ، منیزیوم، یون
  • تنگی مجاری نخاعی در کمتر

به طور کلی گرفتگی پاها دلایل مختلفی دارد؛ در برخی مواقع به دلایل آیدیوپاتیک (ناشناخته) بوده و در موارد دیگر می تواند ناشی از بیماری های زمینه ای یا عوامل قابل شناسایی دیگر باشد. در زیر با هر یک از این دو مورد بیشتر آشنا می شوید :

گرفتگی عضله پا

گرفتگی آیدیوپاتیک عضلات پاها

اگرچه علت گرفتگی های آیدیوپاتیک پاها هنوز ناشناخته می باشد، اما فرضیات مختلفی درباره دلایل ابتلا به این نوع گرفتگی های عضلانی ذکر شده است که در زیر به برخی از این موارد اشاره می کنیم :

  • فعالیت های عصبی غیر عادی به هنگام خواب
  • قطع ناگهانی خون رسانی به عضلات آسیب دیده
  • کشیده شدن عضلات به هنگام انجام فعالیت های مختلف همچون تمرینات ورزشی نیز موجب ایجاد گرفتگی پاها در زمان های خاصی می شوند.

گرفتگی ثانویه پاها

این نوع گرفتگی های ثانویه پاها که اغلب به علت بیماری های زمینه ای یا عوامل قابل تشخیص دیگر به وجود می آیند، دلایل مختلفی دارند که در زیر به برخی از این موارد اشاره می کنیم :

بارداری : اضافه وزن موجود در بارداری موجب کشیده شدن پاها شده و در نتیجه می تواند منجر به اسپاسم یا گرفتگی عضلات در بارداری شود.

  •  مبل و میز
  •  آرون گروپس

تمرینات ورزشی : بسیاری از گرفتگی پاها بعداز انجام تمرینات ورزشی اتفاق می افتد.

گرفتگی عضلات پاها

بیماری نورولوژیکی : این بیماری که به دلیل تاثیر عصب بر روی عضلات پاها ایجاد می شود نیز یکی دیگر از دلایل گرفتگی ثانویه پاها است و بیماری های حرکتی، عصبی یا نوروپاتی محیطی از جمله آن می باشند.

بیماری های کبدی : در صورت از کار افتادن کبد، سموم در خون تجمع می یابد، در نتیجه گرفتگی عضلات و اسپاسم اتفاق می افتد.

عفونت باکتریایی : برخی از عفونت های باکتریایی همچون عفونت های ناشی از بیماری کزاز نیز موجب ایجاد گرفتگی عضلات و اسپاسم خواهد شد.

سموم : زیاد بودن سمومی همچون جیوه و سرب در بدن نیز منجر به اسپاسم و گرفتگی عضلانی خواهد شد.

کم آبی : کم آبی در بدن اثرات جبران ناپذیری برای سلامتی دارد و در نتیجه آن، نمک خون کاهش پیدا کرده و موجب اسپاسم عضلات شود.

راه های درمان گرفتگی ماهیچه پا

زمانی که دچار اسپاسم و گرفتگی عضلات پا می شوید بهترین کار ماساژ دادن آن ناحیه است که می توان با گرم کردن روغن نارگیل یا سیاه دانه عضلات پا را ماساژ دهید و با یک حوله داغ محل مورد نظر را گرم نگه دارید این کار باعث گردش خون بیشتر در آن ناحیه می شود.

ماساژ دادن ساق پا برای رفع دردماهبچه

پیاده روی آرام  هم گزینه مناسب و ساده ای برای درمان اسپاسم های ماهیچه پا است. زیرا در این مواقع فقط باید فعالیت جسمی داشت تا آن گرفتگی رفع شود. همچنین کسانی که بیشتر در هنگام خواب دچار اسپاسم عضلات پا می شوند بهترین کار انجام دادن کشش ماهیچه های پا قبل  خواب است. می توان گفت ورزش کردن در طول روز کمک زیادی به کمتر شدن گرفتگی عضله پا در شب می شود.

انجام حرکات کششی برای درمان گرفتگی عضلات پا

دوش آب داغ یا  کمپرس آب گرم سریع ترین روش از بین بردن گرفتگی ماهیچه پا است زیرا گرما و حرارت تاثیر زیادی در درمان اسپاسم های عضلانی  دارد.

دوش آب داغ سریع ترین روش رهایی از گرفتگی عضلات

استفاده از سرکه سیب تاثیر بسیار فراوانی در رفع درد ناشی از اسپاسم پا دارد زیرا این ماده سرشار از پتاسیم است و از آن جایی که علت بیشترین گرفتگی ها کمبود پتاسیم است این ماده می تواند کمک زیادی بکند. فقط کافی است  هر روز ۱ساعت قبل خواب ۱ قاشق غذا خوری سرکه سیب را به یک لیوان آب گرم اضافه کنید و آن را بنوشید به تدریج شاهد کمتر شدن این گرفتگی ها خواهید شد.

استفاده از طب فشاری که یک روش خانگی و سریع برای درمان اسپاسم و گرفتگی عضلات پا است برای این کار باید فاصله بین انگشت بزرگ و انگشت دوم پا را فشار دهید یا فاصله بین بینی و لب را فشار دهید تا درد شما کم کم کاهش یابد.

همچنین از گیاهان دارویی مثل ملاس سیاه که غنی از مواد معدنی است، خردل زرد که باعث تحریک اعصاب می شود، روغن گل میخک یک ضد اسپاسم قوی محسوب می شود و دم نوش چای بابونه که یک آرامش بخش قوی است می توانید استفاده و از ان بهره مند شوید.

آبرسانی به بدن و نوشیدن آب فراوان در طول روز برای کسانی که به طور مداوم درگیر این مشکل هستند می تواند کمک زیادی به پیشگیری و رفع گرفتگی عضله پا باشد.

منبع : آرگا


مطالب مرتبط
مطالب داغ
همچنین ببینید
مشاهده دیدگاه های این مطلب
دیدگاه های مطلب
۰ دیدگاه برای این نوشته

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *